Loading...
dk

Ændringer for registreringsafgift og andre goder for elbiler | Tesla Forum

Reklame
mbk
mbk Jul 15

Det ser ud til at der kommer nogle ændringer i registeringsafgiften på elbiler igen. De smider åbenbart flere bolde op i luften denne gang, en af dem er et kontant tilskud på 50.000 DKR.

Hvis de 20% afgift samtidigt bliver fastfrosset I noget tid endnu, til eg. 10.000 stk skal der nok ryge nogle Model 3 over disken.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-07-15-regeringen-vil-goere-det-billigere-at-koebe-elbiler-men-danskerne-er-skeptiske

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 15
MOS
MOS Jul 15

Alt tegner til, at regeringen fortsætter den udstukne slingrekurs. Først var elbiler afgiftsfri, så kom der indfasning af registreringsafgift samt grøn ejerafgift, der var højere end for dieselbiler. Så blev indfasningen af registreringsafgiften sat et hak tilbage og yderligere indfasning udskudt til 2019 eller 5000 stk. solgte elbiler. Så var der minimumsafgift, bundfradrag, batterifradrag og nu snakker man igen om afgiftsfritagelse, udskydelse/forlængelse af indfasningen, direkte tilskud frem til 2021 eller 10.000 stk. solgte elbiler, lempet firmabilsbeskatning, forlængelse af bundfradragsordningen for ikke at tale om stop-and-go politik for elafgifterne.

https://politiken.dk/indland/art6629668/10-års-politisk-slingrekurs-har-bremset-danske-elbiler

Helt ærligt: At give tilskud til noget, hvor man lige har hævet afgiften?! Det lyder som en lappeløsning til en lappeløsning. Og hvorfor differentiere på afgifterne ift. om det er en firmabil eller privatbil? En elbil er vel en elbil uanset ejerforholdet? Og hvad er det for en sølle ambition om, at man vil have max. 10.000 elbiler her i landet og helst ikke nogen efter 2021?

Jeg håber virkerlig, vores politikere griber chancen og laver en gennemgribende ændring i afgiftsjunglen, der kan afløse den historiske stop-and-go politik med en langtidsholdbar omstilling til et bæredygtigt samfund på transportområdet. Men jeg tror ikke på det. Jeg vil se handling, før jeg tør tro på det.

Ingen politiker, der hænger i bremsen ift. omstillingen til et bæredygtigt samfund, har fortjent min stemme til det næste folketingsvalg. Jeg vil også hermed opfordre alle andre til ikke at stemme på de politikere, der trækker baglæns men i stedet give jeres stemme til dem, der seriøst arbejder på omstillingen med langtidsholdbare løsninger.

mbk
mbk Jul 15

@MOS

Husk at regeringen, S, DF og Radikal Venstre var med i elbilaftalen i 2016. Så selvom især Martin Lidegaard har talt elbilernes sag efterfølgende, så er det svært at tro på at de reelt ønsker at gøre en forskel.

Heldigvis bliver elbilerne bedre og der går ikke lang tid før de bliver attraktive for mange flere. Selvfølgelig vil initiativer i DK hjælpe, men generelt burde man bare generelt nedsætte registreringsafgiften og lade markedet løse problemet, så får vi generelt nyere, sikrere og bedre biler. De bliver måske også bedre for 'miljøet', men elbil eller alm. bil rykker jo ikke _så_ meget på skalaen alligevel. Det ville give meget mere med selvkørende biler, så har vi kun brug for 10-20% af bilerne, og deraf parkeringspladser, P-huse, etc. etc.

Kiefer
Kiefer Jul 16

Jeg kunne sagtens forestille mig, at det er de store fabrikanter af biler, der nu begynder at få elbiler på markedet, som starter lobby-arbejdet for at få deres biler gjort billigere. 

Jeg havde egentlig først forventet disse historier i start 2019, men det ser ud til at de er lidt tidligere ude.  Måske fordi både Audi etron og Mercedes EQC er lige på trapperne.  Husk nu på at den nuværende aftale, kun havde et formål, og det var, at stoppe slået af de store dyre Tesla'er der konkurrerede på ulige vilkår overfor Mercedes E, BMW 5 og Audis A6 serie...

Den sjoveste er nu den med at færge og storebæltsbro skal være gratis for el-biler :)

/Martin

fmm1000
fmm1000 Jul 16
Et forslag, der hurtigt vil få 1000vis af elbiler på danske veje.
Lav det 3. eller 4. spor på motorvejene til dedikerede elbilsspor.
Så skal I bare se pendlerne skifte til elbiler hurtigere end deres unger tømmer skålen med fredagsslik.
MOS
MOS Jul 16
Citat fra mbk

@MOS

Husk at regeringen, S, DF og Radikal Venstre var med i elbilaftalen i 2016. Så selvom især Martin Lidegaard har talt elbilernes sag efterfølgende, så er det svært at tro på at de reelt ønsker at gøre en forskel.

Ja, jeg er især skuffet over R. Jeg havde faktisk forventet en langt mere radikal politik ift. elbiler fra De Radikales side. Og altså ikke i retning af øgede afgifter på elbiler vel at mærke, men det modsatte. De får altså ikke min stemme så længe de fører politik, der modarbejder elbilerne. Så kan de snakke nok så meget. Det er jo en helt gratis omgang at ønske sig en million elbiler engang langt ude i fremtiden. Det tæller overhovedet ikke i min bog. Der tæller kun reel handling. Hvad hjælper det, om man så ønskede sig en milliard elbiler, hvis man samtidig modarbejder det ved at sætte afgifter på?

I øvrigt så er det også en lidt misforstået tankegang, at vi skal op på 5-10.000 elbiler for at redde miljøet. Elbilerne i sig selv gør jo ikke noget godt for miljøet, for det er jo ikke sådan, at hvis jeg kører vildt meget rundt i min Tesla, så begynder drivhuseffekten at gå baglæns.

Næ, det der betyder noget, er hvor mange drivhusgasser, vi udleder. Det er derfor, man i stedet burde fokusere på at få stoppet afbrændingen af fossile brændsler hurtigst muligt. Elbilerne kan selvfølgelig indirekte gøre en forskel ved at substituere ICE-biler og derfor er det da også fint at støtte elbilerne. Men det ville nok være langt mere effektiv at gå direkte efter det, man vil opnå, nemlig at begrænse udledningen af drivhusgasser. Og derfor tror jeg ikke, vi kommer udenom en massiv beskatning af ICE-biler og/eller fossile brændstoffer eller endda decideret forbud.

Et forslag kunne være at øge kravet til, hvor langt en ICE-bil skal kunne køre på literen med f.eks. 10% om året. I dag er det vistnok 20 km/l, hvor man så betaler 6000 kr. ekstra i registreringsafgift for hver km/l den kører under. Så er det bare at gange de 20 km/l op med 1,1 hvert år. I løbet af 10 år skal en benzinbil så kunne køre 52 km/l og hvis den stadig kun kan køre 20 km/l, så kommer den bare til at koste knap 200.000 kr. ekstra i registreringsafgift. Måske skulle man endda sige 20% om året. Så skal der nok helt af sig selv ske en udskiftning hen imod meget brændstofbesparende biler og nok primært elbiler inden for en ret kort periode.

Heldigvis bliver elbilerne bedre og der går ikke lang tid før de bliver attraktive for mange flere. Selvfølgelig vil initiativer i DK hjælpe, men generelt burde man bare generelt nedsætte registreringsafgiften og lade markedet løse problemet, så får vi generelt nyere, sikrere og bedre biler. De bliver måske også bedre for 'miljøet', men elbil eller alm. bil rykker jo ikke _så_ meget på skalaen alligevel. Det ville give meget mere med selvkørende biler, så har vi kun brug for 10-20% af bilerne, og deraf parkeringspladser, P-huse, etc. etc.

Jeg er bange for, at selvkørende biler stadig ligger et godt stykke ude i fremtiden. Men selv hvis det skulle lykkes at få de selvkørende biler ud på vejene, så vil det tage et stykke tid, før de slår rigtig igennem i større skala. Jeg tror, det er endog meget optimistisk at antage, at vi kun har brug for 10-20% af bilerne. Mange vil nok stadig gerne eje deres egen bil. Og så kører de fleste biler jo på samme tid i myldretiden, så der vil de selvkørende biler ikke kunne hjælpe så meget.

Hvis selvkørende biler skal servicere flere mennesker, der skal i alle mulige retninger, så vil de også komme til at køre en del frem og tilbage, mens de er tomme. Det giver en masse ekstra spildkørsel, hvilket dels giver øget trafik, øget slid på bilerne og øget ressourceforbrug. Så selvom det er en sindsygt spændende teknologi, der åbner op for nye muligheder, så er det altså ikke lutter lagkage.

Realistisk set tror jeg, vi i bedste fald vil kunne nøjes med ~50% af bilerne inden for en overskuelig fremtid. Det vil give et midlertidigt dyk i efterspørgslen på nye biler, hvilket tilsvarende vil hjælpe midlertidigt på ressourceforbruget ifm. fremstillingen af biler. Men hvis de selvkørende biler i snit kommer til at køre mange flere km om året, dels fordi de skal service flere mennesker og dels kommer til at køre en del spildkørsel uden passagerer, så vil de også hurtigere blive udtjent og skal skiftes ud. Så på længere sigt tror jeg ikke, det kommer til at flytte det helt store.

MOS
MOS Jul 16
Citat fra Kiefer

Den sjoveste er nu den med at færge og storebæltsbro skal være gratis for el-biler :)

Hvorfor er det specielt sjovt? Det er jo blot et af mange incitamenter for at få folk over i elbiler. De gør noget tilsvarende i Norge, hvor elbiler er fritaget for bompenge og kan sejle gratis med færger. Og sammen med flere andre incitamenter er det noget, der virker, for de har verdens højeste andel af elbiler.

Men hvad med 50% rabat på fartbøder for elbiler? Det ville da være sjovt... ;-) 

loeweman
loeweman Jul 18

Man kunne gøre rigtig meget for elbilerne ved at fjerne registreringsafgiften for bestandigt på alle nul-udledningsbiler.

Registreringsafgiften blev indført i en tid, hvor biler opfattedes som luksus, hvor teknologien ikke var i rivende udvikling, og hvor landet fattedes penge på betalingsbalancen. Intet af dette gælder i dag.

En registreringsafgift baseret på bilernes pris modvirker direkte at folk køber bil efter parametre der øger prisen. Bedre sikkerhed, bedre energieffektivitet og andre fordyrende egenskaber, som tilbydes i markedet, er utroligt fristende at undlade.

Hvis alle lande havde en registreringsafgift som Danmark, ville udviklingen ikke have givet os så sikre og miljøvenlige biler, som er mulige at købe i dag, og elbiler ville have været sat langt tilbage, hvis de overhovedet havde overlevet.

Kun meget få ville have haft råd til at købe dyre biler som f.eks. de store Mercedes og Audi, som var nogle af de første med adaptiv fartpilot – den teknologi, der banede vejen for sikkerhedudstyr som nødbremse, blindvinkel alarm og vognbaneassistent. Og Tesla havde aldrig solgt det antal biler og modtaget det store antal forudbestillinger på Model 3, som har "tvunget" andre producenter til for alvor at komme ud af starthullerne og fremskynde planlægningen af elbiler og tage konkurrencen op med Tesla - og gøre elbiler til mainstream på sigt.

Man hører tit argumentet, at Danmark er et lille land, og at det derfor er uden betydning, om vi køber bilerne med nyeste og dyre teknologi eller ej. Teknologien skal nok flyde ned til de billigere modeller på sigt. "Vores bilkøb gør ingen forskel, så hvorfor betale dyrt for ny teknologi, når vi kan vente, til det bliver billigere og mere modent, og vi får råd til udstyret, selvom det er afgiftsbelagt… Vi har jo ikke selv en bilproduktion i Danmark at tage hensyn til".

Det argument er virkelig dobbeltmoralsk og præcis det omvendte af principper, vi ellers hylder meget højt:

• Man skal selvfølgelig stemme ved folketingsvalg og gøre sin indflydelse gældende. Hver eneste stemme har indflydelse og samme vægt som alle andre
  • Man skal selvfølgelig ikke smide skrald i naturen, selvom et lille stykke affald er ubetydelig i det store kredsløb og nærmest gør hverken fra eller til. Men hvad hvis alle tænker sådan!
  • Hvis man ønsker større udbud af økologiske varer, skal man sørge for at købe økologiske varer – ellers kommer der ikke flere

Fremtidens (el-)biler bliver kraftigt teknologisk baserede. Teknologierne vil udvikle sig med rivende fart på både batterisiden og på bl.a. gradvis mere selvkørende egenskaber – f.eks. til større sikkerhed og undgåelse af trængsel. Desuden skal elbiler repareres mindre end brændstofbiler og fortjenesten i højere grad hentes på bilens pris. Disse forhold betyder, at værditabet på nye biler i fremtiden vil stige, og det er ublu at afgiftsbelægge prisen og dermed fordoble eller tredoble værditabet på nye biler. Se evt. artikel fra Bil Magasinet.

Tiltag som tilskud ved køb af elbil, gratis broer og kørsel i busbaner kan bruges til hurtigere at få elbiler ud at køre, men det kan kun være midlertidige tiltag. På det lange stræk skal folk have råd til at købe langtrækkende biler med teknologi som øger sikkerheden og fremkommeligheden.

Forummets indlæg er redigeret af loeweman Jul 18
jramskov
jramskov Sep 14

Nu vil regeringen måske alligevel godt gøre noget...

https://ing.dk/artikel/regeringen-vi-vil-gaa-efter-helt-groen-transportsektor-214453

"Ministeren ville ikke løfte sløret for konkrete initiativer i regeringens kommende klimaplan, men ville dog godt dele nogle af de tanker, som regeringen gør sig.

»Vi vil lægge maksimalt pres på bilindustrien og stille skrappere CO2-krav i EU til nye biler frem mod 2030; vi vil forberede infrastrukturen til de mange elbiler, som vi tror vil komme, og så er det muligt, at vi i en kort årrække skal sænke afgifterne for elbiler,« sagde han."

MOS
MOS Sep 14

Ha! Det er jo politikere... hvad regner du med?! Det er bare snak. De har allerede snakket alt for længe. Jeg vil se konkret handling.

KimT
KimT Sep 14

Jeg siger det igen og igen. I alle de diskussioner der har være, har det været fremme "at man ikke har råd".

Har alle de kære politiker glemt at de har indført udligningsafgiften for dieselbiler - netop for at finansiere afgiftsfritagelsen for elbiler ???

Jeg mener jeg så et tal på et tidspunkt - det skulle give en årlig indtægt på 750mio. Og med det antal elbiler der er solgt - ja faktisk siden den blev indført - så må det da være et kæmpe overskud på den konto. Så der er rigeligt med penge til at finansiere det - inkl foreslaget om at give et tilskud på 50.000,- til køb af elbiler. Og lav det nu sådan at det kun give til rene elbiler - ikke noget med tilskud til hybridbiler.

