Loading...
dk

Hjælp til valg af oplader | Tesla Forum

ErikBH
ErikBH Aug 30 '16
Citat fra DN
Citat fra canel

så din ladebox på 13a kommer du langt med. 

det type 2 kabel du har er 1 faset 32A

Men med andre ord så mener du ikke det kan lønne sig at gøre det store ved den installation jeg har nu for selv med en ladeboks får jeg ikke voldsom meget mere strøm ud?

Mercedesen kan lade på 3 faser og mormorkablet kan kun tage 13A, så der burde ikke blive skæv belastning (=høj belastning på kun een af de 3 faser huset har).

Canel; der er ingen biler (solgt i Danmark fra ny) der kan lade kun en fase 32A.

Det jeg kan læse på dit type 2 - type 2 kabel er at det kan tage op til 32A 3P+N+J, dvs. maks belastningen for kabelet er 32 ampere, 3 faser og så er der nul og jord i kablet. Dette kabel bruger du til offentlige ladestandere. Din bil kan tage 16 ampere på laderen og kan derfor "kun" trække 16*230*3=11040 watt på offentlige standere.

Dit ladekabel siger du er angivet til 13 ampere og da det er shuko er det een fase. Effekten du får med det kabel (før ladetab) er så 13*230*1=2990 watt.

Køber du en ladeboks og giver den 3 faser (kaldes også 380 eller 400 volt) og du får igen de cirka 11040 watt (= 11kW/kilo watt).

Bundlinjen er at du får meget ud af en 3 faset ladeboks i hastighed, omvendt har du et mindre batteri på 33kWh, så du kan (måske) nøjes med en faset ladning indtil du finder rette løsning. En boks kan "nemt" flyttes. Eneste udgift du ikke kan tage med i nyt hus er kablet og stikket du får monteret.

PS. dit ladekabel skal du have sat en ordentligt stik med dansk jord på. Sørg for god kvalitet og ordentlig samling (lederne skal skrues ordenligt fast). Spørg evt. i Mercedes eller FDEL FB grupperne om der er noget specielt i laderens stik - på en Nissan lader er der en varme sensor i stikket - derfor må man ikke klippe stikket men må ty til sådan en dims http://www.harald-nyborg.dk/p1888/hybridstikprop - det er dog vigtigt ikke at lade for høj styrke i for lang tid, da stikket kan smelte = varme = ild = ikke fedt.

vh, Erik

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Aug 30 '16
DavidS90D
DavidS90D Aug 30 '16

Hvis du har bilen parkeret hjemme hver aften/nat  er det typisk nok til at den er fuldt opladet til næste morgen.

Altså med det viste ladekabel.....laderen sidder i bilen :-)

Hvis du lader med 13A kan den oplades på 10-12 timer, med 10A tager det 13-15 timer.

Husk ! Det gælder kun for et batteri der skal lades fra 0 til 100%. Det er kun får gange du får brug for det.

Du tilslutter bilen hver dag, så derfor vil den behøve mindre opladning. F.eks fra 40% til 90%, altså 5-7 timer.

Hvis du ikke har et 400V 16A "kraftstik" i nærheden af bilen lige nu, så prøv i første omgang at oplade bilen med det udstyr der følger med. Hvis det er nok til dit kørselsbehov, behøver du ikke at få lavet om på din installation i dit nuværende hus.  

Men i dit nye hus skal du sørge for at lave 2 faste installationer i carporten/garagen, så der er plads til både Mercedesen og din nye Tesla... :-)

Forummets indlæg er redigeret af DavidS90D Aug 30 '16
DN
DN Aug 30 '16
Mercedesen kan lade på 3 faser og mormorkablet kan kun tage 13A, så der burde ikke blive skæv belastning (=høj belastning på kun een af de 3 faser huset har).

Canel; der er ingen biler (solgt i Danmark fra ny) der kan lade kun en fase 32A.

Det jeg kan læse på dit type 2 - type 2 kabel er at det kan tage op til 32A 3P+N+J, dvs. maks belastningen for kabelet er 32 ampere, 3 faser og så er der nul og jord i kablet. Dette kabel bruger du til offentlige ladestandere. Din bil kan tage 16 ampere på laderen og kan derfor "kun" trække 16*230*3=11040 watt på offentlige standere.

Dit ladekabel siger du er angivet til 13 ampere og da det er shuko er det een fase. Effekten du får med det kabel (før ladetab) er så 13*230*1=2990 watt.

Køber du en ladeboks og giver den 3 faser (kaldes også 380 eller 400 volt) og du får igen de cirka 11040 watt (= 11kW/kilo watt).

Bundlinjen er at du får meget ud af en 3 faset ladeboks i hastighed, omvendt har du et mindre batteri på 33kWh, så du kan (måske) nøjes med en faset ladning indtil du finder rette løsning. En boks kan "nemt" flyttes. Eneste udgift du ikke kan tage med i nyt hus er kablet og stikket du får monteret.

PS. dit ladekabel skal du have sat en ordentligt stik med dansk jord på. Sørg for god kvalitet og ordentlig samling (lederne skal skrues ordenligt fast). Spørg evt. i Mercedes eller FDEL FB grupperne om der er noget specielt i laderens stik - på en Nissan lader er der en varme sensor i stikket - derfor må man ikke klippe stikket men må ty til sådan en dims http://www.harald-nyborg.dk/p1888/hybridstikprop - det er dog vigtigt ikke at lade for høj styrke i for lang tid, da stikket kan smelte = varme = ild = ikke fedt.

vh, Erik

Tak nu forstår jeg det hele lidt bedre. Jeg prøver at starter med at tjekke op på stikket derhjemme at alt ser ok ud inde i det og så prøver jeg med sådan en stikprop. Umiddelbart burde langt det meste af konens behov kunne dækkes af 10A. Hun kører ca 50-60km hver dag.

Så må vi se hvordan det går. Der er venlig gut herinde der vil arbejde på at købe en Tesla ladeboks til mig og tage den med den 11. Så må jeg se om den skal installeres i det gamle hus som ryger til salg i løbet af de næste 14 dage eller om jeg lige trækker den og ser hvor hurtigt det bliver solgt.

DN
DN Aug 30 '16
Citat fra DavidS90D

Hvis du har bilen parkeret hjemme hver aften/nat  er det typisk nok til at den er fuldt opladet til næste morgen.

Altså med det viste ladekabel.....laderen sidder i bilen :-)

Hvis du lader med 13A kan den oplades på 10-12 timer, med 10A tager det 13-15 timer.

Husk ! Det gælder kun for et batteri der skal lades fra 0 til 100%. Det er kun får gange du får brug for det.

Du tilslutter bilen hver dag, så derfor vil den behøve mindre opladning. F.eks fra 40% til 90%, altså 5-7 timer.

Hvis du ikke har et 400V 16A "kraftstik" i nærheden af bilen lige nu, så prøv i første omgang at oplade bilen med det udstyr der følger med. Hvis det er nok til dit kørselsbehov, behøver du ikke at få lavet om på din installation i dit nuværende hus.  

Men i dit nye hus skal du sørge for at lave 2 faste installationer i carporten/garagen, så der er plads til både Mercedesen og din nye Tesla... :-)

Det lyder rigtigt fornuftigt.

Og jeg vender nok tilbage når jeg skal have hjælp til installation i det nye hus. Hvis vi ender med at bygge nyt så skal der jo nok arbejdes nogle solceller og Powerwall ind i min installation. Mit gæt er dog at der først kommer en tesla i garagen når den hedder Model 3.

ErikBH
ErikBH Aug 30 '16
Citat fra DN

Mit gæt er dog at der først kommer en tesla i garagen når den hedder Model 3.

når først I får een elbil ind ad døren vil I have mere.. Så må I sælge bedstemor for at få råd..

Så vil du undgå balladen - så løb væk fra elbiler. Nu. Og se dig ikke tilbage ;-)

/ErikBH

DN
DN Aug 30 '16

når først I får een elbil ind ad døren vil I have mere.. Så må I sælge bedstemor for at få råd..

Så vil du undgå balladen - så løb væk fra elbiler. Nu. Og se dig ikke tilbage ;-)

/ErikBH

Vi har været tæt på at købe Model s et par gange, men drømmen om at bygge nyt hus fylder lidt mere. Og gider ikke være låst af en masse gæld lige nu. Dertil kommer at konen arbejder ved Hessel og derfor har adgang til lidt rabat så længe vi holder os til stjernerne.

Men en model 3 med anhængertræk og en reel rækkevidde på omkring 250km til under en halv mil så skal jeg nok få skiftet. Ind til da må vi nøjes med B klassen. Kunne godt overveje en C350e når min egen hessel hire udløber til november. Det ville give ok mening hvis vi har en ladeboks derhjemme.

sjensen
sjensen Aug 30 '16

@ErikBH ... du skriver at "der er ingen biler (solgt i Danmark fra ny) der kan lade kun en fase 32A", men det kan en BMW i3 med "AC hurtigladning" option faktisk. Det er kun den nye model (der er lige på trapperne) som kan lade fra 3 faser. Selvfølgelig lidt morsomt (og forvirrende) at BMW kalder 7,2 kW for hurtigladning.

@DN ... En fin ladeboks som også er værd at kigge på: Wallb-e

P85DK
P85DK Aug 30 '16

@sjensen - Wallb-e er bare pænt dyr i forhold til en Tesla Wall Charger, specielt da den kun er en 11 kW lader.

CanEl
CanEl Aug 30 '16

Citat fra sjensen

@ErikBH ... du skriver at "der er ingen biler (solgt i Danmark fra ny) der kan lade kun en fase 32A", men det kan en BMW i3 med "AC hurtigladning" option faktisk. 

var ved at købe et type 2 ladekabel i 32a fra en BMW ejer.

opdagede dog ved eftersyn af kablet, at det kun var et 1 faset 32A kabel.

det var hans bil også udstyret med.

ved nærmere syn på DN's foto, kunne det godt se ud som om det er en 3 faset 32A.

jeg vidste ikke om mersedes også havde bygget en bil, med 1 faset lader. 

når der nu er en 3 faset lader i bilen, kan man f.x. sætte et cce stik ved måleren, og lægge en forlænger til garage. den ledning hører ikke til huset, og må tages med.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Aug 30 '16
NOELON
NOELON Aug 30 '16

Altså, den første til at introducere en elbil der kunne lade 32 A på 1 fase var ... Tesla - Roadsteren. Jeg lader min hver nat med 32 A på blot 1 fase - den kan ikke andet. Jo, jeg kan sætte ladestyrken ned, men den skal jo også blive færdig.... Roadsteren er jo konfigureret udfra elnettet i US og den kan faktisk gå op til 64 A med den spedilelle HPC lader. Først efter en masse kritik af europæiske Roadster ejere fik Straubel øjnene op for at 3 fase ladning var et must. Og den kom så med Model S.

DN
DN Aug 31 '16
når der nu er en 3 faset lader i bilen, kan man f.x. sætte et cce stik ved måleren, og lægge en forlænger til garage. den ledning hører ikke til huset, og må tages med.

Jeg ringer bare til Midtjysk el og får dem til at sende dig ud når jeg engang modtager min Tesla wall charger :-)

DN
DN Aug 31 '16

Så fik jeg ladet i nat uden problemer. Kunne godt mærke at sikringen blev lidt varm efter et par timer på max, men da jeg fik skruet ned for ladestyrken gik den hurtigt fra lidt varm til bare lun :-) Den gik fra så 50% strøm til 100% (dog uden at aktivere range extender) på 8-9 timer.

Så må vi se hvordan hverdagen bliver med hensyn til opladning. Jeg havde den hele dagen i går på kundebesøg og dagen endte på ca. 14-15kwh/100km. Kørte nogenlunde som jeg ellers kører i vores c220d hvor jeg kører ca. 23kml i snit. Nu skal jeg bare lige have opdraget konen til at køre nogenlunde pænt :-)

Tusinde tak for alt hjælpen

SuneH
SuneH Aug 31 '16

Den gik fra så 50% strøm til 100% (dog uden at aktivere range extender) på 8-9

Godt høre det gik fint med opladningen.

Nu ved jeg ikke hvad Mercedes anbefaler og hvordan batteriet er beskyttet, men Tesla er ret klare i mælet om at de IKKE anbefaler opladning til 100% hver dag. Det slider hårdt på batteriet. Tilsvarende anbefaler de heller ikke at man lader den stå i længere tid under 10%. Hvis det er det samme med din Mercedes, vil det være klogt at nøjes med at oplade til 90% hvis det er nok.

Men igen, det kan jo være Mercedes har indbygget en form for sikring med skjult kapacitet i batteriet, således at en 100% opladning udført af en kunde reelt kun er 90% af kapaciteten, og så er alt jo godt.

En helt anden ting: Hvor har du købt den, hvilken årgang/og kilometerstand og vil du fortælle ca. hvor meget du måtte af med? 

DN
DN Aug 31 '16
Godt høre det gik fint med opladningen.

Nu ved jeg ikke hvad Mercedes anbefaler og hvordan batteriet er beskyttet, men Tesla er ret klare i mælet om at de IKKE anbefaler opladning til 100% hver dag. Det slider hårdt på batteriet. Tilsvarende anbefaler de heller ikke at man lader den stå i længere tid under 10%. Hvis det er det samme med din Mercedes, vil det være klogt at nøjes med at oplade til 90% hvis det er nok.

Men igen, det kan jo være Mercedes har indbygget en form for sikring med skjult kapacitet i batteriet, således at en 100% opladning udført af en kunde reelt kun er 90% af kapaciteten, og så er alt jo godt.

En helt anden ting: Hvor har du købt den, hvilken årgang/og kilometerstand og vil du fortælle ca. hvor meget du måtte af med?

Mercedes arbejder med noget de kalder en range extender, altså en knap jeg skal trykke på inden opladning hvis jeg har brug for de sidste 30-40km (ekstraudstyr). Så 100% er i virkeligheden ikke 100% så længe den knap ikke er aktiveret. Hvis det giver mening :-)

Bilen er købt ved Hessel (konens arbejdsplads) Den er fra 5 måned 2015 og har gået 24.000km og har næsten alt det udstyr du kan smide i den. Prisen har jeg lovet at holde for mig selv, men vi har fået den til det de har givet for den i bytte. Så den er er leveret uden klargøring osv. Men den prisen ligger meget lig med hvad en tilsvarende står til i tyskland, så jeg tænker ikke det kan gå helt galt. Men det er selvfølgeligt et sats at købe en bil der er så få af i dk. Kunne ikke forestille mig at det er specielt mange købere til den, der er nok ikke mange der sidder på bilbasen og søger efter en B klasse electric drive.

Forummets indlæg er redigeret af DN Aug 31 '16
koden
koden Aug 31 '16

Trådløs opladning

https://www.pluglesspower.com/shop/reserve-tesla-model-s/

:-)

Forummets indlæg er redigeret af koden Aug 31 '16
CanEl
CanEl Aug 31 '16

Mercedes arbejder med noget de kalder en range extender, altså en knap jeg skal trykke på inden opladning hvis jeg har brug for de sidste 30-40km (ekstraudstyr). Så 100% er i virkeligheden ikke 100% så længe den knap ikke er aktiveret. Hvis det giver mening :-)

hej dennis 

en 3i med  range extender, har ikke noget med batteriladning at gøre.

det er en lille 2 cyl. motor på 647cm3, der ligger over baghjulene som kan udvide din radius udover batteridrift.

jeg mener at det er en benzinmotor fra en BMW motorcykkel, men den kører ikke uden brændstof som kan fyldes på et sted.

der skal være en 9 L tank i bilen.

det er en fin elbil. har kørt lidt i en, men det var tesla der vandt.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Aug 31 '16
NOELON
NOELON Aug 31 '16

Hvis det er den Mercedes B Klasse, som Tesla elektrificerede, så har den sikkert arvet det meste fra Roadsteren. Og her har man præcis samme 'Range Mode' - både når man lader og når man kører. Her er grænserne 20%. Dvs hvis du sætter den i Normal mode så lader den kun til 80% af kapaciteten. Når du kører kan du ligeledes kun bruge ned til 20% - altså i praksis/hverdag mode bruges der kun de 'midterste' 60%. Men sætter du den i Range Mode når du lader kan du lade alle 100%. Tilsvarende når du kører har du en 'reservetank' på 20% du kan aktivere med Range Mode.

DN
DN Aug 31 '16
Citat fra canel

hej dennis 

en 3i med  range extender, har ikke noget med batteriladning at gøre.

det er en lille 2 cyl. motor på 647cm3, der ligger over baghjulene som kan udvide din radius udover batteridrift.

jeg mener at det er en benzinmotor fra en BMW motorcykkel, men den kører ikke uden brændstof som kan fyldes på et sted.

der skal være en 9 L tank i bilen.

det er en fin elbil. har kørt lidt i en, men det var tesla der vandt.

Jep den er jeg med på, vi har også været ude at brøve i3 REX, i øvrigt en lille fin bil. 
Det jeg mente var selvf Range Plus. 

DN
DN Aug 31 '16
Citat fra TSLA

Hvis det er den Mercedes B Klasse, som Tesla elektrificerede, så har den sikkert arvet det meste fra Roadsteren. Og her har man præcis samme 'Range Mode' - både når man lader og når man kører. Her er grænserne 20%. Dvs hvis du sætter den i Normal mode så lader den kun til 80% af kapaciteten. Når du kører kan du ligeledes kun bruge ned til 20% - altså i praksis/hverdag mode bruges der kun de 'midterste' 60%. Men sætter du den i Range Mode når du lader kan du lade alle 100%. Tilsvarende når du kører har du en 'reservetank' på 20% du kan aktivere med Range Mode.

Havde ikke helt fanget det med at der ligesom er en reserve tank så længe jeg ikke har aktivet Range plus. Det skal da afprøves :-)
jensk2
jensk2 Aug 31 '16

Jeg vil ikke forsvare hvor svært det er at finde ud af - men hvis man aldrig aflader til under 20% og aldrig lader til over 80%, forlænger man MINDST batterilevetid med faktor fire.  Så i de tidlige Tesla Roadster dage, er det faktisk et ret godt bud på at maksimere batteri levetid.

Sider: « 1 2 3 4 »