Loading...
dk

Hårde ord fra tidligere GM chef | Tesla Forum

P85DK
P85DK Sep 21 '18

Hvordan hvis målgruppen for S-class, Audi A8 og BMW 7 serie vægter ting som Tesla ikke har?

BMW 7 Serie salget 2008 - 2017 er stabilt mellem 10.000 - 13.000/året. Med 12.900 i 2016

Mercedes S-Class følger et klart mønster siden 1980 med samme lows and highs. Så salget topper ved ny model lancering med 25-30.000 og falder så årene efter til 10-15.000. Seneste top er 25 i 2014 og seneste bund er 16 i 2017. Så det ligner et mønster der er fuldstændig det samme som de seneste 40 år.

Så ud fra de tal, så vil jeg sige at Tesla slet ikke har nogen indflydelse på salget af den type biler. En eventuelt indflydelse vil først vise sig ved næste model opdatering fra Mercedes og de andre.

koden
koden Sep 21 '18

Hvis købere til A8, BMW 7 og S klassen skifter til Tesla....

Så må det jo være for at slippe for dyre værkstedsregninger og ikke for interiør kvalitet :-)

Jeg ved ikke hvordan det er i USA, men mon ikke det er som her i DK.

dem der kører 8, BMW 7 og S klasse betaler ikke selv for service.

Altså vil et skift til Tesla kun være på grund af hurtigere acceleration eller fordi de vil køre fossil frit og sende det signal.

Kiefer
Kiefer Sep 22 '18

Jeg skiftede fra en Mercedes W221 S-klasse til en Tesla Model S i 2014, og en af årsagerne var den meget simple udregning af en TCO. Besparelsen på brændstof betalte for Tesla'en, besparelsen på værkstedsregningerne betalte for dæk, service og alt muligt andet...

/Martin

SuneH
SuneH Sep 24 '18

Servicebehov for en elbil er bare SÅ meget lavere. Jeg havde min TMS til 80.000 km service i sidste uge. De har skiftet bremsevæske og lavet AC service. Desuden nye viskerblade og nyt batteri i nøglen :-) I hele bilens knapt 3 år og 80.000 km har der aldrig været noget galt, ved 40.000 km skiftede de vist viskerbladene og satte nye batteriet i nøglerne. Tænk hvor meget man skal servicere en ICE med tændrør, oliefilter, luftfilter mm.

koden
koden Sep 24 '18

ja der har heller ikke været meget på min.

Dog måtte de skifte noget ledningsnet i højre side front på grund af vand indtrængen ved 60.000.

tog et par timer.

Føj...så er din garanti væk nu :-)

P85DK
P85DK Sep 24 '18

En af Teslas store udfordringer er helt naturligt logistik. En ting er at producere bilerne, en anden er at sælge dem og en helt tredje ting er at levere dem.

Det er mange ting hos Tesla som virker som hovsaløsninger eller ting som de slet ikke har overvejet. Senest er https://electrek.co/2018/09/24/tesla-building-own-car-carriers-shortage-model-3-delivery-rush-week/

Come on - det er jo kun extreme shortage fordi de ikke har planlagt. Lige så langt foran Tesla er på mange punkter, ligeså langt bagefter er de på helt fundamentale punkter som potentielt kan knække dem.

P85DK
P85DK Sep 28 '18
Citat fra MOS

Hvad angår Elon Musks tweet om "funding secured", så er jeg stadig lidt i tvivl om, hvad han har gang i. Jeg kan næsten ikke forestille mig, at han har tweeted en direkte løgn. Måske har han noget liggende, som vi ikke kender til, men af en eller anden grund lurepasser han med at komme frem med det. Jeg har svært ved at forestille mig, at Elon er så dum, at han ikke ved, at man ikke bare kan tweete så kursfølsomme oplysninger, uden at der er nogen basis for påstanden.

Det er desværre et ret alvorligt søgsmål som de amerikanske myndigheder har sendt til Elon. De påstår at han slet ikke havde talt med nogen potentielle investorer før han udsendte sit tweet. I yderste tilfælde så fratages han retten til at lede en virksomhed. Vi må for vores alles skyld håbe at Elon har sin dokumentation på plads

PeterE
PeterE Sep 28 '18
Citat fra P85DK
Citat fra MOS

Hvad angår Elon Musks tweet om "funding secured", så er jeg stadig lidt i tvivl om, hvad han har gang i. Jeg kan næsten ikke forestille mig, at han har tweeted en direkte løgn. Måske har han noget liggende, som vi ikke kender til, men af en eller anden grund lurepasser han med at komme frem med det. Jeg har svært ved at forestille mig, at Elon er så dum, at han ikke ved, at man ikke bare kan tweete så kursfølsomme oplysninger, uden at der er nogen basis for påstanden.

Det er desværre et ret alvorligt søgsmål som de amerikanske myndigheder har sendt til Elon. De påstår at han slet ikke havde talt med nogen potentielle investorer før han udsendte sit tweet. I yderste tilfælde så fratages han retten til at lede en virksomhed. Vi må for vores alles skyld håbe at Elon har sin dokumentation på plads

Enig, jeg håber det også og frygter desværre at det tweet blev skrevet i øjeblik af stress og afmagt. Og det går bare ikke. Man kan jo håbe at al den snak om funding netop får et par solide investorer ud af busken, men det er nok lidt naivt. Og nu kommer Audi og MB så buldrende...så gad vide om en gruppe tyske investorer kunne finde på noget, evt en alliance. 

P85DK
P85DK Sep 28 '18

VW henvendte sig med det samme til Elon og tilbød funding, da der opstod tvivl om hvorvidt der nu var de penge han talte om. Elon og Tesla takkede nej tak til de penge, så jeg tror ikke der nogle som står på spring lige nu, og det vil jo desværre heller ikke hjælpe Elon personligt i den verserende sag.

Kiefer
Kiefer Sep 28 '18

Jeg tror det eneste interessante MB og Audi kan finde hos Tesla, er nok ladeinfrastrukturen, den er jo helt unik i forhold til hvad andre kan levere. Og det unikke består jo i udbredelsen af lokaliteter. 

Mercerdes har jo formodentlig allerede adgang itl de informationer Model S blev bygget på i 2012 hvor de ejede 5% af foretagendet.

/Martin

P85DK
P85DK Sep 29 '18

Måske er de bange for at blive pacificeret, på samme måde som da TDC opkøbte DONGs fiberforretning og lukkede ned for al udbygning og nysalg med det samme. Nogle gange kan der være større værdi i at lukke en konkurrent end de værdier man køber i virksomheden :-)

Jabba
Jabba Sep 30 '18

Nu når SEC casen er på plads og Elon/Tesla skal vælge en ny bestyrelsesformand, kan TSLA igen fortsætte sin fremdrift. Tror sgu næsten det var et bevidst træk af Elon at køre tingene lidt rundt i manegen for at skade shorts mest muligt. Genialt træk, hvis det var tilfældet. 

Tror allerede han har en formand i tankerne og de 2 nye bestyrelsesmedlemmer var der alligevel allerede lagt i støbeskeen til tidligere.

Jeg er som nævnt ikke enig med de traditionelle meninger og bekymringer ift. konkurrence, størrelse, eksekvering, m.v. Det er og bliver ikke et zero sum game og med det momentum Model 3 har og den eksponering Tesla har fået på det seneste på godt og ondt, vil tingene fortsætte med at tage fart i lang tid endnu.

Jeg er i hvert fald glad for min beholdning af TSLA aktier og har lige købt lidt flere i denne uge. Det fortsætter med at være en god investering og ville ikke være overrasket hvis aktien ligger i et sted mellem 450 og 500 når "funding secured" cirkuset er overstået og Tesla har været igennem 2 profitable kvartaler med voldsom vækst i leverancer og produktion, samt lidt ekstra overraskelser til earnings calls i form af nye produkter og fremdrift på batteriforretningen.

Traditionalister går helt i spåner fordi de kigger på værdiansættelse og styring/eksekvering ud fra en normal skabelon, men Elon og Tesla gør tingene anderledes på de fleste fronter (ofte af nød) og har et brand og en følgerskare der ikke følger normen. Tingene ser lyse ud uanset.

P85DK
P85DK Sep 30 '18
Citat fra Jabba

Tror sgu næsten det var et bevidst træk af Elon at køre tingene lidt rundt i manegen for at skade shorts mest muligt. Genialt træk, hvis det var tilfældet.

Ikke i tvivl om at det var bevidst, men det var på ingen måde gennemtænkt, og han slap ekstremt billigt fra det lille stunt, og det var på ingen måde genialt. Det var som at tisse i bukserne mens du fryser fordi du er på grønlandsisen. Det tegner et billede af en til tider utilregnelig person og når der kommer en ny bestyrelsesformand, så skal han (per lov og under straffeansvar) have det øverst ansvar for denne person. Det bliver ikke let. Det er ikke en vicevært tjans.

Dit bud på 450-500 er jo taget ud af de blå luft på samme måde som lottotal, men det er også ok :-) P.t. er den ca. $265 i et glohedt amerikansk aktiemarked med rentstigninger på vej.

Der er ingen som kigger på Tesla ud fra en normal skabelon, til det er multiplerne way way way out of wack. Teslas følgeskare er ikke unormal eller ekstra dedikeret i forhold flere andre mærker bare indenfor bilindustrien, men der er mange som aldrig før har interesseret sig for biler.

Elon er pt den største fare for Teslas succes, men også 100% afgørende for Teslas succes, hvilket skaber lidt af en ustabil situation.

koden
koden Sep 30 '18

Hvis det var bevidst, så var det en dyr en af slagsen....

https://jyllands-posten.dk/#ia10905368;finans

P85DK
P85DK Sep 30 '18

"- Vi hævder, at Musk kom frem til beløbet 420 dollar ved at lægge en præmie på 20 procent på Teslas daværende aktiekurs og derefter runde op til 420 dollar, som følge af det tals betydning i marihuana-kulturen og hans tro på, at hans kæreste ville finde det morsomt, sagde Steven Peikin fra SEC."

Lad os antage at det er hvad der skete - så er det altså skræmmende så lidt konsekvensberegning han har. Jeg tror og håber på at det bare er den (usandsynlige) undskyldning de har kunne blive enige om for at indgå forlig.

Jabba
Jabba Sep 30 '18

@koden: 

Ikke dyrt, på nogen måde. Faktisk ekstremt billigt, hvis målet var at brænde shorts og få aktien videre til næste stadie, kombineret med Model 3 momentum. 

Det opnåede han ved at give indtrykket af at han ville kæmpe mod SEC og dermed tiltrække/fastholde flere shorts d. 28/9, for derefter at trække tæppet væk under dem, dagen efter, når de ikke har en chancer for at købe aktierne tilbage i normalt marked da det er weekend. Ville ikke overraske mig hvis TL0 rammer €270 eller mere imorgen. 

Det gavner både loyale investorer, ham selv qua hans godt 22% andel og den gæld de skal tilbagebetale næste år. Derudover kommer han til at købe TSLA for $20 mio, tilsvarende Tesla's bødestørrelse som bliver et ekstra short burn.

@P85DK: 

Vicevært tjans eller ej, kan du regne med at Elon kommer til at have sin indflydelse som storaktionær og frontfigur. Desuden går han i forliget med til moderering af hans kommunikation, så størstedelen af potentiel utraditionel/utilregnelig kommunikation forbliver på et minimum. Det hele er overordnet set meget positivt, fordi det er en hybrid af hvad det traditionelle marked alligevel har bedt om, samtidigt med at momentum får lov til at fortsætte med Elon.

Der er ikke mere lottotal over det, end din måde at betragte tingene på. Du har øjensynligt et traditionelt perspektiv på stort set alt og uanset om det giver mening i mange andre scenarier, betyder det langt fra at det kan bruges til noget i TSLA sammenhæng. Det er faktisk direkte ineffektivt at se på det på den måde, hvis man overvejer at investere i TSLA. Hvis ikke investering er målsætningen, så er det jo mere et spørgsmål om at man vil overbevise andre om at ens måde at betragte tingene bør virke sådan.

Det gælder ikke om at pådutte en aktie eller et scenarie ens briller. Det gælder om at læse/gennemskue aktien så godt som muligt, uanset hvad den underliggende dynamik end er. Det lærte jeg for mange år siden som både swing og day trader, samt længeresigtet investor.

Der går mange følelser for og imod Tesla og Elon Musk. Fordi de går imod strømmen, opfører sig anderledes, amatøragtigt, er unge, grønne, følelsladede og flabede til tider - samtidigt med at de har stærke interesser imod sig. Men uanset Tesla time, får de eksekveret eller distraheret og begge er vigtige. De er og har været i gang med at gøre noget ingen andre har gjort på den måde indenfor bilindustrien og batteriforretning. På alle fronter - især kulturelt. Selv hvis man fjerner 50% af den hype og spin der bliver lagt på, er de i gang med noget stort og det er jeg overbevist om at aktieprisen vil reflektere. Både på kort sigt, men i særdeleshed på længere sigt. Fordi det er nok til at drive aktien videre. Intet mere, intet mindre. Så kan det være ligemeget om man er enig.

Men tiden vil som sagt vise hvordan det vil gå. Indtil videre har jeg sat mine penge hvor min mund er. Forventningen er at jeg kommer til at kunne købe flere af Teslas biler udelukkende på afkast, hvis aktien når den første milepæl jeg har i tankerne. Hvis ikke, har jeg det fint med at jeg blot er med til at støtte et selskab som i den grad rykker ved status quo, på alle fronter. 

De 450-500 er langt fra enden uanset. Tallene er ikke baseret på et skud i tågen, men en kombination af "Tesla fundamentals" (ikke at forveksle med traditionel FA) samt TA. Med fortsat momentum, vil den let kunne overgå tidligere highs omkring 380, hvorefter 400 er en let overkommelig milepæl. Derefter er 400-500 fortrinsvis ren og skær psykologi, hvis de ellers fortsætter deres operationelle fremdrift.

Glem værdiansættelse ud fra P/E og sammenligninger med bilfabrikanter. Uanset om Teslas nuværende forretning overvejende udgøres af bilproduktion og måske fortsætter sådan i lang tid, vil deres market cap ikke reflektere dette. Så snart de overgår de traditionelle bilmærker i værdi og andre produkter/visioner og historier bliver tillagt aktien, er det ikke usandsynligt at de for alvor begynder at nærme sig andre højtprofilerede teknologiaktier. Så overgår TSLA fra at være story stock til en hybrid af førnævnte og en mere tradionelt værdiansat aktie. Det kan være endnu mere potent end ren story stock, sålænge de eksekverer på delmål.

Som sagt, kan man være uenig og synes det er skørt og uretfærdigt sådan som TSLA fungerer i dag, men vil man investere i noget som helst skal man prøve at forstå hvordan det fungerer. Ikke hvordan det bør fungere.

Glohedt aktiemarked eller ej, kommer en nedkøling til at påvirke alle investeringer som den vanlige reaktion plejer at være. Det er ikke TSLA specifikt. Med den bekymring skal man blot afholde sig fra at investere i markedet. Men tingene kommer altid tilbage på sporet så snart krisen er overstået.

Time will tell.

MOS
MOS Sep 30 '18
Citat fra Jabba

Ville ikke overraske mig hvis TL0 rammer €270 eller mere imorgen.

Skal lige være sikker på, at jeg forstår dig rigtigt. Mener du således, at TSLA tilsvarende kommer op i $314?

Derudover kommer han til at købe TSLA for $20 mio, tilsvarende Tesla's bødestørrelse som bliver et ekstra short burn.

Her er jeg helt lost - håber du kan forklare nærmere. Mener du, at Elon kommer til at købe for $20 mio. TSLA aktier? Og hvad har Elons bøde med Teslas bøde at gøre? Skal de ikke betales uafhængigt af de respektive parter? Jeg tænker, at hvis Elon skal hoste op med $20 mio., så er det vel i kontanter. Og hvis han ikke har så mange kontanter, så kan han vel blive tvunget til at sælge for $20 mio. af sine TSLA, ikke købe...? Og så bliver det da ikke et short burn?

Men ellers tak fordi du deler dine tanker og spekulationer. Det er spændende og det bliver interessant at følge markedet i morgen og den kommende tid.

Jabba
Jabba Sep 30 '18
@MOS Ja tror snildt den kan slutte mandag af med omkring 314 USD eller mere. Men nu tænker jeg på market aktion i den tyske aktie mandag før Nasdaq åbner. Men hvis der ikke sker noget andet drastisk forventer jeg at den inden længe tester all time high. Mht. 20 millioner opkøb af aktier, fik jeg ved en fejl ikke skrevet "kommer han SIKKERT til at købe..." Ren spekulation, men kunne godt forestille mig at han gjorde det for at kompensere Tesla for deres bødeandel. Dog kommer det nok ikke til at rykke gevaldigt på kursen da det trods alt kun er $20 mio. Samtidigt ville det nok være risikabelt at gøre lige nu timingmæssigt ift SEC. Men tror snildt han kunne finde på at gøre det når støvet har lagt sig. Jeg tror ikke du skal bekymre dig for Elons likviditet. Han har mig bekendt 54% andel i Spacex som er tæt på $30 milliarder værd. Selv hvis han ikke havde kontanter liggende, kan han låne med hans aktier i et af hans selskaber eller aktiver som kaution. Det er et lynhurtigt greb i lommen for ham, uanset om det er 20 mio i bøde eller 20 i bøde og 20 i potentielt køb af flere TSLA aktier.
Jabba
Jabba Sep 30 '18

@MOS

Lader til jeg havde ret i min spekulation: https://www.nytimes.com/...-sec-settlement.html

"A Tesla spokesman said that Mr. Musk, a billionaire, would be buying $20 million in Tesla stock. The amount of stock being bought by Mr. Musk matches the penalty the company has to pay under the settlement, which was filed in federal court in Manhattan."

