@koden:
Ikke dyrt, på nogen måde. Faktisk ekstremt billigt, hvis målet var at brænde shorts og få aktien videre til næste stadie, kombineret med Model 3 momentum.
Det opnåede han ved at give indtrykket af at han ville kæmpe mod SEC og dermed tiltrække/fastholde flere shorts d. 28/9, for derefter at trække tæppet væk under dem, dagen efter, når de ikke har en chancer for at købe aktierne tilbage i normalt marked da det er weekend. Ville ikke overraske mig hvis TL0 rammer €270 eller mere imorgen.
Det gavner både loyale investorer, ham selv qua hans godt 22% andel og den gæld de skal tilbagebetale næste år. Derudover kommer han til at købe TSLA for $20 mio, tilsvarende Tesla's bødestørrelse som bliver et ekstra short burn.
@P85DK:
Vicevært tjans eller ej, kan du regne med at Elon kommer til at have sin indflydelse som storaktionær og frontfigur. Desuden går han i forliget med til moderering af hans kommunikation, så størstedelen af potentiel utraditionel/utilregnelig kommunikation forbliver på et minimum. Det hele er overordnet set meget positivt, fordi det er en hybrid af hvad det traditionelle marked alligevel har bedt om, samtidigt med at momentum får lov til at fortsætte med Elon.
Der er ikke mere lottotal over det, end din måde at betragte tingene på. Du har øjensynligt et traditionelt perspektiv på stort set alt og uanset om det giver mening i mange andre scenarier, betyder det langt fra at det kan bruges til noget i TSLA sammenhæng. Det er faktisk direkte ineffektivt at se på det på den måde, hvis man overvejer at investere i TSLA. Hvis ikke investering er målsætningen, så er det jo mere et spørgsmål om at man vil overbevise andre om at ens måde at betragte tingene bør virke sådan.
Det gælder ikke om at pådutte en aktie eller et scenarie ens briller. Det gælder om at læse/gennemskue aktien så godt som muligt, uanset hvad den underliggende dynamik end er. Det lærte jeg for mange år siden som både swing og day trader, samt længeresigtet investor.
Der går mange følelser for og imod Tesla og Elon Musk. Fordi de går imod strømmen, opfører sig anderledes, amatøragtigt, er unge, grønne, følelsladede og flabede til tider - samtidigt med at de har stærke interesser imod sig. Men uanset Tesla time, får de eksekveret eller distraheret og begge er vigtige. De er og har været i gang med at gøre noget ingen andre har gjort på den måde indenfor bilindustrien og batteriforretning. På alle fronter - især kulturelt. Selv hvis man fjerner 50% af den hype og spin der bliver lagt på, er de i gang med noget stort og det er jeg overbevist om at aktieprisen vil reflektere. Både på kort sigt, men i særdeleshed på længere sigt. Fordi det er nok til at drive aktien videre. Intet mere, intet mindre. Så kan det være ligemeget om man er enig.
Men tiden vil som sagt vise hvordan det vil gå. Indtil videre har jeg sat mine penge hvor min mund er. Forventningen er at jeg kommer til at kunne købe flere af Teslas biler udelukkende på afkast, hvis aktien når den første milepæl jeg har i tankerne. Hvis ikke, har jeg det fint med at jeg blot er med til at støtte et selskab som i den grad rykker ved status quo, på alle fronter.
De 450-500 er langt fra enden uanset. Tallene er ikke baseret på et skud i tågen, men en kombination af "Tesla fundamentals" (ikke at forveksle med traditionel FA) samt TA. Med fortsat momentum, vil den let kunne overgå tidligere highs omkring 380, hvorefter 400 er en let overkommelig milepæl. Derefter er 400-500 fortrinsvis ren og skær psykologi, hvis de ellers fortsætter deres operationelle fremdrift.
Glem værdiansættelse ud fra P/E og sammenligninger med bilfabrikanter. Uanset om Teslas nuværende forretning overvejende udgøres af bilproduktion og måske fortsætter sådan i lang tid, vil deres market cap ikke reflektere dette. Så snart de overgår de traditionelle bilmærker i værdi og andre produkter/visioner og historier bliver tillagt aktien, er det ikke usandsynligt at de for alvor begynder at nærme sig andre højtprofilerede teknologiaktier. Så overgår TSLA fra at være story stock til en hybrid af førnævnte og en mere tradionelt værdiansat aktie. Det kan være endnu mere potent end ren story stock, sålænge de eksekverer på delmål.
Som sagt, kan man være uenig og synes det er skørt og uretfærdigt sådan som TSLA fungerer i dag, men vil man investere i noget som helst skal man prøve at forstå hvordan det fungerer. Ikke hvordan det bør fungere.
Glohedt aktiemarked eller ej, kommer en nedkøling til at påvirke alle investeringer som den vanlige reaktion plejer at være. Det er ikke TSLA specifikt. Med den bekymring skal man blot afholde sig fra at investere i markedet. Men tingene kommer altid tilbage på sporet så snart krisen er overstået.
Time will tell.