@MOS
Husk at regeringen, S, DF og Radikal Venstre var med i elbilaftalen i 2016. Så selvom især Martin Lidegaard har talt elbilernes sag efterfølgende, så er det svært at tro på at de reelt ønsker at gøre en forskel.
Ja, jeg er især skuffet over R. Jeg havde faktisk forventet en langt mere radikal politik ift. elbiler fra De Radikales side. Og altså ikke i retning af øgede afgifter på elbiler vel at mærke, men det modsatte. De får altså ikke min stemme så længe de fører politik, der modarbejder elbilerne. Så kan de snakke nok så meget. Det er jo en helt gratis omgang at ønske sig en million elbiler engang langt ude i fremtiden. Det tæller overhovedet ikke i min bog. Der tæller kun reel handling. Hvad hjælper det, om man så ønskede sig en milliard elbiler, hvis man samtidig modarbejder det ved at sætte afgifter på?
I øvrigt så er det også en lidt misforstået tankegang, at vi skal op på 5-10.000 elbiler for at redde miljøet. Elbilerne i sig selv gør jo ikke noget godt for miljøet, for det er jo ikke sådan, at hvis jeg kører vildt meget rundt i min Tesla, så begynder drivhuseffekten at gå baglæns.
Næ, det der betyder noget, er hvor mange drivhusgasser, vi udleder. Det er derfor, man i stedet burde fokusere på at få stoppet afbrændingen af fossile brændsler hurtigst muligt. Elbilerne kan selvfølgelig indirekte gøre en forskel ved at substituere ICE-biler og derfor er det da også fint at støtte elbilerne. Men det ville nok være langt mere effektiv at gå direkte efter det, man vil opnå, nemlig at begrænse udledningen af drivhusgasser. Og derfor tror jeg ikke, vi kommer udenom en massiv beskatning af ICE-biler og/eller fossile brændstoffer eller endda decideret forbud.
Et forslag kunne være at øge kravet til, hvor langt en ICE-bil skal kunne køre på literen med f.eks. 10% om året. I dag er det vistnok 20 km/l, hvor man så betaler 6000 kr. ekstra i registreringsafgift for hver km/l den kører under. Så er det bare at gange de 20 km/l op med 1,1 hvert år. I løbet af 10 år skal en benzinbil så kunne køre 52 km/l og hvis den stadig kun kan køre 20 km/l, så kommer den bare til at koste knap 200.000 kr. ekstra i registreringsafgift. Måske skulle man endda sige 20% om året. Så skal der nok helt af sig selv ske en udskiftning hen imod meget brændstofbesparende biler og nok primært elbiler inden for en ret kort periode.
Heldigvis bliver elbilerne bedre og der går ikke lang tid før de bliver attraktive for mange flere. Selvfølgelig vil initiativer i DK hjælpe, men generelt burde man bare generelt nedsætte registreringsafgiften og lade markedet løse problemet, så får vi generelt nyere, sikrere og bedre biler. De bliver måske også bedre for 'miljøet', men elbil eller alm. bil rykker jo ikke _så_ meget på skalaen alligevel. Det ville give meget mere med selvkørende biler, så har vi kun brug for 10-20% af bilerne, og deraf parkeringspladser, P-huse, etc. etc.
Jeg er bange for, at selvkørende biler stadig ligger et godt stykke ude i fremtiden. Men selv hvis det skulle lykkes at få de selvkørende biler ud på vejene, så vil det tage et stykke tid, før de slår rigtig igennem i større skala. Jeg tror, det er endog meget optimistisk at antage, at vi kun har brug for 10-20% af bilerne. Mange vil nok stadig gerne eje deres egen bil. Og så kører de fleste biler jo på samme tid i myldretiden, så der vil de selvkørende biler ikke kunne hjælpe så meget.
Hvis selvkørende biler skal servicere flere mennesker, der skal i alle mulige retninger, så vil de også komme til at køre en del frem og tilbage, mens de er tomme. Det giver en masse ekstra spildkørsel, hvilket dels giver øget trafik, øget slid på bilerne og øget ressourceforbrug. Så selvom det er en sindsygt spændende teknologi, der åbner op for nye muligheder, så er det altså ikke lutter lagkage.
Realistisk set tror jeg, vi i bedste fald vil kunne nøjes med ~50% af bilerne inden for en overskuelig fremtid. Det vil give et midlertidigt dyk i efterspørgslen på nye biler, hvilket tilsvarende vil hjælpe midlertidigt på ressourceforbruget ifm. fremstillingen af biler. Men hvis de selvkørende biler i snit kommer til at køre mange flere km om året, dels fordi de skal service flere mennesker og dels kommer til at køre en del spildkørsel uden passagerer, så vil de også hurtigere blive udtjent og skal skiftes ud. Så på længere sigt tror jeg ikke, det kommer til at flytte det helt store.