Loading...
dk

Supercharger Ikast - bekræftet | Tesla Forum

baldur
baldur Jul 25 '20

Den tavle giver nada mening for mig. Er der nogen der kan gennemskue og forklare det? Der står tilsyneladende at laderen både har AC input på 350 kVA og DC input/output 1000 volt på 575 kW og tilsammen giver det åbenbart 250 kW DC output. Der står også at det er en 350 kVA charger med 4 outputs. Derudover har vi fået at vide at det angiveligt er en 1 MW lader der kan lade fire biler med 250 kW samtidigt.

Der er noget der ikke hænger sammen her. Hvad laver den dims? Er det AC 380 til 480 V (elnet) til DC 400-500V (batterispænding)? Eller er det DC 1000V til DC 400-500V med en ekstern AC til DC konverter et andet sted?

DeaconWP
DeaconWP Jul 25 '20

Den boks med det skilt er den der styrer, hvor meget spænding og strøm, der sendes ud til den tilkoblede bil. Det der Post DC output er hvad den formår at regulere, efter det stabile DC niveau, som udgangs trinnet fødes med.

Selv boksen kan modtage strøm ude fra. Den kan som med så meget andet modtage veksel strøm, som den så selv omdanner til DC, Jævnstrøm. Der er så data for hvilket spændingsområde den kan arbejde med.

Der ud over kan den modtage jævnstrøm udefra, og så bare regulere det ud til den ladende bil, som når den modtager AC. Der er så også data for, hvor meget spænding og strøm den kan håndtere i det tilfælde.

Grunden til, at den kan modtage og videresende DC er, at den så kan stilles op som forsyning af biler, direkte fra et batteri lager.

baldur
baldur Jul 25 '20

Men det betyder faktisk at der SKAL være et batterilager hvis den skal kunne lade med mere end 350 kW og det forudsætter tilmed en powerfactor 1 ved konvertering fra kVA til kW. Uden batterier deles fire biler om 350 kW (eller mindre) ?

Faktisk giver det massere af mening givet at bilerne kun i kortere tid trækker fuld effekt og så kan man udglatte effektkravet til elnettet ved at tilføje batterier. Men er der så batterier i det skab også? Eller er der et andet sted på pladsen med en container fyldt med batterier?

Den når dog ikke op på 1 MW lige meget hvordan jeg vender tallene. Det bliver 925 kW hvis vi tror den kan trække 350 kW fra elnettet samtidig med at den trækker 575 kW fra batterilageret.

Er der nogen der ved hvilken powerfactor vi kan regne med for en state of the art AC til DC konverter?

baldur
baldur Jul 25 '20

Er det måske også muligt at de har koblet de tre ladere op på en fælles 1 kV bus, således at et skab kan sende overskydende DC til de andre ladere? I så fald er hele sitet på 1 MW som deles mellem 12 biler. Men det bliver svært at få 250 kW når 12x TM3 ruller ind samtidig.

Jeg tænker at det må være sådan det fungerer. Vi har tre AC til DC generatorer, der forsyner en fælles DC strømskinne på tværs af alle tre skabe. Og så har vi 12 DC til DC regulatorer, fire i hvert ladeskab, der trækker DC strøm fra den fælles DC strømskinne. På den måde er det ligemeget hvordan bilerne fordeles mellem de 12 ladestandere, men de kan ikke trække mere strøm end hvad de tre AC til DC konvertere tilsammen kan levere.

Forummets indlæg er redigeret af baldur Jul 25 '20
Kiefer
Kiefer Jul 27 '20

Måske en lille mule grotesk, men har i dag fået en pris på CCS kittet på ca. 3750 kroner for hardwere-delen, uden installation.

Skal en ranger ud og gøre det, koster som andre har skrevet 3700 kroner. så med andre ord. Tesla installerer mere eller mindre gratis...

/Martin

baldur
baldur Jul 27 '20
Var forbi Ikast igår og toppede ved 242 kW 1600 km/t ved 20%. Men fordi det går så hurtigt, så skal man ikke andet end blinke med øjnene før vi er nede på mere almindelige hastigheder.
MOS
MOS Jul 28 '20

@jramskov

Det er lidt vildt med dine billeder i indlæg #153 og #154. At den skulle kunne lade fra 22% til 90% på 7 min. eller lade fra 33% til 90% på kun 5 min. - det vil jeg alligevel gerne se, før jeg tror det!!!!! Mon ikke Tesla er lige lovligt optimistiske her, selvom det er V3?

baldur
baldur Jul 28 '20
Citat fra MOS

@jramskov

Det er lidt vildt med dine billeder i indlæg #153 og #154. At den skulle kunne lade fra 22% til 90% på 7 min. eller lade fra 33% til 90% på kun 5 min. - det vil jeg alligevel gerne se, før jeg tror det!!!!! Mon ikke Tesla er lige lovligt optimistiske her, selvom det er V3?

Det er time remaining indtil han har nok strøm til at nå den næste destination med 5% i reserve. Eller sådan var det i hvert fald i dag da jeg var på vej hjem :-) 

MOS
MOS Jul 29 '20

@baldur

Nårh ja, det er da vist rigtigt nok... Tænkte bare at det var ladetiden til 90%, da stregen var sat til 90%.

jramskov
jramskov Jul 29 '20
Baldur har ret og ja, det er dårlig UI fra Teslas side.
Ice2EV
Ice2EV Jul 29 '20

Den plejer vel også at skrive "5 minutter to continue your trip".

Når så de 5 minutter er nået, så skifter den til at vise tid til fuld eller indstillet ladning.

Bemærker den suger 11% på 2 minutter, men samtidig så er den allerede faldet til 155 kW på de 2 minutter. Dvs den kan juice op fra 0'ish til 33% på ca 5 minutter. Det er jo også en slags. 

Tænker ikke den er 4 minutter hurtigere til 80% end en IONITY lader der går til 189 kW til en start.

Flash
Flash Aug 13 '20

Det ser ud til at der er kommet en noget billigere pris på CCS Retrofit:

Hvor meget koster det at få eftermonteret CCS Combo 2?
Eftermontering af CCS Combo 2 vil koste 2450 kr., inklusive udgifterne til en CCS Combo 2-adapter.
https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharging 

jramskov
jramskov Feb 20 '21

Så nogen på Facebook skrive tidligere i dag at de havde ladet der uden problemer.

CanEl
CanEl Mar 3 '21

så er ikast opgraderet med toiletbygning lige ved siden af

PeterE
PeterE Mar 4 '21

Hvis V3 er - og det skal det vel være - det nye sorte, så er der vel ingen vej udenom en CCS-opgadering af min veteranbil? (Model S 2015)

KimT
KimT Mar 4 '21

Jeg betalte for opgraderingen. Med vores bil har vi 2 muligheder; lad langsomt (11kW) eller lade hurtig på SuC (båb båb båb...). Men med CCS opgraderingen har vi nu mulighed for at lade hurtigt andre steder, og set tilbage de sidste 5 år, er der da mange eksempler på hvor vi godt kunne have haft brug for det

cth
cth Mar 4 '21

Jeg har ikke helt forstået det der med CCS.

I den gamle model S som din Kim, hvad er det så man får ændret?

I min nye S har jeg fået en adapter med.

Men den giver vel ikke hurtigere ladning, men blot mulighed for at kunne bruge de nye ladere?

P85DK
P85DK Mar 4 '21

I den gamle sættes en styreboks ind, så den kan tale med CCS. I den nye er denne funktion til stede ab fabrik. Adapteren er kun fordi der ikke er plads til et CCS stik på en Model S eller X.

CCS er den alt overskyggende standard for ladestandere i Europa - tænk Betamax og VHS. Det ville være fuldstændigt hovedløst hvis Tesla ikke fulgte denne standard og det er fedt at de har givet muligheden for at ældre biler kan opgraderes til den standard

PeterE
PeterE Mar 4 '21
Citat fra P85DK

I den gamle sættes en styreboks ind, så den kan tale med CCS. I den nye er denne funktion til stede ab fabrik. Adapteren er kun fordi der ikke er plads til et CCS stik på en Model S eller X.

CCS er den alt overskyggende standard for ladestandere i Europa - tænk Betamax og VHS. Det ville være fuldstændigt hovedløst hvis Tesla ikke fulgte denne standard og det er fedt at de har givet muligheden for at ældre biler kan opgraderes til den standard

Tjek! Tak :) 

jramskov
jramskov Mar 4 '21

Kunne være fint hvis de nye refreshed Model S/X kom med CCS som standard i stil med Model 3.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »