Loading...
dk

Er ved at fare vildt i hjemopladningsjunglen | Tesla Forum

mbk
mbk Mar 23

Under alle omstændigheder bør mormor-ladning så vidt muligt undgås. Find et kraftstik :) 

Ice2EV
Ice2EV Mar 29

Hej 

Nu er der 14 dage til baby arriverer. (er ved at få plukveer)

Har fattet at ladeboks ikke kan flyttes. Havde tidligere forstået at den kunne bestilles med CE stik som tilslutning. Men den løsning er udgået af sortiment fra EON/Clever.

Min favorit løsning havde været Ce stik, og så kunne jeg flytte min ladesboks afhængig af sommer/vinter, ud eller i garagen, bare ved at forlænge mit kraft stik i garagen.

Nu er det ikke en mulighed mere. Så er det jeg ønsker længst ladekabel på boksen. Kan se Clevers er 4 meter. Men mener ikke at kunne finden længden på EON's. Ville foretrække 7 meter, men 5 meter går også.

Hvad er differensen på en EON og en Clever. Det virker til folket er mest til EON, hvorfor?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 29
KimT
KimT Mar 29

Kablet på min E.on boks fra '16 er 4,8m.

Grunden til at de fleste nok har et E.on her er at de var først med all-inclusive. Det blev lanceret ifm. med åbningen af Silkeborg motorvejen. På det tidspunkt var oprettelse gratis, og hvis man - netop som du skriver - allerede havde et kraftstik, så skulle man heller ikke betale noget for installation. Så i mit tilfælde kostede det derfor 0kr, og jeg fik bare boksen tilsendt med posten.

Oprindeligt hed det sig at man frit kunne tage sin boks med sig - f.eks i sommerhus.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Mar 29
jramskov
jramskov Mar 29

Kan sige at det kabel der følger med EON's lader er omkring 5m og det er absolut ikke for langt. Vil gerne have en der er et par meter længere, men ved ikke om det er muligt.

Ice2EV
Ice2EV Mar 29

Desværre ligger garagen 8 meter fra huset med flisebelægning imellem. Er ikke helt klar over om kraftstikket er 3x16A eller 32A. 

Har aldrig brugt det og derfor står der en reol foran, jeg lige skal have flyttet inden fødselen går rigtigt igang! ;-)

Dog har vi en alternativ installation, med elmåler i garagens ydervæg, altså el kommer ind i garagen, for at blive videreført til hovedtavlen i huset, hvor de 3x 16A sikringer sidder. Fordi det er 3x16 betyder ikke at kablet ikke er dimmensioneret til 3x32, bestilte ved bygningen kraft til svejsning, som jeg heller aldring fik taget mig sammen til at benytte, var lidt gammel MG tosset dengang.

ps: Dog har jeg lagt kablerne under fliserne i rør, således at jeg kan nøjes med at grave ned ved garagen og ved huset, og trække et nyt kabel, uden at skulle have 8 meter fliser op..    ;-)))

canel
canel Mar 29

Citat fra Ice2EV

Desværre ligger garagen 8 meter fra huset med flisebelægning imellem. Er ikke helt klar over om kraftstikket er 3x16A eller 32A. 

hvis det er et CEE stik, står A størrelsen på låget.
du kunne også tjekke din eltavle, og se om der overhoved er en 32A gruppe.
det mest sansynlige er, at det er 16A.

Ice2EV
Ice2EV Mar 29

@Canel Jeg har ikke flyttet reolen endnu, så jeg kan ikke se låget. Men selvom der er 3x16 A i tavlen og 16A stik. Så er det ikke ensbetydende med der ikke er lagt kabel til 32 A. Er lidt i den skuffe at skal det laves, så laver man ting så det holder, og gerne lidt overdimensioneret.

Eks så overholder hytten fra 1999 BYG2015 krav, bortset fra tykkelse på mure. Men gulv og loft er langt over spec.

Selv skillevægge står på 140 cm beton sokkel, ligesom alt andet. Det der nymodens med sandpude, det kan jeg ikke lide.

Da vi byggede til, lavede jeg selv sokkel. Alle sagde du risikerer at muren slår revner, der skal da en gummi fuge imellem gammelt og nyt. Men jeg vil altså ikke have en kussefuge i mit hus. Og der er ikke nogen revner 10 år efter tilbygning.

Bianco
Bianco Jul 7

Hvilket kombi gruppesikring / HPFI relæ skal jeg vælge?

Er ved at montere en Tesla Wall Charger, og vil gerne gøre det bedst muligt men er lidt forvirret.

30 mA = sikring af mennesker (100 mA = sikring af maskiner)

ASI = Kun relevant i æstende miljøer (industri ting)

Klasse A = Ikke sikker på hvad det dækker, men forstår at det er det man skal have.

6kA eller 10kA = ? Hvilken skal man vælge

Type B eller Type C = ? Hvilken skal man vælge

3P (3 faser) eller 4P (4 faser??) eller 3P+N (3 faser + nul) ??? 

canel
canel Jul 7

Citat fra Bianco

Hvilket kombi gruppesikring / HPFI relæ skal jeg vælge?

30 mA = ok  = personbeskyttelse

ASI = Kun relevant i æstende miljøer (industri ting)

Klasse A = burde være klasse B når det er tesla charger. = hpfi klasse

tesla skriver selv:

Læs her hvorfor det er smart med klasse B relæ:http://www.danskelbilkomite.dk/Opladning3faser.htm

6kA eller 10kA = 6kA er ok til bolig. 10kA er til industri eller steder med stort hovedkabel. = kortslutningsniveau

Type B eller Type C =B er ok = automatsikrings type

3P+N  = ok

Forummets indlæg er redigeret af canel Jul 7
Bianco
Bianco Jul 7

Det er desværre ikke muligt at finde et kombirelæ m HPFI type B  :-(

Så det rigtige er vel at skifte huset/tavlens HPFI fra standard type A til et nyt HPFI type B, som dette:

https:///...der-ac-dc-3322097044 til ca. 4.500,-

Skal man så finde en automatsikring der er klasse B (svært, men fandt en hos AO til 600,-) eller kan man klare sig med en standard automatsikring klasse C, til max. 200,- ?

Lidt info om klasse A-B-C-D: http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/automatsikring.php

canel
canel Jul 8

fra  Bianco
Så det rigtige er vel at skifte huset/tavlens HPFI fra standard type A til et nyt HPFI type B.

automatsikr. kan være både type B eller C.
så vælg den billigste. du kan også vælge alm. smeltesikringer.
jeg ville montere et dedikeret  fejlrelæ kun til elbilen, plus et stik til støvsuger o. lign. ved siden af lader.
så kan husets relæ tage sig af resten.
Et kombirelæ er altid dyrere end standard komponenter.
det bruges som regel kun for at spare plads i tavlen.

Forummets indlæg er redigeret af canel Jul 8
Bianco
Bianco Jul 8

HPFI konklussion: Få dit HPFI skiftet til type B, 30mA og brug alm. automatsikring til laderen.

F.eks. 40A til 3.500,- https://www.wattoo.dk/...der-ac-dc-3322097031 (EAN 3606489502799) eller 64A til 4.500,- https://www.wattoo.dk/...der-ac-dc-3322097044 (EAN 3606489502805)

Søg efter "HPFI EV" fordi der findes hpfi som er klasse b hvilket er noget andet end Type B.

T3S7A
T3S7A Jul 8

Ladeboks fra evse.dk, har indbygget DC relæ. Så der behøver man ikke det dyre type B relæ i el tavlen. 

Bianco
Bianco Jul 9
Quote from T3S7A

Ladeboks fra evse.dk, har indbygget DC relæ. Så der behøver man ikke det dyre type B relæ i el tavlen. 

Lyder underligt at evse.dk kan levere en ladeboks til 4.000,- med samme sikkerhedsanordning som et HPFI Type B til 3.500,- (HPFI uden Type B koster max. 1.000,-)

jonsiii
jonsiii Jul 10

Tænker du på mobilladeren? (4400 kr.)

https:///...l-bla-tesla-model-3/

Eller boksen? (6500 kr. - 600 ekstra hvis du vil ha en Tesla-knap)

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6213

Og nej.. der er et eller andet galt med de priser generelt, for den smule ekstra elektronik koster ikke flere tusind kr. Det er nok Ratio, der køber en stor stak hjem, og så bliver prisen en anden.

Kiefer
Kiefer Jul 10

Bianco: Det er fordi der i deres ladebokse sidder et 1-fase type B HPFI. De koster ikke ret meget mere end 100 kroner for de små udgaver. 

Jeg mener den sidder på L1 der føder kontaktoren på laderen. 

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7