Loading...
dk

TV2 Nyhederne kan på baggrund af udkast til Finanslov for 2016 afsløre at afgiftsfritagelsen for elbiler (formodentlig) slutter 1. januar 2016 | Tesla Forum

KXR
KXR Sep 30 '15

RobertJ- der er vidst en fodfejl i din regnemetodik :-)

Bare for at bruge dine egne ord. Først betales 25% moms, (så er der fradrag for sikkerhedsudstyr, radio etc) derefter betales registreringsafgift.

Som af de første 81.000 kr (2015) betales 105% derefter 180% , så +/- brænstofforbrug og -selealarmer.

BlackPanther
BlackPanther Sep 30 '15

Øhhh. for at skære det helt ud i pap, så pålægges moms 25% først til sidst ;-)

Forummets indlæg er redigeret af BlackPanther Sep 30 '15
Sithfury
Sithfury Sep 30 '15

Nej, Moms kommer først.

For du kan godt købe en bil, uden at indregistrere den.

Kiefer
Kiefer Sep 30 '15

VH: *suk* De kunne lige så godt sige det vil koste statskassen en milliard fantasilioner, beløbet er taget ud af den blå luft og uden sammenhæng i virkeligheden. 

Som jeg har nævnt tidligere, så tror staten at vi danskere der f.eks. har bestilt en Modelx til lad os sige 800.000 selvfølgleig vil have købt en anden bil til 800.000 eller mere med afgifter. Nej, i lige netop mit tilfælde vælger vi at lade vores 4x4 diesel bil leve 4 år længere. Det er jo en Mercedes så det kan den godt. 

Så tager vi måden finansministeriet regner på, så mister staten de 550.000 i afgifter de jo ikke får fordi vi ikke køber en ny bil med afgift, og vi køber så heller ikke en elbil til 800.000 hvor de så mister 200.000 i moms.

Hovsa, der mistede staten da lige 750.000... Det betyder at der nu råd til to pædagoger mindre i kommunen, så den skal spare endnu mere, så de skal fyre to medarbejdere, de skal så på overførselsindkomst, det koster staten yderligere 200.000 pr. person, samtidig med at de mister skatteindtægten fra disse to medarbejdere på 350.000 om året.

Så alt i alt har det kostet staten 1.500.000 ikke at lade mig købe en bil til 800.000.

Jeg skulle da have været regnedreng i finansministeriet ;-)

RobertJ
RobertJ Sep 30 '15

@KXR - 
Nej der er ingen fodfejl. Regne eksemplet tog udgangspunkt i moms og 180% afgift.
Fodfejlen bestod i at afgiften var regnet separat og uden moms andelen.
Det ser eksakt sådan ud under de forudsætninger.

Alle andre regner jo også i fantasi-tal, så fortsæt da bare.

kammersgaard
kammersgaard Sep 30 '15

Haha Kiefer :-)

Det skal du så gange op med de 5.000 teslaer de regner med der bliver solgt næste år, så kommer de jo til at tjene mange penge :-)

Hilbert
Hilbert Sep 30 '15

T3SLA: Hvem mon ville købe en Tesla S hvis den kostede ca. 2 mill. kr. Mon ikke de fleste ville vælge andre biler (fossilbiler) til 2 mill. kr. Hvis begge kostede 800.000 kr. (uden afgift), blev valget nok det samme. At et sådant valg skulle være SUNDERE, forudsætter vel at partikler, NOx og CO2 skulle være sundt – det har jeg dog aldrig hørt før.

PeterE
PeterE Sep 30 '15
Tjah Hilbert, i Sverige koster en P85D lidt mere end en Porsche Panamera hybrid og de sælger stadigvæk Teslaer :))
henrik_dk
henrik_dk Sep 30 '15

Kiefer:
Jeg passer nu helt fint ind i statens tankegang for, var der afgifter på Tesla, så ville SKAT have fået 800-900k ind i moms og afgifter på den lettere brugte Audi S6 Avant eller BMW M5, som jeg ville have købt i stedet for min P85D.

