Loading...
dk

Drop benzin og diesel afgifter mener over 60.000 | Tesla Forum

cth
cth Mar 15 '22

https://finans.dk/privatokonomi/ECE13829043/84000-stoetter-borgerforslag-om-farvel-til-benzin-og-dieselafgifter-nu-venter-folketingssalen/?ctxref=ext

Håber jeg godt nok hurtigt bliver stemt ned.

Faktisk er de 2 ikke steget nævneværdigt i årtier. Så er på tide.

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 15 '22
P85DK
P85DK Mar 15 '22

Du kan være 100% sikker på at det bliver vedtaget - det er ren populisme.

cth
cth Mar 15 '22

Næppe...men får helt lyst til at oprette borgerforslag for en forhøjelse :-)

Jeg bhar selv en benzinbil ved siden af EL bilen, som dog kun kører 15.000 om året

MOS
MOS Mar 15 '22
Citat fra cth

Næppe...men får helt lyst til at oprette borgerforslag for en forhøjelse :-)

Jeg kommer til at være én af de første til at skrive under. Hvis afgiften forhøjes, så den kommer til at modsvare de samlede omkostninger, der er på miljø, sundhed, klima, udgifter til krig osv., burde alle skrive under, da det i sidste ende vil komme hele verden til gode. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 15 '22

Der var måske mere gennemslagskraft med et forslag om fjernelse af el afgiften.

Det er kun de aller mest røde, der drømmer om flere afgifter på noget.

MOS
MOS Mar 15 '22
Citat fra Ice2EV

Ved nu ikke om det handler om partifarve. Jeg synes bare, det er helt fair, at man betaler for den skade, man forårsager.

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 15 '22
Lyder ikke til i så manden bag i tv sammen med en politiker.<br />
EU sætter nogle mindste afgifter så uanset hvad nogen syntes om forslaget ig om så de stemmer det ned eller igennem så kan det ikke ændres så længe vi er med i EU.
Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Mar 15 '22
Ice2EV
Ice2EV Mar 15 '22

Det er muligt EU sætter grænsen, men det virker omvendt af i DK.

Jo længere nord på du kommer i jylland, jo mindre er momsen slået i gennem.

Hvorimod i EU er det jo længere sydpå du kommer, jo mindre er afgifter slået igennem. Til gengæld har de uhørt meget landbrugsjord i hængende haver, som skal støttes i et væk.

SuneH
SuneH Mar 16 '22

Himmelråbende naivt at tro de afgifter kan fjernes.

Da det var oppe på Facebook, skrev jeg: "Nu vi er i gang med de urealistiske ønsker, så vil det da være oplagt med et borgerforslag om godt vejr i weekenden og Preben Elkjær tilbage på landsholdet".

PeterE
PeterE Mar 16 '22
Det bliver på ingen måde vedtaget. Pengene skal jo komme et sted fra, fælleskassen skal fyldes op - på den ene eller på den anden måde. Men ok, ja det ville være populært men er det ikke sådan med de fleste afgifter. Moms’en fx… 

Det blive fantastisk når alle afgifter er væk, altså indtil man får brug for fælleskassen :)
MOS
MOS Mar 16 '22

Ja, og når vi nu er i gang, så lad os da da også bare afskaffe alle skatter. Så får vi pludselig råd til meget mere! /s

Bianco
Bianco Mar 16 '22

Der er tydeligvis nogle mennesker som, formentlig berettiget, mener at de høje bensin/diesel priser ødelægger deres privatøkonomi. Ud fra den forudsætning, så vil det vel være bedre at hæve kørselsfradrag/godtgørelsen. Så afhjælper man et akut problem, og bebeholder incitamentet til at køre miljørigtigt.

MOS
MOS Mar 16 '22

@Bianco

Jeg synes, det er lidt noget klynk, når folk brokker sig over, at de stigende brændstofpriser ødelægger deres privatøkonomi. Det er fordi de ikke tager ansvar for deres egen økonomi og ikke har lagt en buffer ind til uforudsete ting (f.eks. stigende brændstofpriser, store værkstedsregninger, nyt tag på huset, ny opvaskemaskine, arbejdsløshed, sygdom osv). Der findes vel ikke mange danskere, som har udtømt alle muligheder for at imødegå de stigende brændstofpriser (køre mere økonomisk, samkørsel, skifte til en billigere/mere brændstoføkonomisk bil, cykle på arbejde, offentlig transport, flytte tættere på arbejdspladsen, finde nyt arbejde tættere på bopælen, hjemmearbejde, køre i elbil osv.)

Så helt enig i at man bør beholde incitamentet til at køre miljørigtigt.

Den grundlæggende årsag til de stigende brændstofpriser er jo ubalancen mellem udbud og efterspørgsel samt forsynings(u)sikkerheden, som bliver kraftigt påvirket af Rusland/Ukraine-konflikten. Og den forsvinder jo ikke af, at man vælger at fjerne afgiften - tværtimod risikerer man at gøre situationen endnu værre ved at at animere folk til at fortsætte deres overforbrug af fossile brændsler. Den rigtige løsning er at omstille al energiforsyning til at være baseret på bæredygtig el. Det har været klart for mig, og sikkert mange andre herinde, længe. Med Rusland/Ukraine-konflikten er det nu mere tydeligt end nogensinde, at vi er nødt til at gøre os uafhængige af fossilt brændstof fra despotier som Rusland. Så omstillingen kan kun gå for langsomt.

