Loading...
dk

Nye Lade studier | Tesla Forum

Cubic
Cubic Dec 16 '22

Ret spændene læsning

Den gode nyhed er, at hurtig opladning eller lynopladning slet ikke slår batterierne ihjel. Det handler om balance, ligesom med kosten. Konklusionen på undersøgelsen er, at batterierne i gennemsnit har tabt 17 procent mere, hvis de udelukkende er hurtige eller lynopladede, siger Ståle Frydenlund.

Nikola
Nikola Dec 16 '22

Link?

P85DK
P85DK Dec 17 '22
Citat fra Cubic

Ret spændene læsning

Den gode nyhed er, at hurtig opladning eller lynopladning slet ikke slår batterierne ihjel. Det handler om balance, ligesom med kosten. Konklusionen på undersøgelsen er, at batterierne i gennemsnit har tabt 17 procent mere, hvis de udelukkende er hurtige eller lynopladede, siger Ståle Frydenlund.

Så 9,4% i stedet for 8% degradering, ja det er jo ikke noget særligt

Cubic
Cubic Dec 17 '22

@Nicola.

https://elbil.no/sa-mye-pavirker-hyppig-hurtiglading-batterihelsen/

Det inkludere data fra Aviloo, som jeg før har henvist til, og viser sig at her i Tesla forumet ikke regnes for seriøst.

Men Tesla Bjørn har efterfølgende testet Aviloo, så den kan du evt. læne dig op ad.

Men nu var det engtlig bare almen info, da der har været en del spørgsmål omkring opladning, og så giver det god mening ifht hvordan BMW i4 opføre sig ved hurtigladerene.

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Dec 17 '22
Cubic
Cubic Dec 17 '22

@P85DK. Der er jeg så ikke helt enig ;)

Men det var nu også bare info, til dem der reflektere over hvad der sker når man lader.

MOS
MOS Dec 17 '22
Citat fra P85DK
Citat fra Cubic

Ret spændene læsning

Så 9,4% i stedet for 8% degradering, ja det er jo ikke noget særligt

Nej, det er ikke rigtigt forstået. Testen viser, at efter 190.000-200.000 km er den gennemsnitlige SoH (State of Health) 90% (svarer til 10% degradering) for et batteri, der aldrig har hurtigladet og 73% SoH (svarer til 27% degradering) for et batteri, der kun har hurtigladet. Forskellen er altså 17 procentpoint. Eller sagt på en anden måde, så er degraderingen 2,7 gange så stor eller 170% højere degradering ved udelukkende hurtigladning. Det er alligevel en del.

P85DK
P85DK Dec 17 '22
Citat fra MOS

Nej, det er ikke rigtigt forstået. Testen viser, at efter 190.000-200.000 km er den gennemsnitlige SoH (State of Health) 90% (svarer til 10% degradering) for et batteri, der aldrig har hurtigladet og 73% SoH (svarer til 27% degradering) for et batteri, der kun har hurtigladet. Forskellen er altså 17 procentpoint. Eller sagt på en anden måde, så er degraderingen 2,7 gange så stor eller 170% højere degradering ved udelukkende hurtigladning. Det er alligevel en del.

Citat fra Cubic @P85DK. Der er jeg så ikke helt enig ;)

Jeg kan kun regne ud fra de opgivne oplysninger om at der var et merforbrug på 17% - der stod ikke procentpoint, for så er resultatet som MOS skriver helt anderledes :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 17 '22
fmm1000
fmm1000 Dec 17 '22

Jeg har læst den norske artikel og har forsøgt at skrive til journalisten, men fandt ikke kontaktoplysningerne. Der er nemlig en fejl i procent og procentpoint. 

Cubic
Cubic Dec 18 '22

Det var såmændt fordi jeg lavede en copy paste, og var ikke opmærksom nok beklager, og tak til MOS for uddybningen.

Det understøtter også den forklaring der blev fremlagt i den længere tråd omkring batteri teknologi, hvor jeg var deltagende.

P85DK
P85DK Dec 18 '22
Citat fra Cubic

Det var såmændt fordi jeg lavede en copy paste, og var ikke opmærksom nok beklager

Vi må prøve at finde plads til tilgivelse i vores julehjerter ... Det er godt nok to forskellige konklusioner afhængigt af om det er 17% øget slitage eller 17 procentpoint øget slitage :-)

PeterE
PeterE Dec 19 '22

En degradering på 27% er af mange grunde interessant, men vist primært interessant fordi en del af producenternes garantier fsva batterierne handler om en degradering på under 30% for at undgå en garantisag...

Nikola
Nikola Dec 20 '22

Tendensen ser jo klar nok ud. Men 21 biler (når man ser bort fra bilen med batterifejl) er en (meget) lille gruppe at basere statistik på.

Jens_N_B
Jens_N_B Dec 20 '22

Meget fin undersøgelse, men datagrundlaget er lidt tyndt, da der kun indgår 22 biler

Edit: Nikola og jeg havde samme tanke på samme tid :-)

Forummets indlæg er redigeret af Jens_N_B Dec 20 '22
P85DK
P85DK Dec 20 '22

Ja, det ville nok være muligt at lave en del bedre statistik på den data som Teslalogger har

https://teslalogger.de/degradation.php