Loading...
dk

Rammer TSLA kurs 400 i dag? | Tesla Forum

SuneH
SuneH Nov 25 '20

@Vildgut: Har dem endnu. Har ikke rigtigt styr på det med beskatning ved salg... Og umiddelbart giver det ikke mening at sælge og have dem stående i kontanter, da forrentningen i banken er med negative renter. Så skulle man købe nogle andre aktier i stedet - men... Tja, ved ikke lige hvilke det skulle være.

Så de får bare lov at stå lidt endnu, og indtil nu er det jo gået rigtig godt :-)

kapsel
kapsel Nov 25 '20
Citat fra SuneH

@Vildgut: Har dem endnu. Har ikke rigtigt styr på det med beskatning ved salg... Og umiddelbart giver det ikke mening at sælge og have dem stående i kontanter, da forrentningen i banken er med negative renter. Så skulle man købe nogle andre aktier i stedet - men... Tja, ved ikke lige hvilke det skulle være.

Så de får bare lov at stå lidt endnu, og indtil nu er det jo gået rigtig godt :-)

En anbefaling herfra: tag noget profit, og sørg for at ramme max'et på de 55.300 kr. (i 2020) til den "lave" 27% skat hvert år. Det kan godt svare sig lige at sætte sig lidt ind i de skattemæssige konsekvenser ved at have lavet så pæne gevinster på aktier.

Hvis du ikke har andre aktier, så prøv også at diversificere lidt ved at sælge lidt ud og købe i noget andet, fx i en anden branche. Overvej hvor meget aktien evt. skal falde før du trækker stikket på den, sæt et stop-loss og hold fast i din beslutning. Ellers kan den falde lige så hurtigt som den er steget, eller hurtigere, og det du troede du var i plus, pludselig blive et meget lavere beløb.

Det er surt at sælge ud og se aktien stige fortsat, men uanset hvor stort et plus man har, så er et plus altid flot :-) Jeg er selv lang på Tesla men har løbende solgt lidt ud for netop at diversificere en iøvrigt pæn gevinst.

MOS
MOS Nov 25 '20

@kapsel

Der bliver ikke meget diversificering for 55.300 kr. ud af en formue på 650.000 kr.

Men ellers en række rigtig gode råd, du kommer med.

kapsel
kapsel Nov 25 '20
Citat fra MOS

@kapsel

Der bliver ikke meget diversificering for 55.300 kr. ud af en formue på 650.000 kr.

Men ellers en række rigtig gode råd, du kommer med.

Klart, og enig - nu var de 55.300 også mest ment i forhold til skatten :-)

MOS
MOS Nov 25 '20

Et andet råd kunne være at investere i mindst 10-15 forskellige aktier. Og at ingen af dem bør fylde mere end 20% af porteføljens samlede værdi.

P85DK
P85DK Nov 25 '20

Smid de 55.300 i jd.com og håb på at samtlige analytikere har analyseret korrekt, så kan du være heldig at ramme en højdeflyver igen

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 25 '20
Jeg lader aldrig en aktie fylde mere end 10%. Af den samlede portefølje. Et andet råd kunne være at have stop loss på Max. 10%. I så fald kan ens tab aldrig overstige 10%
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 25 '20
MOS
MOS Nov 25 '20
Citat fra Gustavsfar1 Et andet råd kunne være at have stop loss på Max. 10%. I så fald kan ens tab aldrig overstige 10%

Jo, det kan det sagtens. Aktiekurser er ikke kontinuerte; der kan sagtens opstå "gaps", hvilket ofte sker, når en ny handelsdag starter. F.eks. kan en aktie være faldet med 9% den ene dag. Og næste dag, når børsen åbner igen, er åbningskursen måske faldet 20%.

Der kan også opstå relativt store spring i aktiekursen inden for en handelsdag, hvis der er lavt handelsvolumen i aktien.

Selv hvis en aktie falder nogenlunde kontinuert, kan man ikke være sikker. Hvis du har et stop loss på f.eks. 10% og aktiekursen krydser dit stop loss i nedadgående retning, så skal du også sætte en minimum limit kurs, som du vil sælge til. Lad os sige, du har valgt et stop loss på 10% og sat en minimum limit kurs på 11% under din købskurs. Inden du når at få eksekveret dit salg, kan det være at kursen allerede er nede med 12% og så går din handel ikke igennem, før du sætter din limit kurs yderligere ned. Når du har erkendt, at handlen ikke er gået igennem, kan det være du reducerer din minimum limit til f.eks. 13% under din købskurs, men i mellemtiden er kursen så faldet med 14% osv.

Hvis man vil være rimelig sikker på at få solgt, når stop loss bliver udløst, skal man altså sætte sin minimum limit kurs langt under stop loss kursen. Til gengæld løber man så også en kæmpe risiko for et stort tab, hvis der f.eks. ikke er meget handelsvolumen i aktien eller den er hysterisk volatil.

Under alle omstændigheder kan der komme en dårlig nyhed, som får aktien til momentant at dykke med f.eks. 20% og så er man fucked! Eller i værste fald, så går selskabet konkurs og man har mistet alt - uanset stop loss osv.

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 25 '20
Godt ord igen. Ja en ting er teori en anden er praksis. Må dog også være ærlig at sige at mine Teslaaktier pt fylder 13-14% selvom jeg allerede har solgt lidt ud af dem...
Vildgut
Vildgut Nov 26 '20
Citat fra MOS
Citat fra Gustavsfar1 Et andet råd kunne være at have stop loss på Max. 10%. I så fald kan ens tab aldrig overstige 10%

Jo, det kan det sagtens. Aktiekurser er ikke kontinuerte; der kan sagtens opstå "gaps", hvilket ofte sker, når en ny handelsdag starter. F.eks. kan en aktie være faldet med 9% den ene dag. Og næste dag, når børsen åbner igen, er åbningskursen måske faldet 20%.

Der kan også opstå relativt store spring i aktiekursen inden for en handelsdag, hvis der er lavt handelsvolumen i aktien.

Selv hvis en aktie falder nogenlunde kontinuert, kan man ikke være sikker. Hvis du har et stop loss på f.eks. 10% og aktiekursen krydser dit stop loss i nedadgående retning, så skal du også sætte en minimum limit kurs, som du vil sælge til. Lad os sige, du har valgt et stop loss på 10% og sat en minimum limit kurs på 11% under din købskurs. Inden du når at få eksekveret dit salg, kan det være at kursen allerede er nede med 12% og så går din handel ikke igennem, før du sætter din limit kurs yderligere ned. Når du har erkendt, at handlen ikke er gået igennem, kan det være du reducerer din minimum limit til f.eks. 13% under din købskurs, men i mellemtiden er kursen så faldet med 14% osv.

Hvis man vil være rimelig sikker på at få solgt, når stop loss bliver udløst, skal man altså sætte sin minimum limit kurs langt under stop loss kursen. Til gengæld løber man så også en kæmpe risiko for et stort tab, hvis der f.eks. ikke er meget handelsvolumen i aktien eller den er hysterisk volatil.

Under alle omstændigheder kan der komme en dårlig nyhed, som får aktien til momentant at dykke med f.eks. 20% og så er man fucked! Eller i værste fald, så går selskabet konkurs og man har mistet alt - uanset stop loss osv.

Som BAVA aktionær kan jeg kun bekræfte. 
Nikolaj
Nikolaj Nov 26 '20
Jeg er satme glad for, at jeg ikke har haft stop loss på mine Tesla-aktier. Så havde de været solgt med et tab på 7000kr. i løbet af få dage tilbage i 2018. Nu har jeg tjent over 1mDKK på dem i stedet
Forummets indlæg er redigeret af Nikolaj Nov 26 '20
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 26 '20
Tillykke med det :-)
Ice2EV
Ice2EV Nov 26 '20

Cool @Nikolaj.

jramskov
jramskov Nov 26 '20
Wow! Det er alligevel mange penge, fedt!
Nikolaj
Nikolaj Nov 27 '20
Tak, det er uden sammenligning min bedste aktieinvestering hidtil. Min edge som oplyst Tesla-ejer blev benyttet til et bet mod Wall Street med til slut lidt over 100 tdkk investeret.
Men det blev nu mere nævnt som et grelt eksempel på, hvilken potentiel upside man ofte vil miste, hvis man er for risikoavers mht. brug af stop-loss. Dog kan man sagtens bruge det til at slice ens position, så man stadig beholder en stor del af aktierne, hvilket jeg også selv har gjort lidt de senere måneder.
Vildgut
Vildgut Nov 27 '20
Quote from Nikolaj Jeg er satme glad for, at jeg ikke har haft stop loss på mine Tesla-aktier. Så havde de været solgt med et tab på 7000kr. i løbet af få dage tilbage i 2018. Nu har jeg tjent over 1mDKK på dem i stedet

Sweet! Godt klaret :)!  Enig i din stop loss antagelse om at man kan miste meget ved at hoppe ud. Men det er vel også den generelle saying om "time in the market beats....".

Læste også en undersøgelse om at størstedelen af de folk der solgte ud under finanskrisen kom så sent ind igen at de samlet set har mindre afkast end de folk der bare blev i markedet.

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 27 '20
Jeg købte ind lige inden finanskrisen og var kortvarigt nede med 70%. Holdte fast i alle aktier og har i dag 12 doblet værdien siden lavpunktet. Tror også at det betaler sig at holde fast da man let kan komme til at brænde nallerne ved at gå ud og ind på de forkerte tidspunkter.
SuneH
SuneH Dec 7 '20

Så rundede kursen 625 med en meget markant stigning i dag. Nogen der ved hvad der driver prisen op? Mig bekendt er der ikke kommet nye nøgletal eller epokegørende nyheder?

Bianco
Bianco Dec 7 '20

Der er vist mange USAske pensionsfonde som skal have x% af hver aktie i det index TSLA bliver del af 21. dec. Og så er der vist nogle short'ere som er ved at lukke deres short (= købe).

jramskov
jramskov Dec 7 '20

Synes jeg hørte noget om at shorts havde tabt $35 mia. på Tesla i år, det lyder helt vildt.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 »