Loading...
dk

Lak problemer | Tesla Forum

SENJAB
SENJAB Aug 8

Hej

Jeg skal snart til at modtage min model 3 og har lige opdaget at der er mange model 3 ejere som har problemer med lak som er alt for tynd og falder af hvorefter bilen begynder at ruste. Er der nogen som har oplevet noget lignende?

https://www.youtube.com/watch?v=PMpA5_16j2E

voersaa
voersaa Aug 9

Det er ikke noget jeg har set nævnt omkring model 3 i Danmark og jeg har efterhånden fulgt forum en del. Den bør heller ikke ruste da de lakerede dele mig bekendt er lavet af aluminium.  

NikolajK
NikolajK Aug 9

Kopieret fra et indlæg i "Tesla Model 3 Owners Club Denmark" gruppen på FaceBook:
Forfatteren er Torben Lien Ljunberg Nielsen

-----

Basefarve og toplak på TM3.

Der går vanvittig mange rygter omkring “malingen” på Model 3 er både blød og tynd.

Lad mig lige pointere et par ting. Malingen på en Model 3 og de fleste andre biler for den sags skyld, består af 3 lag. Først en primer, derefter en basefarve og dernæst en klarlak. Samlet lagtykkelse på disse coats er på ingen måde tyndere end på alle mulige andre biler. Dette kan jeg selv bekræfte, da jeg har udstyret til at måle lagtykkelse på en overfladebehandling. Dette bekræftes også af Youtube’eren DÆrik der i sin youtube video laver en tykkelsesmåling på diverse biler. (Se video: https://youtu.be/JVQuUE-4zeU)

Samtidig er rygtet at toplakken er blød og nemt ridses og rygtet omhandler især den sorte og den blå, altså de mørke farver. Som fagmand kan jeg oplyse jer om, at toplakken ikke er blødere end alle de andre toplakker på alle de andre farver og de er fordi de alle er sluttet af med den samme toplak. Grunden til rygterne omkring sort og blå, er simpelthen at det er meget mørke farver og her ses ridser utroligt nemt.

Hvor de fleste så undre sig over merprisen på alle andre farver end sort, ja så er det kun et spørgsmål pris og volume, for en sort maling er billigst at producere og så dækker den ufattelig godt og efterspørgslen er stor. Men så stopper det også her, for som de fleste ved, så bliver sort en tilkøbsfarve og hvid standard farven i fremtiden, og hermed bekræftes det at den sorte ikke er af dårligere kvalitet end de andre (eller alle mulige andre bilmærker). Jeg tror simpelthen bare ikke Tesla gider høre mere på utilfredse ejere af en sort bil hvor selv den mindste ridse kan ses. Derfor vælger man at lave hvid til standard farven og hvor mikro ridser selvfølgelig stadig forekommer, men bare ikke kan ses på den hvide baggrund. Kan også oplyse, at en hvid basefarve er dyrere end en sort basefarve og det vil den altid være, da de hvide pigmenter er en del dyrere end de simple sorte pigmenter.

Jeg har endda udført en diamond scratch test på et ikke synligt sted på bilen, for at se om lakken virkelig er så blød som rygtet siger. Den er på min sorte Model 3, 20% hårdere end på vores anden bil, en sort Peugeot 208 fra 2018. Og fuldstændig samme hårdhed som vores tidligere blåmetallic BMW 330d fra 2011.

Det er svært at holde lakken pæn på en mørk base og det gælder alle biler. Men brug bilen, kør den i vaskehal hvis man ønsker og poler den op i hånden et par gange om året. Eller giv den en dyr ceramic coating, vask den i hånden hver gang og spar den årlige polering væk, det er op til jer. Faktum er at lakken på jeres Model 3 er rigtig fin og helt på højde med alle andre mærker.

Vi ses ude på vejen

tag68
tag68 Aug 9
Citat fra NikolajK

Kopieret fra et indlæg i "Tesla Model 3 Owners Club Denmark" gruppen på FaceBook:
Forfatteren er Torben Lien Ljunberg Nielsen

-----

Basefarve og toplak på TM3.

Der går vanvittig mange rygter omkring “malingen” på Model 3 er både blød og tynd.

Lad mig lige pointere et par ting. Malingen på en Model 3 og de fleste andre biler for den sags skyld, består af 3 lag. Først en primer, derefter en basefarve og dernæst en klarlak. Samlet lagtykkelse på disse coats er på ingen måde tyndere end på alle mulige andre biler. Dette kan jeg selv bekræfte, da jeg har udstyret til at måle lagtykkelse på en overfladebehandling. Dette bekræftes også af Youtube’eren DÆrik der i sin youtube video laver en tykkelsesmåling på diverse biler. (Se video: https://youtu.be/JVQuUE-4zeU)

Samtidig er rygtet at toplakken er blød og nemt ridses og rygtet omhandler især den sorte og den blå, altså de mørke farver. Som fagmand kan jeg oplyse jer om, at toplakken ikke er blødere end alle de andre toplakker på alle de andre farver og de er fordi de alle er sluttet af med den samme toplak. Grunden til rygterne omkring sort og blå, er simpelthen at det er meget mørke farver og her ses ridser utroligt nemt.

Hvor de fleste så undre sig over merprisen på alle andre farver end sort, ja så er det kun et spørgsmål pris og volume, for en sort maling er billigst at producere og så dækker den ufattelig godt og efterspørgslen er stor. Men så stopper det også her, for som de fleste ved, så bliver sort en tilkøbsfarve og hvid standard farven i fremtiden, og hermed bekræftes det at den sorte ikke er af dårligere kvalitet end de andre (eller alle mulige andre bilmærker). Jeg tror simpelthen bare ikke Tesla gider høre mere på utilfredse ejere af en sort bil hvor selv den mindste ridse kan ses. Derfor vælger man at lave hvid til standard farven og hvor mikro ridser selvfølgelig stadig forekommer, men bare ikke kan ses på den hvide baggrund. Kan også oplyse, at en hvid basefarve er dyrere end en sort basefarve og det vil den altid være, da de hvide pigmenter er en del dyrere end de simple sorte pigmenter.

Jeg har endda udført en diamond scratch test på et ikke synligt sted på bilen, for at se om lakken virkelig er så blød som rygtet siger. Den er på min sorte Model 3, 20% hårdere end på vores anden bil, en sort Peugeot 208 fra 2018. Og fuldstændig samme hårdhed som vores tidligere blåmetallic BMW 330d fra 2011.

Det er svært at holde lakken pæn på en mørk base og det gælder alle biler. Men brug bilen, kør den i vaskehal hvis man ønsker og poler den op i hånden et par gange om året. Eller giv den en dyr ceramic coating, vask den i hånden hver gang og spar den årlige polering væk, det er op til jer. Faktum er at lakken på jeres Model 3 er rigtig fin og helt på højde med alle andre mærker.

Vi ses ude på vejen

Tak for at vidergive et super godt indlæg, så er det ligesom sat på plads :-)
hatoff
hatoff Aug 9

Stort tak til NikolajK for informativt indlæg :) 

SENJAB
SENJAB Aug 9
Tak for det uddybende svar NikolajK!
husfeldt
husfeldt Aug 12

Jeg er generelt godt tilfreds, men her før sommer vaskede jeg bilen, og "spulede" et stykke malling af.. ca 2x1 cm nederst ca. 10 cm fra bagerste hjul.. ØV; nå skidt det må være en klar garanti sag.. men NIX; Tesla sagde det måtte jeg selv ordne, garantien gælder ikke lakskader.. Det er Ikke et stenslag, faconen er "tilfældig" afskaldnings-arkitg, og der er ikke en rids eller noget under..

MEN - som jeg læser garantiloven:

Udgangspunktet er at køberen skal bevise at en fejl har været tilstede på købstidspunktet. Men i de første 6 måneder efter købet gælder der også en såkaldt formodningsregel, hvor det formodes at en fejl, som viser inden for denne periode, har været til stede på købstidspunktet, medmindre sælger kan sandsynliggøre at fejlen – eller måske endda årsagen til fejlen – først er opstået senere. Det kaldes også at sælger kan afkræfte formodningen. I det første halve år efter købet formodes det således, at alle fejl er oprindelige mangler.

Reklamationsretten kan i forbrugerkøb ikke fraskrives. Det vil sige, at man ikke mellem en professionel sælger eller forhandler og en privat køber kan aftale sig ud af købelovens forbrugerkøbsbestemmelser. De er ufravigelige og hvis det kommer til en sag enten i ankenævn eller ved domstolene, vil aftaler, der begrænser reklamationsretten, blive tilsidesat.

https://autobranchendanmark.dk/jura/autojura/koeberet/garanti-og-reklamation/

Det er lidt irriterende - jeg kan naturligvis betale selv, men jeg synes det er dårlig service; og måske slet ikke lovligt, ikke at ville dække dette .. 

Hvad tænker andre herinde? nogen oplevelser der ligner..??

PeterE
PeterE Aug 13

Hm, øv.  

Jeg synes egentlig at det er en rimeligt klar sag.

Hvis du er indenfor de første 6 måneder af den 2 årige reklamationsret, så skal du faktisk ikke bevise at det er Teslas skyld - de skal omvendt bevise at du har brugt din bil anderledes end den er beregnet til. Fx hvis du har påkørt din postkasse eller en noget andet eller hvis du har kørt stockcar - så har du en svær sag. For mig er der ingen tvivl om at det er en reel reklamationssag.   

Og nej, det har intet med Teslas lak at gøre. Jeg er også meget tilfreds med lakken på min Model S, men fejl kan jo ske - og når fejl sker, så skal leverandører også udbedre dem.

MOS
MOS Aug 13

Helt enig med PeterE. Jeg skulle lige til at skrive det samme.

husfeldt
husfeldt Aug 14

Tak for støtten. jeg snakker med FDM.. 

Udfordringen er at få Tesla til at gøre noget .. eller blot at komme i kontakt med dem - men skal nok poste opdateringer  herinde om sagen..

Oreo100
Oreo100 Aug 14

Du skal bare oprette en sag via appen. De ringer hurtigt (min erfaring). Der er ingen direkte kontakt med dem via telefon med mindre du er strandet eller i en nødsituation. 

husfeldt
husfeldt Oct 11

Jeg lovede vidst en update - når der var nyt...

Tesla Århus, nægtede stadig at dække noget; jeg oplyste at de handlede direkte mod garantiloven, og at jeg iøvrigt ikke kunne se nævnt noget steds i deres garanti bestemmelser at dette ikke ville være dækket.

Men konklusion er at næste skridt er at bede om at tale med en anden end pigen i receptionen - dette er ikke ok.. og ellers hive dem i retten,...

Når det så er sagt, så var skaden begrænset, og et meget lidt synlligt sted; ogt jeg har med en lakstift lavet en ok reparation (Prisen for en "rigtig" reparation blev oplyst til 4500 ved Crashpoint)..

Så .. jeg gør ikke mere ved sagen - for nu; men hvis min reparation ikke holder eller der opstår nye problemer; så er jeg nød til at tage kampen op..

Uanset - så er jeg mega skuffet over Tesla's manglende service og (ulovlige) afvisning - samt at de er så svære at komme i kontakt med..

Det skal siges at der er en enten eller oplevelse at snakke med dem, enten er de super hjælpsomme og tager sig straks af sagen, eller som i dette tilfælde det stik modsatte..

to1932
to1932 Oct 12
Jeg afventer at købe, netop på grund af dette problem. Oprettede en tråd tilbage i maj: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6178

I linket til TMC på den tråd, har mange også problemer med lakken. Men jeg tør simpelthen ikke købe en bil, der krakelerer efter få tusinde kilometer :-(

Håber det bliver bedre. 
PeterE
PeterE Oct 12
Citat fra to1932 Jeg afventer at købe, netop på grund af dette problem. Oprettede en tråd tilbage i maj: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6178

I linket til TMC på den tråd, har mange også problemer med lakken. Men jeg tør simpelthen ikke købe en bil, der krakelerer efter få tusinde kilometer :-(

Håber det bliver bedre. 
Du risikerer altså lakfejl på alle biler, så hvis du vælger Tesla fra pga nogle lakfejl må du indstille dig på et liv som cyklist og fodgænger :)
to1932
to1932 Oct 12

Selvfølgelig gør man det. Men har aldrig oplevet det på hverken min VW eller Mercedes - dyre som billige. Og jeg er sikker på, at Tesla er mere ramt end tyske biler.

Synes bare generelt der er for mange problemer; også softwaremæssigt.

Jeg er sikker på, at Tesla får dem løst. Men jeg venter et års tid eller to, og forhåbentligt er der her kommet styr på det :-)

Ice2EV
Ice2EV Oct 12

@to1932 Har haft 2 Passater hvor de begge rustede på bagklap omkring ruden ca omkring 3 års alderen(lakgaranti på 3 år). VW nægtede kendskab til fejlen. Det måtte være fordi vi havde skrabet is med metal skraber!

ps havde også en SuperB der trods 3 gange undervognsbehandling boblede i alle 4 skærmkanter efter 8 år og 200.000 km.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 13
PeterE
PeterE Oct 12
Citat fra to1932

Selvfølgelig gør man det. Men har aldrig oplevet det på hverken min VW eller Mercedes - dyre som billige. Og jeg er sikker på, at Tesla er mere ramt end tyske biler.

Synes bare generelt der er for mange problemer; også softwaremæssigt.

Jeg er sikker på, at Tesla får dem løst. Men jeg venter et års tid eller to, og forhåbentligt er der her kommet styr på det :-)

Indtil du selv har en bil, så er det altså pænt svært at vurdere om der er mange problemer :) Bestil nu, Model 3 bliver årets bil indenfor de næste par uger og så bestiller endnu flere...
Kiefer
Kiefer Oct 16

Ifølge servicechefen i Århus, må man ikke sammenligne en Tesla med en tysk bil da kvaliteten af en Tesla ikke er på niveau med disse...!

Men det er da rart at Tesla melder klart ud, at de har et produkt man ikke skal forvente den helt store kvalitet fra.

/Martin

PeterE
PeterE Oct 16
Citat fra Kiefer

Ifølge servicechefen i Århus, må man ikke sammenligne en Tesla med en tysk bil da kvaliteten af en Tesla ikke er på niveau med disse...!

Men det er da rart at Tesla melder klart ud, at de har et produkt man ikke skal forvente den helt store kvalitet fra.

/Martin

Interessant nok, og gad vide om det er en officiel udmelding - nok ikke vel? :)  
Kiefer
Kiefer Oct 16

Sikkert ikke. Men jeg havde en diskussion med ham i går eftermiddags fordi de langede en regning ud på 1300 fordi de ikke mente min bil fejlede noget og jeg jo havde spildt deres tid. Hvilket jeg jo selvfølgelig er dybt uenig med ham i, og i den forbindelse prøvede han så at forklare mig, at det jo ikke var en tysk bil jeg havde købt, upåagtet jeg havde givet ca. 1.1M for bilen i sin tid...

Jeg ved ikke helt om jeg skal begynde at fakturere Tesla hver gang de så spilder min tid med fejl på bilen og den tid jeg bruger på at køre derned...

/Martin

Sider: 1 2 »