Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

SuneH
SuneH Mar 15 '16
184 wh/km i snit. Har kørt 5086 km siden jeg meldte mig til. Jeg kører mod Provence på fredag d. 18. marts, så jeg når lige akkurat ikke deadline d. 21... Er spændt på hvad 3500 km motorvejskørsel t/r gør ved mit fine snit. Har bilen fyldt (4 voksne + bagage), så snittet forventes at blive mindst 240 wh/km. Men det må vi se. <br />
Anyways, det har været en fornøjelse - omend noget koldt ind i mellem - at være med. Jeg føler, at jeg på denne måde har lært bilen rigtig godt at kende, og har en god forståelse for dens nedre grænse. Og føler mig tryg ved tanken om, at jeg ved, at jeg ALTID kan køre under 200 Wh/km i snit, hvis jeg beslutter/har brug for det.<br />
Lannister, hvor skal vi sende pengene hen? Og hvor meget var det nu man skulle spytte i puljen hver?
Forummets indlæg er redigeret af SuneH Mar 14 '16
ABCCC
ABCCC Mar 15 '16
Ligger på 246 w - over godt 6000 km - så jeg giver den bare gas herfra og fremover...
Invisibletycoon
Invisibletycoon Mar 15 '16
Kører fuldstændig som jeg plejer ca 300-350 wh  pr km på de første 5000 km. Jeg har ikke købt bilen for at ligge køre som en berlingo i nødsporet.
Oscarsson
Oscarsson Mar 15 '16
Sune, Da du kør på 184 skal du nok ikke sende penge ind:-)
Det bliver nok lidt vin at værme sig med.
DeaconWP
DeaconWP Mar 15 '16
Hov hov hov, Berlingo ejere har også følelser. :-(
Lannister
Lannister Mar 15 '16
Alle der har deltaget bedes sende 30 kr. via MobilePay til mig, det svarer til at man bidrager med 10. kr. til hver pulje. Jeg skriver lige noget info en af dagene. Kvartalet er jo ikke helt gået endnu. :-)

Hvordan kan vi holde overblik over hvem der har deltaget / kørte kWh? Et Google regneark måske?

Lau
Lau Mar 15 '16
@Sune, det er virkelig dårlige nyheder at du skal på langtur... da det lyder til at du kommer op i næste kategori (5.000-10.000) og så er alle mine chancer pist borte :-)
Kristian70k
Kristian70k Mar 15 '16

Citat fra Invisibletycoon Kører fuldstændig som jeg plejer ca 300-350 wh  pr km på de første 5000 km. Jeg har ikke købt bilen for at ligge køre som en berlingo i nødsporet.

He he du kan ikke stille det sådan op.. jeg har kørt 14.000 km med et snit på 235 og jeg gør intet for at holde forbruget nede.. motorvej er ofte med 120-150 km i timen - landevej er tættere på de 80 km.. der er forskellen er i min optik er længden på distancen.. bilen falder meget i forbrug når man kommer over de første 30 km.. uanset hvilken fart og kørestil..

Lannister kan du ikke smide et nr til mobilpay?

Lannister
Lannister Mar 18 '16
Jeg har oprettet et Google Spreadsheet, her bedes alle som har deltaget i 1. kvartal lige skrive data ind med forum navn, tæller start, tæller slut (når det bliver aktuelt fra den 21. marts) osv. jeg har sat deling på så alle kan editere og påført mit mobilnummer i kolonnen for MobilePay. Det gør det lidt mere overskueligt:

https://docs.google.com/...KNU/edit?usp=sharing

...og hvis en regneark kyndig kan sætte den simple formular op så den selv udfylder data i F kolonnen så gør gerne det. :)
Lannister
Lannister Mar 22 '16
Så er der åbent for alle deltagere til at lukke første kvartal hvis man vil, har vedlagt billede af mit eget slutresultat: Kørt 4612 km med et avg. på 229 Wh/km.

Jeg har skrevet data ind i dokumentet herunder og jeg skal bede alle deltagere gøre det samme samt sende 30 kr. til mig via MobilePay så sørger jeg for levering af en rød drue på hjemmeadressen til vinderne for de tre kategorier.

Jeg har modtaget penge fra Gronhund og Lau, som dog stadig godt lige kan indskrive manglende data herunder. :-)

https://docs.google.com/...x4je9Fo1SCMSKNU/edit
Oscarsson
Oscarsson Mar 24 '16

Også min kørsel. Lannister, kunde du ikke køre 400km mere? :-)
Det bliver intressant at se sommerens kørsel i forhold til vintren.
Kristian70k
Kristian70k Mar 25 '16
15.458 km med et snit på 236 wh pr km..
Lannister
Lannister Mar 26 '16
Der er blevet tilbagelagt nogen km dér Kristian70k. :-)

Der mangler stadig et par stykker der skal udfylde data i Google arket før vi kan afslutte kvartalet - men der er sevfølgelig også nogen dage tilbage endnu.

Skriv dine kvartals data ind her:
https://docs.google.com/...wZEU0x4je9Fo1SCMSKNU

Dem som er gået efter højt forbrug (MrCoffee, Gronkjaer og Maho) skal også gerne skrive deres data ind, selvom de er "gratis" deltagere.

Husk: Tæller for næste kvartal skal nulstilles tidligst dag 1 i næste kvartal.

SuneH
SuneH Mar 29 '16

Så er jeg tilbage efter at have været i Provence i påsken. 2 x 1800 km på motorvej med 4 voksne og en hulens masse bagage har ikke sænket snittet :-)

Før påsketuren lå snittet på 183. Det er nu endt på 203. Stadig ret godt, synes jeg.

I alt kørt i konkurrenceperioden: 9.271 km.

Højeste forbrug på turen var i øvrigt mellem SuC Hirschberg og SuC Mücke, i alt 145 km tilbagelagt med 318 wh/km i snit. Lange dele af den strækning blev tilbagelagt med 160 km/t.

Google-arket er opdateret med mine data.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Mar 29 '16
Nommensen
Nommensen Mar 29 '16
Det synes jeg er et super flot snit Sune - lover godt for os andre når vi bevæger os ud til det store udland :-)
Oscarsson
Oscarsson Mar 29 '16
Ja, et flot snit. Og 318 Wh/km giver en god ide om sommerens turer. Har du et snit på hele til Provance?
SuneH
SuneH Mar 29 '16
Har det hele skrevet ned i hånden som noter i mit udprintede excelark :-) Så ja, jeg kan godt se lidt på det i aften og vende tilbage med et samlet snit.
SuneH
SuneH Mar 29 '16

Nå, nu kunne jeg alligevel ikke styre min nysgerrighed mere selv :-)

I alt har jeg ladet 913 kWh på diverse SuC's dernedad + "mormor"-ladning på campingpladsen.

Jeg har kørt 2 x 1805 km derned og anslået 200 km rundt i området dernede.

Fraregnet 13 kwh i bilen da jeg kom hjem, giver det 900.000 Wh/3810 km = 236 Wh/km i snit. Dette inkluderer "vampire-drain" i 8 nætter. Passer forbløffende med mit estimat på 240 wh/km i snit, som var udgangspunktet i mit regneark. Generelt har jeg kørt hurtigere end jeg forudsatte i mit regneark (125 km/t).

Der er generelt kørt med "hastighedsgrænsen + 5 km/t" hvor det har været muligt. På strækninger med fri hastighed i Tyskland har jeg ligget omkring 145 - 160 km/t. Max-hastighed var 191 km/t.

4 voksne, masser af bagage & varmen på 21.5 grader.

Bilen er en 70R med 19'' helårsdæk på 45 psi.

The_Stig
The_Stig Mar 30 '16

@SuneH - Dejligt med strukturerede analyser. Dine resultater med Tessi´n er jo misundelsesværdige.

Nu har jeg selv kun kørt EV siden november (dermed kun under vinter konditioner) så jeg ser frem til sommerferieturen der er planlagt til Bibione der ligger ved den nordlige kyst i Adriaterhavet i Italien, GPS´n i bilen siger 1612km. og 7 SuC stop undervejs (afhængig af batteriets ladestand ved afgang fra Viborg)

Tak for dine motiverende og informative indlæg..... 

SuneH
SuneH Mar 30 '16

Generelt må jeg sige, at TMS'ens trip funktion er super nyttig og meget præcis. Jeg endte med at ignorere mit excelark og stole på bilen :-)

Ved ankomst til en SuC vælger man den næste SuC i navigationen. Da jeg kørte en smule hurtigere end tilladt, lod jeg den lade til den viste, at jeg ville ankomme til næste SuC med 15-20%. Så er det bare afsted, og i løbet af de første 5-10 km regner den en ny hældning ud, hvor jeg så typisk ville ankomme med 6-8%. Hvis kurven falder under 5% ved ankomst, siger den man skal sætte farten ned for at være sikker på at komme frem. Så er det bare at klikke fartpiloten 5 km ned, så retter den sig i løbet af de næste 10-15 km. Jeg ankom som regel med 7 - 9% ved SuC'erne.

Beregningen tager højde for gældende hastighedsgrænser og stigninger/bakker på turen. I Kassel fx kan man tydeligt se, at kurven har "pukler" som afspejler de lange bakker på de kanter, mens kurven er helt flad omkring Frankfurt.

Jeg ved godt at "best practise" blandt de garvede er at "køre hurtigt og lade hurtigt" - dvs at lade på ALLE SuC og køre så stærkt som muligt mellem SuC, da man får bedst ladehastighed hvis man ankommer med SoC så tæt på 0 som muligt.

Men jeg er ikke helt sikker på den holder i praksis. Grunden er, at den tid der går med at køre af motorvejen, igennem 2-3 rundkørsler, lokalisere SuC, finde stander & tilkoble bilen trækker gennemsnitshastigheden ned. På vej tilbage til motorvejen skal man så igennem de samme 2-3 rundkørsler mm. I alt kan de nemt give 5-10 min. i spildtid. Og med 125 km/t kører man immervæk 21 km på 10 minutter! Så man er "bagud" når man kommer op på mortorvejen igen.

Så jeg tror i praksis, at det godt kan betale sig at lade så meget op, at man kan springe 1 - 2 SuC over, køre tæt på fartgrænsen og til gengæld holde en højere gennemsnitshastighed... Men det er nok et spørgsmål om religion, om man er til at køre mange korte, hurtige stræk eller om man er mere til de lange, lidt langsommere. Det må man kunne regne på...

Rigtig god tur, det er bare fantastisk at cruise ned gennem Europa i TMS! 

Og undskyld for tråd-drift, det har jo ikke så meget med Awg.Challenge at gøre :-)

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Mar 30 '16
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 »