Loading...
dk

Lader din model S/X også langsomt - så bliv en del af "Ladegruppen" | Tesla Forum

Ledsager
Ledsager Apr 15

Er der nogen der har erfaringer med en henvendelse til FDEL (Forenede Danske Elbilister) om problemerne med de langsomme ladetider og/eller den mindskede batterikapacitet?

Ledsager
Ledsager Apr 21

Jeg har nu selv kontaktet FDEL og er blevet mødt med betydelig større velvilje end da jeg kontaktede FDM, som jeg ellers er medlem af. Tænker at melde mig ind. 

Asger
Asger May 22

Jeg havde egentligt tænkt mig at opgradere bilen med en CCS combo 2 oplader, men ved forventningsafstemningen, blev jeg informeret om, at det IKKE ville forbedre ladetiden. Ej heller villet et nyt batteri med bedre komponenter løse problemet. Det var heller ikke muligt at købe et nyt batteri med større kapacitet på et senere tidspunkt da SKAT ikke accpterer ændringer i konfigurationen af bilen. Er der nogen som kender lovgivningen, da det lyder som en dårlig undskyldning.

burns
burns May 22
Maj for kun fuld ladehastigheden når batteriet er opvarmet til 40 grader (ser det ud til). Tidligere blev det lader med fuld skrald selv om batteriet var betydelig køligere. Den gang udnyttede man at opladningen varmede batteriet op hvorefter kællingen gik i gang så man ikke røg over 45 grader. Det lader til at være nødvendigt nu at end target på navigationen er en Supercharger og at der er langt nok hen til den så batteriet kan nå at blive varmt nok. En tur på 150km motorvej er nok. Men 150km motorvej ved max 130 kmt og uden Supercharger som mål vil ikke resultere i et varmt nok batteri og ladehastigheden vil derfor være lavere.

Når man starter opladningen, så stiger temperaturen fra 40 til 45 grader hvorefter blæser kører, dig ikke med fuld styrke. Når batteriet er over ca 50% så falder temperaturen til 36 grader.

Jeg har prøvet med 160kmt (lige under) i sidste 20 km før Supercharger (80km tur i alt), men kunne ikke få batteri længere op end 36 grader (havde ikke Supercharger som mål). 36 grader var stabil og ikke stigende under sidste del af kørslen. Pointen er at man skal køre meget hurtigt i længere tid før batteriet varmes lige så meget op som hvis man vælger Supercharger som destination.

Trælst at man ikke kan få høj ladehastigheden ved lavere temperaturer mere.
MOS
MOS May 23

@burns

Har du prøvet at køre "elastik-kørsel" det sidste stykke før SuC? Altså hvor du giver den fuld pedal i nogle få sekunder, derefter slipper speederen, så den bruger max. regen osv. Det burde være særdeles effektivt til at varme batteriet op. Dette kan lade sig gøre uden nødvendigvis at bryde fartgrænserne, da man f.eks. kan køre elastik-kørsel mellem 100-130 km/h - naturligvis under hensyntagen til evt. øvrig trafik. Jeg er nysgerrig efter at høre andres erfaringer med denne metode.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 May 23
Søgte lidt på teslas hjemmeside for at se hvad de selv skriver mht. nedsat ladehastighed over tid. De skriver at mange ladecyklusser, alder og slid kan medføre at ladehastigheder øges med et par minutter. Et par var 2 da jeg gik i skole, men nu om dage er et par tilsyneladende lig 20 ish minutter...
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 May 23
KimT
KimT May 23

Nu ved jeg ikke om det er sønderjysk; men udtyket "et par og tyve" har jeg da hørt før ;-)

Ledsager
Ledsager May 24

I "Ladegruppen" har vi hørt om et USA søgsmål (Rasmussen - eller noget i den stil - Lawsuit) med den problematik, som vi desværre også kender så godt i Danmark: Den stærkt forøgede ladetid og ofte også formindsket batterikapacitet efter sidste sommers softwareopdatering.

Er der nogen af jer der har hørt om dette Lawsuit og det settlement, der er kommet ud af det?

Vi har også hørt at "nogen" bevidst fjerner alle posts, der indeholder omtale af dette lawsuit. Både på Teslas fora og på uafhængige fora. 

Nogen der har viden om det?

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager May 24
KimT
KimT May 24

På TMC er der en tråd der oftes omtales "som den store tråd på TMC". Den består af knap 12.000 indlæg, og det første indlæg opdateres løbende med status. Der er ikke kommet noget ud af den endnu. De er vist i gang med en eller anden form for mægling (mediation), men den er vist udskudt et par gange efter ønske fra Tesla, samt at Corona har udskudt den yderligere. Ellers var det vist meningen de skulle mødes igen i slutningen af maj

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 24
Ledsager
Ledsager May 24

Tak for linket. Andre bidrag til info om sager mod Tesla i forskellige lande er velkomne.

Mobileineurope
Sagen kan følges her - ser også ud som om man kan læse alle dokumenter.
https://www.courtlistener.com/...smussen-v-tesla-inc/
Hvis man bruger CL’s søgefunktion kan man se en masse andre sager mod Tesla.
Forummets indlæg er redigeret af Mobileineurope May 27
Sider: « 1 2