Det er noget af en uklar omgang sovs. Jeg læser det bare som en slags anbefaling fra Færdselsstyrelsens side. Sjovt nok nævner de ikke noget om nogen lovændring vedr. dæk.
Her er lidt mere info fra TV2: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-06-03-nu-er-det-slut-med-sommerdaek-i-vintervejr
Folketinget har vedtaget en skærpelse af reglerne, så du fra 1. juli vil kunne få en bøde, hvis du kører på ”åbenbart uegnede dæk” i forhold til vejret.
Og hvad er så "åbenbart uegnede dæk"? Det kan der sikkert være flere meninger om. Ærgerligt at de ikke kunne være lidt mere klare i spyttet og komme op med et mere præcist krav, når det nu skal være. Denne formulering bidrager bare til usikkerhed, fri fortolkning og uensartede retstilstande.
Det svarer lidt til i stedet for at have en konkret fartgrænse på landevejen, at man kunne få en bøde, hvis man kører med "åbenlyst uegnet hastighed". DOH! Der er nok mange meninger om, hvor grænsen til "åbenlyst uegnet" ligger.
Og, det tog dem så over 100År, at regne ud at det var en god ide....
Enten er de ret dumme, eller så er de ret dumme -> derover
Der er fordele og ulemper ved sommer/vinter og helårs, som først opdages når uheldet sker.
Eks har du kun helårs og du punkterer på en uheldig dag, hvor der er 3 dage til dækbutikken holder åbent, så har du ikke et vinterdæk du lige kan smide på i de 3 dage. Eller for den sags skyld, så har du ikke det stres over, om du kan komme i dækbutikken straks de åbner. Om der går 3 eller 5 dage har ikke den store betydnig.
Men hvis du nu har udsigt til 600 km kørsel over weekenden, så er det noget pis på et evt reservehjul der er 16 år gammelt eller et nødhjul der er ligeså gammelt.
Jeg har altid kørt sommer/vinter, men med 3 egne og 4 firmabiler, der skulle skiftes frem og tilbage 2 gange om året, så er de 5 af dem nu på helårs. Det går altså ganske udmærket, bortset fra de ikke holder helt så mange km som ved et til årstiden beregnet dæk. Ligesom man heller ikke får kigget til bremserne 2 gange om året.
Helårsdæk er blevet super gode, og i 90% af tilfælde det gode valg, og så er der de tilfælde hvor vejret i Andedammen stikker af, eller i de tilfælde hvor turen går til Spanien i 2 måneder i 35/40 grader (så kom jeg lige af med den), hvor dækvalget har stor betydning.
Der er fordele og ulemper ved sommer/vinter og helårs, som først opdages når uheldet sker.
Eks har du kun helårs og du punkterer på en uheldig dag, hvor der er 3 dage til dækbutikken holder åbent, så har du ikke et vinterdæk du lige kan smide på i de 3 dage. Eller for den sags skyld, så har du ikke det stres over, om du kan komme i dækbutikken straks de åbner. Om der går 3 eller 5 dage har ikke den store betydnig.
Men hvis du nu har udsigt til 600 km kørsel over weekenden, så er det noget pis på et evt reservehjul der er 16 år gammelt eller et nødhjul der er ligeså gammelt.
Jeg har altid kørt sommer/vinter, men med 3 egne og 4 firmabiler, der skulle skiftes frem og tilbage 2 gange om året, så er de 5 af dem nu på helårs. Det går altså ganske udmærket, bortset fra de ikke holder helt så mange km som ved et til årstiden beregnet dæk. Ligesom man heller ikke får kigget til bremserne 2 gange om året.
Lukkede dækcentre, gamle dæk etc?
Murphy sover aldrig, så det kan jo ske. Men så er vi vist også ude på argumenternes yderkanter ;-)
Har kørt mange km på især CrossClimate og min erfaring er at slidstyrken er den samme som andre dæk.
Fredag kl 15.40 for 3 uger siden! Med udsigt til weekend vagt med tilkald til bla. Thyborøn og resten af Limfjorden. Vidste jeg skulle køre ca 05-0600 lørdag morgen.
Vognen står 6,5 cm lavere på et fladt helårsdæk.
Reservehjulet var fra 2002.
Ringer til dækcenteret, som lover at holde åbent, til jeg har hevet det af om kommet ud til dem og vi har fået kigget på det dæk.
Men 20 minutter senere så var vognen parkeret for weekenden.
Fredag kl 15.40 for 3 uger siden!
Træls situation.
Som nævnt er der jo ingen grænser for, hvor mange uheldige sammenfald der kan ramme samtidigt. Der må man gøre op med sig selv, hvor meget "beredskab" man har brug for.
For den gennemsnitlige bilist er det næppe noget der bør holde en tilbage fra at vælge helårsdæk.
Cubic: den med 35/40 i Spanien. Burde helårs ikke kunne klare det?
Holdbarhed af dæk har for mine været således. Så vil ikke sige helårs er ringere:
Michelin pilot sport 4 (sommerdæk) 40.000km
Michelin CC2 65000km, men stadig godt mønster på til at kunne ramme 80000km. De havde bare hæl og tå.
Conti all season contact 2 som er nuværende kommer nok kun på 40.000 km.
Jeg har kørt i det værste snevejr med mine helårsdæk og været på ski i Norge med snedækkede veje.
Ikke noget der har bekymret mig.
Hvis man bliver bekymret skulle man nok alligevel have haft snekæderne frem :-)
Disclaimer: Jeg har 4 hjulstræk.