Indtil weekenden, har både min hustru og jeg været ude at prøvekøre Tesla S af flere omgange. Og begge følt, at det var en bil for os. I weekenden var vi inviteret til Aarhus, hvor vi så igen prøvekørte en model S.
Efter køreturen, hvor vi fik afprøvet luftundervognen i laveste stilling, hen over fartbump, syntes vi stadig, at en S var en fornuftig bil at købe.
Tilbage i butikken, gav vi os god tid til at prøve de udstillede modeller, en S60 standard tag, og en S85 med panorama soltag og luftundervogn.
Med konen på førersædet sad jeg selv på bagsædet. I en bil uden soltag, er jeg nødt til at sidde sammenkrøllet/foldet, for at være under himlen. Med numsen inde i sædet var det ikke muligt at sidde ret op og ned. Under panorama taget var der lige det bedre plads, som gjorde, at jeg kunne sidde oprejst, med kun lidt "fedthår"s aftryk på glasset til følge.
Så skulle den ged være barberet, tænkte jeg. Men så ville jeg lige afprøve den klassiske bagsæde stilling: læne hovedet tilbage på nakkestøtten, og blunde lidt på turen. Nej, det kunne ikke lade sig gøre. Kit hoved kunne ikke komme tilbage til nakkestøtten, fordi bagkanten af panoramataget var længere fremme. Der stoppede mit hoved, og det vil jo nok også være der det stopper, hvis mit hoved bevæger sig baglæns under en påkørsel bagfra. Så ingen nakkestøtte til mig, men en soltagskant i himlen. Sundt?
Nå men med en god stilling til ryggen, kan jeg jo så mærke efter hvordan det går med benene. I min Spark er der ingen støtte i forsæderne, fordi benene er for lange til at hvile i sæderne, når der også skal være kontakt med pedalen, der skubber bilen frem. I Tesla S er der ikke særlig langt fra forreste kan t af bagsædet, og ned til gulvet. Så hvis jeg sidder der, vil mine ben kun finde hvile, hvis jeg lader dem falde ud til siden. Jeg sidder for sammenfoldet med fødderne på gulvet, så der er for meget luft under lårene til, at der er støtte. Altså falder de ud til siden for at kunne opnå støtte. Op ad døren, eller op ad side kammeraten, inden de kan nå ned til sædet. Ja ja, så kan der da komme luft til skridtet, hvis det er en varm dag. ;-)
Altså, jeg er en person der er 1,83. Jeg synes ikke, der er plads til mig deromme på bagsædet. Med en søn der er samme størrelse,( han praler med, at han allerede er en cm højere) kan vi jo bare være på forsæderne, når vi kører. Og så kan fruen på de 1,65 sidde bag i. Jo så længe det ikke er hende, der skal styre på turen. Og hvad med de andre passagerer, der evt er med? Knægten på 11 bliver jo også højere, inden bilen skal skrottes. Og selv fruen synes, der manglede benstøtte på turen på bagsædet.
Man kan måske tro, at hvis man med en vis højde havde et problem, fordi benlængde kontra ryglængde var forholdsvis "skæv", så det ene ville være et problem med en lidt længere krop end ben, eller det andet med lidt længere ben end krop. Men med min højde var det altså begge problemer, der dukkede op.
Jeg vil så konkludere, at en Tesla S ikke er egnet til bagsæde passagerer, der er oppe omkring 1,8 meter. Og at man bør prøve bagsædet af, hvis man har "familiegener" i den retning.
Skulle jeg bruge en Tesla model S, med min højde, vil det absolut være et must med panorama taget. Og selvom der ved siden af hovedet er en bredere kant, end på en S uden panorama tag, så var den kant ikke generende unde kørslen.
Når man som jeg er glad for det udsyn der er i vores Citroen Berlingo, så er der godt nok ikke langt op til solskærmen, som man så lige kan kigge ud under, selvom der er folrdet ind. Giver ldit manglende udsyn opad, hvis man lige skal se et skilt, der hænger over vognbanen i lidt længere tid end blot på afstand, når man nærmer sig det. Men det kunne jeg måske hurtigt vænne mig til.
Og jeg kunne måske også vænne mig til, at der er langt ned, og langt ind, når man skal tage sin model S på. Lidt lige som at der også er forskel på Berlingoens og Chevrolet Sparkens adgangsforhold. (den føles stadig som "at kravle ned i", efter 3 års ejerskab.)
Så i weekenden fandt både min hustru og jeg ud af, at vi ikke vil have en Tesla Model S.