Hvis det viser sig at være sandt, vil bare tanken om dette være med til at psykologisk at eskalere short squeeze yderligere, uanset at $20 millioner TSLA aktier egentligt ikke er meget.

Dansk mainstream media går iøvrigt igen i spåner med negative overskrifter og spins over SEC forliget, selvom det faktisk er yderst positivt for Tesla. Endnu et eksempel på uvidende sensationsjournalistik fra mennesker der dybest ikke aner en skid om en skid, men er gode til at kopiere propaganda Reuters, Bloomberg, CNBC, m.v.

Dem der ikke gør sig sine egne tanker og analyser, men blindt tror på alt det fis der bliver leveret af medierne (på alle fronter) kommer det til at koste dyrt. Både financielt og intellektuelt.

P85DK
P85DK Sep 30 '18
Citat fra Jabba

@P85DK: 

Vicevært tjans eller ej, kan du regne med at Elon kommer til at have sin indflydelse som storaktionær og frontfigur. Desuden går han i forliget med til moderering af hans kommunikation, så størstedelen af potentiel utraditionel/utilregnelig kommunikation forbliver på et minimum. Det hele er overordnet set meget positivt, fordi det er en hybrid af hvad det traditionelle marked alligevel har bedt om, samtidigt med at momentum får lov til at fortsætte med Elon.

Det er lige præcis det der er problemet, hvis Elon kommer til at have for meget indflydelse på hvem der bliver bestyrelsesformand etc. Så bliver det bare en flok ja-sigere og ikke den kapacitet som der vil være mulighed for, da de ikke gider sidde med ansvaret uden at have magten. Naturligt nok.

Hvis han er 'frisk' nok til at sende sådan et tweet ud, hvordan tror du så han er at være chef for? Hvordan gik det lige da Steve Jobs havde en aktiv bestyrelse hvor han ikke selv var formand (hvilket forresten er en helt igennem skør konstruktion at man kan være både CEO og formand for bestyrelsen).

Nu kalder du mig traditionel, så din 'analyse' af Tesla får mig til at tænke på de fantaster jeg har mødt gennem årene i dot.com og kryptovaluta etc. Det er altid samme historie de kommer med når værdien af virksomheden ikke kan forklares med tal. Så er det fordi man ikke forstår markedet eller ikke evner at se mulighederne etc. Fælles for dem alle er altid at i deres 'analyse' der kigger de kun på potentielle upsides og indregner at alle kommer hjem, hvilket stort set aldrig sker.

Det handler om at se mulighederne, men det handler lige så meget om at have en realitisk forventning til hvorvidt de muligheder realiseres, samt hvad sandsynligheden for at hvad konkurrenter, markedsudvikling etc. er.

Som eksempel, så fremhæves Gigafactory i Teslas sammenhæng altid som en udelukkende positiv ting, men vi har set mange eksempler på at upstream og downstream ejerskab af produktionen ikke altid er en fordel. En stor potentiel risiko ved Gigafactory er Teslas andre forretningers afhængighed af den. En lille risiko er en større brand eller anden skade der stopper produktionen i kortere eller længere tid. En anden risiko er at der kommer et gennembrud i batteriteknologi, der gør at deres produkter er knap så attraktive og så kan Tesla ikke bare skifte teknologi eller leverandør.

Et andet argument som igen og igen fremhæves er at Tesla er en energi virksomhed mere end en bilfabrikant og at det er som sådan den skal værdiansættes. Hvis Tesla er niche i bilindustrien, så er de knapt eksisterende i energisektoren, og de potentielle konkurrenter har voldsomt mange flere penge og etableret infrastruktur end hvad Tesla møder i bilindustrien.

Sådan kan vi gå hvert argument igennem og alligevel så forventer fantasterne at alle parametre bliver en kæmpe succes.

Jeg håber personligt at Tesla klarer sig godt og bliver en etableret spiller med en solid forretning der har en reel indtjening, likividitet og opbygger en stor egenkapital. Det er bare stadig meget meget skrøbeligt.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »