Loading...
dk

Model Y til 450.000 | Tesla Forum

P85DK
P85DK Sep 4 '22

Tja - du kan vist godt vente op til 30 dage, men ikke 6 måneder.

Men du kan godt køre bilen hjem på tyske plader - du skal bare anmelde det til SKAT først - https://skat.dk/data.aspx?oid=2247702

Cubic
Cubic Sep 5 '22

Tror at det bliver svært at få en tysker til at udføre opgaven, de tjener kassen som Tesla indehaver, og vil selv skumme fløden på disse handler.

jramskov
jramskov Sep 5 '22

Har lyttet til seneste JP Biler podcast hvor de snakker om den nye TMY model og må sige jeg er enig med dem - den virker ikke super attraktiv. Du kan få andre elbiler i samme prisklasse med lige så lang eller længere rækkevidde. Hvilke fordele har Teslaen udover at Tesla nok kan levere hurtigere end de fleste andre?

Ice2EV
Ice2EV Sep 5 '22

@jramskov 

Kunne du linke til en af de biler som har 4 hjulstræk og længere rækkevidde end en TMY til tyskerpris på 450.000 kr?   Jeg kan ikke få øje på dem.

cth
cth Sep 5 '22

Den "nye TMY" har den ikke kun baghjulstræk og skal sammenlignes med det?

webercarbmann
webercarbmann Sep 5 '22
Citat fra jramskov

Har lyttet til seneste JP Biler podcast hvor de snakker om den nye TMY model og må sige jeg er enig med dem - den virker ikke super attraktiv. Du kan få andre elbiler i samme prisklasse med lige så lang eller længere rækkevidde. Hvilke fordele har Teslaen udover at Tesla nok kan levere hurtigere end de fleste andre?

Den lader med op til 170KW selv om ingen nok pt. kender ladekurven af "BYD Blade" batterierne som den leveres med.  

Nikola
Nikola Sep 5 '22
Quote from Ice2EV

Jeg har sgu bestilt en YLR på tysk Tesla butik, så må vi se om jeg i det hele taget får muligheden for at overtage den.....

Nu kender jeg ikke de tyske regler for reg. af biler. Men så vidt jeg kan se skal du som minimum skal have en tysk (reel?) adresse.
Ift. den tyske nypris er der i øvrigt indregnet første rate af BAFA på 2500 Euro, så det skal du korrigere prisen for.
Tvivler på det projekt, ville også kontakte et tysk leasingfirma og undersøge om de er klar på en handel. Men de vil nok have en stor del af fortjenesten/besparelsen.   

Et lille klip fra eksport af bil til DE ifm indregistrering: 
"Tyskere viser deres identitetskort. Hvis man ikke har sådan et, kan man forelægge sit pas og en bopælsattest udstedt af kommunen, hvoraf bopælsadressen fremgår. Danskere er vant til at benytte andre dokumenter som kørekort eller sundhedskort som legitimation. Men det er generelt ikke muligt i Tyskland."

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Sep 5 '22
jramskov
jramskov Sep 5 '22
Citat fra Ice2EV

@jramskov 

Kunne du linke til en af de biler som har 4 hjulstræk og længere rækkevidde end en TMY til tyskerpris på 450.000 kr?   Jeg kan ikke få øje på dem.

Som @cth skriver er TMY'en ikke AWD. Den står til 455km WLTP rækkevidde og 0-100 på 6,9s. Du kan bestille en Q4 e-tron Attitude med 507km WLTP rækkevidde til 425.000kr. Ja, så vil man nok smide et par pakker oveni og ramme 450.000kr, men hvad er fordelene så ved Teslaen? Den kan nok lade en smule hurtigere, men nok ikke noget der gør den store forskel for de fleste. Adgang til Tesla SuC er ikke den helt store fordel mere da der er åbnet for alle og Teslas navigation imponerede mig ikke voldsomt på seneste langtur for nylig. Til gengæld får du nok bedre sæder og generelt en bedre komfort i Audi'en og du kan sikkert tilkøbe bedre lygter der rent faktisk er adaptive og skiltegenkendelse der rent faktisk virker.

Overser jeg noget?

Nikola
Nikola Sep 5 '22
Quote from jramskov
Citat fra Ice2EV

@jramskov 

Som @cth skriver er TMY'en ikke AWD. Den står til 455km WLTP rækkevidde og 0-100 på 6,9s. Du kan bestille en Q4 e-tron Attitude med 507km WLTP rækkevidde til 425.000kr. Ja, så vil man nok smide et par pakker oveni og ramme 450.000kr, men hvad er fordelene så ved Teslaen? 

Overser jeg noget?

Du overser at LR i Tyskland koster ca. 60k €, så ca. 450k. 
Samtidig er 25k til grej så vidt jeg kan se ikke nok for at Audi'en har tilsvarende udstyr.

Men nu tvivler jeg også på at I2E kan købe den LR i DE, så nok en lidt skæv sammenligning. 

Ice2EV
Ice2EV Sep 5 '22
Det er vel et spørgsmål om EU's konkurrence afdeling, synes der ligger hindringer til vejen for det indre marked...... Eller om man reelt orker den diskussion.
jramskov
jramskov Sep 5 '22

@Nikola: Jeg kigger på det danske marked og sammenligner danske priser. Jeg ved ikke hvad ovenstående Audi koster i Tyskland, men den er vel også tilsvarende billigere?

Muligvis er 25k til grej ikke nok, men omvendt får du/kan du få ting som du slet ikke kan få til Tesla'en, så det er vel hvad man prioriterer? Den billigste Audi Q4 e-tron med det store batteri koster i øvrigt 410.000kr, men tror de ekstra penge for Attitude udgaven er godt givet ud.

Ice2EV
Ice2EV Sep 5 '22
Q4 i den billige version har: 7,4 kW lader Manuelle sæder, virker ikke til husstande med 25+ cm højdeforskel, det bliver man satme træt af. Standard HIFI, som sikkert er udmærket for de fleste. Fast tag. etc. Laver man ganske få tilvalg, så som køassistent eller hvad Audi nu kalder den. og panorama. Så er den i 501.000 kr. For det får du 55 brutto kWh batteri og baghjulstræk og en ganske sløv øse(ok 9 sekunder var da lynhurtigt GTI tider i 90'erne) Bemærker det er ret svært at finde range under konfigureringen. Der fokuseres på tophastighed og accelleration, ikke range. Kan det have noget at gøre med 52kWh delt med 169 Wh/km er lige omkring 300 km!
jramskov
jramskov Sep 5 '22

Man kan få en billig udgave med det store batteri og den har tre faset lader ifølge deres prisliste: https://prislister.audi.dk/q4%20e-tron

Du har sikkert ret mht. til de andre ting, så Attitude udgaven er som jeg gættede på, et klart bedre valg.

P85DK
P85DK Sep 5 '22

Fortæl mig lige hvordan det samme størrelse batteri, med samme ladehastighed kan have 7 min forskel i opladningstid fra 5-80% DC? 82 kWh og 135 kW i 40 tager det 29 min og i 45/50 tager der 36 min

MOS
MOS Sep 5 '22

@P85DK

Det er vel fordi ladeeffekten ikke er konstant 135 kW (formentlig peak værdi), men aftager efterhånden som SoC stiger. Og ladekurven er måske forskellig i de to versioner.

Eller også er det bare en fejl?

Og fortæl mig så lige, hvordan min Tesla kan supercharge på kun 2 min. langsommere end i gamle dage. Fordi det påstår Tesla...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 5 '22
Sider: « 1 2