Vel blot for at anskueliggøre at teslas prissætning historisk set har været total utilregnelig. Prisen for gratis suc mener jeg bestemt også oprindelig var i omegnen af 17k i 2014/2015 da model s60 kunne købes med suc som tilvalg.
@Johannelund - for at vise at prisjusteringer fra Tesla mange gange er uforklarlige. Bare fordi de fjerner gratis supercharging, og sætter prisen ned indenfor samme kvartal, så er det ikke ens betydende med hele eller dele af prisnedsættelsen er pga at de fjerner gratis superchargning - der er forskel på korrelation og kausalitet, hvillket du også kan læse om på Google, hvis du ikke har haft om det i skolen :-)
@p85dk
Tesla fjernede gratis SUC fra 01012017, simpel Google søgning, så hvorfor din kommentar om model x fra 2018, Google er sku din ven
Ja ggogle er din ven - prøv at google Tesla reintroducing free supercharging.
Der var flere gange det blev fjernet og tilføjet igen for S/X i '18 og '19
@p85dk
Tesla fjernede gratis SUC fra 01012017, simpel Google søgning, så hvorfor din kommentar om model x fra 2018, Google er sku din venJa ggogle er din ven - prøv at google Tesla reintroducing free supercharging.
Der var flere gange det blev fjernet og tilføjet igen for S/X i '18 og '19
-------------------------------------------
ja det kan jeg huske og det var vist for at sætte lidt skub i salget af de 2 modeller dengang, da det vist stagnerede lidt.
Det var vist også uden prisændringer.
Og det oprindelige 'gratis supercharger' var ikke et marketing stunt for at sælge biler ???
Både og, da vi købte vores første i ´14 var det ingen SuC i DK, så det betød alligevel ikke ret meget at de var der.
Da vi købte vores 2'er i ´15 var det AP der gjorde udslaget, gratis SuC var nu med og med SuC'er rundt i DK bestemt ikke en uvæsentlig detalje, men ikke årsagen til købet.
Til gengæld har det nu betydet at vi ikke har købt yderligere ind, men i stedet beholdt vores ´15 og ´16 indtil videre :)
/Martin
Tjaa da jeg købte min TMS 85d i 2015 var jeg velvidende om at jeg betalte en god sum penge for gratis SUC som jeg vidste jeg stort set ikke ville benytte, da det ikke findes vest for E45,
Hvad med Ikast SuC? Der kommer også i Thisted og Esbjerg.
Sidste gang fik jeg en advarsel om spærretid 80% opladet inden jeg havde tygget af munden, havde på daværende tidspunkt opladet fra 35% til 75%, og det med de “katastrofale forlængede ladertider” “jo jo bilen har mistet meget brugsværdi, før skulle man afbryde sin spisning for at flytte sin bil”
Du kunne jo sætte grænsen for opladning højere end til 80% (f.eks. 100%). Det næsten fordobler den tid, du kan bruge til at få tygget af munden.
I dag, med de lange ladtider, kan man ikke lovligt lade sin bil helt op i Middelfart - ja ikke engang til 80%. Man må nemlig kun parkere der i max. 40 min. Gad vide, hvor mange, der reelt overholder det...?
@Johannelund hvor mange km har din kørt siden du købte den?
Du har ret i at man altid kan finde en SuC (snart).
Så hvis man har tid nok og gider lade 2 gange i stedet for måske 1 gang i en nyere LR.
Så er der ingen problemer.
@Johannelund
Det er da fint, at du er glad for den forlængede ladetid på din bil, men det bliver lidt trættende med din argumentation.
For jo, der er situationer, hvor det er nødvendigt at lade til mere end 80%, hvis man skal både frem og tilbage og ikke har andre lademuligheder på destinationen. Jeg husker bl.a. en rejse til det mørke Vestjylland, hvor det blev ret knebent med rækkevidden. Og det er altså også temmelig lang tid at skulle vente en time eller mere på at få ladet op. Det er alligevel et stykke tid mere, end det tager at få tisset af. For ikke at tale om, at det er ulovligt at holde i Middelfart så længe.
I tirsdags ankom jeg til Middelfart med kun 1% på batteriet, så optimale muligheder for superhurtig opladning, tænkte jeg. Men ak nej, jeg fik kun 24 kW, fordi den af en eller anden grund ikke havde forvarmet batteriet på trods af, at jeg havde navigeret til SuC. Måske har den nægtet at bruge energi på at forvarme batteriet, fordi den godt vidste, at det var lige på kanten, at der var energi nok til at nå frem. I hvert fald hev jeg lige mobilen op af lommen for at fotodokumentere. Den var så begyndt at varme batteriet og da jeg endelig tog billedet var den lige skiftet til 2% og nået helt op på... tada... 25 kW! Så bliver det altså lidt kedeligt...
Nogle steder ligger SuC på en perlerække langs ruten. Så kan man jo køre ind og lade fra 1% og op til måske 20-30% hver halve time. Så lader den potentielt rimelig hurtigt, forudsat at batteriet er ordentlig varmt. Men hvem gider stoppe så ofte?
Det er i hvert fald ikke derfor, jeg købte en elbil med så stort et batteri. Jeg vil gerne have friheden til at tage en afstikker, køre 4-5 timer og så få smækket nogle elektroner ned i batteriet i en fart, når man endelig holder ind ved en SuC. Ellers havde jeg vel været udmærket kørende i en Smart Fortwo Electric, der optimistisk kan køre 100 km på en god dag. Og så kan man jo lade den hjemmefra på én fase ;->
@cth
men som de fleste kan jeg oplade min bil imens jeg sover, og det er også gratis når man har et all inklusive abb.
@MOS - Kan nøglen til hans argumentation findes i ovenstående? Jeg kender ikke mange som tror ting er gratis bare fordi man har betalt på forhånd - eller måske har Johannelund et af de all inklusive abb. som man ikke betaler et månedligt beløb for ...
@p85dk
Du har vel hørt om marginalomkostninger, dvs det der koster at lade lidt mere på et all inklusive abb. Der findes sku ingen i dk der betaler mere end 9000 kr om året for at oplade deres elbil.
@Johannelund - du er jo åbenlyst ganske solidt økonomisk skolet, måske på en uddannelsesinstitution på fastlandet, som uden tvivl er ganske meget bedre end hvad vi kan præstere på nogle af Danmarks små øer. Jeg kan i hvert fald ikke mindes hvilken økonomisk teori der beskriver de faste udgifter som gratis, som du åbenbart har lært.
Angående hvad folk betaler for deres opladning, så skal jeg være den første til at indrømme at jeg helt sikkert ikke er lige så skarp til at fange de forskellige gode tilbud som du tydeligvis er. Det kan bestemt ikke udelukkes at jeg bør tage et semester eller to på en af de økonomiske uddannelser du har gået på, for jeg har en smule svært ved at se det økonomisk geniale ved 27.000 kr for 20.000 km over de sidste 3 år?
Alt andet lige, tænker jeg at du skal have et kørselsbehov på minimum 27.000 km/året (mens eksperter som MOS skal have et kørselsbehov på astronomiske 55.-60.000 km/året) for at have breakeven på de 9.000 kr./ år ved at kun oplade derhjemme. Og det er breakeven i forhold til bare at betale el og afgifter på egen ladeboks.
Men dette breakeven bliver lidt ødelagt af, at selvom dit kørselsbehov måtte være linært, så er dit forbrug ikke linært set over de 12 måneder. Det vil være højere om vinteren, hvor du så bruger mere end de 750 kWh og derfor betaler mere end de 750 kr./md, mens du ikke får udnyttet alle 750 kWh om sommeren - men nu er det også bare mig som mudre de åbenlyse fakta til med ubetydelige liggyldigheder, når man nu har lært at fast udgifter er gratis og marginalomkostninger er ubetydelige.
Men hey, jeg er højst sandsynligt helt forkert på den og har misforstået noget helt centralt, så bare ignorer ovenstående. Måske skulle jeg prøve google - det var min ven, ikk'?