Loading...
dk

Model X bestilling - hvad vælger du? | Tesla Forum

larsk103
larsk103 Mar 10 '16
Nå, nu har jeg fået sundet mig lidt over priserne, og har egentlig indstillet mig på at projektet bliver for dyrt. Men jeg har alligevel gået og tygget lidt på de options der er for bilen. Jeg syntes at Teslas prissætning er helt absurd. Jeg er godt klar over at det er ekstraudstyret og P-modellen de virkeligt tjener deres penge på, men hvis man kigger pris kontra hvad man får, så virker det som om den har fået en tand for meget i prissætningen.

Sæder. Standard er 5 sæder. Skal du have du sæder til to dværge bag i koster det 35K plus afgift. Really, Tesla? Det virker umåde grådigt. Taler vi ikke om faste sæder? Eller er det med indbygget massage, sauna og 3D biograf til den pris? Men man ender jo nok med de 6 sæder som alle umiddelbart siger er det eneste der giver mening i en Model X. Så er det 25K plus afgift for de to dværge, til gengæld skal man leve med at ens taske på bagsædet hele tiden skvatter ned mellem de to sæder (der plejer min i hvert fald at ligge og rode rundt).

Teslas interiør har fået en del kritik omkring slitage på læderet i Model S. Det læder de bruger i USA er åbentbart ikke på højde med det vi kender fra Europa i high-end biler. Jeg har en Audi med 10 år på bagen, og bortset fra der hvor jeg har haft min mås de sidste 250KKM set alt fuldstændig ud som nyt. Jeg er iøvrigt ikke vild med alcantara i loftet, og vil egentlig hellere stof. Det koster 21K + afgift at få opgraderet til læder i Model X. Jeg tænker om man ikke kan være bedre tjent med at få det eftermonteret hos en dygtig autopolstrer i stedet for - det bliver nok ikke billigere end Tesla's tilbud, men måske det kun bliver en lille smule dyrere, men meget bedre. Iøvrigt absurd at ekstra prisen for lædersæder er den samme uanset antal sæder man vælger (igen virker det som om prissætningen er copy-paste fra Model S).
Premium opgraderingspakken tilbyder at fordøren åbner når du nærmer dig. Men betyder det at begge fordøre ikke kan åbnes automatisk inde fra bilen? Eller har den motorerne, og blot frakoblet walk-up opening? Jeg kan godt leve uden HEPA filteret, og hvis jeg alligevel skal have eftermonteret læder, virker 38K (plus afgift) som relativt mange penge for at få en dør til at åbne af sig selv, samt tågelygter man bruger 2 gange om året. Hvor er realitetssansen, Tesla?
Bagsiden af sæderne er i højglans poleret plastic. Hvis man nogensinde sætter sine unger ind på bagsædet med beskidte gummistøvler, kan vi nok alle regne ud hvordan det ender med at se ud i løbet af kort tid. Jeg tænker derfor at løsningen må være at sætte noget rimeligt robust mat vinyl-wrap på, som kan klare at blive vasket af, og potentielt kan skiftes når det ser for sørgeligt ud. Det burde være relativt simpelt at gøre.
Autopilot pakken koster 21K + afgift. Ved eftermontering koster den 25K. Nogen hos Tesla har tydeligvis dummet sig, for nu er det billigere at få det eftermonteret. Hvorfor gør de os egentlig ikke bare den tjeneste at det koster 21K eftermonteret. Jeg undrer mig over at de ikke tilpasser sig lidt mere til den virkelighed der er her i DK.
Vinterpakken er vist en no-brainer i DK, varme i sæder og rat på en kold vinterdag bliver let de 8K værd. :)
Ultra Hi-Fi - tja, det bliver i hvert fald noget knald at skulle eftermontere noget lydydstyr selv i den her bil går jeg ud fra.
Skal også helt klart have krog på. Det er jo Jylland det her. FWDs på genbrugspladsen FTW.
22" fælge til 38K plus afgift? Are you nuts. Det er Jylland det her. Helt klart et nej herfra, skal jeg have 22" på den køber jeg da bare nogen 3.parts til det halve bagefter, og bruger 20" fælgene om vinteren. Meeen, nu har jeg haft en stor 4WD med 22" fælge - ynder man at kaste sin bil ud i rabatten når man møder modkørende på en trængt lille vej, så varer det ikke ret længe før de er ovale.
Dekor - egentlig ville jeg gerne have CF i den. Men igen 8K plus afgift for 7 stykker dekoration. Min kones Superb havde træindlæg og har fået 3M børstet aluminium folie på. Du kan hverken se eller mærke forskel fra the real deal, bortset fra at det ikke er så koldt som rigtigt alu.
Der er vist gået rigtigt fedterøv i den herfra.
Hvad har I gjort jer af overvejelser?
Lars

Kiefer
Kiefer Mar 10 '16
Lars: Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv. Især det med de manglende DK pakker, de ender jo med helt at holde op med at sælge biler i DK også selv når næste model kommer på markedet her i 2018-2020...

Men jeg tror så også deres udviklingsomkostninger på denne bil har været store i forhold til hvad de selv havde regnet med, og det afspejler sig jo så nok også i prisen. 

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Mar 10 '16
Jeg er fuldstændig enig i, at prisen er helt hen i vejret. Absolut alt for høj, i forhold til den kvalitet der leveres.
Interiørpakken: Der er kun ønske om de kølende sæder herfra. (en af drengene). De kræver dog også læder sæder.
Heldigvis er bagsmæk åbneren standard udstyr.
Vil man have træk på en 70D til den tid, skal man tilvælge luft undervogn. Så 40.000 for et træk???
Kun ved at fravælge interiør pakken, kan man få stof sæder... og derved spar læder sæderne, som vist ikke er for solide.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Mar 10 '16
larsk103
larsk103 Mar 10 '16
Har lige set det video-review der var postet tidligere. Mange tak for det, der var rigtigt mange detaljer i den, som jeg ikke var opmærksom på.

Og inden nogen bliver sure, og beskylder mig for Tesla bashing: jeg har ventet i to år på den her bil. Jeg har Tesla aktier. Jeg vil den helt vildt gerne - af alt mit hjerte.

Vi gider ikke snakke om DU der skal skiftes i tide og utide, og om hvorvidt batterierne holder. Det er en del af gamet i at være early adopter på en elbil. Det er slet ikke det her drejer sig om. Der er selvfølgelig 8 års garanti på bilen, så man må afskrive den totalt over 8 år, i værste fald. Medmindre Tesla kollapser inden, og der hverken er garanti eller SC længere.

Jeg ved godt at det er en Tesla, og den er fra USA. Og at de er nogen helte hos Tesla, fordi de for det første har gjort det umulige - at lave en sexet elbil. Og for det andet har masseproduceret den. Flot flot .... men vil man henvende sig til premium markedet, så er følgende et problem med det jeg ser i videoen:

Læder-sæder der sidder og folder ved nakkestøtterne i en helt ny bil?

Frunken gaber helt vildt i passager-siden.

Bagsmækken gaber helt vildt i førersiden.

Taget mellem FWD følger *slet* ikke dørene.

Tydeligt mispas i hoften på venstre FWD mod bag

Hvordan f...... kan det lade sig gøre i en moderne bilfabrik, hvor hele bilen samles af robotter?

FWD øverste portion ligner noget fra USAs præsidentielle bil, er de 15 cm tykke?

Der kan sidde en mand der er 5' 1" på midterste sæde bag i. Vi taler Frodo Baggins her, og det er okay - det er jo til en børnefamilie det her.

Samme Frodo kan kun lige stå op under FWD. Jeg er 197cm, og kommer aldrig til at sidde bag i bilen, på nogen af sæderne. Det kan jeg i det mindste i min nuværende bil, omend pladsen er trang.

Og så er der Tesla:

Ingen information til køberne. Det eneste jeg har hørt i to år er et julekort for 1 år siden, og en mail om at nu kan jeg konfigurere min bil. INTET andet, heller ikke de gange jeg har ringet for at høre om der var noget nyt. INTET!

Lempfældig omgang med sandheden. Der bliver nævnt i videoen et output på ca 770BHP på X-P90D, så i USA kører man åbentbart videre med fantasifulde performance tal.

Protektionistiske omkring pladeværksteder. Der er heller ingen valgmuligheder når garantien er udløbet, du kan KUN få bilen lavet hos TeslMen hvora, og de sætter prisen som det passer dem.

Tvivlsom fremtid i DK grundet afgifterne. Det er selvfølgelig et lokalt problem, og Tesla dør selvfølgelig ikke på globalt plan, af at der ikke bliver solgt flere (eller kun få) Tesla'er i DK. Men det må da påvirke det for de danske kunder på et eller andet plan.

Tvivlsom fremtid generelt. Tesla er foran lige nu, de har ingen konkurrence på elbiler i den klasse. Men hvordan ser det ud om 3 år, når Audi, Mercedes osv. har lanceret deres elbiler? Vil Europæerne så have en dyr amerikansk elbil med lidt tvivlsom samlekvalitet? Vil amerikanerne? De skal godt nok tage sig sammen hos Tesla, og det i en pokkers fart.

Aj, jeg tror sgu ikke så meget på det mere.

Hold kæft jeg er skuffet. 

Primært fordi jeg har ingen anelse om hvad jeg ellers skulle købe, som på nuværende tidspunkt giver mening.

Øv. Lortedag.

PerPower
PerPower Mar 11 '16
@larsk103 - de der problemer du ser i videoen synes jeg ikke jeg kan se - kan du angive hvilke tidspunkter de vises? 

Jeg tror at man skal se bilen "in real life" for at kunne bedømme kvaliteten mere seriøst. Det er vel også lidt underligt at der (indtil videre) slet ikke er nogen video-reviews der omtaler dårlig kvalitet - tværtimod må man sige. Og Elon har tidligere udtalt, at netop kvaliteten har været meget i fokus for X modellen.

Ja konkurrenterne har noget om 3 år, som Tesla groft sagt har i dag. Her tænker jeg på rækkevidde, performance, ladetid mv. Spørgsmålet er så bare hvad Tesla kan udvikle sig til i løbet af de næste 3 år? :-)

Forummets indlæg er redigeret af PerPower Mar 11 '16
Sithfury
Sithfury Mar 11 '16
Jeg er helt ovevejende enig med de sidste par indlæg.

Der hvor de efter min mening burde satse hele butikken er på build quality nu.

Det burde ikke være så svært at ansætte nogle europæere til at stå for den del, og hvis de ikke gør det på et tidspunkt, så skal Mercedes, BMW og Porsche nok vise dem hvordan man gøre.

Igen tvivl om at Tesla nok er 3-5 år foran på rigtigt mange ting, og selv stadigvæk er foran på de koncept biler som de andre kommer med i 2018-19 etc. Men på kvalitet af selve bilen, der er de bare bagefter.

Så har de snakket lidt om at nogle ting så de ikke når de havde bygget x prototyper, og så gik i produktion fordi fejlen kun kommer i x/100 osv... (Elon engang på et earnings call), men hallo, det lykkedes BMW ret godt at lave millioner af 3 og 5 serien uden de helt store problemer.

DeaconWP
DeaconWP Mar 12 '16
Hvis man sal tænke på, hvor nem bilen skal være at sælge som brugt, eller nyere brugt, hvad skal man så købe med i bilen?

Jeg tænker ikke performance, men så alt andet i tilkøb.

Eller er der en enkelt ting I mener der kan være spild af penge?

Jeg vil sige, at på en model X er interiør pakken:

• Førerdøren åbnes automatisk, når du nærmer dig
    Læs mere
  • Første rigtige HEPA-luftfiltreringssystem, der er 100 gange mere effektivt end premium automobilfiltre. Fjerner mindst 99,97% af alle udstødningspartikler og allergener, bakterier og andre forurenende stoffer fra luften i kabinen.
    Inklusiv Bioweapon Defense Mode
  • To aktive kul-filtre renser luften og forhindrer kvælstofoxider, kulbrinte-udstødningsgasser og andre ubehagelige lugte i at komme ind i kabinen
  • Ventilerede forsæder, der cirkulerer kølig, tør luft igennem perforeringer i sæderne
    Læs mere
  • Armlæn, rat og nederste del af instrumentbræt er læder, når man vælger læderbetræk tli sæderne
  • Loftsbeklædning og den øverste del af instrumentbrætet i alcantara
  • Indvendig blød LED stemningsbelysning
  • Tre dynamiske LED-postitionslys giver bedre synlighed om natten
  • LED-tågelygter

Vælges denne interiør pakke, kan du ikke nøjes med stof sæder, så er billigste sædetype læder til 21.400 plus afgiften.

Og den koster så lige 38.600  før afgift. ialt 50.180 kroner.

Bemærk, power lift gate til bagsmækken er standard på X.

Se her, det er Standard udstyrs listen:

Teknologi

• Regelmæssige softwareopdateringer tilfører sikkerheds- og navigationsfunktioner, forbedrer ydeevnen og køreegenskaberne
  • Gratis opladning på langture ved brug af Teslas ekspanderende Supercharger netværk
  • Kort og navigation med live trafikopdateringer
  • Midterkonsol med docking station til telefonen
  • GPS-aktiveret Homelink
Sikkerhed
  • Elektrisk firehjulstræk for maksimal effektivitet og vejgreb
  • Aktiv sikkerhedsteknologi, som inkluderer Side Collision Avoidance og automatisk nødbremsning, selv ved motorvejshastigheder
  • Parkeringssensorer og Blind Spot Warning
  • LED lygter
  • Eldrevne og opvarmede sidespejle, der automatisk folder sig ind
  • Op til fire isofixbeslag til autostole, to i layoutet til fem sæder.
Komfort
  • Den største panoramaglas forrude i produktion, giver et betagende udsyn ved kørsel
  • Falcon Wings dørene giver nem adgang til anden og tredje sæderække på enhver parkeringsplads
  • Automatisk nøglefri adgang
  • Elektrisk bagklap
  • Største bagagerum i sin klasse: 2.180 liter i sekssæders konfigurationen
  • Opbevaring foran med plads til bagage eller barnevogne
Garanti
  • 8 års garanti på batteri og drivlinie uanset kilometerantal.
  • Garanti i 4 år / 80.000 kilometer

Kiefer
Kiefer Mar 12 '16
Det min erfaring er at, de fleste tilvalg man vælger har ingen betydning for bilens pris når den skal sælges, her kigger de fleste på alder, km og stand. Jeg fik ikke mere for min S85 bare fordi jeg havde valgt lædersæder, tech-pakke og luftaffjedring.

Jeg vil mere sige, køb de tilvalg du synes du har brug for og ikke tænke på hvad du får mere for bilen når du skal sælge den, du bliver garanteret bare skuffet over prisen du får for bilen ;-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Mar 12 '16
Twinauto
Twinauto Mar 12 '16
Det er korrekt, det gælder for alle biler, at man ikke får noget for ekstraudstyr, det har dog 2 fordele: ekstraudstyr er dejligt mens man har bilen OG ikke mindst, sælger man privat, så har man et forspring i forhold til biler med mindre udstyr - man få ikke mere for den, men den sælges hurtigere.
DeaconWP
DeaconWP Mar 12 '16
Så blev der bestilt en Model X 90D.

Almindelige sæder, den billige (gratis) dekor, som er mat abachi træ decor. Sort himmel.
De billige originale 20" sølvfarvede fælge.
Titanium Metallic.
Autopilot, Hifi, 6 sæder, Vinterpakke.
Og alle model X, 90 kWh biler er med luft undervogn.

Fravalg er:
Lædersæder, til 21.400 kr.
Premium interiør pakke, 38.600 kr.
Decor, til 6.400 eller 8.600 kr.

Pris uden afgift:  950.200 kr.
Pris med afgift: 1.199.167 kr.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Mar 12 '16
SuneH
SuneH Mar 12 '16
Tillykke Deacon, du har om nogen fortjent det!
MicTheCat
MicTheCat Mar 12 '16
Hej Deacon. Tillykke med valget. Jeg er selv i syv sind. Hvis der ikke var afgift på havde jeg valgt for en uge siden men lige nu vil jeg den ene dag sende bestillingen og den anden dag sige jeg må være sindsyg at give så meget. Jeg kan godt forstå dine fravalg og ender nok med nogenlunde samme konfigurere som din. Med venlig hilsen Michael
Sithfury
Sithfury Mar 12 '16
Gratz DeaconWP

Fed farve, har de fortalt hvornår du kan håbe at få den leveret?

DeaconWP
DeaconWP Mar 12 '16
Takker. Farven er fruens valg, fravalgene er fælles. Hun er nu sød hende Jytte, sådan lade mig få et fedt stereo anlæg. Og farven afspejler nok vores modne alder, hvor vi stod og vaklede mellem Multicolor Red og den blå.
MicTheCat: Jeg håber nu stadig på, at politikerne følger min opfordring til at sætte Skatteministeriet på plads. Vores reservation (Jyttes) er jo rettidig. Det er derfor vi sender ordren afsted nu.

Jeg ved, at jeg vil ærgre mig, hvis politikerne hjælper mig, og det bliver til ingen grund, hvis jeg ikke fik bestilt bilen, så Tesla kunne levere den til tiden.

Tesla har indtil nu kun fortalt i telefon fra Holland, at de regner med at kunne levere inden 1/7.
Twinauto
Twinauto Mar 12 '16
Hej Deacon - stort tillykke, spændende! Dog forstår jeg ikke at du fravælger læder og premium når du alligevel er oppe på ca 1 mio for en bil. Vi har generelt skrevet om man ikke får mere for ekstraudstyr, og det gør man ikke, men der er også forventninger når man skal købe en bil som din brugt i den prisklasse, herunder læder. Du er altså oppe i klasse med Q7, ML, Touareq og Cayenn, hvor den slags er standard

Det svarer lidt til at man i dag SKAL have min AC i en bil, ellers diskvalificerer det.

Glæder mig til at læse mere om den, når det bliver dagligdag
DeaconWP
DeaconWP Mar 12 '16
Tja, læder i en Tesla slides jo i stykker, folder og ser grimt ud. Det læser jeg også her på forum. Jo jo, det er jo et fåtal i forhold til hvor mange der er solgt.

Jeg ved ikke rigtig, hvad der er nemmest at komme af med, hvis jeg fortryder.

Er der købere med penge nok, der betaler hele beløbet, når først de har set bilen, og kan få den uden yderligere venten?
Eller er der flest potentielle købere, der helst vil spare de 300.000, som jeg reelt nedskriver bilens pris med, ved også at have fravalgt P'et?
Vi har egentlig været mest vilde med at få lædersæder, når nu vi skifter fra vores 120.000 kroners topmodel Chevrolet Spark. Med Klimaanlæg. (helt klart bedre end blot aircondition) Læderrat og 15" alufælge.
Men her i sidste øjeblik valgte vi dem fra.
Herunder er premium pakkens indhold:

