Loading...
dk

Vinterdæk | Tesla Forum

baldur
baldur Oct 22 '19

Så fik jeg skiftet dæk til helårsdæk Michelin Cross Climate Plus. Lydniveau er cirka det samme. De gamle dæk er til salg med cirka 16.000 km på.

Der er to årsager til valget. Det ene er pris og behændighed. Jeg slipper for at skifte frem og tilbage to gange årligt. Vinter+sommerdæk kræver et ekstra sæt fælge og de fælge var satme dyre. Det er rigtig meget billigere at nøjes med et sæt helårsdæk på de originale fælge der følger med bilen.

Det andet at jeg køber argumentet med at helårsdæk faktisk er bedre meget af tiden om vinteren. Måske ikke hvis vejen er helt snedækket, men jeg har firehjulstræk og skal nok nå frem. Kan selvfølgelig ikke stoppe bedre end andre. High end helårsdæk klarer test på sne bedre end billige vinterdæk, så jeg er ikke ringere stillet end mange andre der har vinterdæk.

Nikola
Nikola Oct 22 '19

Citat fra baldur

Så fik jeg skiftet dæk til helårsdæk Michelin Cross Climate Plus........

Det tror jeg at du bliver glad for. Har kørt CrossClimate (dog på ICE) et par år og det virker rigtig fint, også i vinterføre. Helårsdæk er selvfølgelig et kompromis. Men som du selv skriver er det danske vejr så omskifteligt, at vinterdæk også er et kompromis om vinteren. Så gode helårsdæk er efter min mening, en ganske udmærket ide for de fleste....      

husfeldt
husfeldt Oct 22 '19
Quote from Joe73 Har du fået en leveringstid på fælgene?

Desvære nej; det gik lidt stærkt - hun skrev blot noget på en gul seddel - men nævnte ikke leveringstid - antog at det var uden speciel ventetid. 

magnusbb
magnusbb Oct 23 '19

Breaking news - Sverige er ikke længere så strenge med Krav til vinterdæk (for dem som overvejer lidt skiferie i Sverige) Skal have læst lidt mere på det, men tror at man nu godt kan køre på vinterferie på Cross-Climate dæk uden at få ballade i Sverige. De skriver:

STRO:s styrelse har beslutat att upphöra med publiceringen av vinterdäckslistor, de listor på däck för personbilar och tunga fordon som av respektive däcktillverkare anses uppfylla kraven på vinterdäck i svenskt och norskt reglemente.

Mere info her:

http://www.stro.se/information/vinterdack/personbil/

RUNE2
RUNE2 Oct 25 '19

Så fik jeg mine CrossClimate+ 245/45R18 monteret. Selvom de er 1cm bredere end de originale dæk, var de stadig så meget smallere end fælgene, at dækmanden måtte "skyde dem på" med luftbazooka. 

235 og 245 ligger så tæt på hinanden, at jeg i praksis ikke lægger mærke til nogen forskel. Dækkets sidevæg krummer stadig indad, så fælgen er ligeså udsat for kantstenskys som med 235.

Støjmæssigt kan jeg høre en meget svag syngen omkring 70-90 km/t, som ikke var der med sommerdækkene, men det er til at leve med, og kan måske ændre sig når jeg får kørt lidt km. På motorvej er vindstøjen dominerende, så ingen forskel. Presser man CC+ i sving, begynder de at snakke lidt, hvilket egenligt er rart, så man ved, hvad man har at gøre med. Synes de originale kunne være lidt mere lumske og mere pludseligt nå skridgrænsen - men det er nok en tilvænningssag.

Komforten er fin, hvilket konen synes om. Til trods for det, kan jeg stadig nogenlunde "mærke" vejen i rattet, hvis jeg kører over små ujævnheder, hvilket jeg synes om. 

Vejgreb på tør vej er - i modsætning til vinterdæk - glimrende. Indtil videre er jeg rigtig godt tilfreds med CrossClimate+ i 245.

Der er omkring en fingersbredde mellem dæk og styretøjet foran med 245, så vil man op i 255 eller bredere på original fælgene, bør man overveje at gå ned i profil 40 eller bruge spacere.

Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Oct 25 '19
Elkjaer
Elkjaer Oct 28 '19
Tak til baldur og Rune2 for feedback på Michelin CC+
@Rune2 kører du med standard tryk i de nye dæk (2,9 bar)?
RUNE2
RUNE2 Oct 29 '19
 @Rune2 kører du med standard tryk i de nye dæk (2,9 bar)?
Ja.
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Oct 29 '19
Ice2EV
Ice2EV Oct 29 '19

Så kom Michelin Alpin 5'erne på  El Rakettos...... Originale Aero fælge med TMPS sensorer. Men efter 25 km har den stadig ikke fundet dem og siger vognen skal have en service aftale?!

Har bekræftet det er 18" Aero samt bedt den lære et nyt sæt hjul......men den kører bare i cirkel og finder dem ikke, indtil videre. Skal lige en rundtur på 40-45 km i aften, så må jeg lige se om de skulle dukke op.

PS: 55 km så dukkede dæktrykket op på den nye vinterdæk. 

Nu er det jo ikke mig der er pilot på raketten til dagligt, men jeg føler klart de vinterdæk larmer mindre end originale sommerdæk der har gået 18kkm. Har dog ikke nogen måling til at bakke det op.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 29 '19
PL
PL Oct 30 '19

Her er monteret Kleber Krisalp på Advanti Centurio Dark. Vi oplever også mindre støj end på sommerdæk.

Tredjeparts TPMS virker helt fint.

Danbra56
Danbra56 Oct 30 '19

PL. Hvor har du købt TPMS ventiler og virker de uden videre?

jonsiii
jonsiii Oct 30 '19

Så har jeg lige væet oppe hos Euromaster i Vejle, og få sat mine vinterhjul på. Det er nogle Pirelli Winter Sottozero 3 på standard 18" Aero, der blev købt sammen med bilen (Vinterhjul-fluebenet ved bestilling).

Bookede service i app'en til vinterdæk og skrev en smøre om hvordan og hvorledes.. Fik besked fra Tesla om, at jeg ville høre fra Euromaster inden længe. Fik en sms fra Euromaster ca. 10 dage efter og fik booket tid + flyttet hjulene fra Skejby til Vejle (kostede 400). Opbevaring og hjulskift koster 700 kr. pr. gang. Tjaeh, det er vel ok. Kørte selv vognen på liften, da personalet ikke liiige var helt på hjemmebane med Tesla'er. "Hva dælen?!? Der mangler da godt nok nogen knapper!" =)

@Ice2EV TPMS nåede heller ikke at finde de nye hjul på vej tilbage til Fredericia, men nu må jeg se om den ikke finder dem i morgen på vej til Videbæk. Edit: Yes, efter kun 2,4 km dukkede de op.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Oct 31 '19
tag68
tag68 Oct 30 '19
Citat fra PL

Her er monteret Kleber Krisalp på Advanti Centurio Dark. Vi oplever også mindre støj end på sommerdæk.

Tredjeparts TPMS virker helt fint.

Hej PL
Jeg har også fået monteret kleber krisalp 3, men jeg syntes at jeg kan hører en rungen ved ca. 80km/t samme lyd som hvis et dæk har hæl og tå, er det nået du oplever
PL
PL Oct 30 '19
Quote from Danbra56

Jeg har købt en komplet hjulpakke hos givawheels.nl. De virker helt som de skal, dvs. at bilen fandt dem af sig selv efter ca. 20 km kørsel.

PL
PL Oct 30 '19

tag68, nej, det kan jeg ikke lige genkende. Jeg har ikke oplevet hæl og tå, så jeg ved ikke hvordan det lyder.

tag68
tag68 Nov 1 '19
Citat fra PL
Quote from Danbra56

Jeg har købt en komplet hjulpakke hos givawheels.nl. De virker helt som de skal, dvs. at bilen fandt dem af sig selv efter ca. 20 km kørsel.

PL
Hvad dæktryk kørere du med ? det med hæl og tå lyder som en svag rungen
SuneK
SuneK Nov 1 '19

tak for gode tips ang. vinterdæk hidtil i tråden- men pyha nu bliver jeg lidt forvirret. jeg troede at jeg skulle vælge 245-45-18 fordi det er det der sidder på m3 rwd på aerofælg og sommerdæk?

men kan jeg vælge 235-45-18 eller anden dimension og er det bedre i forhold til plads mht. snekæder? (skal på vinterferie til norge). 

Det skal siges at jeg vil bestille aerofælge hos tesla og så selv finde dæk ultragrip eller dunlop 5, og selv få dem monteret lokalt.

pft.

Ice2EV
Ice2EV Nov 1 '19

Formoder din RWD er leveret med samme fælge og dæk som AWD. Så er den leveret med 235/45/18.

Hvis du sætter 245/45/18 på så vil du have mindre frirum til kæder. Ikke at det er alverden men det er vel ca 4,5 mm mindre....

Tallene står for 

235 bredden på dækket

45 er dæksiden som er 45% af dækbredden. Derfor 245-235=10 mm men kun 45% af disse 10 mm vil rage op i din hjulkasse.

18 er diameter på fælgen.

Om du har plads til kæder i hjulkassen med 245, må være op til en vurdering.........

Har Ultragrip 9 på vores ICE, og de gør det mega godt.

Men har valgt Michelin pga 68db i støj, vel vidende at målingen er en angivelse af udendørs støj. De siger meget lidt, lydniveau noget under originale sommerdæk. 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 1 '19
koden
koden Nov 1 '19
Citat fra magnusbb

Har haft 2 x biler på Michelin X Climate, og kørt på ren sne i Sverige flere gange, og de står godt fast. De har Sne-fnug på (ikon) så er lovlige i Europa så vidt jeg kan læse som officielle vinterdæk. I Sverige skal man have et af de af Sverige godkendte vinterdæk for at de er lovlige om vinteren (Så X-Climate er ikke lovlige i Sverige om vinteren hvis der er sne). Dog er ingen dansker ifølge FDM nogensinde blevet straffet for at køre på dæk der ikke er officielle vinterdæk. Planlægger også at sætte X Climate på min TM3.

------------------------

https://www.biltorvet.dk/artikler/guides/det-er-tid-til-vinterdaek---her-er-alt--hvad-du-skal-vide/3477

Virker som om helårsdæk er helt fint til vinter.
Sommerdæk er overhovedet ikke...som vi jo godt vidste.
hatoff
hatoff Nov 5 '19

Jeg har vejhjælp plus gennem IDA forsikring og skal have vinterdæk på i morgen hos RAF i Horsens. Har skrevet til dem for at høre om de har rette udstyr og kompetencer. Lige fået svar:

"....har en 2 søjle lift vi også bruger til vores egne eldrevet biler. Så vi kan sagtens skifte hjul på din bil i morgen."

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_da.pdf

side 169 eller 170

Bør jeg være 100% tryg?

RUNE2
RUNE2 Nov 5 '19
Ja, det skal nok gå fint. Du kan evt. tjekke, at mekanikeren placerer liftens arme under løftepunkterne, som er pladerne med hul bag forhjul og foran baghjul.
Sider: « 1 2 3 4 5 »