Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

Kresimir
Kresimir Jan 11

~~Doc2211 / Gert – var du i gang med en opdatering inden din skærm døde?
Jeg har nu fået min bil tilbage men ikke den gamle skærm. Tesla siger at ”kassen” er genbrugt men indmaden er ny. Jeg kan også  se at nu kører den på LTE-forbindelsen. De indrømmer at der har været udskiftet nogle skærme i DK men mener ikke at det er så mange at kunne indikere en generelt konstruktionsfejle. Altså, det skulle være indenfor en normale fejlrate.
Jeg har fået en navngivet FDM-jurist på sagen men har ikke hørt fra ham direkte endnu.
Jeg må indrøm at det følges lidt forkert at skulle køre en sag om in bil jeg elsker og mod nogle meget flinke mennesker fra Tesla i Aarhus. Men det er nok Teslas retningslinjer for reparationer der er problemet her og ikke andet.
Det vil være rart at høre fra flere der har fået skærmen udskiftet.

mbk
mbk Jan 11

@Kresimir

Det er ikke forskelligt fra alle andre producenter, hvis de har en designfejl skal de ofte overbevises om at en meget dyr udskiftning ikke er løsningen og komme til en billigere løsning.

Her er et eksempel fra Prius hvor et bøjet stik gav en dyr udskiftning også:

https://hackaday.com/2015/11/13/repairing-a-twisted-prius-display-computer/

Der er også eksempler hvor hvis man skiftede kondensator på print inden de gik i stykker kunne man spare masser af penge, det er lidt det samme med Teslaen, tager man printet ud og får flyttet OS til en ny eMMC levetidsforlænger man lige med ~3år, bøvlet ja, men selve udskiftning af komponenten er noget en elektronik mekaniker kan gøre på ~30 min. Desværre lever OS'et på chippen og er skærmen først gået i sort er det nok for sent.

Doc2211
Doc2211 Jan 11

Kresimir P85DK :-)

Jeg var ikke bevidst om den var ved at downloade en opdatering. Teknikere kunne blot se der var en halv downloadet  version. Lidt ærgerligt de ikke var mere proaktive, måske kunne den være reddet da den stadig kunne genstartes ? Servicen er som I skriver ok. Da de endelig fik stillet diagnosen og  konstateret der var leveringstid på ny skærm fik jeg tilbudt en erstatningsbil. Kunne ikke skaffe en Tesla, så kører nu rundt i en BMW 520 uden beregning udover brændstof.  Blot ærgerligt jeg indtil da har lejet bil for kr. 5.000 :-(  Vedr. FDM har de helt sikkert deres berettigelse  og kan " være en ven i nøden " :-) Har haft glæde af dem tidligere og skal nok melde mig ind igen selvom jeg ikke tror vi kommer langt med den problematik.

P85DK
P85DK Jan 12

@Doc2211 - jeg tror I kommer rigtig langt med FDM og et krav om uvildig vurdering af fejlårsag.

MCU kan kun redes ved at udskifte eMMC som mbk skriver og det er ikke noget Tesla gør i dag. Alternativt kunne de nøjes med at skifte printet/kortet, men Tesla har valgt at den dyreste løsning er den der bruges.

Der er bunker af eksempler på den forretningspolitk gennem tiden, har selv prøvet det på min Mors Beetle hvor de sagde ECU'en skulle skiftes til 25.000 kr. og jeg sagde nej og fandt en mekaniker der ordnede det for 500 kr. og værkføreren stod med røde kinder og kunne fortælle at de skiftede 2 om måneden på den 2.0l motor der var i Beetle, Gof og alle de andre VW modeller. Jeg har aldrig set mand der har været så pinlig berørt før eller siden.

Værkførerne og mekanikerne følger bare de retningslinjer de har fået. Det er typisk folk (kunderne) som har noget i klemme der finder de rigtige løsninger.

mbk
mbk Jan 12

@P85DK 

Enig, der er masser af eksempler hvor producenten skal overtales til billige/effektive løsninger. Har ikke lige link ved hånden, men det samme skete for Chevy Volt mener jeg, hvor først efter en MIT forsker viste fejlen i detaljer, kom der et komponent/print swap til cost pris fordi de havde lavet en bøf i ingeniør afdelingen. 

SteffenFabrin
SteffenFabrin Jan 30
Her til aften gik min skærm i sort og vil ikke starte igen. Jeg har i forvejen en aftale ved Tesla i Aarhus på fredag, fordi den ikke vil SuperCharge siden i søndags.

Jeg er med på en fælles indsats, hvis det ikke løser sig let på fredag. Set med mine øjne er her tale om enten dårligt design og/eller dårlige komponenter. Det bør Tesla betale - ikke os.

For 14 dage siden gik begge håndtag foran i stykker. 

Lidt ærgerligt med så mange design/komponentfejl på så fed en bil.
Kresimir
Kresimir Jan 31

@

Hej Steffen.

Hvis du ikke kan genstarte den centrale skærm (det medfører også at du ikke kan lade bilen) så er det sandsynligvis det samme som er der sket for mig, skærmen skal skiftes ud og hvis du ikke har garanti, så er det 22.000 kr. Jeg har haft en FDM jurist til at kigge på sagen og han siger at det er så godt som umuligt at bevise en design fejl og hvis Tesla ikke vil indrømme det så er det ikke andet at gøre end at betale og … skrive læse breve om det. Og det skal man hellere ikke forvente meget sympati for fra den brede befolkning som siger ”det koster at køre på den første klasse”. Der er brugte skærme på eBay til en fornuftig pris, men Tesla vil ikke montere det og det er ret bøvlet hvis du skal selv i gang med det. Jeg stadigvæk overvejer om jeg skal i gang med læse breve ☹   

P85DK
P85DK Jan 31

@Kresimir - med al respekt for FDM juristens juridiske evner, så tror jeg ikke han forstår den tekniske side af den fejl der forudsager de fleste skræmudskiftninger. Den er ganske simpel at påvise og bør være juridisk nem at argumentere for at være en designfejl. Spørg ham eventuelt til de gamle Audi radioer i starten af nullerne som gik i stykker i et væk, grundlæggende samme fejl.

tag68
tag68 Jan 31
Nu vil jeg ikke gør mig klog på hvordan tesla software virker, men når jeg opdater bios i computer softwear, så har jeg oplevet at hvis den stopper midt i opdateringen så kan man godt skrotte computeren, jeg tænker det er det samme der er sket med jeres skærme, bare en tanke
Kiefer
Kiefer Feb 2

tag68: Nej, det der sker er at Tesla har lavet et eMMC flash-kort der kan tåle x-antal skrivninger og derefter ikke længere fungerer. Så ja, det er nok ikke mærkeligt hvis det sker midt i en opdatering da det er på det tidspunkt der nok skrives mest på kortet. De gjorde det, at de for nogle år siden ændrede hvor meget log de skrev til kortet fordi alt for mange skærme gik i stykker inden for garanti. Så har man jo blot tisset i bukserne indtil bilerne er uden for garanti...

mbk
mbk Feb 2

@Kiefer 

Samtidigt med for stor skrivning til eMMC så er CPU også ret varm  op mod 70°, det reducerer også levetiden for eMMC'en. Som jeg forstår er der et rent factory reset image på eMMC'en og det er det service center prøver at gå tilbage til, det burde være muligt at der dukker et Community værktøj op der kan det samme, så er vejen til at erstatte eMMC"en noget nemmere  

Kiefer
Kiefer Feb 3

mbk: Hvis man læser manualen til deres service-software er der en mulighed for at lave en backup af bilens MCU og derefter læse den ind på en ny MCU, men det gælder jo sådan set kun så længe MCU rent faktisk virker. 

Så kan man finde nogen der kan få fingrene i softwaren er det jo nemt at få lavet backup'en og derefter få en til at skifte eMMC kortet. Det koster nok langt mindre end de 22.000 kroner som Tesla vil have for det.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 3
P85DK
P85DK Feb 3

Du skal finde en som har en del erfaring, da en eMMC ikke er helt nem at udskifte, men hvis man får den udskiftet så kan det måske være en ide at vælge at opgradere til 64GB

Kiefer
Kiefer Feb 3

Enig, ellers står man med en sted MCU der intet er værd...

Efter en hurtig simpel søgning, kan jeg se, man kan finde brugte MCU'er i USA på eBay fra 500 USD. 

mbk
mbk Feb 3

Man kan da prøve at få den flyttet/skiftet ved en elektronik tekniker, og hvis det ikke virkede behøver man vel ikke fortælle Tesla det, de bonner dig 22.000 for ny MCU lige meget hvor banal fejlen i MCU måtte være. 

mbk
mbk Feb 3

@Kiefer 

Problemet ved at købe en brugt er vel at rest levetiden på den brugte kan være lav, måske den allerede har kørt 3 år og går i stykker kort tid efter. 

P85DK
P85DK Feb 3

Det rigtige forsøg vil være at købe en brugt (med dertilhørende lavere levetid og dermed pris) og så få en til at prøve at skifte eMMC på den MCU - virker det, så skifter man den ud med sin egen. Derefter får man skiftet eMMC på den man tager ud og sælger den - annonceret med ny eMMC - og er så forhåbentligt i nul, men med en 'ny' MCU :-)

Måske er det endda muligt at opgradere til 4G samtidig

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 3
KS
KS Feb 3
Der er 4g i de nye MCU ‘er, men kvaliteten er ringe. Fik skiftet i november, og igen i torsdags, til en som har samme fejl som den der blev skifter. Den låser, laver fejl i opdatering af skærm og Spotify får den til at crashe. Ville meget hellere have min gamle tilbage...
P85DK
P85DK Feb 3
Citat fra KS Den låser, laver fejl i opdatering af skærm og Spotify får den til at crashe. 

Men er det ikke features? Fejl i opdateringen er det hvor den tegn mangler eller står oveni hinanden eller bliver til volapyk? Spotify er vist et kapitel for sig, Det seneste vi oplever er at den spiller en helt anden sang end den man valgte og som den siger den spiller.

Kiefer
Kiefer Feb 6

Man kan så også sige, at en af de primære grunde til at skifte emmc kortet skulle da lige være for at køre dette script i et cron job når man nu alligevel har kortet ude:

while [ 1 -eq 1 ]
   do
     /usr/local/bin/sdv GUI_disableAutosteerRestrictions true
     /usr/local/bin/sdv GUI_handsOnRequirementDisable true
    # Loop waiting one minute between cycles
    /bin/sleep 60
done

:)

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »