Loading...
dk

Rustne bremser | Tesla Forum

Larsen
Larsen Mar 20 '15

Jeg har tidligere nævnt, at mine bagerste bremseskiver efterhånden var noget anløbne af rust, og jeg ville afdreje dem. Dagen i går var så udvalgt til montering af sommerdæk, adskillelse af bremser og afdrejning af skiver. Der må jeg sige jeg fik mig en voldsom overraskelse. Det jeg troede ville tage et par timer, tog det meste af en dag. Alle bremseklodserne hele bilen rundt, var totalt rustet fast. På nogle af kaliberne måtte vi bruge ganske meget vold for at få klodserne ud. Det viser sig at bremserne på S modellen er baseret på et håbløst forældet system som vi i Europa anvendte i halvfjerdserne og firserne. For at gøre det endnu værre, har man været så tåbelig at montere en form for "kassette" lavet af malet jernplade, rundt om bremseklodserne. Dermed kan rusten boltre sig både mellem klodsen og kassetten, og mellem kassetten og kaliberne. Resultatet var, at alt var totalt rustet og irret sammen. Vanen tro for bilfabrikker, så var der jo heller ikke noget der var smurt fra fabrikken. Nu forstår jeg faktisk bedre, at service besøgene på Teslaen er dyre. Hvis ikke man bare konsekvent skifter alle klodserne, så tager det rigtigt lang tid at adskille det hele, samt rense/smøre og genmontere. Jeg har normalt aldrig været fortaler for at køre til service med sin bil, men hvis ikke man efter den første vinter får lavet noget ved bremserne på Teslaen, så får man helt sikkert problemer med bremser der hænger. Det er uforståeligt, at man slet ikke har skelet til de moderne bremsesystemer der anvendes af hele Europas bilindustri. De bremsesystemer der normalt anvendes idag er konstruktionsmæssigt næsten helt sikret mod fastrustne klodser. Bare ikke dem på Tesla S. Se de vedlagte billeder. Prøv også at lægge mærke til, at selv om jeg har drejet ca. 0,3 mm af skiven, så kan man faktisk stadig se hvor bremseklodserne har stået på skiven. Rusten er trængt langt ned i metallet. Generelt er det til vores klima et problem, at parkeringsbremsen har egne klodser/kaliber. De bliver jo aldrig anvendt under kørslen og er derfor våde og fulde af salt når den elektriske håndbremse lukker dem sammen om skiven. Står de så weekenden over, så har vi allerede starten af problemet. De bagerste skiver som nok stammer fra en anden bilmodel har faktisk indstøbt en indvendig tromlebremse, der blot ikke bliver anvendt.

Forummets indlæg er redigeret af Larsen Mar 20 '15
Mwn
Mwn Mar 20 '15

Umiddelbart ligner systemet det du finder på en bmw eller måske en ældre porsche. Uden at have stået med det i hånden så virker det på mig som om det er bremsesystem som alt for sjældent bliver brugt.

Det ser ud som Tesla's brug af regenerativ bremsning gør at systemet sjældent kommer i brug og derfor ruster sammen. Men at klodserne ikke er monteret med alu eller kobberfedt er pinlingt for en bil som en model s.

Kunne godt være man lige skulle skille det af og smøre det.

Klaus_
Klaus_ Mar 20 '15

Det lyder langtfra optimalt!

Vil det være en fordel at køre med mindre regen og bruge bremserne mere som på en almindelig bil? Eller det vil nok stadig ikke hjælpe på rusten i kassetten, så de stadig sidder fast, men kun på rusten mellem skiver og klodser.

Er det noget man kan "smøre sig ud af", evt. med noget tyndt antirust-snask, inden man går vinteren i møde (f.eks. ifm. montering af vinterdæk) ?

Edit: Kobberfedt var nok en god idé ja.

Forummets indlæg er redigeret af Klaus_ Mar 20 '15
Jesperbang
Jesperbang Mar 20 '15

Larsen: Ja det kan jeg godt se har givet dig lidt problemer, jeg tror som Tesla ejer, skal man huske at lave lidt hårde opbremsninger hver gang man er ude og køre, for at få brugt de bremer noget mere.. men hvis man have service pakke, vil det så ikke dække et bremse eftersyn.?

Mwn
Mwn Mar 20 '15

Kobberfedt bag på klodserne burde modvirke at de ruster fast. Det er næsten det eneste man kan gøre og så bremse hårdt en gang imellem i bilen så de lige bliver slidt af. 

Hvis man er doven lader man bare service centeret bekymre sig om det.

Hookmaker
Hookmaker Mar 20 '15

Larsen, GODT (og lidt chokerende indlæg)! Du kan gøre alle Tesla ejere en stor tjeneste hvis du vil emaile dit indlæg til Tesla motors i USA samt poste det på engelsk på Teslamotorsclub forum. de plejer at lytte til konstruktiv kritik, og jeg synes f.... det er et problem på en performance bil (og det må alle Model S betragtes som).

Tesla_guru
Tesla_guru Mar 20 '15

Kan man ikke købe nye "europæiske bremsesystemer" til bilen såfremt man har lyst til det, eller er det umuligt at udskifte (lige nu ser vi bort fra det økonomiske aspektre og mere på om det kan lade sig gøre at finde et andet system til bremserne på bilen?

I det hele taget bruger man slet ikke bremserne på bilen såfremt man er bare en smule forsynet i trafikken. Jeg har flere gange undladt at bremse op til et lyskryds blot ved at bruge "motorbremsen" som er en seriøs og absolut den bedste måde at få energi tilbage i batteriet på. Har faktisk oplevet at køre en hel tur på 35 km uden at røre bremsen.... Så jeg efterspørger lidt omkring mulighederne for at finde bremseskiver og system der ikke kan rustne som i dette tilfælde. Hørte at F1 kører med kevlar skiver som ikke kan rustne, men er ikke bekendt med klodser og resten af systemet...

(igen lige nu ser vi bort fra økonomien og på hvad vi har af muligheder for at undgå rustne skiver og bremseklodser) :)

Hookmaker
Hookmaker Mar 20 '15

Jeg ser det som et seriøst probelm Tesla SKAL løse. De bygger en bil der skal regenerere optimalt, dvs. bremserne bruges netop sjældent, men når de endelig skal bruges, så virker de potentielt set næsten ikke for ikke at tale om slet IKKE. En P85D (og i princippet enhver anden S) ejer der kører friskt til feks. på motorvej i tyskland SKAL have 100% optimale bremser, eller er bilen jo et no-go.

Mwn
Mwn Mar 20 '15
Ro på. De skal bare bruges en gang imellem. Mit tip ville være at køre 50 km/t et stille sted og så hugge bremserne. 2-3 gange så skulle det være overstået. Husk at checke at der ikke er nogen bag jer.
Hookmaker
Hookmaker Mar 20 '15

Det har jeg altid gjort Mw, men jeg synes bare generelt IKKE det er i orden at man skal huske det. Min kone og datter tænker ikke ligefrem på det altid, og så kan det sgu hurtigt gå glat på motorvejen.

Mwn
Mwn Mar 20 '15

Jeg ville da også foretrække at de ikke skulle vedligeholdes på den måde, men man ser den samme form for problem på personbiler som bliver kørt meget "pænt". De skal også have nogen bank.

Jeg har ærligt talt svært ved at se hvad Tesla skal gøre ved problemet når de skal overholde lovgivningen omkring bremsesystemer. Kulfiber-keramiske skiver ville selvfølgelig være bedre men de koster en krig og ville gøre service inkl. bremser umuligt rent økonomisk for Tesla.

Min strategi bliver at holde øje med dem, og om nødvendigt sige til service centeret at de skal skiftes/smøres hvis det ser slemt ud.

