Her ordlyden i den amerikanske tilbagekaldelse: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/RCLRPT-20V630-7305.PDF
"Problemet" Hyundai nu står med at salget af nye biler skal stoppes ind til de har fået styr på det (lovgivning i USA). Men umiddelbart burde indkaldelsen ikke gælde nye biler.
Jeg har fulgt en sag fra UK hvor en ejer havde problemer med at batteriet blev for varmt når han ladede på hurtigladere. De lokal havde ingen anelse, og vidste ikke at man selv kunne hive data ud på mobil via OBD2 stikket. Så han kunne tydeliget se at den ikke kølede. Første da Hyundai fik sendt teknikkere som beholdte hans bil i et par uger mente de at de havde fundet en fejl. Og da det var det første tilfælde ende de faktisk med at købe bilen tilbage så de havde den til videre undersøgelser.
De har faktisk i den sidste FW opdatering hævet ladekurven - eller den holder max. på 78kW længere nu. Men kun hvis værkstedet kan finde ud af at smide FW opdateringer på bilen. Den skærm de gør det fra har kun plads til 4 linjer på skærmen, og selv om man vælger "select all" tager den kun de 4 der er på skærmen. Resultatet er at ikke alle opdateringer bliver lagt på en bil (sidste skulle der vist have været 6 opdateringer tilgængeligt). Det kan jeg se på min - men kun ved at vide at der er et punkt fra settings menuen der burde være forsvundet hvis bilen har fået alle opdateringer. Resultatet skulle vist bl.a være at man ikke kan lade med op til 77kW - men det har vi heller ikke mulighed for.
Men smart system til opdatering. Så det kan da godt være at Hyundai finder fejl, og sender opdateringer ud, men hvis værkstedet ikke har styr på at få lagt det hele på kan det jo være ligegyldigt!