Så ville der da være til 2-3 pædagoger ;-)-.

Hilbert
Hilbert Sep 30 '15

PeterE: Men hvor mange, eller rettere hvor få. Samme gælder Tyskland. Er din konklusion at prisen intet betyder for salget?

henrik_dk
henrik_dk Sep 30 '15

PeterE:

Nu sælger Porsche stadigvæk dobbelt så mange biler som Tesla i Sverige.

http://focus2move.com/sweden-light-vehicles-sales/

Kiefer
Kiefer Sep 30 '15

henrik_dk: Der er jo faktisk endnu bedre, så giver det et nul provenue, det er jo det de alle så gerne vil have :-)

Jeg må tilstå at jeg ikke forstår regeringen, her er en enestående mulighed for at lae en omlægning af afgifter og samtidig gøre noget for miljøet, i stedet lader men denne mulighed passere helt forbi...

Og det gælder jo sådan set ikke kun for elbilerne det er jo hele miljøpolitkken...

JEg synes lidt man kan sammenligne den nuværende regering med dem jeg engang imellem møder i det lokale supermarked der altid køber ikke økologisk også selv om de økologiske varer ved siden er rent faktisk er billigere...

Men selvfølgelig giver de mig en så tilpads stor skattelettelse kan det jo hele jo gå lige op, men det tror jeg nu heller ikke kommer til at ske.

/Martin

Kiefer
Kiefer Sep 30 '15

PeterE: I f.eks. Tyskland er salget af Teslaer jo floppet fuldstændig og aldrig rigtig kommet i gang.

/Martin

PeterE
PeterE Sep 30 '15
Nej, jeg har ingen større og mere valid undersøgelse end salgstallene :) men at man vælger imellem de to bil jeg nævnte og at der bliver solgt TMS'er alligevel taler bare lidt imod diverse dommedagsprofetier om at 'salget går helt i stå' - for der sælges jo el-biler på markedsvilkår og det er finder jeg lidt optimisme i :)) Falder salget? Ja da. Går det i stå? Det tyder erfaringer fra andre lande jo ikke på.
larsk103
larsk103 Sep 30 '15

Kiefer:

"Jeg må tilstå at jeg ikke forstår regeringen, her er en enestående mulighed for at lae en omlægning af afgifter og samtidig gøre noget for miljøet, i stedet lader men denne mulighed passere helt forbi..."

Helt enig. Har faktisk skrevet nogenlunde ovenstående til Claus Hjort idag, men forventer ikke at han hverken læser mailen eller er inden for pædagogisk rækkevidde.

Men så har jeg da i det mindste forsøgt.

PeterE
PeterE Sep 30 '15
Kiefer, Tyskland har et marked som er tæt på unaturligt 'hjemmeloyalt' og er derved slet ikke sammenlignligt med DK. Dvs nu gør dieselgate nok lidt ved det, men det vil bare få BMW og MB til at stå endnu stærkere. Bare mit gæt naturligvis.
Gustavsfar
Gustavsfar Sep 30 '15

Her er et link til skrivelsen fra Ritzau i Ingeniøren: http://ing.dk/...lbiler-i-2020-179138

PeterE
PeterE Sep 30 '15
Lomborg skal på banen og ham vil CHF måske lytte til, og desværre vil han måske mene at pengene til en eventuel afgiftslettelse er bedre sat i spil på det værker det producerer el til miljørigtige biler.
edge
edge Sep 30 '15

Lomborg? Han hader da stadig elbiler og al deres væsen: http://lomborg.blogs.berlingske.dk/...digvaek-ikke-gronne/

PeterE
PeterE Sep 30 '15
Netop :)) overbevis Lomborg, så klarer han jo resten - og han bliver der lyttet til ind imellem...
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »