Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
mbk
mbk Nov 21 '18

@Johannelund

Det er noget sjov noget de har gang i, først og fremmest vil jeg mene at 140 mio. ud af budget på 1000 mia. er et sted hvor det ikke er umagen værd at diskutere, det er klart indenfor grænsen for usikkerheden, og de gavnlige budget effekter kan balancere de negative, personligt har jeg gået efter lidt højere indtægt for at finde midlerne til en dyrere bil end jeg ellers ville have osv.

Når man samtidig ikke kan se i budgettet at man bløder 12 mia i udbytteskat, så må der være rigtig mange andre ting man ikke opdager.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 21 '18
Kiefer
Kiefer Nov 21 '18

Og der er ingen der længere snakker om den afgiftforøgelse man lavede på diesel for at finansiere afgiftsfritagelsen af el-biler i første omgang...

/Martin

MOS
MOS Nov 21 '18

@SuneH

+1 for figen-blad :-)

KimT
KimT Nov 21 '18
Quote from Kiefer

Og der er ingen der længere snakker om den afgiftforøgelse man lavede på diesel for at finansiere afgiftsfritagelsen af el-biler i første omgang...

/Martin

Det var derfor udligningsafgiften for dieselbiler blev forhøjet. Mener at have set et tal der siger at de får over 700mio ind på den konto alene.

Så jeg ved ikke hvorfor de bliver ved at at sige at der ikke er financering. For det kan ikke være mange af de mia de har fået ind på den konto siden salget gik i stå i '16 de har brugt

edge
edge Nov 21 '18
Men hvad sker der så med elbiler som er dyrere en 400.000 kr, såsom Model 3 med stort batteri og Model S og X? Får de fuld indfasning af afgifterne hvis det her vedtages?
KimT
KimT Nov 21 '18

Ved den nye aftale (den der blev fremlagt af V for et stykke tid siden blev bundfradraget hævet. I dag er biler under ca. 330.000 fritaget for afgift. Iflg oplægget ville biler under 400.000 bliver fritaget.

Hvis det bliver vedtaget falder prisen på S/X også lidt da der så ca. er 70.000,- ekstra der ikke skal betales afgift af. Men det er så nok kun omkring 20.000 de vil falde.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Nov 21 '18

Apropo overfinansiering.   

Jeg vil vædde med den såkaldte afgiftnedsættelse de lavede på benzin og diesel biler bliver øgede indtægter til staten eller ihvertfald selvfinansieret.   Trods det blev blæst op som en stor gave til bilejerne :-)

Jeg studsede ihvertfald over at mikro bilerne pludselig skulle blive dyrere.  Men smart trick da rigtigt mange danskere kun har råd til sådan en, og en nødvendighed for dem for at kunne komme på arbejde.  Rigtigt mange tænker ikke at de måske ville spare 10.000 ved at købe en "dyrere" bil i måske 300.000 kr klassen.  De tænker mere i hvad de kan få som det allerbilligste.   Læs de køber som sædvanligt den aller billigste bil de kan få.  Og betaler den merpris de nu koster efter de såkaldte afgiftsnedsættelser.   

I forvejen har vi et forældet og kompliceret afgiftssystem , som der igen og igen bliver lappet på. Som ingen normale mennesker har en jordisk chance for udregne hvor meget afgift de betaler for en bil.  Kun som ny, så kan forhandlerne få en fornemmelse, efter at have tastet en masse data ind.   For så se den reelle afgift en bil har betalt.

Så jeg er sikker på rigtigt mange forsat vil købe de billigste biler.  Og inddirekte støtte de små afgiftnedsættelser mellemklasse bilerne fik ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Nov 22 '18
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Nov 21 '18

Er enig med det er godt hvis oppositionen går ind og får regerings oprindelig forslag stemt igennem.  Så der ikke kommer en periode med de aftalte stigninger på elbiler, før regeringen havde fået gennemført det.  Det ville bare forstærke den her usikkerhed og lukke helt ned for salget af elbiler de måneder det ville tage.

Men selve forslaget, er jo det samme de har haft før.    Som jo kun gav en årligt salg på 5000 elbiler.  Procentmæssigt ligger vi vel på linje med Rumænien og Polen i antal solgte elbiler.  Os der er så fantastisk førende indenfor grøn teknologi i Danmark ;-)

Der er sgu langt op til 1.000.000 elbiler i år 2030 :-)   Specielt når man intet ændrer !! Udover som en blå regering lige skal gøre de dyrere biler lidt billigere ;-)  Læs beløbetgrænsen for næsten afgiftsfri er nu hævet til 400.000 kr

Det her er Kejseren nye klæder og undrer mig over at der ikke er nogle seriøse medier i Danmark der stiller det enkle spørgsmål :   Hvordan skal der pludselig blive 1.000.000  elbiler om 12 år ?  Og hvordan er det i går foran som I siger, og at omverden vil kigge på os,- ved at indføre noget noget som allerede har eksisteret og som jo har vist sig ikke at få danskerne til at købe elbiler ?

Så kunne man ligeså godt sige at i år 2030 vil man ikke have at der var nogle danskere der skulle dø af kræft.  Og man vil gå foran her og omverdenen vil kigge midsundeligt på os.   

Vores forslag er at det i år 2030 vil være forbudt at dø af kræft.. Læs det samme som at sige at i år 2030 vil det være forbudt at købe benzin og diesel biler.

Dvs ikke andet end flosker uden nogen som helst handling !!

Efter min mening burde man som i Norge have fjernet momsen,- eller som minimum have givet et tilskud på 50.000 pr solgte elbil.   Sidstnævnte ville være billigere for staten end den norske model og sikre at hr og fru Danmark pludselig købte elbil næste gang.    Fremfor nu hvor det kun er dem med direktørlønninger der har råd til sådan en.

Hvor meget havde det så kostet staten ?   Tjaee ved at selv hvis man fjernede afgifterne på benzin og diesel biler så ville det ikke have kostet mere end max 6 mia årligt.   Læs ca 100 kr pr mdr pr indbygger.     Jeg syntes ikke det ville være frås da en bil for rigtigt mange er en livs nødvendighed for at komme på arbejde.  Medmindre man forventer vi alle flytter til en storby hvor den offentlige transport er gearet til det.   

Og alle andre lande (minus Norge) der betaler de ikke afgift på biler.    Så de her flosker man tit hører at Danmark ikke har råd til det,og det ville gå ud over kernevelfærd giver jeg ikke meget for.  Som jeg skrev så ville det ikke koste mere end ca 100 kr pr måned pr indbygger at fjerne alle bilafgifter.      Sammenlign det med tv licensen.   Som de jo godt kan finde finansiering til nu hvor det fremover skal overgå fra brugerbetaling til noget man betaler over skat.

Hvor meget det ville koste at gennemføre den model jeg beskrev ovenover hvor man gav et tilskud på 50.000 kr pr elbil ved jeg ikke.   Det vil komme an på hvor mange der ville købe elbiler.  Men hvis man anslog at salget af elbiler blev en succes som i Norge (hvor de er helt afgiftsfri og momsfri) så ville det max koste nogle få mia. pr år.    Man kunne så godt forestille sig at den dag alle nye biler der blev solgt var elbiler at det ville blive dyrt for staten.  Læs dels manglende indtægter fra nuværende afgifter fra benzin og diesel (ca 6 mia) plus tilskuddet på 50.000 kr pr elbil.

Men der jo været nemt at feks sige fra år 2019 er der tilskud på 50.000 kr.    Det falder så til 25.000 kr i år 2020, og tre år senere til 10.000 kr og siden bortfalder det helt.    Det havde været en måde til at kickdowne elbil salget igang.  Og løbende have en fornemmelse af de udgifter det ville koste.  Og hvor man nemt havde kunnet regulere det enten den ene eller den anden vej.   Afhængigt af antal solgte elbiler, og den naturlige udvikling hvor elbiler i fremtiden bliver billigere og billigere at fremstille.  

Så som sagt syntes jeg det er godt hvis regerings lovforslag bliver gennemført.   Men det ændrer jo ikke en dyt ???   

