Egentlig meget typisk for os herinde, hvad med at spørge Tesla DK - de kunne jo have et synspunkt eller to. Indtil videre er jeg ligeså ubekymret som P85DK.
Egentlig meget typisk for os herinde, hvad med at spørge Tesla DK - de kunne jo have et synspunkt eller to. Indtil videre er jeg ligeså ubekymret som P85DK.
Jeg spurgte ind til disse problematiske vilkår, da jeg hos Tesla blev præsenteret for låneaftalen. Tesla bekræftede, at der IKKE er kaskoforsikring på bilerne og at vilkårene ER som anført i låneaftalen.
Jeg opfordrede Tesla til tydeliget, at gøre kunder opmærksom på, at der ikke er kasko på lånebilerne inden kunden underskriver en låneaftale. (Jeg blev ikke orienteret)
Herefter opfordrede jeg kraftigt Tesla til at revurdere vilkårene i låneaftalen.
Tesla bekræftede, at man selvfølgelig vil overveje mine kommentarer.
Jeg har altid oplevet rigtig god service hos Tesla, så jeg håber og forventer selvfølgelig, at man hos Tesla kan se problemet for kunden og at Tesla vil indføre en ansvarsbegrænsning i låneaftalen.
Men indtil videre, kan jeg kun opfordre til, at man er helt opmærksom på hvad man skriver under på.
Låneaftalen, som den er nu, er klar og entydig samt helt uden ansvarsbegrænsning, så juridisk påtager man sig et ubegrænset stort økonomisk ansvar ved at underskrive.
Helt enig med larscoling. Det er helt utroligt dårlig service. Rigtig mange ved slet ikke de kører rundt i en bil uden kasko. Det er jo ikke kun en selv som kan lave skader. Kan jo ske bilka buler, eller andet, hvor en modpart smutter.
Hvis man tør kører i en låne bil med de vilkår, hvorfor har man så kasko på sin egen?
Bilka buler? Jeg har på intet tidspunkt haft en gennemgang af bilen ved udlevering eller aflevering. Jeg har haft lånebiler med mindre buler, hvor den tydeligt er blevet påkørt eller har påkørt noget.
Juridisk er aftalen måske meget ensidig, men det er alt når du laver forretning med amerikanske firmaer, det er mere hvordan de håndtere det i praksis. Skulle uheldet være ude og Tesla stiller sig på bagbenene og kræver betaling, så ville det første spørgsmål fra min advokat være at bede Tesla om dokumentation for tidligere sager hvor de har krævet fuld erstatning. Hvis du ikke håndhæver din ret, så bliver den over tid mere og mere udvandet, og jeg har endnu ikke hørt om at Tesla har håndhævet den ret noget sted i verden, og der er alligevel nok sket et par uheld med den flåde af lånebiler de har.
Men teoretisk forstår jeg da godt problematikken, og den bedste løsning vil nok være at bede FDM kigge på aftalen og spørge om det er kutyme ved lånebiler hos værksteder. Det er jo lige sådan nogle sager FDM er sat i verden for.
Så er der godt nyt. Jeg er blevet kontaktet af Tesla der orienterede mig om, at aftalen vedrørende lånebil nu er blevet revideret og at den nye låneaftale vil blive indført med det samme. Der er nu indsat en ansvarsbegrænsning/selvrisiko på kr. 3.000,- og i øvrigt er låneaftalen omformuleret så den er langt nemmere at forstå.
Rigtig godt gået af Tesla. Stor tak til Tesla for hurtig og god respons på problemet.
Hvor er det dejligt de er lydhøre overfor den slags, og tak for at tage emnet op med dem!
Spøjst, jeg tror aldrig jeg har prøvet at skrive under på en låneaftale derinde, de har ofte fået en kopi af kørekort men det har vist også været det.
Og jeg tror ikke der er nogen af deres lånebiler i Århus der ikke kører rundt med buler. Vi har da tit snakket om det herhjemme, at mange måske glemmer at det er ikke deres egen bil de kører rundt i.
Og som en mekaniker sagde til mig da jeg spurgte om de aldrig lavede dem igen efter at have kørt rundt i en der lød som om den var ved at falde fra hinanden, så kom lånebilerne altid bagerst i køen når der skulle bestilles tid til reparation...
/Martin
Fint de har fået det tilføjet i kontrakten. Som sagt har jeg aldrig været i tvivl om at det var deres hensigt at deres kunder ikke havde ubegrænset hæftelse, men fint at det er kommet helt rene linjer.
Låneaftalen, som den er nu, er klar og entydig samt helt uden ansvarsbegrænsning, så juridisk påtager man sig et ubegrænset stort økonomisk ansvar ved at underskrive.
Overordentligt fint at aftalen nu modsvarer deres politik. Jeg er enig I at den gamle aftale gav mig det fulde ansvar, men at aftalen er klar er jeg fortsat ikke helt enig i. Når man skriver lånebil (""køretøjet), bør man derefter anvende køretøjet ved senere referencer til lånebilen. At pludselig omtale 'dit køretøj' er uklart! (Det giver stor mening når man skriver 'Anders Guldberg Mortenstreng ("låntager") hvor navnet skal genskrives i hver aftale, men her er det spild, for køretøjet er ikke meget kortere end lånebilen og teksten 'lånebilen' skal jo ikke udskiftes ved hver ny aftale)
Håber den nye formulering er MEGET bedre:-)