Jramskov, tror du ikke bare det er tilvænning ligesom til Tesla's regnssensor ;-)
@Ice2EV: Hehe, viskerne kan man da heldigvis starte manuelt :)
Måske bliver kamera og skærm teknologien på et tidspunkt god nok, men er ikke sikker på det er der problemet ligger. Det er bare noget andet at kigge på et billede i stedet for i et spejl. Det tager tid for mine øjne at skifte fokus eller whatever.
Nåh, pyha - jeg holdt fanen højt og ville slå på tromme for at hylde suverænitet og at købe europæisk, men så kom der en Polestar 4 valsende forbi. Og den er nogenlunde til at betale, 4wd/performance modellen kører fantastisk og hurtigt, og har en premium følelse og størrelse hele vejen igen. Den mangler kun to ting; et forum så kompetent som dette og at den faktisk var svensk i andet end designet...
@PeterE
Tillykke med din nye Pøwlstar 4 - er det ikke den uden bagrude?
Når du har fået den lidt ind under huden, må du da gerne skrive lidt om dine erfaringer med den set i perspektiv fra en tidligere Tesla ejer. Jeg kunne godt være interesseret i at høre lidt om, hvor mørkt, det føles omme på bagsædet. Og hvordan det fungerer i praksis med kamerabaseret bakspejl. Og så naturligvis infotainment systemet; der er man jo godt vant som Tesla-ejer, så er det mon muligt at vænne sig til noget, der ikke er lige så gennemtænkt og velfungerende? Jeg har hørt om, at en del kinesiske biler trunkerer visningen af forbruget til f.eks. max. 299 Wh/km, selv hvis den bruger mere. Så hvis den f.eks. bruger 350 Wh/km på en tur op ad bakke, i modvind, koldt vejr eller en hurtig tur på motorvejen, så vil den stadig vise 299. Altså hvad jeg ville kalde ren løgn. Er det også tilfældet for Pøwlstar? Er der andre mærkelige ting i infotainment eller softwaren, som skurrer, når man er vant til Tesla? Nogle ting, der er bedre?
@PeterE
Tillykke med din nye Pøwlstar 4 - er det ikke den uden bagrude?
Når du har fået den lidt ind under huden, må du da gerne skrive lidt om dine erfaringer med den set i perspektiv fra en tidligere Tesla ejer. Jeg kunne godt være interesseret i at høre lidt om, hvor mørkt, det føles omme på bagsædet. Og hvordan det fungerer i praksis med kamerabaseret bakspejl. Og så naturligvis infotainment systemet; der er man jo godt vant som Tesla-ejer, så er det mon muligt at vænne sig til noget, der ikke er lige så gennemtænkt og velfungerende? Jeg har hørt om, at en del kinesiske biler trunkerer visningen af forbruget til f.eks. max. 299 Wh/km, selv hvis den bruger mere. Så hvis den f.eks. bruger 350 Wh/km på en tur op ad bakke, i modvind, koldt vejr eller en hurtig tur på motorvejen, så vil den stadig vise 299. Altså hvad jeg ville kalde ren løgn. Er det også tilfældet for Pøwlstar? Er der andre mærkelige ting i infotainment eller softwaren, som skurrer, når man er vant til Tesla? Nogle ting, der er bedre?
Jeg har ikke købt den endnu, skal lige have den rigtige pakke på plads. Jeg har kun kørt en ok tur i den, og umiddelbart ligger den bedre på vejen, undervognen er uden luft og virker relativt sportslig, bilen er lidt kvikkere end min 85D, sæder og interiør er af bedre kvalitet og funktionalitet, det udvendige design kan man synes om hvad man vil, bakspejlet kræver tilvænning - billedet bagud er overlegent ift normalt bakspejl og man er fri på at kigge på sine passagerer på bagsædet, som ikke virker mørkt umiddelbart men jeg har også tonede bagruder i min S. Infotainment etc ved jeg mere om senere - jeg skal nok forlade teslaforum med en kort anmeldelse af ny bil.
Ser med spænding frem til anmeldelse af Polestar 4 Performance. Det er jo en bred fætter.
Der bør alt andet lige være sket en del på de 11 år du har kørte model S.
er specielt interesseret i:
APP interaktion mellem bil og telefon.
Køre assistenterne.
bak kameraet
Forbrug, bemærker der ofte på kinesere er et stort batteri til at levere samme range som eks Tesla. Det virker til de nærmest levere det samme som Telsa gjorde i 2019, altså eks 75 kWh batteri 560 km. ofte er Kineserne på 82-84 eller 91 kWh batteri til det samme i en sammenlignelig bil som model 3/Y.
At de så i mange tilfælde har en væsentlig federe kabine, er en anden ting.
