Loading...
dk

Batteri kapacitet efter 14 mdr. og 18.000 km | Tesla Forum

Pharma
Pharma Jan 14 '17

Efter godt 18.000 og 14 mdr. kørsel var det tid til en kalibrering. Så kører den ned til 0 km., og så 2-3 km ekstra, hvorefter den stjæler varme og AC. Synes at have set, at den skulle komme med en ”charge now” når det er kritisk, men bliver utålmodig. Så stopper med effektbegrænsning på lige under 100 kW (synes at have set den helt nede på 20-30 kW på diverse fora, inden shut down, men...), og sætter skidtet til ladning mod 100 %. Nogle timer senere med et + på 363 km / 69 kWh er jeg sgu meget godt tilfreds … mon ikke vi er tæt på de ”71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable” kapacitet. Respekt, Tesla, og tillykke til Elon+ med Falcon 9!

Love my S70 RWD!

MrCoffee
MrCoffee Jan 15 '17
Spurgte en batteriekspert hos Tesla om kalibrere op og ned. Det havde ingen effekt på batteriet og de anbefaler at man ikke aflader på denne måde. Blot info efter jeg selv tvivlede på effekten. Peter
ElPeter
ElPeter Jan 15 '17
@MrCofee: Ja det er korrekt at det ikke har nogen umiddelbar effekt på den faktiske kapacitet, men det kan give en mere præcis beregning af ladestanden (%) til visning på displayet. Batteriet kan ikke lide dybe afladninger, så man skal ikke gøre det for ofte, det 'slider' på batteriet.
Pharma
Pharma Jan 15 '17
Enig med begge... Har tænkt mig at gøre det cirka hvert halve år. Fordi jeg er nysgerrig, og fordi den helst skal ramme nogenlunde rigtigt med SOC...
SuneH
SuneH Jan 16 '17

Efter 14 mdr og 38.000 km besluttede jeg mig i fredags for at lade helt op på Køge SuC. Tror det er godt en sjælden gang at lade HELT op. Ankom med 6% på batteriet og ladede derefter til 100% (der var max. to andre biler til stede på SuC'en undervejs). Jeg havde dog ikke tålmodighed til at lade helt til den sagde charging complete, men den var på 100% da jeg stoppede, og ladeeffekten var faldet til på 2-3 kW da jeg slog den fra.

Totalt ladede den 64 kWh ifølge bilen selv. Det giver en total kapacitet på (64/94*100) = 68,1 kWh. Det er altså ret OK og fuldt på højde med de få gange jeg tidligere har ladet til 100% (har prøvet det 2-3 gange i bilens levetid).

Bilen sagde typical range 357 km, hvilket er lidt lavere end da den var helt ny (362 km), men om det skyldes at jeg ikke ventede længe nok, ved jeg ikke. Under alle omstændigheder er det betryggende at batteriets brugbare kapacitet stadig er omkring 68 kWh og selv med et tab på 5 km er det kun et tab på 1,4%.

Bilen er en 70 RWD ligesom Pharmas.

PBP
PBP Jan 16 '17

@Suneh, hold da op det er godt, især i sammenligning med min p90D som nu næsten er 16 mdr. Mit 90kw batteri er af 1. generation. Jeg har igen her efter nytår ladet op til 90% og hhv 100%, hold lige fast hvad jeg får, 362km og 398 km typical, den er helt gal! Selv min gamle p85+ som jeg kørte på nøjagtig samme måde havde bedre tal. Tesla siger batteriet er OK, hvad skal jeg tro?

MOS
MOS Jan 16 '17

@PBP

Det kunne godt lyde som om, den har tabt en del kapacitet siden, den var ny. Men "km typical" er et elastikmål, som det er svært at forholde sig til konkret. Så måske du skulle prøve at lade den op fra 0% til 100% og se, hvor mange kWh den lader i alt. "kWh" er en fysisk enhed, hvis størrelse ikke står til diskussion.

Teslas batterier plejer ikke at tabe ret meget i kapacitet sammenlignet med batterier i andre elbiler. En Tesla på din bils alder vil typisk have tabt op imod ~5% kapacitet. Derefter vil den fortsat tabe kapacitet, men det flader heldigvis lidt ud. Der er ret stor spredning, så nogle taber en del mere end andre.

Følgende er sakset fra garantibestemmelserne:

"Batteriets evne til at holde energi eller strøm forringes over tid, som det er tilfældet for alle litiumionbatterier. Forringelse af batteriets evne til at holde energi eller strøm over tid eller som følge af brug er IKKE dækket af denne begrænsede garanti på batteri og drivenhed. Se instruktionsbogen for at få flere vigtige oplysninger om, hvordan du maksimerer batteriets levetid og kapacitet."

Jeg tror ikke, du får noget ud af at reklamere til Tesla, selv hvis batteriet har tabt op mod 20% af kapaciteten. Det er jo ikke defekt, men stadig brugbart. Jeg kender ikke Teslas procedurer og garantibestemmelserne udelukker ligefrem dækning af batteriets tab af kapacitet. Men hvis tabet er omkring 30% eller mere, så kan man måske diskutere, om ikke det er udover, hvad man må forvente af et fejlfrit batteri og om ikke garantien så burde dække.

Jeg tror, dit batteri er OK, men nok under middel...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 16 '17
SuneH
SuneH Jan 16 '17

Jeg er helt enig med MOS, det er kWh ladet der tæller. Glem "km typical". Så jeg vil anbefale at køre den tæt på 0% og så lade helt op og så se hvor mange kWh den selv siger den har ladet (vælg Energy under language & Units i Settings).

Har den ofte stået natten over på 100% eller længe under 10%. Det er ikke godt for batteriet. Men det er vildt hvis den har mistet så meget som du giver udtryk for her.

PBP
PBP Jan 16 '17

Spændende kommentarer. Købte bilen som demo og fik den i februar sidste år. Altså har jeg haft den i knapt 12 mdr. Selv lader jeg aldrig bilen natten over, men om dagen, hvor jeg umiddelbart har brug for batterikapaciteten. Typisk til 90%. Meget sjældent til 100%. Har flere gange kørt bilen ned til tæt på 0 og så 100%, med ringe effekt. Denne manglende kapacitet var allerede gældende da jeg fik bilen. Der kunne den lades op til 368 typical. Det er meget tænkeligt at over de 4-6 måneder Tesla har brugt bilen som demo, da har de konstant ladet på den, og derved degraderet batteriet væsentligt. Som overført til min gamle P85+ som jeg købte fra ny kører jeg præcis på samme måde - den har mere typical range nu!

Dieselosaurus
Dieselosaurus Jan 18 '17

@PBP

Jeg tror ikke at der er nogen grund til panik - her (svar nummer 2) er en 90D ejer der har præcis samme typical ved 90%. Dog skriver han/hun at typical lå på 380 km/90% en måned tidligere, hvis det passer så baserer typical tallet sig på empiri fra bilen - Er der nogen med en kvalificeret holdning til det?

Der er derudover en to-tre-fire ting der skal tages højde for når man sammenligner typical mellem en P90D og en 70R:

1) Typical målet indeholder et antaget gennemsnitsforbrug, og det er så hut jeg visker højere for en P90D end en 70R - jeg kan dog ikke finde tal der understøtter dette. Men jeg synes at det var tilfældet når man sammenlignede de forbrugstal der lå til grund for indregistreringen.

2) Typical har (så vidt jeg kan følge med) også ændret sig lidt efter nogle software opdateringer - det er muligt at disse ændringer ikke er ens for de enkelte modeller.

3) Den anvendelige kapacitet for batterierne er ikke helt proportional for de to modeller, så en 70'er har relativt set en højere anvendelig kapacitet i forhold til navneskiltet. Mere præcist 68.8/70 = 98,3% 81,8/90 = 90,9%

4) De tal vi får fra batteristyresystemet er (så vidt jeg har forstået det) kvalificerede gæt på den resterende kapacitet, som det opnår ved at 'tælle elektroner' der løber ind og ud af batteriet. Det tal er ikke nødvendigvis helt retvisende for batteriets reelle kapacitet - der har været et par eksempler hvor den har gættet for højt - det er ikke sjovt - så den er sikkert sat op til at gribe det konservativt an, hvis der er usikkerheder.

Vores batterier vil tabe kapacitet i takt med at de bliver brugt. Det ser heldigvis ud til at aftage  efter de første 30 tkm og være på et fornuftigt niveau.