Jeg personligt ser da frem til at modtage nogle af de penge retur jeg har betalt til ordningen, når fabia'en skal skiftes ud ;-)

PeterE
PeterE Sep 14
Citat fra KimT

Jeg siger det igen og igen. I alle de diskussioner der har være, har det været fremme "at man ikke har råd".

Har alle de kære politiker glemt at de har indført udligningsafgiften for dieselbiler - netop for at finansiere afgiftsfritagelsen for elbiler ???

Jeg mener jeg så et tal på et tidspunkt - det skulle give en årlig indtægt på 750mio. Og med det antal elbiler der er solgt - ja faktisk siden den blev indført - så må det da være et kæmpe overskud på den konto. Så der er rigeligt med penge til at finansiere det - inkl foreslaget om at give et tilskud på 50.000,- til køb af elbiler. Og lav det nu sådan at det kun give til rene elbiler - ikke noget med tilskud til hybridbiler.

Jeg personligt ser da frem til at modtage nogle af de penge retur jeg har betalt til ordningen, når fabia'en skal skiftes ud ;-)

Gode pointer, der er vist også noget med at udvalgte politikere og regnemennesker glemmer at regne moms-indtægten med. Da der i 2015 blev købt 3000 biler til et snit på 850.000,- så landede der vist 510 mio i moms...gad vide hvorfor de ikke bliver sat i spil....

Johannelund
Johannelund Sep 14
Ja politikerne er jo ikke reelt intesseret i at få elbiler, de vil hellere have indtægterne fra udligningsafgifterne på dieselbiler og det manglende fradrag på bilradio 600 kr, se det giver store indtægter hvert år fremover, og da der ikke bliver solgt ret mange el/hybridbiler går staten ikke glip af af ret mange indtægter, og så kommer der et eller anden nyt tiltag som måske heller ikke virker, dette tiltag skal selvfølgelig også finaniceres, og dermed øgede indtægter. Ja det er en skatteskrue uden ende.
jramskov
jramskov Sep 15
Citat fra MOS

Ha! Det er jo politikere... hvad regner du med?! Det er bare snak. De har allerede snakket alt for længe. Jeg vil se konkret handling.

Jeg er såmen enig. Det er handling der tæller, ikke snak og regeringen har ikke ligefrem imponeret med dens handlinger på klimaområdet...

jramskov
jramskov Sep 15
Citat fra KimT

Ja, politikerne tænker desværre ret kortsigtet, skiftet til vedvarende energi er en langsigtet investering og det er der åbenbart ikke interesse for, selvom det er den absolut største udfordring vi står overfor. For regeringen har det højere prioritet at folk giver hånd.

jramskov
jramskov Sep 23

Nu snakker Løkke om det.

Regeringen er på trapperne med et klimaudspil, der formentlig vil indeholde en deadline for udfasning af benzin- og dieselbiler.

Det fortæller statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) til Berlingske.”

KimT
KimT Sep 23

Det er godt nok en billig udtalelse at komme med. Tvivler stærk på at lille Danmark skulle gå enegang. Næh de venter på en fælleds udmelding fra EU.

Koncentrer jer nu heller om at fjerne udgiften på alle ICE biler samtidig med at der kommer afgift på elbiler - det skal jo financieres ;-)

Nu er de jo også ved at løbe for div. aftaler til de første solcelleejere. Kan man ikke også pålægge os elbilsejere div. ekstra afgifter for at benytte elnettet m.m.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 23
MOS
MOS Sep 23

@KimT

Nu skal du endelig ikke give dem gode idéer...!

ODE90D
ODE90D Sep 26
Det ser ud til at være akkurat så uambitiøst, som man kunne frygte. Direkte idiotiske argumenter - man kan da bare kigge på Norge, hvis man virkelig gerne vil skubbe til salget.
https://borsen.dk/.../208224/artikel.html
SuneH
SuneH Sep 26

Artiklen er bag paywall - kan du klippe teksten ind her?

Sider: 1 2 »
Reklame