Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
NicklasF
NicklasF Jan 19 '19

Har i set at priserne på Supercharging er steget generelt i alle lande?
Var 2,20 kr. pr. kWh i DK sidst jeg kigget, nu er den på 3,22 kr. pr. kWh. 

https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharging

I tyskland er den nu 0,46 pr. minut over 60 kW. Roadtrip, skiferie og sommerferie bliver stadig væsentlig billigere end med en fossil, men forskellen er dog blivet mindre.

MrChips
MrChips Jan 19 '19
Citat fra NicklasF

I tyskland er den nu 0,46 pr. minut over 60 kW. 

Det er €0.46 = 3.43 kr
DavidS90D
DavidS90D Jan 19 '19
@NicklasF: Det regnestykke ligner mest det er billigere med en nyere dieselbil.
Med SuC og Autobahn bliver det hurtigt 1kr/km.
Med diesel 15km/liter og 12kr/liter så er der ikke væsentlig forskel.
jramskov
jramskov Jan 20 '19

Har den isofix beslag på bagsæderne?

mbk
mbk Jan 20 '19

Snakkede med en Tesla medarbejder om den nye Model 3 UMC. 

Den er efter hans udsagn designet til Norge, hvor de åbenbart har nemmere adgang til enkelt fase ladning, med på til 48A, siden Norge er største marked har de fået lov at bestemme hvordan UMC skal se ud. Det gør den ret uduelig til det danske marked. UMC til Model S/X koster vist 5000 DKR, den er selvfølgelig en mulighed men er ret dyr. Wall charger en mulighed til effektiv hjemmeladning.

Det er lige pt lidt svært at gennemskue hvor ofte jeg ville lade på et kraftstik, det var nok kun his familie eller et sommerhus eller lign. her må jeg så enten nøjes med de 1x16A, som så giver op til 20 timers ladetid. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 20 '19
mbk
mbk Jan 21 '19

Der ser ud til at være Model 3 i Hamburg  med CCS

https://www.facebook.com/tandttesla/

mbk
mbk Jan 21 '19

Det ser ud til at vi får lidt anderledes sæder, spændende at modtage en bil man ikke har set :)

SuneH
SuneH Jan 21 '19

Fedt at de får anderledes sæder i EU, jeg syntes netop den vi prøvede i Bredgade havde alt for bløde sæder.

mbk
mbk Jan 21 '19

En af billederne ser det ud til at den lader på AC med en 'Charge current' på 47A, hæftigt nok.

Bianco
Bianco Jan 21 '19
Citat fra mbk

En af billederne ser det ud til at den lader på AC med en 'Charge current' på 47A, hæftigt nok.

47 Amp tyder desværre på at det er én fase og rygterne dermed er sande :-( 

jramskov
jramskov Jan 21 '19

"On Friday, Los Angeles Times reporter Russ Mitchell also posted a tweet attributed to a Tesla spokesperson, who stated that the company had received European approval for the electric sedan."

Link:https://www.teslarati.com/tesla-model-3-homologation-approval-european-regulators/

Det er da rart at den rent faktisk er blevet godkendt :)

mbk
mbk Jan 21 '19
Citat fra Bianco
Citat fra mbk

47 Amp tyder desværre på at det er én fase og rygterne dermed er sande :-( 

De er helt sikkert sande. Det er dog ikke ensbetydende med at onboard charger ikke napper 3 faser, kun at medfolgende UMC er begrænset. Hvis onboard charger er begrænset afleverer jeg den tilbage, det tvivler jeg dog stærkt på den er fra hvad jeg har set.

jramskov
jramskov Jan 21 '19

Er der nogen der kan forklare en uvidende som undertegnede hvordan det hænger sammen? Er det forstået korrekt at man kun kan lade med en begrænset hastighed på 1 fase og derfor tilføjer flere faser for at kunne lade hurtigere?

soras
soras Jan 21 '19

I et Tesla forum et andet sted læste jeg om en tysk M3 køber, der var blevet tilbudt at opgradere sin 1-fase UMC  til en 3-fase UMC  for hvad der svarede til forskellen i prisen. Er der nogen af jer der hørt noget fra Tesla DK om det?

Og hvorfor spørger jeg ikke bare Tesla om det? Fordi de hverken tager deres telefon eller ringer tilbage på min beskeder. Det er andet emne, men jeg må indrømme at jeg allerede nu er meget lidt imponeret over Tesla-DKs service niveau og viden om eget produkt.

mbk
mbk Jan 21 '19

Bare at den bærbare lader der følger med til Danmark ikke kan udnytte tre faser i de røde kradtstik men kun et. Det betyder at hvis du havde tænkt dig at bruge den mobile oplader ved sommerhuset snakker vi 20 timers opladning mod 7 timer. Det passer lidt dårligt til hvordan vi gør i Danmark. Det har ingen påvirkning hvis du bruger en oft. lader eller har en væglader derhjemme eller hurtig lader fra Tesla, EOn osv. I praksis er det nok ikke mange gange man lider under det på et år, og man kan købe en anden lader hvis det er træls for en. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 21 '19
mbk
mbk Jan 21 '19

Nu har vi heller ikke set UMC'en endnu, det kan jo være at der kun mangler et lille adaptor stik som vi kan få lov at købe lidt senere for måske 200-300kr. Det er noget vi sikkert ved indenfor et par uger når der er en der laver en YouTube gennemgang af de første EU biler, de er jo allerede i EU, det kan være vi ved det imorgen. 

MOS
MOS Jan 21 '19

Mormorladning (alm. stikkontakt m. jordforbindelse):

230 V*10 A = 2,3 kW

Ladning på 230 volt, 16 Ampere, 1 fase (blåt industristik eller rødt kraftstik, hvor man kun kan udnytte den ene fase):

230 V*16A*1 = 3,7 kW

Ladning på rødt kraftstik med 3 faser:

230 V*16 A*3 = 11 kW

Dette forudsætter at bilen har 3-faset onboard lader (det har Model 3) og at UMC (den lille boks, der sidder på medfølgende ladekabel) understøtter 3 faser (her er der tvivl om, hvorvidt Model 3 leveres med 1-faset eller 3-faset UMC). Alternativt vil man kunne bruge en offentlig ladestander eller en vægmonteret ladeboks, der understøtter 3 faser.

Man kan altså lade med 3 gange så høj effekt på et rødt kraftstik, hvis alle 3 faser er aktive. Det vil nedsætte tiden for en fuld opladning fra ca. 20 timer (ladning på kun 1 fase) til ca. 7 timer (ladning på 3 faser). Det er derfor, det er så interessant, om den medfølgende UMC understøtter 3 faser.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 21 '19
PeterE
PeterE Jan 21 '19

Det betyder ingenting eller alting :)

Det betyder en del hvis man har kørt langt og vil lave en fuld opladning natten over, så er 11 kW nødvendigt og det samme som en normalt wallbox/ladeboks fra Tesla/EON/Clever. Jeg ville meget nødigt skulle leve med kun 3.7 kW. 

mbk
mbk Jan 21 '19

@PeterE 

Lad os nu se hvad der sker. Model S/X kan jo ikke engang lade på CCS, det åbner jo allerede op for en hel del flere muligheder på Model 3 og skulle man komme frem til at man virkelig mangler en UMC der kan lade med 3 faser kan man købe den der normalt følger med S/X. For nogle vil et type 2 kabel give mere mening. Selvom man har en UMC til S/X kan man jo stadig komme ud for at blive nødt til at mormor lade på 1x8A, så er det det da i det mindste lidt federe at Model 3 kører 40% længere per opladt kWh. 

PeterE
PeterE Jan 21 '19
Citat fra mbk

@PeterE 

Lad os nu se hvad der sker. Model S/X kan jo ikke engang lade på CCS, det åbner jo allerede op for en hel del flere muligheder på Model 3 og skulle man komme frem til at man virkelig mangler en UMC der kan lade med 3 faser kan man købe den der normalt følger med S/X. For nogle vil et type 2 kabel give mere mening. Selvom man har en UMC til S/X kan man jo stadig komme ud for at blive nødt til at mormor lade på 1x8A, så er det det da i det mindste lidt federe at Model 3 kører 40% længere per opladt kWh. 

Enig! Hvis billedet er som det var på Model S, så er UMC for de fleste faktisk lig med deres daglige opladning. Ikke kun hos mormor og lign. Jeg brugte ikke andet i de første 6-7 måneder. Og jeg tror stadigvæk at det er en misforståelse og håber bestemt at TM3 leveres med samme UMC som TMS og TMX. Alt andet giver ikke mening. 

Sider: «« « ... 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 ... » »»