Loading...
dk

Tesla S? Nej tak. | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Jan 26 '15

Indtil weekenden, har både min hustru og jeg været ude at prøvekøre Tesla S af flere omgange. Og begge følt, at det var en bil for os. I weekenden var vi inviteret til Aarhus, hvor vi så igen prøvekørte en model S. 

Efter køreturen, hvor vi fik afprøvet luftundervognen i laveste stilling, hen over fartbump, syntes vi stadig, at en S var en fornuftig bil at købe.

Tilbage i butikken, gav vi os god tid til at prøve de udstillede modeller, en S60 standard tag, og en S85 med panorama soltag og luftundervogn. 

Med konen på førersædet sad jeg selv på bagsædet. I en bil uden soltag, er jeg nødt til at sidde sammenkrøllet/foldet, for at være under himlen. Med numsen inde i sædet var det ikke muligt at sidde ret op og ned. Under panorama taget var der lige det bedre plads, som gjorde, at jeg kunne sidde oprejst, med kun lidt "fedthår"s aftryk på glasset til følge. 

Så skulle den ged være barberet, tænkte jeg. Men så ville jeg lige afprøve den klassiske bagsæde stilling: læne hovedet tilbage på nakkestøtten, og blunde lidt på turen. Nej, det kunne ikke lade sig gøre. Kit hoved kunne ikke komme tilbage til nakkestøtten, fordi bagkanten af panoramataget var længere fremme. Der stoppede mit hoved, og det vil jo nok også være der det stopper, hvis mit hoved bevæger sig baglæns under en påkørsel bagfra. Så ingen nakkestøtte til mig, men en soltagskant i himlen. Sundt?

Nå men med en god stilling til ryggen, kan jeg jo så mærke efter hvordan det går med benene. I min Spark er der ingen støtte i forsæderne, fordi benene er for lange til at hvile i sæderne, når der også skal være kontakt med pedalen, der skubber bilen frem. I Tesla S er der ikke særlig langt fra forreste kan t af bagsædet, og ned til gulvet. Så hvis jeg sidder der, vil mine ben kun finde hvile, hvis jeg lader dem falde ud til siden. Jeg sidder for sammenfoldet med fødderne på gulvet, så der er for meget luft under lårene til, at der er støtte. Altså falder de ud til siden for at kunne opnå støtte. Op ad døren, eller op ad side kammeraten, inden de kan nå ned til sædet. Ja ja, så kan der da komme luft til skridtet, hvis det er en varm dag. ;-) 

Altså, jeg er en person der er 1,83. Jeg synes ikke, der er plads til mig deromme på bagsædet. Med en søn der er samme størrelse,( han praler med, at han allerede er en cm højere) kan vi jo bare være på forsæderne, når vi kører. Og så kan fruen på de 1,65 sidde bag i. Jo så længe det ikke er hende, der skal styre på turen. Og hvad med de andre passagerer, der evt er med? Knægten på 11 bliver jo også højere, inden bilen skal skrottes. Og selv fruen synes, der manglede benstøtte på turen på bagsædet.

Man kan måske tro, at hvis man med en vis højde havde et problem, fordi benlængde kontra ryglængde var forholdsvis "skæv", så det ene ville være et problem med en lidt længere krop end ben, eller det andet med lidt længere ben end krop. Men med min højde var det altså begge problemer, der dukkede op.

Jeg vil så konkludere, at en Tesla S ikke er egnet til bagsæde passagerer, der er oppe omkring 1,8 meter. Og at man bør prøve bagsædet af, hvis man har "familiegener" i den retning.

Skulle jeg bruge en Tesla model S, med min højde, vil det absolut være et must med panorama taget. Og selvom der ved siden af hovedet er en bredere kant, end på en S uden panorama tag, så var den kant ikke generende unde kørslen. 

Når man som jeg er glad for det udsyn der er i vores Citroen Berlingo, så er der godt nok ikke langt op til solskærmen, som man så lige kan kigge ud under, selvom der er folrdet ind. Giver ldit manglende udsyn opad, hvis man lige skal se et skilt, der hænger over vognbanen i lidt længere tid end blot på afstand, når man nærmer sig det. Men det kunne jeg måske hurtigt vænne mig til.

Og jeg kunne måske også vænne mig til, at der er langt ned, og langt ind, når man skal tage sin model S på. Lidt lige som at der også er forskel på Berlingoens og Chevrolet Sparkens adgangsforhold. (den føles stadig som "at kravle ned i", efter 3 års ejerskab.)

Så i weekenden fandt både min hustru og jeg ud af, at vi ikke vil have en Tesla Model S.

Raymond
Raymond Jan 26 '15

Så må I jo bare have en X, så er den ged barberet!

HH
HH Jan 26 '15

Tesla Model S's største trade-off er jo højden i kabinen grundet batteripakkens højde.

Du sammenligner med en Spark og Berlingo, hvilket er nogle ret markant anderledes biler. Min far er også meget glad for at sidde "højt" i hans Berlingo. Personligt synes jeg det ikke det er særligt komfortabelt og faktisk næsten direkte ubehageligt de få gange jeg har kørt lange ture i den (Kbh-Amsterdam retur). Køre selv i en lille Kia til hverdag og er sådan set ret glad for den til bykørsel, men slet ikke en behagelig køremaskine som Tesla'en til de lidt længere ture.

Ingen biler er perfekte. Jeg synes Tesla's interiør næsten er pinligt i den prisklasse men har vurderet jeg kan leve med det, og må indse at hvis jeg skal vente på den perfekte bil ville jeg aldrig få mig en ny bil.

Forummets indlæg er redigeret af HH Jan 26 '15
Sithfury
Sithfury Jan 26 '15

Det er lidt sjovt med den kabinehøjde.. Jeg er selv 1.92 og sidder udemærket på forsædet, men ikke mega godt på bagsædet.

Det har sikkert noget med ens almindelige sidestilling at gøre, jeg sidder ikke ligefrem oprejst, som man ofte gør i en C1 eller en Berlingo etc. 

Hookmaker
Hookmaker Jan 26 '15

@DeaconWP, sorry for your loss, men respekt for din analyse. min største anke mod bilen har altid være "bænke" bagsædet som jeg mere og mere er kommet til at betegne som noget klamp. Jeg er selv 1,86 og sidder i hvertfald ikke på det bagsæde fra DK til Østrig! Jeg håber i den grad det er bedre i Next Gen eller Exec sæderne. Nu er vi 2 (med en voksen datter) så vi klarer os, men som sagt jeg havde samme overvejelser dengang vi bestilte. 

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Jan 26 '15
Hookmaker
Hookmaker Jan 26 '15

@Baronen, umiddelbart ser det dog ud til at nextGen bagsædet er en anelse dybere helt bag ud mod ryggen, vi får se om det er tilfældet..;-)

SuneH
SuneH Jan 26 '15

Vi prøvekørte en S85'er med fast tag i September '14 og blev der overbeviste om at vi skulle have en model med panoramatag, netop af hensyn til loftshøjden på bagsædet. I fredags prøvede jeg så en S60'er med panoramatag af samme grund. Det er korrekt, at der ER bedre højde, som Deacon også beskriver. MEN MEN, støtten til benene er bagsædepassagerer er ikke i orden. Jeg er 1,79 og ikke udpræget langbenet, og selv med min beskedne benlængde, var der bare for meget luft under lårene på bagsædet. De får bare ikke nok støtte. Det er ikke i orden med en bil til 700.000 at bagsædepladsen er så ringe. Jeg er klar over at man kan få de nye executive sæder, men har hørt at de ikke kan lægges ned, og det har jeg da bestemt brug for ind i mellem.

Det hører med til historien, at jeg sad i "next-gen" sæderne i butikken, så det er ikke blevet bedre i de nye sæder.

Så i mit stille sind har jeg rent faktisk afskrevet Tesla Model S - synes stadig det er en fantastisk køremaskine, men der er for mange minusser til at jeg kan ofre så mange penge på det.

Vi køber nok en ny Octavia Stationcar 1.4 TSI med 140 benzinheste, kæmpe bagagerum & god plads overalt - til kr. 271.000.

Om nogle år, når model 3 kommer, må vi se på den.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jan 26 '15
HH
HH Jan 26 '15
Citat fra Hookmaker min største anke mod bilen har altid være "bænke" bagsæde

Det er vel også derfor der er kommet en ny "Executive bagsæder" option. Hvis man kan undvære at kunne have 3 på bagsædet er det vel den pakke man skal tilkøbe (selvom den er dyr)

Forummets indlæg er redigeret af HH Jan 26 '15
FrederikC
FrederikC Jan 26 '15

Det kommer vel meget an på hvad i sammenligner med mht. loftshøjden.

I skal sammenligne med en anden 5 dørs coupe - Audi A5, Passat CC.

Mht. "bænken" bag, så har den både fordele og ulemper.

Hookmaker
Hookmaker Jan 26 '15

Det ville jeg sørme også gerne, men så må man gå på et endnu værre kompromis: aldrig at kunne laste en IKEA pakke eller lignende in i bilen, så det blev et nej til den løsning for mig.

Leth
Leth Jan 26 '15

Du må vente på en X´er :)

HH
HH Jan 26 '15

Man køber vel også mest en Tesla Model S fordi den bare køre helt fantastisk. Anmelderne står i kø for at kalde den en af de bedst kørende biler nogensinde. Som sagt er den ikke perfekt, men så er det godt at jeg (næsten) altid skal sidde i pilotsædet! ;)

Kiefer
Kiefer Jan 26 '15

HH: Helt enig, havde jeg selv skullet sidde på bagsædet var det nok heller ikke blevet til en Tesla. Men det skal jeg jo så heldigvis ikke :-)

Tesla Model S er jo ikke meget anderledes hvad angår bagsædet end f.eks. en Mercedes CLS eller en Audi A5. Specielt Mercedes CLS var den jeg sammenlignede med da jeg købte en Model S. Her kunne jeg jo få hvad der svarede til en CLS 500 til langt mindre kroner ører.

Forøvrigt du ved godt hva en Berlingo signalerer, ikke?

:-)

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Jan 26 '15

@Sune, det var næsten med sikkerhed ikke NextGen sæder men i stedet 2. generationssæder, eneste forskel på gen. 1 og 2 er højere nakkestøtter bagi.

@Kiefer: ka du SÅ få fjernet det billede fra VORES forum - det er da aldeles ikke noget vi gider se på!...;-)

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Jan 26 '15