• Førerdøren åbnes automatisk, når du nærmer dig
    Læs mere
  • Første rigtige HEPA-luftfiltreringssystem, der er 100 gange mere effektivt end premium automobilfiltre. Fjerner mindst 99,97% af alle udstødningspartikler og allergener, bakterier og andre forurenende stoffer fra luften i kabinen.
    Inklusiv Bioweapon Defense Mode
  • To aktive kul-filtre renser luften og forhindrer kvælstofoxider, kulbrinte-udstødningsgasser og andre ubehagelige lugte i at komme ind i kabinen
  • Ventilerede forsæder, der cirkulerer kølig, tør luft igennem perforeringer i sæderne
    Læs mere
  • Armlæn, rat og nederste del af instrumentbræt er læder, når man vælger læderbetræk tli sæderne
  • Loftsbeklædning og den øverste del af instrumentbrætet i alcantara
  • Indvendig blød LED stemningsbelysning
  • Tre dynamiske LED-postitionslys giver bedre synlighed om natten
  • LED-tågelygter

Det eneste vi egentlig kunne tænke os er det der køling i sæderne. Men det er jo ikke nødvendigt uden læder. Så hvad fornøjelse er der i premium interiør pakken, når nu den dejlige bagsmæk åbner er standard.??
Og min kone er opvokset på landet, og jeg har altid nydt at være i direkte kontakt med naturen, når jeg kører motorcykel. Raps marker om foråret osv. Så lugten at naturgødning er ikke så skræmmende, at det samlet er 50.000 værd.
Jeg har fisket efter en mulig "kunde" med mine tilvalgs spørgsmål, så vi sjusser os frem.

Så det har været, og er stadig svært at bestemme sig.
Twinauto
Twinauto Mar 12 '16
Ja det er sgu svært, og man skal jo sætte grænsen et sted - dog må jeg sige at jeg har importeret biler siden før det har været moderne:-), men i de tyske bilblade kan man næsten altid læse at læder er et "must" for en luksusbil - du kan godt vælge det fra, men du begrænser dit publikum når den skal sælges, det er ret sikkert, men omvendt - med brugtbiler er intet sikkert:-)
DeaconWP
DeaconWP Mar 12 '16
OK, dejligt at du hjælper mig her. Man kan jo også bare nøjes med læder, uden den der "kølings pakke". Det er jo kun 21,4 plus afg.
Men det er ikke prisen vi har skelet til. Det er mere need to have, og nice to have. Og meget, hvordan man nemmest får solgt en nærmest sprit ny bil, hvis vi ikke vil have den alligevel.
Har dem der vil have "fully loaded" ikke bare det der skal til for at købe en fabriksny? Tja. Det lyder ikke til, at du synes det er sådan.

Det er sgu nok fordi jeg endnu ikke ser bilen som en luksus bil, men bare som min kommende el bil med anhænger træk. Jeg bilder mig selv ind, at det er det jeg kan nøjes med.
Twinauto
Twinauto Mar 12 '16
Det ER en luksusbil;-), kender sgu ikke mange der bestiller en bil til 1,5-2 mio som vel er den sande pris for tilsvarende ICE. Jeg er ikke et orakel, men mit dybeste og personlige råd er - tag den med læder! Det er kun cigarrygende tyskere som feks bestiller en Cayenne eller en Rangerover( tror ikke Rangerover findes med stof) med velour - er der for pokker ikke andre herinde som vil understøtte mit "krav" om at Deacon bestiller med læder:-), det ER et must med mindre man reder hvaler og andre truede dyrearter
TeslaFreak
TeslaFreak Mar 12 '16
Enig, hvis det var mig havde jeg gået all-in, læder og premium pakke, det er virkeligt småpenge i den prisklasse. Det kan godt være man får problemer med at få de penge hjem igen(det tror jeg nu ikke) men er helt sikkert på at dem med læder/premium bliver solgt først.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »