Loading...
dk

Ville i turde have 2 teslaer i husstanden. Tesla konkurs... | Tesla Forum

Nikola
Nikola Jan 6 '20
Citat fra ClausM

Det *kan* betyde at markedet åbner op.

Men hidtil har de fleste ICE producenter udtalt at de ikke rigtigt har bygget en masse EV'er, fordi der ikke har været efterspørgsel. (Deres vurdering).
........
Og så kan det da godt være, at det er med til at åbne markedet. Men hvor lang tid tager det? ........

I Danmark udgør elbiler ca. 2,5% af markedet. Og en EV er på mange parametre billigere end en ICE. ........Hvorfor har EV ikke slået mere an i Danmark, hvis efterspørgslen virkelig findes?.......

..... Status for de første 2 hverdage og den første weekend er: 1 (!) Tesla solgt ialt. Det tyder på at efterspørgslen er stærkt påvirket af subsidier....... 
 

ICE udmelding om manglende efterspørgsel er jo både rigtig og forkert, et klassisk "hønen og ægget" argument. Havde der været masser af elbiler med god rækkevidde, opladningssstationer etc. til gode priser, havde efterspørgslen uden tvivl været der. Men de småforkølede modeller som ICE fabrikanterne har leveret indtil for nylig, vælter jo ikke nogen bagover, ligesom opladningsmulighederne også har haltet tidligere (og også stadig kan forbedres). Et produkt som dette har jo uden tvivl behov for hjælp til at blive løbet i gang, så hvis man ikke foretager sig noget før (at andre har sørget for) alt er på plads,  kommer det aldrig til at ske.....

Derudover skal man nok have i baghovedet at ICE leverer et partsindlæg. Skulle de, i disse klimatider, stille sig op og sige at vi "ICE'ere" har ikke set nogen som helst grund til at bruge ressourcer på at udvikle elbiler i løbet af de sidste mange årtier, fordi vi tjente gode penge på ICE? Nej, det ville være et politisk selvmål. Derfor forsøger de selvfølgelig med at det er forbrugernes "skyld", da de ikke efterspurgte elbiler..... 

Og ja det kommer til at tage tid at få markedet i gang og det kræver dybe lommer og/eller tålmodige investorer. Omstilling tager nu en gang tid, nogen gange lang tid. Her er bilen uden tvivl noget, hvor der er en masse følelser omkring frihed, fleksibilitet etc. og her er det først ved at gå op for kunderne at elbilerne faktisk kan levere det de efterspørger....

Mht. til Holland er der jo ingen tvivl om at subsidier betyder en del, men at bedømme fremtiden for elbilssalget på de 4 første dage efter Nytår, er nok lige tyndt nok (og ikke mindst lige efter en periode, hvor folk i følge dig har hamstret biler.....) .......  

 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 7 '20
selsoe
selsoe Jan 7 '20

Den med at det er forbrugernes skyld køber jeg ikke. Hvis industrien kan finde ud af at lave fede elbiler (og det er der nogen der kan), skal forbrugerne nok købe dem. Det er i høj grad industrien der bestemmer hvad det er folk skal købe. Der var sgu heller ingen der efterspurgte SUV'er før bilindustrien fandt ud af hvordan de skulle spinne dem som uundværlige.

Hvis elbiler kan blive så enorm en success som det er i Norge og Holland, kan det også i Danmark og andre steder. Det er et spørgsmål om at beslutte sig for det og give dem de rette vilkår. Og elbiler i Danmark har faktisk rimeligt gode vilkår. De fleste er defacto afgiftsfrie. Der skal bare en kritisk masse til der har dem og kan fortælle deres venner og naboer at man sagtens kan leve med en elbil, så skal de brede masser nok komme. Jeg tror vi er ved at nå en kritisk masse i Danmark nu så i løbet af et par år tror jeg salget kommer til at eksplodere.

Nikola
Nikola Jan 7 '20
Citat fra selsoe

Den med at det er forbrugernes skyld køber jeg ikke. Hvis industrien kan finde ud af at lave fede elbiler (og det er der nogen der kan), skal forbrugerne nok købe dem. Det er i høj grad industrien der bestemmer hvad det er folk skal købe. 

Enig. Det jeg skrev tidligere er måske dårligt formuleret, men er helt enig i at det ikke er forbrugernes skyld. Men ICE producenterne kan jo ikke indrømme at de ikke har interesseret sig for el, fordi ICE gik fint. Det vil jo være et politisk selvmål af dimensioner. Så ICE producenterne vil (helt naturligt) forsøge at forklare det med manglende efterspørgsel og at de jo bare leverer det kunderne efterspørger (derfor jeg betegner deres melding som et partsindlæg, som man nok skal tage med et gran salt).....   

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 7 '20
MortenNygaard
MortenNygaard Jan 8 '20
Havde vi ikke besluttet ikke at fodre denne troll? Om kursen går op eller ned, er vel underordnet for oplevelsen af vores fantastiske biler. 
PeterE
PeterE Jan 8 '20
Citat fra MortenNygaard Havde vi ikke besluttet ikke at fodre denne troll? Om kursen går op eller ned, er vel underordnet for oplevelsen af vores fantastiske biler. 

+1 

ClausM
ClausM Jan 8 '20

Det du antyder er, at ICE-fabrikanterne (som konkurrerer benhårdt indbyrdes) er blevet enige om ikke at forfølge en gylden forretningsmulighed, fordi nogen ville tabe ansigt ved det?

Og så kalder folk MIG for en troll ;-)

Det er sku skægt.

 

Citat fra Nikola
Citat fra selsoe

Den med at det er forbrugernes skyld køber jeg ikke. Hvis industrien kan finde ud af at lave fede elbiler (og det er der nogen der kan), skal forbrugerne nok købe dem. Det er i høj grad industrien der bestemmer hvad det er folk skal købe. 

Enig. Det jeg skrev tidligere er måske dårligt formuleret, men er helt enig i at det ikke er forbrugernes skyld. Men ICE producenterne kan jo ikke indrømme at de ikke har interesseret sig for el, fordi ICE gik fint. Det vil jo være et politisk selvmål af dimensioner. Så ICE producenterne vil (helt naturligt) forsøge at forklare det med manglende efterspørgsel og at de jo bare leverer det kunderne efterspørger (derfor jeg betegner deres melding som et partsindlæg, som man nok skal tage med et gran salt).....   


 
Trannel
Trannel Jan 8 '20
@PeterE & Morten Nygaard, mig bekendt er der ikke af moderator truffet nogen beslutning om at udelukke nogen og jeg ser nødig at enkelte medlemmer på grund af utilfredshed med indlæg skal styre debatten. <br />
Hvis man ikke bryder sig om en bestemt debat er det tilladt at springe den over. Hvis blot indlæggene holder sig til emnet og overholder reglerne for sitet iøvrigt, bør alle kunne komme til orde.
Den pågående debat er yderst relevant for både Tesla-ejere og øvrige elbilejere og som kommende Tesla ejer (har i forvejen en 85D) og potentiel TSLA investor lytter jeg gerne til relevante indlæg, selvom de måske ikke lige skulle falde i min smag allesammen.<br />
Forummets indlæg er redigeret af Trannel Jan 8 '20
koden
koden Jan 8 '20

lange tråde gider jeg ikke læse... desværre :-)

TSLA
TSLA Jan 8 '20

Dette forum blev startet af og for Tesla ejere, som en måde at formidle erfaring med de biler vi havde købt som pionerer, både ift. grøn omstilling og ift. fede (nye) biler der kunne noget (meget) mere end de konventionelle ICE'er.

Bemærk at det var ejere! Det var ikke et forum for investorer i TSLA. Derfor er det da bare for meget at give spalteplads til en, som IKKE har en tesla og som IKKE har tænkt sig at anskaffe en - tværtimod en spekulant, som oven ikøbet kun spekulerer i at TSLA går på røven...

I denne tråd gives der intet som i ABSOLUT INTET der giver nytte for tesla ejere - kun for dem som overvejer ivesteringer i TSLA. Men ærligt talt kunne de ikke finde et andet (investerings) forum at dele deres erfaringer og præferencer. Så kunne vi andre (gen)bruge dette forum som produkt- og service erfarings udveksling mv. 

Trannel
Trannel Jan 8 '20
Ikke enig og misforstå mig nu ikke.
Jeg er sindssygt glad for min S85D og har ikke tænkt mig købe andet end Tesla, så længe alternativerne ikke er bedre.
Hvorfor skulle dette forum begrænses til kun at omfatte ejere. Må kommende ejere og andre interesserede ikke være velkomne? Synes du ikke at aktionærer, som jo reelt er ejere af virksomheden, skal høres. Det er da yderst relevant for alle med interesse i Tesla, hvordan det går virksomheden. Tænk på hvor mange, der i øjeblikket overvejer køb af disse biler og hvilket sted er mere nærliggende end i dette forum.
Lad os nu være åbne for en bred debat, som kun er til gavn for alle.
At debatten er nået op på 209 indlæg siger mig trods alt, at interessen i denne tråd er stor.

Kiefer
Kiefer Jan 8 '20

Jeg synes der er forskel på om man er interesseret i bilen som ejer eller som kommende ejer, og så som investor der har investeret i at aktien falder.

/Martin

TSLA
TSLA Jan 8 '20

Jeg er uenig i den konkrete tråd, der kun har et omdrejningspunkt ClausM, som netop ikke er interesseret i produktet, men kun i hvordan han tjener penge på at TSLA går på røven....

Jeg er helt åben for at andre der er interesserede i produktet, men ønsker erfaringer mv. tilmelder sig og skriver i forum. Men det er jo netop ikke det der foregår i denne tråd!!

Nikola
Nikola Jan 8 '20
Citat fra ClausM

Det du antyder er, at ICE-fabrikanterne (som konkurrerer benhårdt indbyrdes) er blevet enige om ikke at forfølge en gylden forretningsmulighed, fordi nogen ville tabe ansigt ved det?

Og så kalder folk MIG for en troll ;-)

Det er sku skægt.

Jeg skriver ingen steder at ICE producenterne har lavet en sammensværgelse, eller at Elbiler var/er en "gylden mulighed" hvor det hele lå på "den flade hånd".  

Men ICE producenterne har heller ikke opdyrket markedet/skubbet på udviklingen, (så vidt jeg forstår har ICE industrien nærmere været interesseret i at forhale/dæmpe evt. miljøkrav etc).  Så der har ikke været interesse for El biler fordi ICE forretningen kørte fint. (Det var en forretning man kendte og profiterede på, så hvorfor gå i gang med uprøvet territorium, som krævede en masse udvikling, start-omkostninger etc.) 

Denne mangel på interesse gælder i øvrigt både for producenter og et stykke hen ad vejen også for det omgivende samfund. Det er først i løbet af de senere år, hvor miljø/klima har fyldt i mere i den offentlige/politiske bevidsthed.
Men: Jeg synes at ICE forklaring om at de bare leverede det kunderne efterspurgte, som forklaring på den noget sendrægtige tilgang til Elbiler, er en smule tynd..... 

Mht. til at tabe ansigt er der jo ingen ICE producenter, der har lyst til at indrømme at de ikke har vist nogen interesse for udvikling af elbiler. (Man vil jo gerne fremstå som progressiv, nytænkende etc.) Som nævnt er den offentlige stemning nu vendt, så nu er stort set alle pludselig miljø/klimabevidste. Så man har naturligvis "bare leveret det kunderne ville have"  Det ville jo være en PR mæssig katastrofe af Danske Bank dimensioner, hvis man i dag stillede sig op og sagde: Vi har sådan set ikke haft nogen interesse for at udvikle et alternativ til ICE ( da ICE jo gik rigtig fint for os og vi tjente gode penge), men tvunget af omstændighederne (folkestemningen/politikere), er vi nu ved at gå i gang....

Så jeg anklager egentlig ikke ICE industrien for noget, udover vanetænkning... De har, overordnet set, bare kørt i samme rille, år efter år og bare lavet stort set det samme som sidste år, med et par småforbedringer, lidt nyt design etc (for at sælge lidt nyt/ekstra) (man leverer jo helt uegennyttigt bare det kunderne vil have ;-) )

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 8 '20
Trannel
Trannel Jan 8 '20
Jeg er enig så langt, at ingen trolle bør være velkomne her og jeg er ikke så naiv at jeg ikke kan spotte en troll. De indlæg jeg har læst fra vedkommende er i mine øjne sobre og veldokumenterede men til den negative side som det nu en gang må være når man er kritisk.
Som flere har nævnt savner man lidt positive dråber i glasset men dem kender vi ejere heldigvis alle. Skal alle indlæg være positive, så dør forum hurtigt. Jeg har også indtryk af at man går lidt efter manden og ikke bolden.
Selvom man har verdens bedste bil behøver man ikke være fanatisk.
HemligNemlig
HemligNemlig Jan 8 '20

Er det ikke bare at lade være med at læse og kommentere indholdet i tråden hvis man ikke er enig?

Jeg gider da heller ikke kigge alle tråde ang model3 igennem når jeg har en S men derfor må folk da gerne skrive.

Må Hinnerup så heller ikke skrive når han ikke ejer en Tesla? Eller hvad med Ice2ev der var 2 år og 1000 indlæg om at træffe valget og købe en bil han nu elsker :) ?

Meningen med Forum var vel at der var plads til alt og der er jo netop en kategori til snik snak.

Alle ved vel hvad denne tråd handler om, eller kan vi jo bare opfordre Claus til at lave en ny og så kan man jo bare ignorere den.

Jeg ser simpelthen ikke problemet og vi skal ikke til at have Forum politi ?

Jeg har absolut også stået forrest i køen til at kritisere Tesla på områder som service og deres løben fra ansvar, den mening har jeg ud fra erfaringer. Jeg syntes Claus argumenterer rimelig godt og dokumenterer fint, at der så ikke er nogen her der kan påvise det modsatte gør jo ikke manden uvelkommen. At han så ikke rammer rigtig i sine betragtninger er jo bare som så mange andre der forsøger at spå om fremtiden for aktiemarkedet. Ingen ved 100% hvad vej vinden blæser eller var vi alle millionære hvis vi havde dem som rådgivere.

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Jan 8 '20
TSLA
TSLA Jan 8 '20

@Trannel: Du forholder dig ikke til det principielle, som både jeg og Kiefer siger: Der er forskel på ejere, interessenter i at blive ejer og så folk der KUN spekulerer. Det er da ok at du både er ejer og investerer(spekulerer)..Men folk der kun spekulerer skal ikke værer her!!! De skal søge et andet forum!!!!!!

koden
koden Jan 8 '20

Kan man ikke spærre en tråd så den bare får en stille død.

Der har intet brugbar info været de sidste mange sider.

Trannel
Trannel Jan 8 '20
@Kiefer, Nu er det lige før der bliver lidt for politiske undertoner. Synes du oprigtigt at man ikke må skrive herinde fordi man har en mening om at Tesla får problemer i aktien? Må man efter din mening kun skrive når pilen peger opad?
@TSLA, Ingen af os kender til om ClausM KUN spekulerer (i at skade Tesla).
@Koden, At du kommenterer, viser blot at du trods alt har læst denne i dine øjne uinteressante tråd.
TSLA
TSLA Jan 8 '20

@Trannel: nej måske spekulerer han ift andre også, men vis mig at han ønsker at eje et Tesla produkt. Det er vel testen ift dette forum???

ClausM
ClausM Jan 8 '20
Udover Cybertruck, som jeg synes er noget infantilt pjat, så har jeg intet imod Teslas biler. Jeg har venner og kolleger med Tesla’er, og har haft en åben og realistisk samtale med dem om hvad de skal kigge efter ved overtagelsen. Og det gælder også en bruger her på forum, som er glad for sin bil og som jeg ikke vil navngive. Det vil være synd at nogen ser skævt til ham, fordi han omgås de forkerte :) <br />
<br />
Som bilentusiast var det svært ikke at blive begejstret for den performance der blev leveret, og første gang jeg sad i en Tesla var til copenhagen Grand prix for mange år siden, da Casper elgaard kørte opvisning i en af de første roadstere. <br />
<br />
Mit problem med Tesla går udelukkende på virksomhedens drift. Hvordan ansatte behandles dårligt. Hvordan ledelsen har snydt og bedraget. Hvordan man manipulerer. Og at Elon Musk der virker som at have afvigende karaktertræk og skånselsløst jagter whistleblowere og kritikere - og alligevel bliver dyrket som et ideal at se op til. <br />
<br />
Når/hvis Tesla en dag går konkurs, så er det fordi de aldrig har formået at kapitalisere på nogle af de forventninger, som de stiller. Det er jo altid næste år, at det bliver godt. Og næste år. Og næste år. <br />
<br />
Jeg er pt ikke short i Tesla. Der er et hysteri der driver prisen op, så Tesla netop i dag er blevet mere værd end VW og nu er verdens næstmest værdifulde bilfabrikant. På trods af sløje udsigter til nogensinde at kunne tjene penge og med et R&D budget der er beskåret til en brøkdel af konkurrenternes. <br />
<br />
Hvorfor opfattes det som at tale grimt om Musk, når man påpeger at han beviseligt lyver? Hvorfor er det forkert at fremføre fakta?
Forummets indlæg er redigeret af ClausM Jan 8 '20
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »