Loading...
dk

Underdriver Tesla energiforbruget? | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Jan 17 '14
Generelt stiger forbruget en hel del ved hastigheder over 90 km/t (der ligesom for benzinbiler giver den optimale økonomi). Det på bilen målte forbrug ligger typisk på 270-290 wh/km ved motorvejskørsel - hvilket som nævnt er 20-30 procent højere, når man indregner tabet ved opladning. Den helt store energisluger er dog under alle omstændigheder koldstarter. Hver morgen begynder en ny tur med et "bjerg" på bilens energimåler, og det flader så pænt ud efter 5-10 km. Det har helt sikkert noget at gøre med opvarmning af kabine og batterier, så jeg håber, at forbruget kommer til at se lidt pænere ud til sommer. Som andre vist også har nævnt, er bakker og hurtige accelerationer gift for rækkevidden. De regenerative bremser er udmærkede, men det ser ikke ud til, at de betyder ret meget for den samlede kørselsøkonomi. Det er under alle omstændigheder bedre at trille så meget, man kan. Man kan enten sætte den i frigear ned ad bakke eller forsøge at dosere gaspedalen (sjovt udtryk i en elbil), så forbruget rammer 0 præcist. Effekten er den samme.
KS
KS Jan 17 '14

Hermed lidt tal omkring forbrug:

Jeg ligger på 251 wh/km i snit.

Til info har jeg samlet en masse data (omkring 4,5 mio rækker data), og de siger følgende forbrug:
(Ved ikke hvorfor 90/100 ligger udenfor range på de øvrige - måske er det fordi jeg normalt der speeder op til 120? ). Derfor skal de "lave" hastigheder tages med et gran salt - de bliver jo også påvirket af det store strømforbrug der er ved accelleration.  Ligger man konstant ved en jævn fart er forbruget væsentligt mindre. Har ved konstant fart på 80 haft en Ideal range på mere end 500 km.

Km/t watt

70 28,43
80 26,35
90 29,45
100 39,16
110 29,75
120 33,23
130 37,81
140 42,735
150 69,23
160 75
170 80
200 160 (Kun 6 rækker data)

Men som i ser af tallene, så sluger den altså rigtigt meget desto hurtigere man kører. 170 km/t = 1 times strøm - vil slet ikke tænke på hvordan det ser ud ved 250 km/t

Min hastighed på motorvej er normalt mellem 110 og 120 km/t

Forummets indlæg er redigeret af KS Jan 17 '14
Niels
Niels Jan 17 '14

Til FrederiksC. Man kan ikke bruge tallet 480 km = 105 kwh til ret meget når man regner økonomi - dels bruger du energi til andet end opladning (forvarmning/vampire m.m.) og dels lader du helt sikker meget sjældent fra 0->100 hver dag. - det vil give et for lavt billede og udgiften vil i praksis være større per km..

Min erfaring er at normal sportslig kørsel ikke betyder det store for det samlede energi forbrug/rækkevide - regen hiver det meste tilbage - Det er i hverfald ikke noget som jeg overhoved spekulere over for at få bedre forbrug/range.

Som Kseitzberg skriver betyder hastigheden ved motor vej en del - hastigheder over 90 kan mærkes mere end hvis du ligger og leger på en landevej - har du meget motorvej bør du tage højde for det med mindre du normalt ligger bag lastbilerne. Det betyder også en del her om vinteren hvor forbrug er større de første par km, ind til bilen og batteri opnår drift temp.

Jeg vil også mene at Kseitzberg statistik på 250 wh/km er realistisk i dagligt brug - vel at mærke hvor man stadig kan "lege" når man har lyst (i praksis hver gang lejlighedden byder sig). Hvis man er en motorvejs fræser som hele dagen ligger i yderbanen (130-150 km/t) - så skal man nok regne med 350 wh/km eller mere...

Oven i bilens rapporterede kørsels forbrug skal man lægge 5% tab til opladning samt regne med 1 kwh til de dage hvor bilen forvarmes/køles, dertil noget vampire tab mens bilen blot står til opladning - anslået ½ kwh/dag

Når du så kender din kwh pris for el, kan du regne ud hvad det vil koste at køre dine km i din Tesla.

Sammenlig dette med hvad du i dag har af driftudgifter eller med hvad et andet alternativ ville have af driftudgifter - jeg har dog før sagt at man ikke skal vælge en Tesla for at få billige km - her vil en VW UP gøre det meget bedre i en TSI udgave..primært pga. dens lavere indkøbs pris. men den er jo også en anden klasse bil.

Alt i alt, køb en Tesla hvis økonomien tillader og hvis du vil have en Tesla - hvis ikke valget var så simpelt skulle vi alle køre rundt i en SPARK til 60.000 kr, da det ville være tæt på de billigste km man vil kunne finde.

Renedyhr
Renedyhr Jan 17 '14

Et snit på 250 wh/km lyder fornuftigt. Ligger selv på ca. 200 wh/km i min Leaf her om vintern.

Glæder mig til at overlade Leaf'en til min kone når min Tesla lander til Marts/April :-)

NOELON
NOELON Jan 18 '14

Min erfaring er at man med fordel i mange tilfælde kan bruge cruise kontrollen på normal vej. Men at den til gengæld skal bruges forsigtigt ved meget kuperet terræn, hvor der med fordel kan de-accelereres op af og accelereres ned ad. Bedste hastighed/forbrug får man nok omkring 80-90. Generelt er det min erfaring at det er bedre hurtigt at komme op på cruise/normal hastigheden end at accelerere langsomt op ad. Jeg har nu kørt mere end 10.000 km i min S'er med et gennemsnitsforbug på 224 Wh pr km. Jeg kører meget blandet, by, landevej og motorvej med 110-120, men kører også 'sjovt' især når jeg ser en bimmer - der ser mig.... Jeg har kørt mere end 90.000 i min Roadster og den er generelt mere økonomisk, men kørsels økonomien lægger op til samme køremåde - bortset fra at den lægger endnu mere op til 'sjov' kørsel....

KS
KS Jan 18 '14

Har også læst en artikel på Teslamotorsclub.com, hvori fortælleren beskrev hvorledes han kørte hans bil. Han benyttede flittigt at sætte bilen i "frigear" og lade bilen rulle - som den gør ganske glimrende. Jeg har forsøgt det samme, og må sige at han har ret. Det giver bedre end at lade bilen bruge "regen" til nedbremsning, hvis man altså lang tid i forvejen kan sætte den i neutral og lade den rulle farten af. Ligesom TSLA er jeg helt enig i at cruise control kun skal bruges på flad vej - altså hvis man vil have så meget ud af batteriet som muligt. Her gælder det om at få lidt ekstra fart på nedad - og bruge denne opad. I det hele taget er det acceleration der koster - og den koster voldsomt. Meget mere end regen kan samle op igen. Så skal man køre økonomisk, så er det forsigtig acceleration, frigear og ikke for høj fart det går ud på. Og så altså køre ned af bakke hele tiden..

Men nu tror jeg ikke at der er nogen der har købt bilerne for kun at køre grønt - vi skal også køre skønt! Og skønt er det nu at føle hvordan den kan flytte sig. ( Endnu ingen fartbøder :-) )

Skal det helt være super øko - så skal bilen også stå i garage - og være passende temperatur, så der ikke skal bruges energi (fra bilen) på at varme denne op. Det koster både at varme kabinen og batteriet op.

Når det kommer hertil, så er et godt råd:

Inden du skal køre - så tænd - mens bilen stadigvæk er tilkoblet - for varmen i bilen. Sæt den på HI, og lad den stå der i ihvertfald en halv times tid - til den er varmet helt op. Med fordel kan man også "nøjes" med at lade batterierne op til 80% ved normal ladning, og så stoppe den sidste rest på i forbindelse med at varmen tændes. Så er både batteripakken og bilen opvarmet når den skal bruges - og trækker dermed mindre strøm på pakken. Naturligvis trækkes det så bare et andet sted fra - energien skal jo komme fra et sted.

Jeg har den sidste uges tid kørt test på min scheduler, hvor jeg har lavet en ugeplan, så bilen altid er varmet og ladet op når jeg skal bruge den. Mit skema er rimeligt fast - ihvertfald hvad angår mandag til onsdag.  Og det virker altså med at forvarme den - og lige stoppe det sidste power på lige inden afgang. Så er der overskud til også at kunne køre "sjovt"..

kajakaj
kajakaj Jan 18 '14

Kør grønt anbefaler at man slipper gassen, så der lukkes af for brændstof, når man ruller det sidste stykke inden et stop. Vores erfaring er at der kan spares mere ved at sætte bilen i frigear og rulle i tomgang - så ruller den også endnu længere. Det har betydet at vi i vores 1300 kg tunge benzinbil på 185000 km som gennemsnit har kørt 27% længere pr. liter (17,2) end bilen står til i normen (13,5)

Samme teknik kan åbenbart betale sig i en elbil, selvom der er regen ved motorbremsning. Bliver spændende at efterprøve når vi får bilen.

FrederikC
FrederikC Jan 18 '14
Hvordan skal de her tal læses, er det watt pr km eller pr min eller?
Km/t watt
70 28,43
80 26,35
90 29,45
100 39,16
110 29,75
Pedro
Pedro Jan 18 '14
Det må være motorens gennemsnitlige effekt ved de givne hastigheder.
DerHansi
DerHansi Jan 18 '14

@kajakaj - helt rigtigt - jeg kører selv en nu 15 gammel Ford Cougar som ruller helt fantastisk i frigear - op mod 2 km under de rigtige forhold. Selvom jeg kører pænt friskt så kan sådan en gl. V6-er stadig holde 13,50 km/l i gns. hvis man bruger terrænnet rigtigt. Glæder mig helt vildt til at få en bil fra indeværende årtusinde :-) jeg regner med den kommer til april. Hvordan er det forøvrigt lige I checker de der VIN-nr. ? jeg har vist bare et ordrebekræftelsesnr. fra selve bestillingen

VH DerHansi

Forummets indlæg er redigeret af DerHansi Jan 18 '14
Kiefer
Kiefer Jan 18 '14

Hej

VIN nummeret vil fremgå der hvor der i dag står dit ordrenummer på MyTesla delen af tesmamotors.com. Jeg vil formode at VIN nummeret måske kommer ca. 1 måned før bilen reelt produceres, uden dog at have andet end spekulationer i det.

Tror ikke jeg har prøvet at sætte min bil i frigear siden jeg fik automatgear for første gang i 2005. I min tidligere bil med manuelt gear gjorde jeg det egentlig ret tit når jeg tænker efter.

/Martin

kajakaj
kajakaj Jan 18 '14

Mit VIN-nummer stod på My Tesla inden for en uge efter jeg havde endelig bekræftet  min bestilling.

På linket kan man se hvad cifrene i VIN-nummer står for. Der er dog lavet lidt om i koderne midt i nummeret siden artiklen blev skrevet. Det drejer sig om 7-8-9 ciffer, der har fået andre kategorier.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7638-Decoding-Tesla-Model-S-VINs

Plar
Plar Jan 18 '14

Hej Kajakaj.

Kan se du kommer fra Århus området vi bor i Ålb, så måske vi kommer til og ses når vi begge er blevet godt kørende. vi bestilte den 2 januar, og forventet lev ultimo maj men ingen VIN nr. i nu.

kajakaj
kajakaj Jan 18 '14

Hej Per. Ja - det kunne være hyggeligt. Dejligt fremover at se flere Teslaer i Jylland. Du er altid velkommen her, hvis du skulle mangle strøm til det sidste stykke nordpå. Vi har CEE400V 16A du kan lade fra. Bor i Langå og kan kontaktes på 51861727. vh Kaj

Plar
Plar Jan 18 '14

Tak, det er noteret. om 2 mdr har vi også CEE400v og 16A i garagen og 7500kw solpaneler på taget af vores nye 0 energihus, og i er selvfølgelig også altid velkommen der er masse af strøm:)10 km nord for Ålborg, 3 km fra motorvejen. 61337121

kajakaj
kajakaj Jan 18 '14

Hej Per. Tak for det. Solceller, O-energihus og Elbil. Det er gennemført miljøbevidsthed.

Jgilberg
Jgilberg Jan 21 '14

Jeg har nå kørt 4000 km siden 11 dec. Min gennemsnitsforbrug er 257 W/km. Jeg kører hver dag på motorvejen (Gardermoen-Oslo centrum, 45 km hver vej) da jeg pendler. Jeg kører "alltid alltid for stærkt" :-))) Dvs at jeg ligger i ca 110-120 km/t og laver nogle "sjove" accelerationer når jeg kan komme til det (det er umuligt at lade være...). Jeg kører også med nogle "hissige" piggdæk (Hakka8) og har kørt nogle ture op i de norske fjelde, og dette trækker extra Watt. Jeg er egentlig OK tilfreds med forbruget vinterstid. Jeg glæder mig til min første Århus-tur for at se forbruget på E45. Normalt har jeg "alltid" kørt i 130-140 når jeg har kørt i DK. Jeg er meget spændt på forbruget i sådanne hastigheder da jeg MÅ klare Fr. havn - Århus (180 km) pluss det løse.

Er det noget der kan dele erfaringen på forbruget hvis man kører ned gennem Jylland i 130+?

Michael
Michael Jan 26 '14

Der er to måder at se energiforbruget på i Tesla Model S. Den ene er triptælleren, og den anden er grafen.

Jeg har opdaget at disse to ikke viserr det samme forbrug. Det kan nemt testes ved at nulstille en triptæller, og når man har kørt præcis 10 km, kan man sammneligne med 10 km-grafen. Det viser sig at triptælleren altid viser et lidt højere forbrug end grafen.

Jeg har udført denne test både når jeg har forvarmet bilen fra stik, forvarmet bilen fra batteri, og når jeg ikke forvarmer.

Er der nogen der kan forklare denne afvigelse i de to forbrugsmålinger?

Tollerup
Tollerup Jan 28 '14

Jeg var på en længere tur idag fra Birkerød til Svininge retur. Ialt ca 185km.

Da jeg var kommet hjem var der kun ca 50km på batteriet. Den var fuldt opladet da jeg tog afsted og forvarmet.

Nu kørte jeg med varme på, og accelerede som normalt og kørte vel ca 130 km/t på motorvejen.

Synes dog 235 km i alt er ret lidt at få ud af et fuldt batteri.(85kw)

Hvordan passer det med jeres erfaringer?

Bluecoffee
Bluecoffee Jan 28 '14

Jo, med 130 km/t på motorvejen i koldt vejr lyder det ikke helt skævt. Der er virkelig et stort fald i rækkevidden fra 100 til 130 km/t. Med 90-100 km/t får jeg i øjeblikket ca. 350 km pr. "tank". Udover det har jeg også bemærket, at kulde (samt regn og sne!) er hård ved rækkevidden.

Sider: « 1 2 3 4 5 »