hvad regner du med at få for den?
Hvis man vil undgå:
- Kinesiske mærker (inkl. Polestar, Volvo), (politisk undertrykkelse, overtrædelse af menneskerettigheder, masseovervågning m.m.)
Men for dælen, det er svært at købe ny bil her i 2026 uden at få moralske kvababbelser. Tror bare, jeg beholder min gamle Tesla, trods et ødelagt brand image.
Ja det er ikke nemt at finde rundt i og Kina kommer jo lidt ind i varmen igen, når nu Trump opfører sig som han gør. Man skal bare huske at Kina er permanent, mens Trump har udløbsdato.
man skal huske følgende ud over det nævnte:
Kina :
@cth
Ja, det er nærmest som at vælge mellem pest og kolera. Hvis man så bare kunne få en Tesla produceret i Kina med snyde-software fra VW og ICCU fra Sydkorea... ;->
Hej Folkens.
Er ved at være i markedet for ny bil.
I den forbindelse var vi hos Tesla..... og kigge ny Model 3 og Y. På trod af at den orange stodder og Darth Elon er faldet en del i agtelse.
Så har vi været hos Xpeng og kigge G6 og hos BYD og kigge Sealion7 eller Seal.
Vi har ikke prøvet nogen af dem endnu.
Men på kabinen, komforten og ladning(mest XPENG) , der hænger Tesla bagude. Var faktisk først imponeret af kabine i XPENg, men må sige Sealion7 virkede til at steppe et trin over.
På forbruget og kendskabet til ladenetværk(fri for at jonglere apps og chips) og samspillet med bil og APP, så taler det for Tesla.
Er der nogen der har både og i indkørsel, eller har skiftet fra det ene til det andet og har erfaringer de vil dele.
Synes jeg finder Sealion7 anmeldelser der siger at der er en del glitches på APP og samspil. Dertil nogen der rigtig har ramt en mandagsbil, med rigtig mange fejl på alt fra aircon, TMPS, radio, red alert på batteri/kølervæske etc.
Er også interesseret i Zeeker og Polestar etc i pricerange 3-400k +/- en squezz
Hvis du har dit liv kært, så undersøg bremserne på G6`ern, de er for svage, men vil være fine nok til en Vw Polo
@Cubic Ok, det var ellers den der til en start stod som favorit.
Men som skrevet, så tror jeg vi klapper hesten 6-12 måneder. Mazda MX5'eren begynder også at nærme sig sæson nu. Skal bare være sikker på salten er vasket af vejene.
Næste efterår, er vi så "heldige" at den lille frøken formentlig er ude at sejle, så hun får ikke brug for hendes bil før omkring sidst januar næste år. Så det er ikke fordi der mangler hjul, men lysten trækker til noget nyt.
@Cubic Ok, det var ellers den der til en start stod som favorit.
Men som skrevet, så tror jeg vi klapper hesten 6-12 måneder. Mazda MX5'eren begynder også at nærme sig sæson nu. Skal bare være sikker på salten er vasket af vejene.
Næste efterår, er vi så "heldige" at den lille frøken formentlig er ude at sejle, så hun får ikke brug for hendes bil før omkring sidst januar næste år. Så det er ikke fordi der mangler hjul, men lysten trækker til noget nyt.
Man må da også gerne være fremsynet :). Jeg har kigget på de samme biler som dig, men mest fordi at jeg ikke helt ved hvad jeg skal med min "Fiat" Model 3 fra 22, for der er i mine øjne lidt plastic Fiat agtig: Baglys skiftet, Bagagerum motoren skiftet 4 gange, Ladeport skiftet/rep 4 gange, Sædebetræk skiftet, Rep af servostyring, En ventil der klapper, når der er koldt, Ventilator motor der piber, og nu står undervognen af (Bøsningerne). Bilen er kasseret til syn. Men min EV guru AT-Zimmermann, har gennemgået både G6 og G9'ern, hvor G6'ern er for farlig i Performance udgaven. Spørgsmålet er så hvad er alternativet så?
Polestar 4 er kæmpe stor, og virker lækker. Kan findes ganske fornuftigt som 2025 Nordic Edition med under 20.000 km, med pilot og plus pakke til 350-375k. Nypris omrking 500. Polestar er kommet lidt efter det med effektiviteten, de hang lidt i betrækket og leverede eks PS2 med longrange singe motor til omkring 500 km. Hvilket jo var himmelråbende i forhold til eks model 3, som er sammenlignelig. Nu nærmer den sig en 22' model 3. De er ca 3 år efter Tesla på effektiviteten i forhold til km/kWh.
Dog var jeg lidt tændt på bare at nappe en 2 år gammel polestar 2............. De er dælme billige. Var inde på polestar 2 owners facebook siden. Det virkede ok for det meste. Ligsom vi lejede en sidste år og den var ganske udmærket. MEN der var så også lige en post på fjæsbogen, om en der havde en 2 år gammel der var nærmest totalt gennemtæret under "kølerhjelmen" og skulle repareres for 60.000 kr, som Polestar hidtil nægtede ejerskab over den fejl. Berner var vist på sagen.
