Loading...
dk

Rammer TSLA kurs 400 i dag? | Tesla Forum

cth
cth Oct 31 '21

Hvis vi alle går på pension som 50 årige eller bare mange af os... hmmm..

Tror faktisk det bliver et af de store problemer i fremtiden.

jth
jth Oct 31 '21
50 bliver nok ret usædvanlig, men jeg sigter efter 60-65år (jeg kan få folkepension som 71 årig (forventet)).

Lovgiverne kan gøre det mere attraktivt at arbejde til op i 70erne, eller gøre det meget besværligt at lade sig pensionere tidligt. Mon ikke det bliver det sidste … :(
webercarbmann
webercarbmann Oct 31 '21

Der er ingen tvivl om at vi ser ind i en stigende ulighed.  Groft stillet op bliver der to grupper.  De sunde (og ofte velhavende) der kommer til at leve længe og de usunde (ofte mindre bemidlede) der kommer til at lave kortere.  De sunde og velhavende har på et tidligt tidspunkt valget om at drosle deres fuldtidsarbejde ned og de kommer til at kunne trække på deres kollektive arbejdsmarkedspensioner længe. De kan også vælge at arbejde til de bliver 70 - de har stadig mange gode ar tilbage. 

Der er selvfølgelig alle mulige nuancer blandet ind imellem disse to grupper men tendensen kan ikke diskuteres.

Hvor mange af jer har læst "Lifespan" af David Sinclair? 

Hanssing
Hanssing Oct 31 '21
Citat fra webercarbmann

Der er ingen tvivl om at vi ser ind i en stigende ulighed.  Groft stillet op bliver der to grupper.  De sunde (og ofte velhavende) der kommer til at leve længe og de usunde (ofte mindre bemidlede) der kommer til at lave kortere.

Enigh fsva. stigende ulighed, og ikke at jeg mener det i sig selv er et problem. Men der har været et generationstyveri, med de helikopterpenge som er smidt ud henover de seneste år og vilde huspris og aktie-stigninger. Godt jeg ikke er 20-22årig og skal ud på et boligmarked lige nu.

Uligheden kommer i spil i den stoledans som aktiemarkedet (og boligmarkedet) er, og nogen skal jo betale for vi er visse steder langt langt over hvad firmaerne retfærdigvis burde handles til. F.eks. TSLA der jo helt har mistet jordforbindelsen.

Men, men, der kommer et skrald af en korrektion - for det gør der altid.

Før eller siden er der nogen som peger og siger at kejseren ikke har noget tøj på. Så skal man bare sætte sig på en af stolene. Bare godt man ikke shortede TSLA imens det gik op ad, av av - det er også noget af en shortsqueeze lige nu.

Forummets indlæg er redigeret af Hanssing Oct 31 '21
Kiefer
Kiefer Oct 31 '21

Vel egentlig både og. Mange af de job vi har i dag som man vil kalde for nedslidningsarbejde.

Bare se på en murer, hvis en satte en murer til at lave og slæbe det man slæber som murer i dag, så ville han nok grine sin røv i laser over de ikke tager ordentligt fat og bruger løftehjælpemidler ;)

Der er jo ingen der siger, at murerarbejde ikke om 20 år kan bestå af et antal robotter der lægger mursten på plads. 

Nå ja, her kommer jeg jo så uforvarende til at kalde håndværkere for at tilhøre gruppen af mindrebemidlede, der er vist ikke noget der kan være meget længere fra sandheden. En murers løn slår jo nærmest overlægen i kroner øre pr. time...

Det eneste tidspunkt der har været nemmere at komme ind på boligmarkedet har vel været tilbage i 80'erne før kartoffelkuren. Lige siden har det været dyrere, både hvad angår priser på husene og de økonomiske muligheder i form af rentefradrag osv.

Dem der satsede på shorts da TSLA kursen stak af, er vel nogen af dem der har mistet allerflest penge i det hele taget. Man kan kun håbe for dem at det er forskellige der har været ind/ud i løbet af tiden ;)

Jeg kan kun ærgre mig over jeg ikke hoppede med i 2013 da jeg bestilte bilen første gang, det havde været sjovt i dag. Lige nu er jeg i ca. +200%  på værdien af de aktier jeg jeg købte lige efter splittet. 

Jeg solgte lidt ud lige inden den igen stak lidt af for en måneds tid siden, men sådan er det jo altid. Skulle bruge 100K kr. på grund af nogle kapitalkrav fra Innovationsfonden, og så var det nemt lige at sælge lidt aktier...

Og min egen pensionsalder, så længe jeg gider, og stadig synes det er sjovt, så tror jeg ikke der vil være forskel på om jeg stopper som 50-årig (hvilket er vildt usansynligt eftersom jeg pt. er 47 :) eller som 80 årig.  Så længe jeg synes det er sjovt det jeg laver, hvorfor så gå på pension?

/Martin

Vildgut
Vildgut Nov 1 '21
Citat fra Kiefer

Vel egentlig både og. Mange af de job vi har i dag som man vil kalde for nedslidningsarbejde.

Bare se på en murer, hvis en satte en murer til at lave og slæbe det man slæber som murer i dag, så ville han nok grine sin røv i laser over de ikke tager ordentligt fat og bruger løftehjælpemidler ;)

Der er jo ingen der siger, at murerarbejde ikke om 20 år kan bestå af et antal robotter der lægger mursten på plads. 

Nå ja, her kommer jeg jo så uforvarende til at kalde håndværkere for at tilhøre gruppen af mindrebemidlede, der er vist ikke noget der kan være meget længere fra sandheden. En murers løn slår jo nærmest overlægen i kroner øre pr. time...

Det eneste tidspunkt der har været nemmere at komme ind på boligmarkedet har vel været tilbage i 80'erne før kartoffelkuren. Lige siden har det været dyrere, både hvad angår priser på husene og de økonomiske muligheder i form af rentefradrag osv.

Dem der satsede på shorts da TSLA kursen stak af, er vel nogen af dem der har mistet allerflest penge i det hele taget. Man kan kun håbe for dem at det er forskellige der har været ind/ud i løbet af tiden ;)

Jeg kan kun ærgre mig over jeg ikke hoppede med i 2013 da jeg bestilte bilen første gang, det havde været sjovt i dag. Lige nu er jeg i ca. +200%  på værdien af de aktier jeg jeg købte lige efter splittet. 

Jeg solgte lidt ud lige inden den igen stak lidt af for en måneds tid siden, men sådan er det jo altid. Skulle bruge 100K kr. på grund af nogle kapitalkrav fra Innovationsfonden, og så var det nemt lige at sælge lidt aktier...

Og min egen pensionsalder, så længe jeg gider, og stadig synes det er sjovt, så tror jeg ikke der vil være forskel på om jeg stopper som 50-årig (hvilket er vildt usansynligt eftersom jeg pt. er 47 :) eller som 80 årig.  Så længe jeg synes det er sjovt det jeg laver, hvorfor så gå på pension?

/Martin

Godt skrevet. Er fuldstændig enig, jeg håber også jeg vil synes mit arbejde er sjovt til jeg er 80 eller måske mere. Men jeg vil stadig have _muligheden_ for at smutte eller gå ned i tid når jeg er i 50'erne. Og netop derfor, sparer jeg også mere op end de fleste andre på min alder. 

Og glem nu ikke det med muren jo arbejder 2 jobs de første mange år af deres liv. 37 timer de betaler skat af, og så 37+ timer de ikke betaler skat af. No wonder de nedslides. Men så er det jo luksus vi andre som betaler fuld skat kan betale for de kan gå tidligt.

cth
cth Nov 1 '21

ha ha... go' humor 2 x 37 timer.

Så galt er det nok ikke, men ja 1x37 og 1x X er helt sikkert for mange murere og håndværkere.

har selv været der for længe siden.

Kiefer
Kiefer Nov 1 '21

Vi havde lige besøg af vores murer i dag der skulle lave noget sokkelarbejde på drivhuset, med moms vel at mærke.

Manden bliver 78 I næste måned og er "still going strong" med lille firma med en 34 ansatte..!

/Martin

Ice2EV
Ice2EV Nov 1 '21

@Kiefer der er også dem der ryger cigarer og drikker sprit, der bliver 94.

Jeg kender også murere der som 55 årig er så nedslidte at de ikke engang kan handle en liter mælk, idet den er for tung. Det er umiddelbart sjældent den slags nedslidning sker for en Djøffer/IT mand.

Måske vi skal se på det der uddanelse fra en anden vinkel. Hvad med hvis nu vi lavede DNA test på folk, og fandt via den vej frem til hvor meget hårdt arbejde de kunne holde til, og så allokerede uddannelse derefter. Så dem der kan holde til hårdt arbejde de bliver håndværkere, dem der ikke kan bliver akademikere.

;-)

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 1 '21
Johannelund
Johannelund Nov 1 '21
Tjaa nu har jeg set Vw id, ford Mustang e, Kia ev6, Tesla model y og for mig at se er der intet som i intet der berettiger Tesla aktiekurs, Tesla laver hurtige biler ja, betjeningen er en del ringere end konkurenterne, deres service er stort set fraværende, og hvis SUC åbnes op har alle et tilgængeligt ladenetværk, og det vil vrimle med nye elbiler indenfor bare 1 år og de vil være ude af beta-test inden 2 år, så mit gæt Teslas aktiekurs vil falde dramatisk
cth
cth Nov 1 '21

markedet har altid ret.... 

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 1 '21
Ice2EV
Ice2EV Nov 1 '21
Citat fra Johannelund Tjaa nu har jeg set Vw id, ford Mustang e, Kia ev6, Tesla model y og for mig at se er der intet som i intet der berettiger Tesla aktiekurs, Tesla laver hurtige biler ja, betjeningen er en del ringere end konkurenterne, deres service er stort set fraværende, og hvis SUC åbnes op har alle et tilgængeligt ladenetværk, og det vil vrimle med nye elbiler indenfor bare 1 år og de vil være ude af beta-test inden 2 år, så mit gæt Teslas aktiekurs vil falde dramatisk

Har du prøvet en ID3, hvor skærmen fryser efter 3 tryk, og stadig mener det er bedre end Tesla betjening, hvor intet fryser på noget tidspunkt? 

Vildgut
Vildgut Nov 1 '21
Citat fra Johannelund Tjaa nu har jeg set Vw id, ford Mustang e, Kia ev6, Tesla model y og for mig at se er der intet som i intet der berettiger Tesla aktiekurs, Tesla laver hurtige biler ja, betjeningen er en del ringere end konkurenterne, deres service er stort set fraværende, og hvis SUC åbnes op har alle et tilgængeligt ladenetværk, og det vil vrimle med nye elbiler indenfor bare 1 år og de vil være ude af beta-test inden 2 år, så mit gæt Teslas aktiekurs vil falde dramatisk
1183, du kan nå med før splittet hvis du er hurtig :P
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 1 '21

Sluttede i kurs 1208 i dag :-)

Vildgut
Vildgut Nov 1 '21
Haha ja det ser jeg. Det har været rimeligt meget fart på aktien den seneste tid :D

Det er skønt. 
jonsiii
jonsiii Nov 1 '21
Citat fra jonsiii

Men nu er løbet lidt kørt..

Nå.. jaja skidt. Men seriøst. Værdi 1 mio mio. dollars? Det er jo totalt vildt. =)

Og det var så 20% _ekstra_, siden løbet var kørt. ;)

Vildgut
Vildgut Nov 2 '21
Citat fra jonsiii
Citat fra jonsiii

Men nu er løbet lidt kørt..

Nå.. jaja skidt. Men seriøst. Værdi 1 mio mio. dollars? Det er jo totalt vildt. =)

Og det var så 20% _ekstra_, siden løbet var kørt. ;)

It ain't over till the fat lady sings. 
Noogi
Noogi Nov 2 '21

Tillykke til de standhaftige! Så må vi se hvor store udsvingene blir. Det er ikke let at lave store penge for den gennemsnitlige hobby aktionær. Man kan være heldig med en tilfældig position. Den kan så hedde TSLA. Men af hvad jeg har set taber de fleste penge eller laver moderate afkast over tid ift de dygtige. Både i % og volume .Flertallet er helt sikkert for følelsesladede eller rigide. Eller for traditionelle eller for uerfarne. Eller for dovne. Ofte en kombination af det hele. Har været relativ heldig med mine investeringer men det er en dråbe i vandet set ift et par dygtige folk jeg har mødt. De er bare skåret fra et andet stykke stof end os andre og jeg erkender jeg ikke kommer fra det samme stykke. Holder stadig kontakten med en tidligere bruger herindefra som kan sit kram. Han stoppede tildels med at deltage i debatten fordi der ofte var folk der udfordrede hans og andres tilgang til tsla. Eller nærmest gjorde grin med andre fordi de selv er snæversynede og har et stort ego. Selvom han faktisk prøvede at dele ud af sin tankegang omkring aktien af godt hjerte så at sige. Der er mange der godt kan lide at fremstå som at de kan noget. Også på investeringsfronten. Selvom de sikkert kan meget lidt når det kommer til stykket. Lidt synd han smuttede for han havde helt ret. Han er for længst gået på tidlig pension pga hans tilgang til tsla og andre investeringer. Det gjorde han i en alder af 40 og lever nu et meget bekvemt liv. Helt self made. Ham har jeg lært en del af men kan ikke følge med på det psykiske eller hans disciplinerede tilgang. 

cth
cth Nov 2 '21

Puha... husk afsnit.

Jeg er super glad for mit bekvemme liv hvor jeg går på arbejde.

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 2 '21
Noogi
Noogi Nov 2 '21
Quote from cth

Puha... husk afsnit.

Jeg er super glad for mit bekvemme liv hvor jeg går på arbejde.

Pension er ikke lig med at man ikke laver noget der er stimulerende. 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 »