@Bianco
Jeg synes, det er lidt noget klynk, når folk brokker sig over, at de stigende brændstofpriser ødelægger deres privatøkonomi. Det er fordi de ikke tager ansvar for deres egen økonomi og ikke har lagt en buffer ind til uforudsete ting (f.eks. stigende brændstofpriser, store værkstedsregninger, nyt tag på huset, ny opvaskemaskine, arbejdsløshed, sygdom osv). Der findes vel ikke mange danskere, som har udtømt alle muligheder for at imødegå de stigende brændstofpriser (køre mere økonomisk, samkørsel, skifte til en billigere/mere brændstoføkonomisk bil, cykle på arbejde, offentlig transport, flytte tættere på arbejdspladsen, finde nyt arbejde tættere på bopælen, hjemmearbejde, køre i elbil osv.)
Så helt enig i at man bør beholde incitamentet til at køre miljørigtigt.
Den grundlæggende årsag til de stigende brændstofpriser er jo ubalancen mellem udbud og efterspørgsel samt forsynings(u)sikkerheden, som bliver kraftigt påvirket af Rusland/Ukraine-konflikten. Og den forsvinder jo ikke af, at man vælger at fjerne afgiften - tværtimod risikerer man at gøre situationen endnu værre ved at at animere folk til at fortsætte deres overforbrug af fossile brændsler. Den rigtige løsning er at omstille al energiforsyning til at være baseret på bæredygtig el. Det har været klart for mig, og sikkert mange andre herinde, længe. Med Rusland/Ukraine-konflikten er det nu mere tydeligt end nogensinde, at vi er nødt til at gøre os uafhængige af fossilt brændstof fra despotier som Rusland. Så omstillingen kan kun gå for langsomt.
Mht. kørselsfradraget, så er det allerede blevet fastsat, hvilket det jo bliver hvert år for ét år ad gangen. Så kan man jo diskutere, om en midlertidig(?) stigning i brændstofpriserne bør give anledning til, at man skal justere på fradraget i utide. Men skal man det, så rejser der sig en række flere spørgsmål: Hvor meget skal priserne stige inden for et år, før man bør justere på fradraget i utide? Og skal fradraget så også sættes ned i utide, hvis priserne falder igen? Hvilke andre satser skal også ændres i utide, fordi forskellige priser stiger eller falder i løbet af året? Og hvor meget skal der til?
Jeg synes, det er nogle svære spørgsmål og det kan hurtigt blive meget omfattende. Selvom det kan være et upopulært synspunkt, så er det nemmeste nok bare at fortsætte med de sædvanlige reguleringer fast én gang årligt. Så kan det være, vi bliver lidt snydt denne gang, men måske vinder vi det tilbage i et andet år. Det giver i hvert fald meget mindre bøvl og bureaukrati at undgå nye love, regler, administration og nye beregninger af fradrag med særregler osv.