Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 5

Nej, det ser ud til, at de ikke laver dem i den 21", der passer til Tesla. Jeg har kigget på deres hjemmeside, men har ikke kunnet finde de rigtige størrelser. Men tag evt. selv et kig.

https://www.landsailtires.com/

Gronhund
Gronhund Jan 7
Citat fra MOS
Jeg bruger AP rigtig meget.

Men jeg har også mit "hemmelige" trick.

Tak @MOS. Både for info og tricket. Det kunne være, at man skulle prøve at lege lidt med det.

Hvad står din AP på?

Bruger du opladning/opvarmning som en del af din teknik til at få forbruget ned? Jeg bruger det stort set ikke, da det ikke passer ind i mit lademønster, af flere årsager. Men tænker, at du bruger det meget, for at få varme på batterierne, inden du skal afsted om morgenen?

DeaconWP
DeaconWP Jan 7
MOS: Tak for info om Landsail Tires. Jeg er begyndt at kigge på deres hjemmeside, da jeg mangler dæk til mine 22 " til min X. Jeg har i forvejen et tilbud på 9.000 for 4 dæk, fra Superdæk i Viborg. Men hvis nu Landsail er billigere, så vil jeg se, om jeg kan opleve samme lydsvaghed i min bil.
MOS
MOS Jan 7
Citat fra Gronhund

Hvad står din AP på?

Jeg forstår ikke spørgsmålet. Kan du forklare nærmere?

Bruger du opladning/opvarmning som en del af din teknik til at få forbruget ned? Jeg bruger det stort set ikke, da det ikke passer ind i mit lademønster, af flere årsager. Men tænker, at du bruger det meget, for at få varme på batterierne, inden du skal afsted om morgenen?

Tak for påmindelsen. Jeg husker det ikke altid. Men ja, jeg sætter den gerne til at lade op, så den er klar lige når jeg skal af sted om morgenen. Spildvarmen fra opladningen gør, at batteriet ikke er helt koldt og det hjælper på den indre modstand. Modstanden stiger med faldende temperatur og den begynder for alvor at stige, når batteriet er under 10°C. Jo koldere, jo værre.

Forvamning burde jeg også huske at bruge noget mere. Det tæller ikke med i gennemsnitsforbruget men koster naturligvis stadig noget energi (enten fra batteriet eller fra nettet, afhængigt af om stikket er sat i). Hvis kabinen allerede er varmet op ved afgang, skal der ikke bruges nær så meget energi fra batteriet for at holde den varm under kørsel.

Gronhund
Gronhund Jan 7
Citat fra MOS
Citat fra Gronhund

Hvad står din AP på?

Jeg forstår ikke spørgsmålet. Kan du forklare nærmere?

Det er drejekontakten til AP jeg tænker på (1-7, som den viser, når man slår AP til). Jeg bruger 7, fordi jeg ikke gider ligge helt oppe i de andre, selv om jeg godt ved, at 1 vil give bedre udnyttelse af slipvind.

MOS
MOS Jan 7

Jeg kører for det meste med afstandsindstilling på 1, men det afhænger lidt af trafiksituationen. Kort afstand giver mest læ, men det kræver lidt mere opmærksomhed. Længere afstand giver lidt roligere kørsel - dog flere biler, der cutter ind foran én.

Gronhund
Gronhund Jan 9
Citat fra MOS

Jeg kører for det meste med afstandsindstilling på 1, men det afhænger lidt af trafiksituationen. Kort afstand giver mest læ, men det kræver lidt mere opmærksomhed. Længere afstand giver lidt roligere kørsel - dog flere biler, der cutter ind foran én.

Jeg er helt enig i, at 1 giver bedst køre økonomi (og dårligst stenslag økonomi), men jeg er nu mere til den roligere kørsel ;-)

@MOS: Hvordan slår du bilen i frigear (Neutral) når du kører? Jeg prøvede lldt igår, og den ene tur, fik jeg slået den i frigear engang imellem, men på vejen hjem, kunne jeg slet ikke få den ud af Drive.

MOS
MOS Jan 9
Citat fra Gronhund

Jeg er helt enig i, at 1 giver bedst køre økonomi (og dårligst stenslag økonomi), men jeg er nu mere til den roligere kørsel ;-)

Indtil for nyligt har jeg ikke haft et eneste stenslag i de 3 år, jeg har haft Teslaen. Men så var der en lastbil, der kørte over en stor ujævnhed midt på motorvejen, det resulterede i, at anhængeren hoppede 5-10 cm op over vejbanen og da den landede, spredte den et mindre læs sten ud over min bil. Jeg fik vel omkring 30 små stenslag på én gang. De kunne heldigvis repareres. En afstandsintilling på 7 ville nok ikke have forindret stenslagene, men måske have halveret antallet.

@MOS: Hvordan slår du bilen i frigear (Neutral) når du kører? Jeg prøvede lldt igår, og den ene tur, fik jeg slået den i frigear engang imellem, men på vejen hjem, kunne jeg slet ikke få den ud af Drive.

Jeg trykker let ned på gearstilken (ikke helt ned, hvilket sætter den i Drive). 

Oscarsson
Oscarsson Jan 24

https://www.aftonbladet.se/a/0Ea9lG?refpartner=link_copy_app_share

Så er her en svensker som kør i samme division som MOS. Fast ærgeligt med hans batteri..

MOS
MOS Jan 24

@Oscarsson

Artiklen, du linker til, er låst. Kan du komme med et referat, evt. nogle facts, tal for forbrug osv.?

Oscarsson
Oscarsson Jan 24

Artiklen drejer sig om at Robert fået skiftet batteri på garanti, og nu kan han ikke køre lige så langt per opladning. Jeg skal se hvordan jeg får mere ind. Men den er jo skreven av en journalist som nok ikke kør elbil.

– Jag har kört min Tesla sedan oktober 2013 och har förmodligen världens lägsta snittförbrukning, 1,51 kWh per mil under de 7 000 mil bilen har körts. Sommartid drar den 1,37 kWh per mil. Jag försöker titta långt fram och planera körningen, jag accelererar inte i uppförsbackar och rullar nästan mer än jag kör. Med förra batteriet kom jag alltid drygt 50 mil på en laddning. Jag har till och med kommit 60 mil vid ett tillfälle.

Oscarsson
Oscarsson Jan 24

Lidt nedkortet ...Inga start- eller laddningsförsök hjälpte, och efter tag fick bilen hämtas av Tesla och Robert von Bahr fick en lånebil. Undersökningen tog sin tid eftersom batteriet – av den stora modellen på 85 kWh – fick skickas ner till Holland för kontroll. Först efter två månader hade Tesla bestämt sig. Det skulle bli ett batteribyte på garantin. Garantin är på åtta år utan milbegränsning.

– Det oroade mig eftersom jag har skött batteriet minutiöst. Jag har aldrig låtit det stå under tio procent laddning, aldrig laddat ut det helt och aldrig låtit det vara stillastående med över 90 procent laddning. Jag bad dem därför att reparera mitt batteri, men de sade att det inte gick. I stället fick jag ett begagnat utbytesbatteri. Jag frågade förstås vad det var något batteri, hur gammalt det var, hur många mil det har använts och hur det har skötts. Men Tesla svarade inte på mina frågor utan sade helt enkelt att ”det är minst lika bra som mitt gamla batteri”, berättar Robert von Bahr.

Men när bilen hade lämnats tillbaka märkte Robert von Bahr snabbt att något var fel.

– Redan vid första körningen förstod jag att något inte stod rätt till. Räckvidden var bara drygt 40 mil, inte drygt 50 mil som tidigare, säger Robert von Bahr.

Färddatorn stöder Robert von Bahrs påståenden. Bilen visar exakt hur mycket som har förbrukats efter en full laddning, och dessa värden pekar på att kapaciteten i det nya batteriet är 51-55 kWh. Detta i ett batteri som nominellt är på 85 kWh. Robert von Bahr har talat med generalagenten många gånger om den sämre räckvidden. Men klagomålen har inte lett någon vart.

Men några dokumenterade mätresultat har inte Robert von Bahr fått, och när Teknikens Värld frågar efter mätningarna är testresultatet plötsligt hemligstämplat.

MOS
MOS Apr 3

Så er der tal for Q1. Jeg har kørt med et snit på 164 Wh/km.

Link til regnearket:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CL7SYBpgC0S2q3Ly5ieY2MHwZEU0x4je9Fo1SCMSKNU/edit#gid=1423533344

jramskov
jramskov Apr 3

Du er for vild MOS.

Mht. måling, har du simpelthen en triptæller du nulstiller hvert kvartal?

MOS
MOS Apr 3

Ja, jeg nulstiller Trip A hvert kvartal. Trip B har jeg nulstillet ved nytår og regner med at nulstille den igen til næste nytår. På den måde har jeg styr på mit kvartalsforbrug på Trip A og mit årsforbrug på Trip B.

Det kunne i øvrigt være lidt sjovt at få noget konkurrence fra jer med Model 3.

Gronhund
Gronhund Apr 4

Ja, det er som altid flot MOS.

Jeg ligger på 202.

Ja, lad os se lidt Model 3 data også. Men det kommer nok til at give dig problemer med at holde din førsteplads, MOS ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Apr 4
jramskov
jramskov Apr 4

Ikke som jeg kører lige pt :D

Men skal da lige have sat et par tællere op.

MOS
MOS Apr 4

Ja, jeg tænker også, at dem, der lige har fået Model 3, ikke kan dy sig for at køre lige lovligt friskt - det er jo en hamrende sjov bil! Derfor mener jeg stadig, jeg har gode chancer for at forsvare 1.-pladsen. Når vi kommer et par kvartaler længere hen og der er nogle dedikerede økobilister bland Model 3 ejerne, så får jeg nok kamp til stregen...

VH
VH Apr 4
Citat fra MOS

Ja, jeg nulstiller Trip A hvert kvartal. Trip B har jeg nulstillet ved nytår og regner med at nulstille den igen til næste nytår. På den måde har jeg styr på mit kvartalsforbrug på Trip A og mit årsforbrug på Trip B.

Det kunne i øvrigt være lidt sjovt at få noget konkurrence fra jer med Model 3.

Imponerende :-)
  Har selv et gennemsnit på 229 kwh/km over 4 vintre og 3 somre, overvejende motorvejskørsel.
ap49
ap49 Jun 19
Quote from MOS

Når vi kommer et par kvartaler længere hen og der er nogle dedikerede økobilister bland Model 3 ejerne, så får jeg nok kamp til stregen...

Ja dette kan vel kaldes en udfordring, hvis den holder på sigt ;) 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »