Loading...
dk

Hvilken Tesla Model S til "lidt specielle krav"? | Tesla Forum

sfr
sfr Aug 13 '17

Hej alle

Jeg har med stor interesse læst vidt og bredt på dette forum, og selvfølgelig så småt begyndt at blive ret tændt på at købe min første el bil. Så derfor tænkte jeg om I kunne hjælpe i den jungle af modeller der er. Vores situation / krav:

- budget ca. 500.000 

- panoramatag + komfort. kone har sjælden øjensygdom/handicap (kan/ må ikke køre bil) og får deraf let køresyge af opbremsninger, bump og gearskifte. Panorama tag hjælper lidt, så derfor går jeg meget efter dette

- 3-4 ugentlige ture på 120km- 140 km (til og fra arbejde)

- ca. 2 månedtlige ture til Jylland (Aalborg/Århus) (Bor i Nordsjælland)

- meget stor hund. "ca. 50kg forvokset golden retriever". skal måske med i bil på småture 3/4 gange månedtlig. måske 3 til fire gange årligt med til Jylland / et smut til Sverige. 

- på sigt: 1 til 2 stk børn. 

- 30-50.000km årligt. 

 

Jeg har selv fundet frem til at kigge på følgende 

- "2015 og frem- modeller" (med minimum autopilot 1.0): 70D, 85, P85 og 85D. 

 

Hvad vil I anbefale med disse oplysninger? 

 

På forhånd tak

tintin
tintin Aug 13 '17

Tesla er en pragtfuld bil men hvis du ikke allerede har haft konen med på en prøvetur vil jeg på det bestemtemteste tilråde at i gør det som det første. Jeg har aldrig haft en bil hvor problemet med køresyge har været så stort blandt passagererne.

sfr
sfr Aug 13 '17

Hej Tintin. Det var da lidt bekymrende. Jeg havde umiddelbart tænkt at Tesla'en skulle være bedre pga. høj komfort og manglende gearskifte. 

Har du nogen anelse om hvorfor problemet har været så stort? 

TSLA
TSLA Aug 13 '17

Det tintin hentyder til er regenerativ bremse - altså at den bremser når man slipper foden fra speederen. Men det har været diskuteret før her på forum, og for mig handler det altså om at 'dosere' sin kørsel - være opmærksom, ikke køre (for) stærkt og slippe speederen 'blødt' når man kan se der er noget forude. Alternativt kan man sætte den en mindre regenerativ mode.

Når jeg har kørt race i Roadsteren har nogen sagt kvalme, men det ligger jo netop i hvad kørslen går ud på.....

Personligt har jeg aldrig haft en mere komfortabel bil og alle med-passagerer roser dynamik og komfort.

Jeg har kørt Toyota, VW, Audi, Volvo, Citroren og Honda. Men ingen slår Tesla'en i køre komfort.

sfr
sfr Aug 13 '17

se det var straks mere betryggende , tak for indsparket. Jeg har kun min 7 år gamle Citroen C3 til sammenligning, så er ret sikker på at det bliver en forbedring ligegyldigt hvad :) 

jeg må køre lidt mere opmærksomt og evt. med mindre regenerativ bremse. 

Men ja, det er lidt særligt med en "halv-blind" passager :) sæde, komfort, LYDE, lugt og luft bliver lige pludselig betydende faktorer. 

Men det lyder til at der, modellerne imellem, ikke er særlige hensyn? Udover måske lidt lyde ved D-modellerne under kraftig acceleration? 

MOS
MOS Aug 13 '17

Jeg tror også, det handler om, hvordan man kører bilen og ikke hvilken bil, det er, når vi taler om køresyge.

Når det er sagt, så er Teslaen altså rimelig potent med en speederrespons, der ikke tåler sammenligning med nogen ICE-biler. Og den er så sjov og let at køre, at man som chauffør næsten ikke kan lade være med at køre lidt sjovt. :-) Regenerativ bremsning gør også, at man bliver kastet lidt frem i sædet, hvis speederen slippes meget pludseligt. Det hjælper nok heller ikke ligefrem, hvis man har tendens til køresyge.

Men jeg vil vove den påstand, at en Tesla sagtens kan køres civiliseret. Det kræver bare en god portion selvbeherskelse fra chaufførens side. ;-)

Jeg er enig i, at Tesla har en tiptop kørekomfort.

Men følg da det gode råd og tag konen med på en prøvetur, så du ikke risikerer at købe en bil, hun ikke kan tåle at køre i. Det ville da være surt!

tintin
tintin Aug 13 '17

Det er ikke kun ved deceleration at passagererne bliver køresyge men også ved acceleration på grund af det øjeblikkelige tork en Tesla har. Jeg er en gammel mand og kører pænt men det er vanskeligt at dosere tork. 

jensk2
jensk2 Aug 13 '17

Hej SFR

Jeg vil også anbefale en prøvetur med fruen og vil foreslå at i sætter regen ned til minimum, så bremser bilen blødt (ca 11kW) når speeder slippes og er meget, meget nem at køre.Tilbage er så kun at man ikke skal træde hårdt på speeder på vej ud af rundkørsler, for så bliver alle i bilen overraskede. Når i har haft bilen et stykke tid, vil i adoptere max regen og efterhånden køre bilen næsten kun på speeder.

Low regen udnytter IKKE det fulde regenererings potentialet (ca 60kW), fordi Tesla IKKE forstår at skrue op for regenereringen når bremsen lidt senere aktiveres. Det eneste tidspunkt hvor jeg gerne ville arbejde med Tesla Ingeniørerne for at forbedre systemet, var i Italien denne sommer. Når man kører ned af bjerget i skarpe serpentiner sving, kan man klare meget med regen, men lige før apex må man bremse lidt. Når man så slipper bremsen, reduceres opbremsningen, men den ophører jo ikke. Så når man letter bremsen for dernæst at accelerere blødt ud af svinget igen, bremser bilen fortsat og det kan medføre køresyge. Kan imødekommes med Low Regen, men så ryger den fænomenale køreøkonomi ned af bjerget. Ikke et stort problem i DK:-)

Edit: Tag hele familien med til prøvetur, hvis en D model - nogle bliver tossede af de svage hyletoner fra Invertere/motorer.

 

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 13 '17
MOS
MOS Aug 13 '17

@tintin

Jeg kan sagtens følge dig mht. det brutale moment, en Tesla kan levere. Jeg har aldrig haft en bil med mere end 61 HK før, så jeg syntes også, det var svært at dosere i starten, men jeg har vænnet mig til det. Det kan dog stadig være lidt svært at dosere momentet, når man bakker, for hvis man kommer til at trykke lidt for hårdt, så accelerer den hurtigt baglæns, hvilket gør, at ens ben og speederfod automatisk bliver tungere - lidt uheldigt.

Jeg kunne godt tænke mig, at man på alle Teslaer kunne nedskalere moment og topfart i f.eks. 10 trin (gerne uafhængigt af hinanden) via indstillinger i kontrolpanelet. Det burde være rimelig let at lave og rulle ud via OTA opdatering. Specielt i bakgear burde den pr. default være droslet ned. Ingen har brug for 417 heste og et brutalt moment på 658 Nm til en parallelparkering eller når man skal bakke ud fra carporten. Hvis man kunne neddrosle performance, så kunne man også mere trygt låne bilen ud til teenagesønnen eller andre, der ikke er vant til at håndtere et mordvåben på over 2 tons og med kræfter som en formelracer ved at begrænse performance til, hvad de nu er vant til at køre med eller hvad tilliden nu rækker til.

Jeg er klar over, at man kan sætte den i Valet mode, men det giver samtidig nogle andre begrænsninger, som ikke altid er ønskelige. Performance modellerne har også en indstilling til Sport/Insane/Ludicrous, men ikke-performance modellerne mangler en sådan indstillingsmulighed. Indstillingen mangler også et par lavere niveauer, man kunne f.eks. have 5 niveauer: Granny/Normal/Sport/Insane/Ludicrous.

P85DK
P85DK Aug 14 '17

Kan slet ikke genkende at det skulle være svært at dosere moment, det er uden sammenligning den lettest kørte bil jeg nogensinde har haft. Pedel og moment er korreleret noget nær perfekt.

Jeg vil give mos ret i at køresyge har meget med kørestil at gøre end bilen. Hvis du vil kan du køre den helt uden ryk og fuldstændigt jævt, alternativt kan du klappe til den ved hver lejlighed. Og selvfølgelig skal du som passager ikke prøve at drikke hvis chaufføren er i drillehumør ...

KimT
KimT Aug 14 '17

D modellerne kan have en tendens til en svag hyletone fra front motor (min meste tydeligt i området 70-80km/h). Derfor er det nok din kone der er mere obs på det, og derfor hende der skal vurdere det. Men en D model ligger klippefast på vejen.

P modellen mener jeg ikke du skal gå efter pga. kraftigere motor.

Den reelle forskel i batteristørrelse i en 70 og 85 er 68,8kWh mod 77,5 kWh dvs. 8,7 kWh dvs. 30-50km reel rækkevide.

Supercharger er jo efterhånden over det hele, så langturer er ikke noget problem. Kører dagligt min. 110km og har også været i både Italien og Østrig i vores 70D

Og med et E.On all-inclusive abb. til 579,- pr. md. for all den strøm du kan smide på bilen hjemme i carporten er det en billig bil i "brændstof".

SuneH
SuneH Aug 14 '17

Hvis du er bekymret for det kraftige moment/voldsomme accelerationer, kan du jo overveje en 70 uden D. Den er lige lidt mere blid at køre i, billigere i indkøb og samtidigt langt vildere end din Citroen C3 (0-100 på 5,8 sek). Så kunne du prioritere panoramataget og få det "gratis" med ift en D'er.

PeterE
PeterE Aug 14 '17

Hold da op, det her er sjældent underholdende læsning. Forsøger I at skræmmer kommende Tesla-piloter væk? 

DET ER NOGET SLUDDER. Hvis man kører sin Model S - alle modeller - ligesom man ville kører alle andre biler med tilsvarende 'performance' specifikationer, så er den ligeså behagelig for passagererne som alle andre potente bilen. Men ja, det er en nogenlunde potent bil og den skal køres ordentlig, og man skal lige kigge på sine passagerer inden man 'fyrer den af'. Tilsvarende skal man lære sine bremser at kende - både dem i bremsepedalen, og nedbremningen når man slipper speederen. 

Men, der er en løsning på alt - og her er et par måder at slippe for at lære at køre din TMS ordentligt: 

1) Sæt bilen i 'Valet-mode', så er accelerationen som i en halvhurtig A6

2) Sæt bilen til 'Minimum' ved indstillingen af bremsernes regenerationsevne, så bremser den som en C3

Men lær da hellere at køre denne fantastiske vogn ordentligt. Og nyd det!

God dag folkens.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 14 '17
PeterE
PeterE Aug 14 '17

Hov, undskyld sfr - du skulle også have en anbefaling: 85D med (selvfølgelig) panoramatag. Hvis du også om vinteren vil et par dage om måneden op til den jyske familie, så ville jeg ikke undvære 4-hjulstrækket - og D-modellerne koster ikke ekstra som brugt ser det ud til. D-optionen på 2015 modellerne kostede vist 41000, og det er afskrevet nu ligesom resten af optionerne. Og så ville jeg vælge en 'rækkevidde'-model dvs fra 85 og op, turen til fx Aalborg er rimelig træls hvis du skal lade op mere end een gang hver vej.

Kiefer
Kiefer Aug 14 '17

Jeg er helt på linie med PeterE her. Jeg har også en hustru der meget nemt bliver køresyg, og hun har aldrig haft problemer med Teslaen. Der er ingen forskel på om man trisser rundt i en Mercedes E eller en Tesla Model S hvad det angår.

Og hvad angår moment, altså, hvis man trykker stille og roligt på speederen sker der jo ikke mere end hvis du havde kørt rundt i en hvilken som helst anden bil. 

Hvad angår dine ønsker til ugentlige og månedlige ture, så kan alle modeller fra 70 og op til 100D klare dette. Alt efter hvor du skal hen i Jylland fra Nordsjælland så kan du evt. undgå at oplade undervejs hvis du vælger at tage færgen. Men skal du ret meget længere end Fredericia op igennem Jylland så vil en enkelt opladning undervejs på en 10-15 minutter være påkrævet. Men har du hunden med, skal den jo alligevel ud og strække ben undervejs. Du kan sagtens have 50kg hun i et bur omme bag i bilen. Vi har selv en 40kg Berner Sennen. Vi bruger dog ikke bur, men har den liggende foran børnenes fødder ved bagsæderne. I en Model S er det dog lidt knapt. Her vil jeg til en 10kg tungere hund nok anbefale et bur. 

Husk at få beskyttelse til bagerste kofanger, den ridser nemt når hunden hopper ind og ud. 

Jeg tror du kan finde flere S85 fra 2015 til omkring de 500.000. Her får du en anelse mere batteri end ved en 70'er. Personligt har jeg altid undværet D-udgaven. Vi har en S85 uden D og en X90 med D. Og jeg mærker ingen forskel når jeg kører i bilerne.

Dog skal du være opmærksom på at luftafjedringen på S85'ere var et tilvalg. Det vil du blive glad for, specielt hvis du har nogen med der nemt bliver køresyg. Det giver en mere behagelig og flydende kørsel. På de lidt senere modeller blev det vist standard.

Alt efter størrelsen på børnene, du skriver på sigt 1 til 2, så det er måske et projekt der stadig er i opstartsfasen? :-)

Hvis de ikke er ældre end det er der ingen problemer, dog er en Model S uanset udgave noget hø at få ISOFIX beslagene ind når børnesæderne skal monteres. Her valgte vi IKKE lædersæder på Model S nummer 2, den første vi havde der blev sæderne ødelagte af beslagene. Det sker ikke så nemt med stofsæder. Kan du finde en så kig efter om der evt. er bagudvendte sæder, det er ofte ikke noget man som sælger for mere for, men ungerne synes de er super sjove.

Jeg vil så sige, at vores erfaring med ture rundt er at har man først fået en Model S så bliver der kørt mange km i den, det koster jo ingenting i brændstof at tage på en langtur til sydens sommer og sol ved hjælp af Superchargere :-)

/Martin

Raymond
Raymond Aug 14 '17

"Vi har selv en 40kg Berner Sennen,Vi bruger dog ikke bur, men har den liggende foran børnenes fødder ved bagsæderne.", Kiefer, jeg vil dæleme håbe du har den spændt fast - andet er livsfarligt.

sfr
sfr Aug 15 '17

Wow - tak alle for jeres svar, meget brugbart!

 

Jeg hører hvad I siger ift. prøvetur og må ud og trille en tur ved lejlighed. Jeg tænker den må være til at tøjle sådan en svend, trods alt. 

jeg hører også jeres råd ift. modellerne imellem, fordele og ulemper, det er alt sammen fint og gode at have med i betragtninger. 

jeg hører ikke så mange af jer nævne et behov for at have autopilot hardware og de sikkerheds foranstaltninger der følger samt muligheden for at bilen kan opdateres i fremtiden? er dette fordi det ikke har så stor betydning eller er det bare implicit at man bør gå efter en sen 2014- 2015 model med denne hardware?

jeg syntes det vil være noget ærgerligt at bruge 500.000kr på en "forældet bil så at sige". 

ift. dyret så tænker jeg det må proppes i et bur i bagagerummet til den småture den skal med på, jeg har set der kan skræddersyes et til 5000kr ca. det er alligevel meget begrænset hvor meget den skal med rundt. alternativt kan den komme på bagsædet med beskytter og sele. 

3450rbt
3450rbt Aug 15 '17
Sfr: du må gerne låne min tesla en lørdag eller søndag, så kan I prøve en lidt længere tur. Jeg bor i Allerød
sfr
sfr Aug 15 '17

3450rbt, det lyder fantastisk. det vil vi meget gerne. Jeg har sendt dig en privat besked

sfr
sfr Aug 16 '17

nogle indspark ift. hvorvidt man bør gå efter autopilot (1.0 eller 2.0) eller ej?

Sider: 1 2 3 4 5 »