@PBP
Det kunne godt lyde som om, den har tabt en del kapacitet siden, den var ny. Men "km typical" er et elastikmål, som det er svært at forholde sig til konkret. Så måske du skulle prøve at lade den op fra 0% til 100% og se, hvor mange kWh den lader i alt. "kWh" er en fysisk enhed, hvis størrelse ikke står til diskussion.
Teslas batterier plejer ikke at tabe ret meget i kapacitet sammenlignet med batterier i andre elbiler. En Tesla på din bils alder vil typisk have tabt op imod ~5% kapacitet. Derefter vil den fortsat tabe kapacitet, men det flader heldigvis lidt ud. Der er ret stor spredning, så nogle taber en del mere end andre.
Følgende er sakset fra garantibestemmelserne:
"Batteriets evne til at holde energi eller strøm forringes over tid, som det er tilfældet for alle litiumionbatterier. Forringelse af batteriets evne til at holde energi eller strøm over tid eller som følge af brug er IKKE dækket af denne begrænsede garanti på batteri og drivenhed. Se instruktionsbogen for at få flere vigtige oplysninger om, hvordan du maksimerer batteriets levetid og kapacitet."
Jeg tror ikke, du får noget ud af at reklamere til Tesla, selv hvis batteriet har tabt op mod 20% af kapaciteten. Det er jo ikke defekt, men stadig brugbart. Jeg kender ikke Teslas procedurer og garantibestemmelserne udelukker ligefrem dækning af batteriets tab af kapacitet. Men hvis tabet er omkring 30% eller mere, så kan man måske diskutere, om ikke det er udover, hvad man må forvente af et fejlfrit batteri og om ikke garantien så burde dække.
Jeg tror, dit batteri er OK, men nok under middel...