Er enig med det er godt hvis oppositionen går ind og får regerings oprindelig forslag stemt igennem. Så der ikke kommer en periode med de aftalte stigninger på elbiler, før regeringen havde fået gennemført det. Det ville bare forstærke den her usikkerhed og lukke helt ned for salget af elbiler de måneder det ville tage.
Men selve forslaget, er jo det samme de har haft før. Som jo kun gav en årligt salg på 5000 elbiler. Procentmæssigt ligger vi vel på linje med Rumænien og Polen i antal solgte elbiler. Os der er så fantastisk førende indenfor grøn teknologi i Danmark ;-)
Der er sgu langt op til 1.000.000 elbiler i år 2030 :-) Specielt når man intet ændrer !! Udover som en blå regering lige skal gøre de dyrere biler lidt billigere ;-) Læs beløbetgrænsen for næsten afgiftsfri er nu hævet til 400.000 kr
Det her er Kejseren nye klæder og undrer mig over at der ikke er nogle seriøse medier i Danmark der stiller det enkle spørgsmål : Hvordan skal der pludselig blive 1.000.000 elbiler om 12 år ? Og hvordan er det i går foran som I siger, og at omverden vil kigge på os,- ved at indføre noget noget som allerede har eksisteret og som jo har vist sig ikke at få danskerne til at købe elbiler ?
Så kunne man ligeså godt sige at i år 2030 vil man ikke have at der var nogle danskere der skulle dø af kræft. Og man vil gå foran her og omverdenen vil kigge midsundeligt på os.
Vores forslag er at det i år 2030 vil være forbudt at dø af kræft.. Læs det samme som at sige at i år 2030 vil det være forbudt at købe benzin og diesel biler.
Dvs ikke andet end flosker uden nogen som helst handling !!
Efter min mening burde man som i Norge have fjernet momsen,- eller som minimum have givet et tilskud på 50.000 pr solgte elbil. Sidstnævnte ville være billigere for staten end den norske model og sikre at hr og fru Danmark pludselig købte elbil næste gang. Fremfor nu hvor det kun er dem med direktørlønninger der har råd til sådan en.
Hvor meget havde det så kostet staten ? Tjaee ved at selv hvis man fjernede afgifterne på benzin og diesel biler så ville det ikke have kostet mere end max 6 mia årligt. Læs ca 100 kr pr mdr pr indbygger. Jeg syntes ikke det ville være frås da en bil for rigtigt mange er en livs nødvendighed for at komme på arbejde. Medmindre man forventer vi alle flytter til en storby hvor den offentlige transport er gearet til det.
Og alle andre lande (minus Norge) der betaler de ikke afgift på biler. Så de her flosker man tit hører at Danmark ikke har råd til det,og det ville gå ud over kernevelfærd giver jeg ikke meget for. Som jeg skrev så ville det ikke koste mere end ca 100 kr pr måned pr indbygger at fjerne alle bilafgifter. Sammenlign det med tv licensen. Som de jo godt kan finde finansiering til nu hvor det fremover skal overgå fra brugerbetaling til noget man betaler over skat.
Hvor meget det ville koste at gennemføre den model jeg beskrev ovenover hvor man gav et tilskud på 50.000 kr pr elbil ved jeg ikke. Det vil komme an på hvor mange der ville købe elbiler. Men hvis man anslog at salget af elbiler blev en succes som i Norge (hvor de er helt afgiftsfri og momsfri) så ville det max koste nogle få mia. pr år. Man kunne så godt forestille sig at den dag alle nye biler der blev solgt var elbiler at det ville blive dyrt for staten. Læs dels manglende indtægter fra nuværende afgifter fra benzin og diesel (ca 6 mia) plus tilskuddet på 50.000 kr pr elbil.
Men der jo været nemt at feks sige fra år 2019 er der tilskud på 50.000 kr. Det falder så til 25.000 kr i år 2020, og tre år senere til 10.000 kr og siden bortfalder det helt. Det havde været en måde til at kickdowne elbil salget igang. Og løbende have en fornemmelse af de udgifter det ville koste. Og hvor man nemt havde kunnet regulere det enten den ene eller den anden vej. Afhængigt af antal solgte elbiler, og den naturlige udvikling hvor elbiler i fremtiden bliver billigere og billigere at fremstille.
Så som sagt syntes jeg det er godt hvis regerings lovforslag bliver gennemført. Men det ændrer jo ikke en dyt ???