Og frisk åbnet i Norge også. 20 stk V3'ere + Circle K har 4x 150 kW + 4x 50 kW.
https://www.youtube.com/watch?v=yXjjl-RYbVg
Og dælme et smart skuffesystem til den S'er, der står for Tesla Mobile Service.
Og frisk åbnet i Norge også. 20 stk V3'ere + Circle K har 4x 150 kW + 4x 50 kW.
https://www.youtube.com/watch?v=yXjjl-RYbVg
Og dælme et smart skuffesystem til den S'er, der står for Tesla Mobile Service.
Spændende! Har netop bestilt tid til CCS “ombygning”Så er der en klar i Holland: https://twitter.com/robertvg/status/1279088825155887108?s=20
Den har kun CCS, så noget kunne tyde på at Model S og X ejere bør få investeret i en CCS adapter.
Det bliver så åbenbart en SuC som os med S/X ikke kan benytte.....
interessant at se hvad et CCS kit består af - det kunne de da tilbyde, nu når de alligevel stod der ;-): https://youtu.be/yXjjl-RYbVg?t=539
Det må være en lidt større ændring der skal foretages siden de ikke har opdateret Model S og X til CCS i Europa.
Ja netop - ladeporten er en del af baglygte designet, så de skal laves om, og der er nok også nogle pladedele der skal laves om.
Og det er nok ikke en løsning de vil anvende på hjemmemarkedet, hvor de bruger et andet stik.
Jeg tror, de vil lave en løsning med en ladeport, der er stor nok til enhver type stik på alle deres markeder. Men det kræver naturligvis redesign af lygten/pladedele. Og det er nok ikke noget, der har fået høj prioritet. Så indtil videre må vi nøjes med en løsning med CCS-adapteren for dem, der har behovet.
Synes faktisk de svigter topmodellerne lidt. De har også langsommere hurtigladning og når de nu vælger at lave SuC'ere med CCS only, så burde de godt have skiftet til CCS for alle modeller inden.
Som jeg har forstået det så er nye Model S og X forberedt til CCS og der følger adapter med når man køber bilen. Jeg mener det har været sådan i et års tid.
Det ved jeg nu ikke helt, herhjemme er vel omkring 90% af alle Model S og X med fri supercharger og uden CCS. Så hvis man kun bygger nye SuC'ere med CCS tvinger man alle de ældre biler til at spendere jeg ved ikke hvor mange tusinde kroner for fortsat at kunne bruge en funktion Tesla påstod var gratis...
Og når jeg ser biler holde ved SuC'ere så er det vel også næsten udelukkende dem med fri SuC man møder. Alle dem der skal betale bruger det jo ikke nær så ofte. Men det er selvfølgelig også en måde hvorpå Tesla kan spare penge, ved at tvinge ældre biler til ikke at bruge dem, eller betale for en opgradering...
Nogen der ved hvad det er Tesla laver om, når de "opgraderer" en bil til at kunne benytte CCS ladere udover en adapter?
Martin - kik på video'en jeg linker til i #69 - Tesla Bjørn får vist det kit servicevognen har liggende. Det ser ud som om det er en kommunikationsboks som bare skal fødes med 12V for at kunne omsætte CCS til/fra Tesla's interne protokol
@Kiefer - jeg er grundlæggende enig i at det er et problem at der er en stor gruppe biler der er solgt med fri SuC og at de som udgangspunkt ikke er kompatible med CCS.
Nu er CCS valgt som standard i EU og derfor er det positivt at Tesla følger med. Hvorvidt en betalt adapter er nok og om den er billig nok er så spørgsmålet. Det kunne være interessant at få prøvet det spørgsmål af.
Men det vil da være surt at køre ind på en SuC uden at vide at den kun er med CCS, så som minimum vil jeg da forvente at Tesla fortæller meget tydeligt hvis det er tilfældet.
Og når jeg ser biler holde ved SuC'ere så er det vel også næsten udelukkende dem med fri SuC man møder. Alle dem der skal betale bruger det jo ikke nær så ofte. Men det er selvfølgelig også en måde hvorpå Tesla kan spare penge, ved at tvinge ældre biler til ikke at bruge dem, eller betale for en opgradering...
Herhjemme tænker jeg mange har brugt CLEONs UFC ladere indtil for nyligt da de i en meget lang periode var gratis. Nu koster de penge og for EON abonnenter (os bla.) koster Tesla SuC nu cirka det halve af hvad det koster os at lade ved UFC stationerne.
Men det vil da være surt at køre ind på en SuC uden at vide at den kun er med CCS, så som minimum vil jeg da forvente at Tesla fortæller meget tydeligt hvis det er tilfældet.
Mon ikke CCS only stationer simpelthen ikke vises i biler der ikke supporterer det? Det er selvfølgelig noget lort hvis man så har glemt adapteren...
Jeg fik i September 2019 retrofittet CCS adapter hos Tesla ifm udskiftning af batteri under garanti. Det kostede mig 2986,40 Kr. Men det er muligt prisen afspejler at de i forvejen arbejdede med batteri og chargeport.
Det koster 3733,- iflg deres hjemmeside :https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharging
Hvor meget koster det at få eftermonteret CCS Combo 2?
Eftermonteringsservice af CCS Combo 2 vil koste 3733 kr., inklusive udgifterne til en CCS Combo 2-adapter (1269 kr., hvis den købes separat).
Nu kan jeg kun udtale mig om Model 3, men den kunne godt finde ud af det modsatte da der kun var et begrænset antal CCS Superchargere i Europa. Så mon ikke Model S/X uden retrofit også har styr på hvilke stationer der kun har CCS.
@Kiefer
Som jeg forstår skifter de et print, så bilen kan snakke CCS udover SuC protokollen. Vel som såden en 'rimelig' pris.
Jeg er nu enig i at S/X savner en opdatering hvor CCS er indbygget og nok også et løft i kabine osv. for ikke at virke som den lidt ældre umoderne storebror, især når Model Y rammer markedet også.
mbk: Om prisen er rimelig er jo i princippet underordnet. Tesla har solgt ubegrænset adgang til SuC, det vil så ikke længere være tilfældet hvis de ikke kan lade bilerne op...
Da de byggede den seneste SuC ved Åbenrå var det også med begge typer stik, så mit gæt er at det sikkert også vil være tilfældet i Ikast. Alt andet vil da være pænt dumt.
Måske jeg skulle spørge Jeppe fra Hinnerup Auto om ikke det er noget han skal til at begynde og lave også, så plejer Tesla at sætte priserne ned efterfølgende ;)
/Martin