Loading...
dk

Model X Plaid fra Tyskland | Tesla Forum

Singh
Singh Nov 28 '22

Hejsa,

Når jeg sidder og kigger på priserne for en Model X plaid, så koster den 140.000 euro i Tyskland, det er ca. 450.000 kr. billigere end DK.

Hvis man får en ven til at købe den og køre rundt i den i 6 måneder, for derefter at overtage den, så har man sparet en stor spandfuld penge.

Er det mig der overser et eller andet her?

Nikola
Nikola Nov 28 '22

Du overser at der skal betales en spandfuld penge i reg. afgift. når den skal på danske plader

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Nov 28 '22
Singh
Singh Nov 28 '22

Jeg troede at hvis den var 6 måneder gammel og havde kørt over 6000 km, så er det kun moms differencen der skal betales?

KimT
KimT Nov 28 '22

Nej du skal netop ikke betale yderligere moms.

Hvis du henter den hjem inden den er 6 måneder skal der betales fuld dansk moms, og som privat person er det stor set umuligt at få den tyske moms retur. Så derfor er der ikke noget der heder "differencen" i den sammenhæng

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 28 '22
P85DK
P85DK Nov 28 '22
Citat fra Singh

Jeg troede at hvis den var 6 måneder gammel og havde kørt over 6000 km, så er det kun moms differencen der skal betales?

Der skal udregnes en registreringsafgift på bilen på samme måde som med fx en Ferrari SF90, fordelen med Plaid'en er at den er el, så i 2023 skal der kun betales 55% af den beregnede afgift. Afgiften beregnes ud fra en markedsværdi vurdering af bilens samlede værdi på danske veje inkl. afgift.

Der vil typisk være noget at spare på udstyr, men det er jo ikke det som fylder mest på en Tesla slutseddel

Ice2EV
Ice2EV Nov 28 '22

I danmark er der 392.000 i afgift af den fra ny.

Det er nok ikke alverden afgiften bliver billigere når den hentes som 6 måneder gammel. Måske 30-40.000

Bianco
Bianco Nov 29 '22

Fordelen ved at hente fra Tyskland er:

De giver tilskud til køb, som delvist afspejles i en lavere brugtpris

Moms er 19%, og hvis du venter 6 måneder og 6.000 km så skal du ikke betale momsdifferencen.

Tyske biler har generelt mere ekstraudstyr, som teoretisk afskrives hurtigere end selve bilen ved beregning af dansk afgift. Det kræver også at bilen er min. 6 måneder og 6.000 km gamle.

Singh
Singh Nov 30 '22

Jeg er lidt i tvivl pba. det der står i indlæggene.

Hvis jeg først henter den til Danmark efter 6 måneder, og 6000 km - Så er der 0 kr. i moms der skal betales.

Skal der betales nogen afgifter på bilen(Udover Toldsyn og plader)? Hvis ja, hvordan kan jeg udregne dem?

MOS
MOS Nov 30 '22
Citat fra Singh

Hvis jeg først henter den til Danmark efter 6 måneder, og 6000 km - Så er der 0 kr. i moms der skal betales.

Korrekt. Der er allerede betalt 19% moms til den tyske stat, da bilen blev købt fra ny. Så du slipper for at betale yderligere moms. Men kun under forudsætningen af de 6 måneder og 6000 km.

Skal der betales nogen afgifter på bilen(Udover Toldsyn og plader)? Hvis ja, hvordan kan jeg udregne dem?

Ja, der skal også betales dansk registreringsafgift på samme måde som hvis man havde købt en ny bil i Danmark. I beregningen tages der udgangspunkt i, hvad bilen er værd på det danske marked. Der er nok lidt elastik i den form for beregning og jeg er ikke ekspert, så rådfør dig gerne med nogle, der har prøvet det før, hvis du skal have en god idé om den endelige afgift.

P85DK
P85DK Nov 30 '22
Citat fra Singh

Jeg er lidt i tvivl pba. det der står i indlæggene.

Ja, som ved en hver anden bil du importere til Danmark skal der betales afgift. Grunden til at du nok bliver lidt forvirret er at Model 3 samt lignende og billigere elbiler er sluppet for at betale registreringsafgift pga diverse modregninger og det at de er forholdsvis billige.

Hvis du tager en Model S eller X, eller en Taycan eller etron som eksempler, så er de så tilpas dyre at deres fradrag i kraft af at være elbil ikke er store nok til at modsvare hele den afgift der skal betales. Fordelen er at du slipper med en billigere afgift på disse biler i forhold til hvis du vil importere en ICE med samme pris, da de ikke har samme fradrag.

At spekulere i at købe den ny i Tyskland og så importere til Danmark efter 6 måneder er forbundet med en vis risiko.

Du kan være heldig at finde den billigt i Danmark, brugt eller ny, til en bedre pris, fordi der er måske er nogen som har købt, men alligevel ikke har pengene.

Du kan også være uheldig at priserne på en Plaid på det brugte marked er steget voldsomt, og da det er det aktuelle brugtmarkedets prisniveau SKAT benytter til at udregne din afgift på importtidspunktet, så kan det også blive dyrere end at have bestilt den herhjemme.

Når du samtidig, som du selv fremhæver, ikke ved så meget om det her, så ville det ikke være der jeg ville tage en risiko, da den potentielle gevinst maksimalt måske kan tælles i 20.-25.000 kr.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 30 '22
Singh
Singh Nov 30 '22

Tak for svarene, jeg kan se at det bestemt ikke er en så ligeså god forretning som jeg forventede, så jeg dropper det :)