Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

cth
cth Jul 20 '22

Ja 110 er lavt.

Men har selv lige ligget på 110 over de sidste 50 km her forleden dag.

Men var fordi jeg har kørt mere ned end op nede i Tyskland.

Det er lidt underligt at se ens "tæller" ind imellem stige og ikke falde...

Sådan kan ens forbrug også svinge.

jonsiii
jonsiii Sep 20 '22

Så fik jeg opdateret de sidste par kvartaler. Jo længere der køres, jo mindre tab. Generelt: 3000 km i et kvartal på AC-lader 7 kW (3x10A) giver omkring 17% tab (ladetab + forvarmning + vampire drain). Mit laveste tab var Q2 2022 med 6600 km og 10% tab (30% af strømmen var fra SuC).

Q1 2021 med rigtig koldt vejr og kun 618 km kørt (Corona) og gav et tab på 43%. Bilen sagde 132 kWh. Hvis jeg nu antager at tabet ville være de sædvanlige 20%, så burde jeg kun have brugt 165 kWh i det kvartal, men jeg brugte 232 kWh. Dvs 67 kWh spildes ekstra på 90 dage, dvs gæt at vampire drain på 3/4 kWh pr. døgn. Står bilen stille i længere tid kan det ses om vinteren. Om sommeren er den dårligt faldet 1% på en uge.

cth
cth Sep 21 '22

Det lyder helt vildt med de vintertal... kan jeg ikke genkende.

Jeg husker ikke at min brugte så mange KwH bare ved at stå stille.

Vi må se til vinter, men som jeg husker det har min bil aldrig brugt over 1 KwH i døgnet ved stilstand.

Når man så ser du kun har kørt 618 km, så har bilen jo stort set stået stille i 90 dage, medmindre det er ture til bageren alle 618 km.

Men hvis du f.eks. havde kørt 7 km hver dag i de 90 dage, så tænker jeg det koster.... koster rigtig meget i de temp.

Men det gør det også i en benziner, som yderligere slides meget mere ved al den koldkørsel.

Nå men jeg formoder bilen har stået stille rigtig mange dage og du har haft nogle længere ture på enkelte dage.

Sentry slået til? Næppe derhjemme?

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 21 '22
Dec14
Dec14 Sep 21 '22

Vores TMS fra 2014 har med alt slået fra og lukket ned, holdende i isoleret garage med usvigelig sikkerhed brugt mellem 0,5-1,0 kWh pr døgn om vinteren når den står stille. Det bliver som jonsiii's regnestykke også viser en halvdårlig forretning at have en elbil stående til udelukkende sporadisk brug. Der fordamper ikke meget diesel fra vores traktors tank over vinteren - tilnærmelsesvis nul.

cth
cth Sep 21 '22

Jo men 3-4 KwH og 1 kwH.

der er stor forskel.

Lige nu taler vi om tab ved stilstand, hvilket ikke skræmmer mig.

Jeg husker 0,5 KwH som største tab i døgnet på min bil i vinters, hvis den ikke kørte et døgn.

men om det var i 0, minus 5 eller minus 10 husker jeg dog ikke.

det tester vi om nogle mdr...

men der var også tab ved ladning ...korrekt?

jonsiii
jonsiii Sep 21 '22

@cth Jo det var lidt specielt. Det var få lange ture. Bager/handle-ture klares på cykel. Den kunne sagtens stå en uge uden at få rørt sig.

Ladetabet vil jeg også gætte til knap 10%.

MOS
MOS Jan 2

Gennemsnit for Q4 2022: 175 Wh/km.

Gennemsnit for hele 2022: 166 Wh/km.

Ingen højere? ;-)

Link til regnearket: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CL7SYBpgC0S2q3Ly5ieY2MHwZEU0x4je9Fo1SCMSKNU/edit#gid=768465071

cth
cth Jan 2

De 166 kunne jeg vist godt klare..... i juli 2022 :-)

207 Wh/km i 2022, så der er langt ned til dig.

MOS
MOS Apr 1

Mit snit for Q1 2023: 169 Wh/km.

Pensionisten
Pensionisten Apr 2

Ved godt at MOS kører model S, men her er vores sammenhæng af ladet effekt / km ift. visning på skærm for vores nu solgte M3 årgang 2020. Har skiftet til model Y her for en måned siden, dejligt at kunne sætte sig lige ind på sædet. 

Johannelund
Johannelund Apr 2
Mit snit 1. Kv 2023 265kw/km, enten meget korte ture, eller tung motorvejskørsel, men hvad betyder det når man altid lader til under 100 øre pr kw incl afgifter om natten i weekenden eller søndag eftermiddag. TMS 85d fra 15 med sprit nyt 90kw batteri
Oscarsson
Oscarsson Apr 5

228 Wh/km. 29 kvartal nu :-) Kan kun konstatere at bilen bruger det samme nu som da den var ny. Samme køre mønstre gennem hele perioden. By kørsel og motorvej. To til tre turer til Alperne per år.

Det bliver nok et par år til, så må vi se hvad det sker med batteri priser. Nu vil den skifte til det 4 nye 12V batteri, det er lidt mærkeligt. Og så regner det ind og ingen kan finde ud av det.

cth
cth Apr 7
208 wh efter 9 kvartaler 2021 TMS
Sider: «« « ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22