Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

jonsiii
jonsiii Jul 15 '20

Kom heller ikke meget ud i Q2. Sølle 1035 km blev det til. 135 Wh/km.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jul 15 '20
MOS
MOS Jul 15 '20
Citat fra jonsiii

135 Wh/km.

Respekt!! Det er sq godt kørt! Jeg bøjer mig i støvet. Har vist mødt min overmand - eller overbil...

Vil du dele lidt ud af dine øko-tips? 

jonsiii
jonsiii Jul 15 '20

Jada, jeg tror nu mest det er bilen. ;) Så snart du tænker på varme og aircon, så suser forbruget op. Jeg prøvede en kort 20 km testtur i vinters, hvor jeg slog aircon fra, varmen på L/O og blæs på 2. Der lå den stort set på mit sommerforbrug. Det var ikke behageligt og ruderne duggede til, men det virkede.

3'eren er nem at køre øko her i "mellem-sommeren" hvor du hverken skal bruge varme eller aircon. Jeg var i tyskland og hente Pepsi Max til fruen for et par uger siden (108 stk 1½ liters og et par rammer dåser - godt med læs på) og det hev den hjem på 140 Wh/km selv ved 125 km/h på motorvejen.

De 1035 km er primært byture og landevejsture. Byture/cruiseture går endda helt ned til 110 Wh/km.

MOS
MOS Oct 2 '20

Mit gennemsnitsforbrug for 3. kvartal 2020 blev 158 Wh/km. Mest småture og et par enkelte langture med høj motorvejsfart.

Link til regnearket:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CL7SYBpgC0S2q3Ly5ieY2MHwZEU0x4je9Fo1SCMSKNU/edit#gid=908766933

MOS
MOS Jan 2

Mit 4. kvartals gennemsnitsforbrug blev 174 Wh/km. Stort set kun småture med varme i bilen. Derfor det astronomiske forbrug. ;-)

Årets gennemsnit blev 159 Wh/km.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 2
Gronhund
Gronhund Jan 4

Ja, det var da helt vildt, @MOS. Det havde vi sandelig ikke forventet af dig ;-)

Jeg havnede på 195 Wh/km. Også stort set kun småture.

jonsiii
jonsiii Jan 4

Så fik jeg også tilføjet Q3 og Q4 til regnearket. Og denne gang med målte data fra EVSE-boksen (plus en ca. slat fra en tur til Søndervig). Det er tilføjet som tekst i O-kolonnen. Tabet er ca. 20% når der kun køres omkring 900 km i måneden. Værre her i kulden.

Q3-2020: Målt 472 kWh, snit 180 Wh/km, tab 18%

Q4-2020: Målt 672 kWh, snit 235 Wh/km, tab 22%

MOS
MOS Apr 2

Så har jeg mit resultat for 1. kvartal 2021. Det blev et gennemsnitsforbrug på 185 Wh/km. Som sidst pga. mange småture.

Link til regnearket:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CL7SYBpgC0S2q3Ly5ieY2MHwZEU0x4je9Fo1SCMSKNU/edit#gid=1652800370

Ledsager
Ledsager Apr 2

Spændende nok med jeres fokus på lavt energiforbrug som vi andre der kan lide at bruge bilernes køreegenskaber og kraftoverskud sikkert kan lære meget af. Men hvor lyder det kedeligt. Når jeg skal spare energi tager jeg hellere min cykel - med og uden el-motor og giver Teslaen en over nakken. 

MOS
MOS Apr 2

@Ledsager

Der er ingen, der siger, at man ikke både kan spare på energien og have det sjovt. Jeg har kørt ganske friskt i den seneste tid. Men der går sport i, at den friske kørsel ikke resulterer i spildt energi, således at man stadig kan have et relativt lavt energiforbrug.

Jeg tager som regel også cyklen, når det praktisk giver mening. Den har et gennemsnitsforbrug, der ligger nærmere 1/10 af Teslaens.

jonsiii
jonsiii Apr 5

Jep, tager også altid cyklen til almindeligt småtteri. Bruger stort set kun bilen til arbejde, og siden sidste nedlukning 10. december, har jeg ikke været på mine ugentlige langture til arbejde. Sølle 618 km har jeg kørt i Q1 2021. :( Det giver dog mulighed for regne lidt på bilens tab, da der nu er stor forskel mellem det bilen måler under drift, og det ladeboksen siger er forbrugt.

Der er 100 kWh tilforskel (bil 132 kWh, boks 232 kWh), og gætter jeg på 25 gange forvarme af ca. 1 kWh, lidt batteriopvarmning ved ladning på 5 kWh på de rigtigt kolde nætter, så er der 60 kWh til vampire drain. Det er lige knap 1% batteritab om dagen, og det passer også med det observerede. SoC var for det meste mellem 50-60% i de 3 måneder.

Allerede nu hvor temperaturen er oppe på 10 grader har jeg dog stort set intet tab længere.

Oscarsson
Oscarsson Apr 5

21 kvartaler har det blevet, og jeg tror det bliver nogle flere… Jeg kan ikke en stor forandring på mit batteri og jeg kør mere eller mindre det samme som for 5 år siden, minus et par turer per år til Alperne.

Jeg kør fornuftigt og prøver at køre økonomisk. Dok er det altid i byen eller på motorvej. De der 70 til 90 km/h veje er ikke der jeg kør.. Deraf altid over 200 Wh/km om vintern.

Der er 420km på fuldt batteri nu, og for fem år siden. Det var nok det jeg var mest bange for da jeg købte bilen. Det eneste jeg er irriteret over er 1,5 % tab hver eneste døgn. Det er efterhånd mange Kwh.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20