Jeg er lidt i tvivl pba. det der står i indlæggene.
Skal der betales nogen afgifter på bilen(Udover Toldsyn og plader)? Hvis ja, hvordan kan jeg udregne dem?
Ja, som ved en hver anden bil du importere til Danmark skal der betales afgift. Grunden til at du nok bliver lidt forvirret er at Model 3 samt lignende og billigere elbiler er sluppet for at betale registreringsafgift pga diverse modregninger og det at de er forholdsvis billige.
Hvis du tager en Model S eller X, eller en Taycan eller etron som eksempler, så er de så tilpas dyre at deres fradrag i kraft af at være elbil ikke er store nok til at modsvare hele den afgift der skal betales. Fordelen er at du slipper med en billigere afgift på disse biler i forhold til hvis du vil importere en ICE med samme pris, da de ikke har samme fradrag.
At spekulere i at købe den ny i Tyskland og så importere til Danmark efter 6 måneder er forbundet med en vis risiko.
Du kan være heldig at finde den billigt i Danmark, brugt eller ny, til en bedre pris, fordi der er måske er nogen som har købt, men alligevel ikke har pengene.
Du kan også være uheldig at priserne på en Plaid på det brugte marked er steget voldsomt, og da det er det aktuelle brugtmarkedets prisniveau SKAT benytter til at udregne din afgift på importtidspunktet, så kan det også blive dyrere end at have bestilt den herhjemme.
Når du samtidig, som du selv fremhæver, ikke ved så meget om det her, så ville det ikke være der jeg ville tage en risiko, da den potentielle gevinst maksimalt måske kan tælles i 20.-25.000 kr.