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Jan 18 '17
torvalstrom
torvalstrom Jan 20 '17

@PBP Jeg har også en P90D og har, efter aftale med Tesla, kørt under 0% og derefter ladet op til 100% (gentagne gange og ved forskellige temperaturer) for at checke kapaciteten.

Konklusionen er at ca. 81-82 kWh er tilgængelige i bilen.

Det matcher også fint med konklusionen fra Jason (wk057) som ved dissekering af 90 kWh batteripakkerne konkluderer at de i virkeligheden er på ca. 86 kWh hvoraf de ca. 82 kWh kan anvendes til kørsel mv. og de resterende ca. 4 kWh er en buffer for at forhindre batteripakken i at gå i stykker ved komplet afladning.

Suk...

Tor

Kiefer
Kiefer Jan 21 '17

Og det er jo også netop det wk057 skriver omkring 85KW pakken, at det reelt er 77KW brugbart til bilen og med 4KW til buffer, så der er 81KW i bilen. Tesla marketing har så nok bare misforstået de 4KW og lagt dem til de 81 i stedet... Og så lyder det bare bedre at sælge et 77KW batteri som et 85KW...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 21 '17
torvalstrom
torvalstrom Jan 22 '17
Quote from Kiefer

Og det er jo også netop det wk057 skriver omkring 85KW pakken, at det reelt er 77KW brugbart til bilen og med 4KW til buffer, så der er 81KW i bilen. Tesla marketing har så nok bare misforstået de 4KW og lagt dem til de 81 i stedet... Og så lyder det bare bedre at sælge et 77KW batteri som et 85KW...

/Martin

Håber virkeligt Tesla får rettet til og ikke oplyser falske tal. Hvis kunderne mister tilliden til deres udmeldinger kommer det virkeligt til at blive problematisk. 

Bliver spændende at se resultater fra 100 kWh pakkerne, om der fortsat mangler kapacitet. 
SuneH
SuneH Jul 31 '17
16. Januar 2017: Efter 14 mdr og 38.000 km besluttede jeg mig i fredags for at lade helt op på Køge SuC.  Bilen sagde typical range 357 km, hvilket er lidt lavere end da den var helt ny (362 km). Det svarer til et tab på 1,4%.

Bilen er en 70 RWD.

28. juli 2017: Bilen er nu knapt 21 måneder gammel og har gået 52.000 km. En 100% ladning gav 358 km på typical. Den har altså ikke mistet kapacitet de sidste 14.000 km. Igen kom den op på 100%, men jeg ventede ikke til at den sagde "Charging complete".

Godt nok nogle gode batterier de laver hos Tesla :-)

KimT
KimT Jul 31 '17

Jeg så en tråd på reddit med at med de erfaringer man ind til videre havde fået, mente man at det vil gå 25 år inden batteriet var under 80% kapacitet!

Kiefer
Kiefer Jul 31 '17

Min erfaring er at bilen inden for de første 3 måneder mister det den nu engang skal miste. Herefter så bliver den nogenlunde på det niveau.

Min egen erfaring er at min nuværende S85 nu har rundet 63.000 på 1,5 år og når jeg lader op til 100% siger den lige godt 380km i typical rækkevidde. Da jeg fik den var den lige over 400km typical range men det holdt kun et par måneder...

ast
ast Jul 31 '17

Da jeg fik min 85D i dec. 2015 var maks. opladning 428 km, seneste maks. opladning for en uges tid siden var 421 km. Jeg benytter mig primært af langsom opladning hjemme med 5 amp. og meget sjældent til fuld opladning. Bilen har gået ca. 25.000 km.

SuneH
SuneH Jul 31 '17

@ast: Er det som typical eller rated det du angiver her?

fmm1000
fmm1000 Jul 31 '17
Min 85d er fra sept 15 og har gået 120.000.
Den lader til 410.
Silden
Silden Aug 1 '17

Kørte min 70D til 0 og ladede til 100 i nat. Den er fra november 15 og har kørt 99.500km. Den siger nu 439 i rated. Jeg har købt bilen brugt, men er det ikke korrekt at den sagde 442 fra ny?

Hvis det er tilfældet, er det mere end tiptop....

Venlig hilsen

Silden

Sider: 1 2 »