Loading...
dk

Venstre arbejder på at der skal registreringsafgift på el-biler ved omregistrerering | Tesla Forum

Knudsen
Knudsen Aug 19 '15
@DeaconWP: Thanx - perfekt forklaring.
Andersen
Andersen Aug 19 '15

Håber ikke på nogen former for afgift på el-biler, men havde indtil nu set fordelen i allerede, at eje en Tesla og dermed få en lavere afskrivning fremover, såfremt der skulle komme afgift på fra årsskiftet. Ved at være med til at udbrede el-bilen og være en slags "first movers" med de ulemper og risiko det giver, har vi fået den fordel, at vi ikke skulle betale reg. afgift - men kun moms. Det vil være ganske usædvanligt og ikke retfærdig, at der pålægges afgift ved senere omregistrering uden forhåndsorientering. Det var jo netop "guleroden", til at udbrede markedet. Har ikke hørt, at netop dette spørgsmål har været drøftet på noget tidspunkt og finder det derfor, uheldigt og ærgerligt, at "XBI" tvinger politiker til, at bringe et emne op, der næppe har haft det store fokus indtil nu. Tvinges politikerne til en hurtig beslutning, vil de sikkert ikke risikere, at love mere end de kan holde og derfor er dette svar det sikreste. Ideen er i alt fald givet videre til dem og jeg håber, at de rette personer her på forumet,  vil påvirke nævnte politiker til at ændre deres holdning - på alles vegne. Vi krydser fingre for, at det ikke er helt gennemtænkt dette svar :)

MartinPedersen
MartinPedersen Aug 19 '15

Der sker allerede afgiftspålæggelse på følgende køretøjer ved omregistrering:

Køretøjer fra Forsvaret, og politiets , som også er frataget for afgift ligesom elbiler.

Det samme gælder brandsluknings og rednings køretøjer, ambulancer, sygetransporter, taxi, rustvogne, limo'er osv osv.

P85DK
P85DK Aug 19 '15

@Martin - der kommer jo afgift på dem fordi deres brug ændres. Det gør det jo ikke med en elbil som er til privatkørsel.

MartinPedersen
MartinPedersen Aug 19 '15

Hvis du tager en personbil fra politiet eller Forsvaret, så ændres deres brug ikke.

Så går bilen bare fra en gruppe der er afgifts fritaget, til en ganske alm. person som dig og mig der skal betale registreringsafgift..

Det samme kan man sige em el biler, hvis der kommer afgift på, at så går de ved salg, fra en gruppe biler der har været afgifts fritaget, til en person som dig og mig, der skal betale registrerings afgift.

Maho
Maho Aug 19 '15
Gætter op, gætter ned, gætter i min mave, hvis jeg ingen gætter får så laver jeg ballade :-)
Hilbert
Hilbert Aug 19 '15
P85DK og Maho: +1
NOELON
NOELON Aug 19 '15

@MartinPedrsen: Jo brugen ændres netop. Alle de kategorier du nævner er jo erhverv og ændres til privat brug. Hvis vi sælger er det jo fra privat til privat brug. Det er forskellen.

runeh
runeh Aug 19 '15

I griber vist lidt voldsomt for jer, hvis i mener, at en enkelt person med en mail til politikere har tilført spørgsmålet om afgift ved videresalg til den politiske debat. 

Ganske vist behøver politikere ikke være de skarpeste knive i skuffen, men de har som regel et embedsværk, der godt kan finde regneblokken og fantasien frem. Specielt når det handler om, hvordan man kan hive flere penge ud af stakkels hårdtarbejdende danskere. 

Tesla har selv snakket om mulighed for afgift på bil ved videresalg gennem hele min bestillingsproces af en tesla gennem den sidste måneds tid. Og som sagt er det uden tvivl noget, der har været i baghovedet i ministerierne og embedsværket igennem længere tid. 

Så ingen skade sket i at kontakte en politiker om det. Jeg tror, i min naivitet, til gengæld, at man ved at beklage sin nød og forklare sin situation til politikere, kan få en chance for at få sin stemme hørt en lille bitte smule, når de fine folketingspolitikere skal bestemme hvordan vores fremtid ser ud. Det værste der kan ske er, at de ignorerer en, hvilket ville ske alligevel, hvis man intet gjorde. 

Nå, men jeg vil nu, lige meget hvad de finder på, glæde mig til levering af S 70D, forventet november ;)

Kiefer
Kiefer Aug 19 '15

Husk på, at de politikere der er blevet ordførere for et parti i en regering, er de politikere der ikke er dygtige nok til at blive ministre, hvem husker ikke Bramsen som IT ordfører for soc. dem. da de var i regering.

Der kommer meget snavs ud af munden på en ordfører som aldrig bliver til andet end snavs i ordførerens mund. Jeg er ret overbevist om, at hendes udtalelse på ingen måde er afstemt med regeringens politik, og bare står for egen regning.

Men lad os da få hende med den 12.9 og så spørge mere ind til hendes udmelding, så skal i nok se rygsvømning...

/Martin

Genild
Genild Aug 19 '15

Grundlæggende stilles der ét krav til et folketingsmedlem: At de kan skaffe 1/175 af stemmerne til et folketingsvalg, hvilket svarer til omkring 20.000 stemmer fra de omkring 4 millioner stemmeberettigede.

At det er 1/175-del og ikke 1/179-del skyldes at de sidste fire sæder er allokeret til Færøerne og Grønland.

I mine øjne er det generelle problem for tiden at debatten er blevet værdiladet snarere end rationel eller om muligt baseret på sund fornuft.