PS Polestra gik fra 2 års garanti til 5 års garanti 14/10-2025. Så jeg vil foreslå at finde en nyere end det og med indskrevet i k'øbs kontrakten at de 5 års garanti medfølger. Bare hvis nu det, skulle være en importeret model...... Nogen mærker er mere strikse med sådanne spidsfindigheder end andre.
Bortset fra 1. registrerings datoen, kunne sådan en være spændende:
https:///...c-edition-5d/6646535
Du har godt nok været uheldig med den der model 3'er der. Vores er også en 22'er og skulle være kineser, som dengang gik for at have en bedre samlekvalitet end Freemont..... Der er bøsningerne i bag også skiftet, ikke at jeg kunne mærke nogen form for forskel før og efter på kørselen. Det var en dyr omgang. Men forhør dig omkring. Har hørt tal fra 2400 pr side til 3600 pr side bag.
Samlet har vi fået smurt bremser 2 gange og sporet en gang, samt skiftet de bøsninger og vi er vel på noget der ligner 11-12.000 i service på 125.000 km.
DOG skal vi så have skiftet sensor 12(bagerste venstre), og så er der noget junk med bagerste højde motor på fører sædet........ Det bruges en del, idet både frue og tøser er under 160 cm. Så de sidder jo helt oppe i forude og oppe under taget. Det skal altså ned og tilbage hver gang jeg skal ind.
Ja, sædet piber også, en sensor foran er også skiftet, men en ny Model Y LongRange Premium til 360,000 kr. er nok svært at slå.
Helt enig. Til prisen er der ikke meget der har en pakke der matcher Tesla.
Slet ikke hvis man tager de 25-40.000 rabat i betragtning. Bemærker flere forsøg på at faldbyde en 3-5 måneder gammel model 3/Y med få km for mere eller det samme på som en ny med rabat koster hos Tesla.
Hvis du går ind på Tesla og vælger en tilfældig model Y/3, bortset fra billigste model.
Så lige nedenunder toppen, kan du klikke på rediger besparelser. Så klikker du på rabat 25.000 kr og vupti så falder prisen 25.000. så en ny model 3 LR RWD Premium med 750 km range koster ikke 339k, men 314k.
Ah, det er en Tesla-indbytningsbonus på 25k. Gælder den så kun, hvis man indbytter sin gamle Tesla eller kan det også være f.eks. en udkneppet Trabant af ældre dato? For jeg tror alligevel, min gamle bil er mere end 25k værd, så det kan nok ikke svare sig. Ellers skal man jo ud i at finde og købe en gammel smadrekasse for så lidt som muligt mhp. at bruge den som indbytningsbil. Jeg kan ikke helt gennemskue, om værdien for indbytningsbilen bliver fratrukket prisen udover de 25k i bonus? Men hvis den gør, så kunne jeg godt forestille mig, at Tesla sætter vurderingen til at være mindst 25k under markedsværdien i privat handel. Og så er vi jo lige vidt.
Du får de 25k plus det de byder på din bil.
Dvs du får de 25k uden at have en bil til indbytning.
Hvor ser du, at man får de 25k uden at have en bil til indbytning? Jeg synes, det fremgår ret tydeligt, at det er en indbytningsbonus og at man skal levere et indbytningskøretøj (Indbytning, Vilkår og betingelser, pkt. 4). Eller er der noget, jeg har overset/misforstået?
Jeg er rimelig sikker på du får de 25k no matter om det er en matchbox bil eller en udrangeret Datsun du kommer med.
Dertil ved jeg min kammi, nappede en Y LRD i november, han kom godt nok med en volvo på ladvogn med 600.000 km på uret og en motor der var brændt af, han fik 25000 plus 15000 for skrapværdien af volvoen......Den kunne klart ikke starte med den motor.
Han griner iøvrigt sin røv i laser hver måned. finansieret over 9 år til 2700 om måneden. Clever abonnement til 800. Når man så fradrager de 6000 kr han brugt brændstof på volvo'en, samt 2000 i service på månedsbasis, så bliver det en helt fornuftig handel. Han har ellers længe været imod el drift, der ikke havde range nok eller kunne trække nok. Men han er lyn hurtigt vendt på en tallerken og har det store smil på.
Enten var hans gamle Volvo ualmindeligt tørstig, eller også har han et meget stort kørselsbehov. Uanset hvad, hvis man kan spare 6000 i benzin om måneden, så er det jo en total no-brainer.
Enten var hans gamle Volvo ualmindeligt tørstig, eller også har han et meget stort kørselsbehov. Uanset hvad, hvis man kan spare 6000 i benzin om måneden, så er det jo en total no-brainer.
Han kører 4000 km om måneden.
Polestar 4 er kæmpe stor, og virker lækker. Kan findes ganske fornuftigt som 2025 Nordic Edition med under 20.000 km, med pilot og plus pakke til 350-375k. Nypris omrking 500. Polestar er kommet lidt efter det med effektiviteten, de hang lidt i betrækket og leverede eks PS2 med longrange singe motor til omkring 500 km. Hvilket jo var himmelråbende i forhold til eks model 3, som er sammenlignelig. Nu nærmer den sig en 22' model 3. De er ca 3 år efter Tesla på effektiviteten i forhold til km/kWh.
Prøvede en Polestar 4 i Herning til elbilsmessen - umiddelbart en super lækker bil, men jeg kunne ikke forlige mig med bakspejlet der er kamerabaseret.