Nå så ramte lynet. Den 24 år gamle A4 har formentlig kørt sine sidste km. Den tikker voldsomt i motoren og giver alarm på olietryk. Også ærgerligt, der er nærmest ny undervogn på den og bremser, nysynet i januar! Den skulle lige have trillet 6-7 måneder endnu.
Så valget er svært, skal vi kigge noget billigt el, eller noget dyrt el..........Er fristet af en Zoe, BMW i3s, Opel Mokka-e(ved godt Stellantis er noget pis med deres OBC). Men er også tristet på en Highland, Juniper eller andet til 3-400k max. Over 400k synes jeg er for meget for et transportmiddel, der bare løber mange km og taber en formue.
Er det ikke bare et stoppet olieindtag eller lignende? Oliesien der er stoppet - det er vist ikke unormalt. Det kan også være oliepumpen.
Du skal ikke køre videre, så er den død, meeen den nok godt reddes hvis ikke ungerne har tænkt de godt kunne køre vennerne hjem før de kom hjem og fortalte det.
Og du har tjekket at der er nok olie på?
Frøkenen kørte 5 km hjem da den begyndte at tikke.
Mekaniker siger det ikke er sien, han mistænker en plejlstang eller ventil der er årsagen. Så han mener enten skal jeg finde en mekaniker knægt der vil smide lidt kasse og gider skille den af og skifte dele, eller også smide den hos en forhandler der vil give max for den i en bytte handel.
Det er bare det forkerte tidspunkt, den er nysynet i januar, og har løbende over det sidste år fået det ene efter det andet, du ved nå jamen så skifte de støddæmpere, jamen så skift de fjedre, nå så skifte den bærearm, så skift de styrekugler, så skifte de skiver og klodser til synet ok er kaliberen dårlig på venstre side...... OG den højre er umulig at skille af fra den møre bremseslange etc.
Hvornår er det man trækker stikket og siger nu må det være nok. Det tror jeg er nu.
Var ved at kigge på hugger motor, men de vi have 9500 plus montage for en med 270.000 km på uret. Du ved så har vi den åbnet, skal vi så ikke lige skifte koblingen............. Så ender det i 20.000 inden den er kørende igen.
Var ude ved Tesla og kigge på ny slæde. Kom desværre lidt tæt på lukketid. Men der var ikke megen imødekommenhed. Det var nærmest hvis ikke I er interesseret i en Performance, så har vi ikke noget på hylden...... Nå jamen hvad med den røde 3LR AWD på hjemmesiden, den ser da ikke solgt ud. Han svarerNåh ja men den står i Kolding. jeg spørge kan det passe den er med det gamle batteri? Svar, det ved jeg ikke........ altså eftersom den er opgviet til 626 km og ikke 660 km, så må det da være det gamle batteri? Svar: Jamen det ved jeg ikke noget om. ....... Vi kørte hjem igen. Havde ellers accept fra generalkonsulinden til at købe noget............3/Y eller what ever.
Det er bare det forkerte tidspunkt, den er nysynet i januar, og har løbende over det sidste år fået det ene efter det andet, du ved nå jamen så skifte de støddæmpere, jamen så skift de fjedre, nå så skifte den bærearm, så skift de styrekugler, så skifte de skiver og klodser til synet ok er kaliberen dårlig på venstre side...... OG den højre er umulig at skille af fra den møre bremseslange etc.
Kender det alt for godt :-) Min datters bil knækkede en fjeder for et par dage siden - den koster kun 300,- men man skifter helst i par og når man nu har den ude, så er det en god idé at skifte støddæmper og fjederbenstøtteleje, manchetsæt og stabilisator stangen går typisk i stykker, så skift også dem - inden man har kigget sig om, så har den fået helt ny undervogn foran
Imponerende at Tesla ikke har fået bedre kvalificerede sælgere, det har simpelthen været for let at sælge de biler
@Ice2EV. Så er tiden jo kommet, til at få Ev nummer 2 ;). Jeg har lidt en sur fornemmelse i maven, efter Tesla har skiftet baghjulsophængene på min M3, og så kan jeg se i appen, at de anbefaler en 4 hjuls justering ------- Jammen for H...... det gør man sku da altid efter udskift af dele i hjulophænget, og er en del af det job (jeg bliver træt i ansigtet) AMATØRE, nå men tilbage til tråden :( , jeg kan mærke, at jeg er mentalt er ved at være færdig med den plastic bil/mærke. Måske jeg skal kigge i retningen af Zeekr, den nye sedan feks, 10 År garanti kan vel et eller andet....
Fruen er også tændt på en 7X. Men 5 år/100.000km med 35-40000 km om året, så giver det max 2,5 års garanti. Der er selvfølgelig mere end Tesla's 4 år/80.000 km.
Kigger også polestar, som giver 5 år og 150.000 km, det passer bedre med kørselsmønster. Synes bare 4'eren er for bred og lang til en tur i Sallings parkeringshus, eller for den sags skyld Palads i AAL....... P pladserne er jo ikke justeret siden folk kørte fiat 127 eller Morris 1000/Mascot.
Normalt er det hende der er nærrig røven. Men her er det mig. Jeg vil ikke smide over 400k for noget der taber i værdi som en sten ud fra Møns klint. Hellere 300k. Problemet ligger i at vi kører rigtig mange km, så den nuværende runder 3 år om 10 dage, og har trillet 130k. Og tænker ikke man kan få meget over 150k for en model 3AWD fra efteråret 2002(vi købte den parallelimporteret med små 8000 på uret). Altså 200 k ud af vinduet på 3 år.
Jeg ved så godt, at hvis vi regner besparelsen ud på brændstof, og væsentlig mindre service omkostninger, så har det været billige km. Lige i tiden er det så uhyggeligt meget billigere at køre el, altås 16 kr for benz og 18 for diesel...... DAMN.
Men vi kan jo ikke blive ved med at stikke blår i øjnene, fordi det er dyrere at køre fossilt.
Planen er ikke umiddelbart at fyre den nuværende af. Den skal bare over og køre nr 2 bil, så den få lidt færre km på uret og forlænge batteri garantien med 2-3 år mere inden den rammer 192.000 km.
Hvad måtte du slippe for baghjuls bøsninger? Jeg slap 3200 pr side plus 4 hjuls....... Men kan ikke mærke nogen form or forskel. Den ligge lige så stramt på vejen som før.
Og tænker ikke man kan få meget over 150k for en model 3AWD fra efteråret 2002(vi købte den parallelimporteret med små 8000 på uret). Altså 200 k ud af vinduet på 3 år.
jeg vidste ikke at de havde den model allerede i 2002!
@Ice2EV: Hvis du er bekymret for garantien tilbyder VW nu privatleasing helt op til 70.000km/årligt.
Fruen er også tændt på en 7X. Men 5 år/100.000km med 35-40000 km om året, så giver det max 2,5 års garanti. Der er selvfølgelig mere end Tesla's 4 år/80.000 km.
Kigger også polestar, som giver 5 år og 150.000 km, det passer bedre med kørselsmønster. Synes bare 4'eren er for bred og lang til en tur i Sallings parkeringshus, eller for den sags skyld Palads i AAL....... P pladserne er jo ikke justeret siden folk kørte fiat 127 eller Morris 1000/Mascot.
Normalt er det hende der er nærrig røven. Men her er det mig. Jeg vil ikke smide over 400k for noget der taber i værdi som en sten ud fra Møns klint. Hellere 300k. Problemet ligger i at vi kører rigtig mange km, så den nuværende runder 3 år om 10 dage, og har trillet 130k. Og tænker ikke man kan få meget over 150k for en model 3AWD fra efteråret 2002(vi købte den parallelimporteret med små 8000 på uret). Altså 200 k ud af vinduet på 3 år.
Jeg ved så godt, at hvis vi regner besparelsen ud på brændstof, og væsentlig mindre service omkostninger, så har det været billige km. Lige i tiden er det så uhyggeligt meget billigere at køre el, altås 16 kr for benz og 18 for diesel...... DAMN.
Men vi kan jo ikke blive ved med at stikke blår i øjnene, fordi det er dyrere at køre fossilt.
Planen er ikke umiddelbart at fyre den nuværende af. Den skal bare over og køre nr 2 bil, så den få lidt færre km på uret og forlænge batteri garantien med 2-3 år mere inden den rammer 192.000 km.
Hvad måtte du slippe for baghjuls bøsninger? Jeg slap 3200 pr side plus 4 hjuls....... Men kan ikke mærke nogen form or forskel. Den ligge lige så stramt på vejen som før.
Jeg fik den over garantien, så 0kr.
God tur. Så må du lige nappe en kielbasa, et stykke kurczak og et par glas Bosman biera.
Fruen har været i 2 totalskadede Toyota uheld, hun tror ikke man kan snyde ham deroppe 3 gange. Så toyota kommer ikke på tale, og slet ikke i rød, for det var de begge. ;-)
Dertil så er det service konstant, med 35-40.000 km om året. Er det hver 15.000 km. Så er garantien også betalt.
Jeg har en Maserati GranTurismo Folgore i denne uge, den kan varmt anbefales :-) Den kører altså godt, lækker indeni - det eneste jeg har at udsætte på den er dens SW. SW'en er god, men ikke god nok. Der synes jeg stadig Tesla er unik, selv den gamle tøs fra 2015