Loading...
dk

ID5 lader hurtigere end Tesla Y | Tesla Forum

Zyp
Zyp Jun 30 '22

Er vi nu kommet til tiden hvor legacy har indhentet Tesla? Måske.

Tesla Bjørn har testet den nye ID5, som er relativ energi effektiv. Og så har han lavet en video hvor han sammenligner opladningen med Tesla Y Berlin. Der er selvfølgelig det allerførste stykke tid hvor Tesla er omkring 200kw, men der går ikke lang tid før at de lader lige hurtigt og ved højere SUC lader ID5 hurtigere. Det betyder faktisk at kun hvis man har en meget kort ladesession med lav soc er Teslaen hurtigere. Ellers er de lige hurtige om man vil, eller ID5 lader hurtigst (i kw). Teslaen er stadig lidt mere effektiv, så hvis man måler i km/t så er den stadig lidt hurtigere. Men det er tæt på.
Og ja, så kommer de nye batterier... men hvornår, de er jo stadig kun i begrænset brug i usa. Og med argumentet om at der "snart" kommer noget der banker VW så undlader man jo at anerkende at VW også "snart" har noget der også er bedre.

Der er selvfølgelig masser af forskelle på bilerne iøvrigt, men lige på isoleret elbil tech plejer Tesla jo at være suveræn. Indtil nu.

SuneH
SuneH Jun 30 '22

Min Model 3 lader med 250 kW når den 1) er varm, og 2) jeg ankommer med et-cifrede procenter på en V3 SuC. Er Model Y ikke lige så hurtig?

KimT
KimT Jun 30 '22

Det ene og alene fordi ladekurven på ID5 stabilisere sig på 64kW mellem 70-82%, og Tesla's er jævnt faldende. Her inhenter ID5 det den har tabt i toppen hvor den er begrænset til 175kW

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 30 '22
cth
cth Jun 30 '22

Er der reelt en forskel i dagligdagen?

Jeg mangler ikke noget med mine sølle max. 144 kW

Nikola
Nikola Jun 30 '22

Nu skal forskellen jo også snævres ind, efterhånden som de andre er kommet ud af startklodserne, så Tesla kan jo ikke blive ved med at være suveræne på alt.

ID5 bruger dog stadig omkring 20% mere strøm 207/252 Wh/km ved ca. samme temp., så en væsentlig forskel i effektivitet. 

I forhold til TB´s 1000 km challenge er MY ca. 15 min hurtigere. 15 min på 10 timer lyder selvfølgelig ikke af meget, men når man tager køretiden ud, så er 15 min stadig en del. Samtidig med at ladehastighederne stiger, bliver forskellene mere og mere marginale