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Nov 22 '18
mbk
mbk Nov 22 '18

Har leget lidt med reglerne og fundet grænserne til at man skal betale afgift med de foreslåede regler:

2019: 410.000

2020: 400.000

2021: 350.000

2022: 330.000

2023: 320.000

Den bil der koster 410.000 i 2019, vil i 2023 koste 540.000, hvis reglerne ikke bliver lavet om igen inden.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 22 '18
Ice2EV
Ice2EV Nov 22 '18

@mbk

Hvordan er det så hvis vognen koster eks 460.000 i 2019.

Er det så kun summenover 410.000 der skal regnes afgift af, eller vil den ikke få del i den nul afgift der ligger på bordet?

Hørte et rygte forleden, at producenterne bliver nødsaget til at sælge et antal elbiler inden eller ganske kort inde i 2020. Det bliver de pga nogle samlede udledningskrav til producentens salgsliste. Således at de kan nedbringe deres samlede Co2 udledning.

Der var det så rygtet sagde at eks Audi ville komme med en Q3 lignende ellert, som ville blive solgt billigt billigt, for at nedbringe det samlede miljø aftryk.

mbk
mbk Nov 22 '18

@Ice2EV

Hvis prisen inkl. moms er 460.000 så ryger der afgift oveni:

2019: 17.000

2020: 36.000

2021: 107.000

2022: 178.000

2023: 206.000

Det er selvfølgelig antaget at reglerne bliver som beskrevet, hvis de er som nu, altså hvis det ikke bliver stemt igennem, så ryger der 113.000 oveni allerede næste år.

Ice2EV
Ice2EV Nov 22 '18

@mbk

Tak lyn overblik

henrik_dk
henrik_dk Nov 22 '18
Citat fra Fetaehhgodt

Hvor meget havde det så kostet staten ?   Tjaee ved at selv hvis man fjernede afgifterne på benzin og diesel biler så ville det ikke have kostet mere end max 6 mia årligt.   Læs ca 100 kr pr mdr pr indbygger.     Jeg syntes ikke det ville være frås da en bil for rigtigt mange er en livs nødvendighed for at komme på arbejde.  Medmindre man forventer vi alle flytter til en storby hvor den offentlige transport er gearet til det.   

Hvor får du de 6 mia årlig i bilafgifter fra?

Ifølge Skatteministeriet får de i registreringsafgift 21 mia i 2018.

Se:

https:///...-af-afgifter-og-moms

DN
DN Nov 22 '18

Jeg har fået en mail om Showcase Event i Aarhus den 1 december, nogen der ved om der vil være en model 3 tilstede.

https://www.tesla.com/da_DK/event/showcase-event-aarhus

mbk
mbk Nov 22 '18

@KimT

Hvis forslaget går igennem vil afgiften på en helt skrabet Model S falde 30.000 til en pris på knap 800.000.

I 2020 vil den stige til knap 900.000 og vil ende på 1.32 mio i 2023.

mbk
mbk Nov 22 '18

@DN

Danmark er stadig ikke med på

https://www.tesla.com/da_DK/events/Meet-Model3

jramskov
jramskov Nov 22 '18
Citat fra DN

Jeg har fået en mail om Showcase Event i Aarhus den 1 december, nogen der ved om der vil være en model 3 tilstede.

https://www.tesla.com/da_DK/event/showcase-event-aarhus

Det lyder som et Model S og X event, men mon ikke Model 3 snart kommer forbi Danmark?

PatrickW
PatrickW Nov 22 '18
Jeg skrev til Tesla i sidste uge for at høre hvornår den vil blive fremvist i DK "Tak for din mail og interesse I Tesla Inc. Fornu har vi desværre ingen information om hvornår Model 3 rammer DK. Vi forventer at vide mere inden for de næste par uger. "
mbk
mbk Nov 22 '18

Den kan ses i Hamburg indtil 3. December og i Malmø 17. til 31. December.

Fra Fyn eller Jylland kan man køre til Hamburg og fylde bagagerummet på vej hjem, så turen er tæt på kost neutral.

Fra København til Malmø koster en busbillet 5.90 EUR med en Flixbus, så det burde da være overkommeligt at tage til en af de to steder.

SuneH
SuneH Nov 22 '18

Så vidt jeg kan se, er det kun d. 17. december den kan ses i Malmö. Altså kun den ene dag. Derefter er den i Göteborg.

Sider: «« « ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... » »»