P85DK
P85DK Mar 20 '15
Tror sgu ikke den var gået igennem syn
Jesperbang
Jesperbang Mar 20 '15

Syn har ikke noget at gøre med om de er rustne, i synshallen der tester han om de bremser lige for og bag, og at skiven ikke er under min. tykkelse. men som andre har skrevet tidliger, samt jeg selv, brug de bremser lidt hver dag, i stedet for "morfar" bremsning... yes husk ingen bag ved. :)

P85DK
P85DK Mar 20 '15

Hvis du har meget rust på bremserne, så dumper den til syn - desværre, men heldigvis skal den jo ikke til syn før efter 4 år

Som Hookmaker skriver, så kan det gå galt og det er jo det netop de ting synet skal fange :-)

TSLA
TSLA Mar 20 '15

Enig med flere. Hookmakers opfordring til at sende det til Tesla US og det amerikanske forum er rigtig god. Jeg er sikker på at vi kan hjælpe med kontakter til US udvikling- og/eller service organisation. Derudover er det jo rigtigt som mange skriver: giv bremserne nogle bank på velvalgte steder meget jævnligt. Det har jeg vænnet mig til fra Roadsteren, som faktisk er endnu værre til at ruste fast - jeg har faktisk ikke rigtig selv problemet med S'eren, der reagerer pænt på sine bank.

Larsen
Larsen Mar 20 '15
Jeg kan lige bemærke, at jeg satte "regen" ned på low for ca. 3 måneder siden, da jeg så mine bagerste skiver begyndte at ruste, men det hjalp faktisk intet. Bilen har kørt ca. 19.000 km siden marts sidste år, så den bliver brugt i rimelig grad. Den kører mest småture op til ca. 50 km. men står ofte weekenden over, hvor den ikke så ofte bliver brugt. At træde hårdt på bremserne nogle gange, hjælper intet på at klodserne ruster fast. Det hjælper kun på at holde skiverne rene for rust. Det er beklageligvis den grundlæggende konstruktion af bremserne, der slet ikke egner sig til vores klima. Vi er jo i det område bilfabrikkerne kalder "rustbæltet" Det eneste man kan gøre for at modvirke problemet, er at adskille det hele og smøre med rigeligt kobberfedt, og gerne inden alle klodserne sidder fast. Jeg tror I alle får problemet inden længe. Det vil koste lidt ekstra watt pr. km. Dvs. når Kaj begynder at bruge over 200 w pr. km, så ved han hvad der er galt. :-)</p>
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Mar 20 '15
Lund
Lund Mar 20 '15

Som jeg husker det lavede de om i bremsesystemet ifm introduktionen af D. Gad vide om det her problemer er bedret på nyere biler?

Larsen
Larsen Mar 20 '15

Det slog mig lige, at der helt sikkert er nogen her på forum der undrer sig over at klodserne ruster fast, når de nu bevæger sig hver gang man træder på bremsen. Fakta er, at klodserne nærmest ikke bevæger sig. Der er intet som trækker en bremseklods retur fra skiven. man fjerner bare trykket på hydraulik cylindrene som der på Tesla er to af for hver bremseklods. Dvs. når man træder hårdt på bremsen, så bevæger klodsen sig måske to tiende dele frem mod skiven. Når man så slipper bremsen igen, så bliver klodsen og hydraulik cylinderen i princippet der hvor den er presset frem til. Der er intet som trækker den tilbage igen. Det hårde tryk ind mod skiven er blot borte. Klodsen sidder altid og glider mod overfladen af skiven. Det eneste tidspunkt klodsen flytter sig, er i takt med den slides, hvilket jo tager lang tid. Derfor kan klodserne ruste fast. Bilen kan dog fortsat bremse, fordi hydraulik cylindrene trykker med adskillige tons, og de skal nok presse klodserne frem mod skiven, uanset hvor hårdt tingene er rustet. Det som så sker er, at klodserne bliver fremme pga. rusten, og dermed fortsat trykker på skiven selvom man har sluppet bremsen. Til slut bliver skiven varm af det konstante tryk, og bliver blå. Resultatet over en periode er øget strømforbrug og klodser som slides op. Til sidst er også skiverne ødelagt, da de bliver hærdede og skæve af varmen. Så er det, det bliver dyrt. 

Kiefer
Kiefer Mar 20 '15

Larsen: Jeg har lige tilladt mig at bruge et af dine billeder og sendt et Tweet i retning Tesla.

Det ser godt nok lidt skidt ud.

/Martin

Maho
Maho Mar 20 '15
Det er vel en helt almindelig garantisag hvis man oplever dette tænker jeg, eller hva??
Sider: 1 2 3 »