Mht. kørselsfradraget, så er det allerede blevet fastsat, hvilket det jo bliver hvert år for ét år ad gangen. Så kan man jo diskutere, om en midlertidig(?) stigning i brændstofpriserne bør give anledning til, at man skal justere på fradraget i utide. Men skal man det, så rejser der sig en række flere spørgsmål: Hvor meget skal priserne stige inden for et år, før man bør justere på fradraget i utide? Og skal fradraget så også sættes ned i utide, hvis priserne falder igen? Hvilke andre satser skal også ændres i utide, fordi forskellige priser stiger eller falder i løbet af året? Og hvor meget skal der til?

Jeg synes, det er nogle svære spørgsmål og det kan hurtigt blive meget omfattende. Selvom det kan være et upopulært synspunkt, så er det nemmeste nok bare at fortsætte med de sædvanlige reguleringer fast én gang årligt. Så kan det være, vi bliver lidt snydt denne gang, men måske vinder vi det tilbage i et andet år. Det giver i hvert fald meget mindre bøvl og bureaukrati at undgå nye love, regler, administration og nye beregninger af fradrag med særregler osv.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 16 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Mar 16 '22

+1

PL
PL Mar 16 '22
Citat fra MOS
Citat fra Ice2EV

Ved nu ikke om det handler om partifarve. Jeg synes bare, det er helt fair, at man betaler for den skade, man forårsager.

Lige præcis. Om noget er det vel liberalistisk at sørge for at internalisere eksternaliteten og så lade markedskræfterne klare resten.  

cth
cth Mar 16 '22

Det kan ikke gå hurigt nok at komme af med den olie....

https://finans.dk/erhverv/ECE13831289/verden-styrer-mod-et-oliechok/?st=1&ctxref=ext

Men med den fokus og vilje der er nu, så tror jeg på vi kommer fremad.

Tænk at der skulle en krig til for at vække verden.

Dec14
Dec14 Mar 16 '22

@MOS @selsoe

Rart at se så fornuftige synspunkter fremført pænt og sobert. Tommeltotten i vejret til jer begge.

Mange danskere lider voldsomt af selvmedlidenhed. Særligt når flyrejsen til de varme lande står på spil. Utroligt at de ulykkelige skæbner fra Ukraine ikke sætter tingene i perspektiv ! 

På arbejdspladsen er der meget snak om, men ikke meget handling med hensyn til at bruge cyklen til transport pga prisen på brændstof. Da jeg så påpegede at 5 kr literen åbenbart var mere afgørende end deres børn og børnebørns mulighed for at  kunne leve på kloden, blev jeg ikke just populær Men faktum er at ingen har talt om at cykle pga klimaet. Det er skræmmende hvor lidt vi er villige til at ofre for andres fremtid.

CanEl
CanEl Mar 16 '22

det er desværre en udbredt holdning, at vi har arvet kloden af vores forfædre.

For vi har faktisk lånt den af vores børnebørn !

det er nemmere at føre den rette politik, når vi ved, at vi forvalter lånt gods.

webercarbmann
webercarbmann Mar 17 '22

Helt enig med jer alle.  

Jeg har 150 kolleger hvor tæt på 90 % er akademikere  - flest humanister

Rigtig mange af dem er:

1: Meget økonomisk konservative. Investering i en ny elbil og eller ny opvarmning er ikke noget de umiddelbart er med på. 

2: Anvender "aflad" i udbredt grad.  Hvis vi spiser lidt mindre kød og spiser økologisk, så er det ok at vi flyver til Thailand en gang om året. 

Jeg bliver tiltagende spurgt om elbiler og varmepumper ved kaffemaskinen og giver gerne mit syn på kollegers muligheder.  Nå jeg engang imellem kommer til at sige at jeg betragter det som moralsk forkasteligt at anvende fossilt brændstof  -  så møder jeg overraskelse.  Det er simpelt hen ikke inde på lystavlen hos de fleste. Lige nu handler det om privatøkonomien. Det gør ondt at have gasfyr! Det gør ondt at tanke den gamle dinobrænder!  

En pæn del af mine kolleger pendler 2 x 70 km om dagen og mange kører sammen skal siges.  Der er ikke en af dem der kører EV! 

Jeg tror ikke at forslaget om nedsat afgift bliver til noget selv om noget lignende lige er vedtaget i Sverige. Folk må sgu betale / tilpasse sig.  Det er tilladt at planlægge og prøve at forudsige fremtiden - også for privatpersoner. 

Nikola
Nikola Mar 17 '22
Citat fra webercarbmann

....    Nå jeg engang imellem kommer til at sige at jeg betragter det som moralsk forkasteligt at anvende fossilt brændstof  -  så møder jeg overraskelse.

En smule skarpt? Er det en betragtning i forhold til den enkelte forbruger eller mere overordnet på samfunds/globalt plan? 

Sider: 1 2 3 »