Loading...
dk

Nyt vedr. fritagelse for registreringsafgift | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 30 '15

Det forlag som du linker til er ikke nyt men har eksisteret i ca. et halvt års tid og der er endnu ikke sket noget men vi må da håbe at det godkendes.

Det sidste jeg har kunnet støve op er dette forslag fra Enhedslisten som er en uges tid gammel om en forlængelse af afgiftsfritagelsen.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=169103

Er i øvrigt lidt spøjst og paradoksalt at det er ventrefløjen som vi alle pt. skal sætte vores lid til :-)  

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Mar 30 '15
Kiefer
Kiefer Mar 30 '15

Gustavfar1: JA, det er tragikomisk, at det er EL der er de eneste der kan finde ud af at ville forlænge fritagelsen, et parti der normalt vil have os alle over i bus og tog...

Jeg troede ellers de Konservative ville forsøge sig med en grøn profil, men nej...

/Martin

NOELON
NOELON Mar 30 '15

Har tidligere studset over denne i det linkede oplæg fra Skatteministeriet:

Det forudsættes, at det alene er de elbiler, som sælges i 2016-2018, som også fritages for ejerafgift i samme periode. 

Gad vide om det betyder at de overvejer at indføre ejerafgift for alle de Elbiler der er købt før 1. Januar 2016 - også hvis det lykkes at få forlænget afgiftsfritagelsen?

Bjarni
Bjarni Mar 30 '15

LA vil også gerne afgiftsfritage. Men for alle biler. (så vidt jeg har forstået det).

Kiefer
Kiefer Mar 30 '15

TSLA: Men hvordan vil de fastsætte den grønne ejerafgift, den er jo beregnet ud fra et km/l skema?

Så jeg regner da med at vi maksimalt kan komme til at betale de obligatoriske 240,- helårligt i afgift på bilen. Det er nok til at overleve...

Bjarni: LA vil jo fjerne alle afgifter, ikke kun bilafgifter...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Mar 30 '15
NOELON
NOELON Mar 30 '15

Kiefer, meget muligt, men hvad er ideen i at det kun er de nye Elbil ejere der skal fritages? Næppe nogen rationel ide. Undtagen for jer IT konsulenter, der jo så kan bonge en pris for et nyt/ændringer i IT systemer, der langt overstiger det provenu der kan komme ind få de få Elbiler der er solgt indtil nu :-)

Kiefer
Kiefer Mar 30 '15

TSLA: Pokkers genneskuet ;-)

Men udover det er jeg da helt enig med dig, så skal de have 3 systemer, et der kan håndtere biler fra før 2016, et der kan håndtere biler indtil 2018 og så sidst men ikke mindst et der kan håndtere alle dem købt efter 2018. 

Kender jeg IBM, KMD eller CSC ret, så snakker vi et system der tager et sted mellem 5000 og 10000 timer at designe og implementere, det er selvfølgelig ekslusive budgetoverskridelser på 15.000 timer grundet diverse ændringsforslag...

/Martin

Tesla_guru
Tesla_guru Mar 31 '15

FA skriver: "Hvis der ikke snarlig skabes en afklaring om el- og brintbilernes afgiftsforhold, risikerer den spæde udbredelse at blive kvalt i fødslen. Mange biler har flere måneders leveringstid, og registreringsafgift betales, når bilen leveres. Køber man i august 2015 en elbil med 6 måneders leveringstid, risikerer man derfor, at den først bliver leveret i januar 2016, hvorved der skal betales fuld registreringsafgift. Uden en afklaring risikerer salget af el- og brintbiler derfor at gå helt i stå i efteråret 2015."

Det er ved at være tæt på at folk ikke længere tør købe nye elbiler, men brugt salget ville kunne fortsætte frem til udgangen af 2015, men det betyder jo ikke noget i forhold til antal af nye elbiler. Håber snart at der bliver udskrevet valg, så vi kan komme videre

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 1 '15

http://finans.dk/protected/finans/erhverv/ECE7595847/Tiden-er-ved-at-rinde-ud-for-billige-elbiler/?ctxref=ext

nicom
nicom Apr 1 '15
står det til mig forlænger de den nuværende ordning(registrering afgift) med 100 år. Politikerne laver helt sikker lort i den kommende registrering afgift reform. Nu venter man til sidste øjeblik så man undgår hamstring af biler der i fremtiden bliver dyrere. I mens står elbil verden i stampe da de ikke ved vilkår for fremtiden.. Uhørt
lysmanden
lysmanden Apr 3 '15
Er på ingen måde politisk interesseret. Det eneste jeg interessere mig for ved et valg er ældre omsorgen, børne området og udlændinge politik....... Betaler enda gerne 2 pct ,ere i skat hvis de kan rette op på alle 3 områder.

Uanset hvad vi har fremme af teorier omkring el biler hvad enten de er gode eller dårlige for os Tesla ejere så bliver det kommende valg i den grad en gyser...... Også på el bil området

Indtil da bruger jeg min hustrus gode råd om ikke at bekymre mig om noget der endnu ikke er sket, vedtaget eller fastsat
nicom
nicom Apr 3 '15
Klog kone
Hilbert
Hilbert Apr 7 '15

P.g.a. den store batterikapacitet er Tesla den bedste elbil til at aftage overkapacitet fra vedvarende energi (sol og vind). I dag sender vi på gode vinddage næsten gratis strøm til vores nabolande. Norge bruger sågar denne strøm til at pumpe vand op i deres reservoirer, for så at returnere strømmen til os, når prisen er høj.

Derfor skal vi ikke blot af misundelse pålægge Teslaen større afgift end billigere elbiler, men snarest få indført flerleds eltarifen, så danske elforbrugere (og Teslaejere) får glæde af den billige strøm i stedet for udlandet.

Jeg håber ikke, at dette kategoriserer mig som ”miljøfanatiker”, og så håber jeg at teslaforum fremover forbliver seriøs og oplysende, og ikke devalueres af f.eks. egoisme og ligegyldighed med klima og miljø (det skylder vi hinanden og de næste generationer).

Hookmaker
Hookmaker Apr 7 '15

@Hilbert, det betyder jo ikke alverden når distributionen er det altædende profitmonster...;-)

sjensen
sjensen Apr 7 '15

Hvis man regner med 11 kW opladning, så kan de ca 900 Tesla'er i DK i dag aftage ca 10 MW svarende til max produktionen fra 2,5 hav-vindmøller (Anholt 3,6 MW). Det kan de jo så gøre i maksimalt 8 timer. 

Ikke så ringe, men vi skal lige have 10-doblet antallet af el-biler. Så begynder det at blive en faktor i det danske el-forbrugs-regnskab.

Kiefer
Kiefer Apr 7 '15

Hilbert: Det er jo ikke elprisen der er den afgørende faktor, jeg giver i snit ca. 31,5 øre pr kWh for el, men derudover ryder der lige 1,75 kroner oveni i diverse afgifter og gebyrer.  Der er jo næsten ingenting at spare ved at spare lidt på el-prisen, det er alle de andre faktorer der gør strømmen dyr.

Men jeg er da enig med dig i at det vil give rigtig god mening at vi bruger strømmen selv, i stedet for, at sende den til Norge for blot at købe den tilbage til en højere pris...

/Martin

Torben_E
Torben_E Apr 7 '15

Interessant overslagsregning af sjensen. Ja stadig kun en dråbe i havet (men havet består jo af dråber :-))

Nu er der ikke altid sammenhæng mellem mål og midler men en differentieret el-pris ville selvfølgelig hovedsaglig være på afgiften. Ellers flytter det ikke forbruget til uden for spidsbelastningen (og specielt om natten). Hele ideen med "SMART grid" er at få "fladet" forbruget ud over døgnet så behovet for spidskapacitet bliver mindre og dermed lavere. Dette skyldes at det er relativt dyrt at skulle garantere spidskapaciteten (morgen, middag, tidlig aften). Så takket være de høje afgifter er der god mulighed for at lave en politk der kan flade forbruget ud. Af og til får vi også meget billig strøm fra Norge (når de har for meget Hydro strøm). Om dagen er det ikke et problem men igen om aftenen skulle det jo gerne aftages.

Den helt hede el-bil drøm er jo hvis man kan lade sin elbil om natten til 1 kr/kWh og stille den til rådighed om dagen til 2,3 eller 4kr/kWh. Så længe man bare kan "humpe" hjem til sin lader igen så er det jo en ren pengemaskine. Nå et er logik or ingeniør rationale. Et andet energipolitik.

De bedste Tesla hilsner Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Apr 7 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 8 '15

@Mw +1

Bianco
Bianco Apr 8 '15

Det kunne jo være rart hvis man beskattede biler efter deres omkostning for samfundet i form af miljøbelastning og slid på vejene.

Og så kunne man passende beskatte energiforbrug efter miljøbelastning f.eks. ved kilden i stedet for ved forbrugeren.

Og så tilbage til den virkelige verden ;-)

DerHansi
DerHansi Apr 8 '15

Yep, op i r.... med hybridbiler :-). Langt de fleste produceres jo bare med et eller andet "paradebatteri" som primært har til formål at imponere offentligheden samt sørge for at den hjemlige villavej bliver friholdt for støj og forurening. Så op i r.... med at man kører for fuld dieselkanon resten af turen.

fnys

Sider: « 1 2 3 4 »