Vi kan fabulere længe omkring rygter, formodninger og skrækscenarier, men da vi grundet et snævert interessefelt (Tesla'er) nok aldrig rigtigt får styr på hele pakken, tvivler jeg på at vi kommer til at kunne formidle brugbare løsningsmodeller, der passer ind i de værdiladede tankespind.

Desværre balancerer vi også lidt på en knivsæg, hvor vi på den ene side ikke har specielt stor interesse i at fremhæve emnet (vi har jo svære formodninger om at alle forslag vil gå imod værre forhold end i dag) men samtidigt gerne vil prøve at påvirke samme influenter i den rigtige retning - grundlæggende kan vi vel bedst anbefale dem at tænke sig grundigt om, og så i det stille håbe, at denne for dem uvante situation forsinker dem i passende tidsrum. 

NOELON
NOELON Aug 19 '15

Ingen tvivl for mig om at denne debat ikke løftes optimalt fra et Tesla perspektiv. Det her handler for mig først og fremmest om fremme af elbiler og max impact på både klima spørgsmål og lokal byforurening fra biler. Men herfra må enhver finde den bilmodel der passer bedst til behovet. Derfor er jeg helt enig med dem der slår til lyd for at vi må samle hele skaren til en manifestation og protest overfor evt. ophævelse af fritagelsen. Vil vi forandring eller vil vi ikke/kun måske - ser at regeringen nu også vil slække på klima kravene i 2010. Ender med et dybs god nat - til os alle sammen...

Forummets indlæg er redigeret af NOELON Aug 19 '15
Leo
Leo Aug 20 '15
@XBI MANGE TAK for din indsats, kan se at de Konservative er kommet ud af busken. Det MÅ være vigtigt af få politikere til at melde ud. Og at man har taget direkte fat i Venstres skattepolitiske ordfører er det helt rigtige. Ovenikøbet når det er fulgt op med også at tage fat i de konservative. Vil endda tro at det er XBI der har medvirket til det. Igen, mange tak til XBI, og til resten - sikke nogle strudse der bare stikker hovedet i sandet :-)
KimT
KimT Aug 20 '15

De har misforstået det. De går ikke glip af 450mio fordi afgiften er fjernet, de har fået en mer indtægt på moms på min. 125mio. på de ekstra Tesla'er der er solgt til "alm. folk" der ellers aldrig ville drømme om at ofre så mange penge på en dyr bil (de vill købe en bil som ville give mindre i reg.afgift+moms til statskassen end end Tesla giver i moms).

Så hvis de smider afgifter på Tasla står de lige pludselig og regner med at de får en mer indtægt på 450mio, men i stedet mangler de lige pludselig 125mio i moms, fordi salget er gået totalt i stå ;-)

Kan de ikke snart fatte det.........Nu har jeg kørt diesel biler i mange år (vi har 2 ind til min 70D leveres), og så vidt jeg husker har jeg da været med til at finansere denne afgiftsfritagelse igennem ekstra afgift på diesel.....

runeh
runeh Aug 20 '15
Du har helt ret i, at de ikke mister helt så meget som beregnet. Men jeg tror ikke du har ret i, at folk ville have valgt en mikro bil stort set uden afgift som alternativ til tesla. De fleste ville nu nok have købt en bil i samme prisklasse. For mit eget vedkommende var valget Audi a5 eller tesla. Har nu bestilt teslaen, omtrent samme pris. Dog ville Audien nok have smit godt og vel 300k i statskassen istedet for de 120k teslaen gør. Så der er uden tvivl et provenu tab, det er måske bare lidt mindre end beregnet.
Hookmaker
Hookmaker Aug 20 '15

Runeh, jeg tror der er 2 ret store grupper repræsenteret her:

1. De miljøbeviste, de ville ALDRIG købe en så stor og dyr bil, hvis ikke de kunne få en Tesla

2. Dem der bare skulle have en Tesla oveni garagen. De ville ikke have købt "extra" hvis ikke Tesla var der.

Jeg selv ville have købt en brugt taxa - 0,00 kr til staten.

Jeg FATTER SIMPELTHEN IKKE at de politiker TORSKEHOVEDER der udtaler sig ikke kan se, at en af de helt store grunde til at elbilsvalget falder på Tesla er at DEN GÅR MERE END 100 KM PÅ BATTERIET!!!!!!!!!!!! ARRRGGGGGhhhh!!!!! 

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Aug 20 '15
RobertJ
RobertJ Aug 20 '15

Ken - kan vi ikke lige få det afgjordt via en hurtig poll på forummet hvor mange der er Kat1 og Kat2 jf ovenstående i Hook's indlæg? :)

Jeg er selv i brugt taxa kategorien, kiggede på en 'udkørt' C200 BE før jeg lavede det gyldne tesla regnestykke. 

- R

SuneH
SuneH Aug 20 '15
For mit vedkommende stod valget mellem at skifte vores 6 år gamle Skoda Ovtavia 1.4 TSI ud til en ny Octavia 1.4 TSI (pris: 271.000 i st.car udgaven) eller at købe mindste Tesla 70 RWD. Valgte det sidste. Det var afgørende, at Teslaen reelt kan bruges som "bil nr 1" og fragte hele familien og har en brugbar rækkevidde om vinteren på mere end 100 km.
Hviidbjerre
Hviidbjerre Aug 20 '15

Kat 1 her - Leasing af A3 udløber. Ville enten købe en seriøs brugt bil i 10.000kr klassen, lease ny A3 eller alternativ købe ny A3.

Det blev til en 70RWD, primært pga funktionaliteten (distance og familievenlig) samt pga miljøet. Og så har jeg en svaghed for flot design.

(offentlig ansat, familiefar, legusterhæk) og håber glæden ved julegaven opvejer smagen af vand og brød.

Sider: « 1 2 3 »