Det er kun 70/85 batteriet der er med. 90 batteriet har en anden kemi/opbygning, og de første 90'er har faktisk være ramt af neddrosling hurtig efter de kom frem
Det er kun 70/85 batteriet der er med. 90 batteriet har en anden kemi/opbygning, og de første 90'er har faktisk være ramt af neddrosling hurtig efter de kom frem
Grunden til den er begrænset til 80% har ikke noget med sagen at gøre. Det er mere et forsøg på at begrænse at folk holder til 100%, således flere kan komme til.
Hermed en venlig reminder om at melde sig til søgsmålet - og huske at indbetale i alt DKK 4.000. De fleste har allerede gjort det, men der kunne jo være nogle få der er kommet fra det af en eller anden grund
-----
OBS: Tilmeldingsfristen for at deltage i gruppesøgsmålet er den 25. juni 2021. Såfremt du ønsker at være en del af sagen, skal du kontakte Advokathuset inden denne dato.
Kontaktinformation:
Advokat Torsten Pedersen
atp@advokathuset.eu
Jeg ser at prisen er steget fra 2500,- til 4000,-. Har alle jer der har betalt 2500,- måttet efterbetale 1500,-?
@burns
Ja, retten har bestemt, at vi alle skal indbetale i alt 4000,- hver. Hvis man kun har 2500,- i selvrisiko på sin forsikring (gælder vist de fleste), forventer jeg dog, at man får penge tilbage igen, når sagen er afsluttet.
Hejsa,
Jeg har en 2015 Model S, men jeg fik sidste år udskiftet batteriet pga. en fejl hvor jeg ikke længere kunne oplade. Jeg ved dog ikke hvad der blev skiftet til.
Vil dette søgsmål stadig være relevant for mig, når batteriet er blevet skiftet?
@Singh
Det kommer an på, hvilket batteri du har. Jeg antager, du har en 85'er?
Kig ind under bilen inde i hjulskærmen lige bag ved højre forhjul. På forreste højre hjørne af batteriet sidder en mærkat. Du skal helt ned på jorden og kravle for at kunne se den.
Det originale 400VDC batteri har en mærkat, der kunne se sådan ud:
Har du fået et nyt 400VDC batteri, så er det sikkert også blevet nerfed mht. ladehastighed, ligesom det gamle. Søgsmålet vil derfor også være relevant for dit nye batteri.
Der eksisterer også et nyt 350VDC batteri, som Tesla i enkelte tilfælde har brugt som udskiftningsbatteri. Det nye 350VDC batteri har en mærkat, der kunne se sådan ud:
Hvis du har været så heldig at få et af de nye 350VDC batterier, så har det en noget anden ladeprofil, der minder lidt om det gamle 400VDC batteri fra før FW opdateringen, der reducerede ladehastigheden. Ladeprofilen er ikke helt identisk, men tæt på - nogle steder på ladekurven er den lidt bedre, nogle steder lidt ringere. Men alt i alt rigtig fint. Batteriet har også lidt højere energikapacitet.
Hvis du har det nye 350VDC batteri, så bør der ikke være noget problem med ladehastigheden. Så søgsmålet er ikke relevant for dette batteri.
Du kan også nemt selv tjekke ladehastigheden på dit batteri, når du lader på en Tesla SuC. En tur på ca. 100 km med navigation sat til SuC burde her i sommervarmen være rigeligt til at få batteriet op på optimal driftstemperatur. Sæt stikket i og observer ladeeffekten i kW. Det første halve minut ramper den gradvist op. Så peaker den og falder i løbet af de næste par minutter ofte lidt ned igen, inden den stabiliserer sig på en gradvist faldende ladekurve. Så se bort fra de første par minutters opladning, hvor der ofte er en kortvarig peak, der stikker uden for den generelle ladekurve. Hvis den har ladet mere end et par minutter, så aflæs ladeeffekten ved. f.eks. 25%, 50% og 75% SoC.
Mit batteri havde følgende, omtrentlige ladeeffekt ved varmt batteri hhv. før og efter FW opdateringen, der reducerede ladehastigheden:
SoC Før Efter
25% 110 kW 80 kW
50% 75 kW 60 kW
75% 45 kW 40 kW
Ved at sammenligne, om din ladeeffekt ligger tættere på Før- eller Efter-kurven, kan du afgøre, om dit batteri har et problem med ladehastigheden.
@MOS måske skal det lige tilføjes, at batteriet skal være afladt til 10% (40 km) for at få de ladeprocenter.
Er der nogen der har oplevet forkortet ladetid efter seneste opdatering til Model S 70 og 85?
Jeg har selv testet og har ingen forskel kunne måle i forhold til tidligere.
Hej MOS
Hvorfor har tilbagebetaling af de 4000 kr til advokaten noget at gøre med selvrisikoen på bilens forsikring ? Eller er der noget jeg har misforstået ?
Axel
Det giver ikke mening at bilens selvrisiko skal ind over dette. Jeg forstår godt at advokaten skal have 4000 pr bilejer ( til dækning hvis vi taber sagen) men vores forsikringen dækker da ikke denne sag ,,,
Jeg har I øvrigt en selvrisiko på 15000 for at minimere præmien.
De fleste bilforsikringer har en retshjælp indbygge, måske den har anden selvrisiko, end kasko'en.
Der er retshjælp inkluderet i kasko forsikringen og den normale selvrisiko på retshjælpen er 2500, mens der åbenbart er nogen med 4000. Den normale selvrisiko har ikke noget at gøre med selvrisikoen for retshjælpen.
Det kører via advokaten, da selvrisikoen næppe bliver dækkende for de samlede omkostninger og så har de lidt cash flow i mellemtiden ;-)
@AxelEmil
Som jeg har forstået det, så dækker de 4000,-, vi skal indbetale, selvrisikoen på kaskoforsikringens retshjælpsdækning. Som P85DK skriver, har de fleste retshjælpsforsikringer en selvrisiko på 2500,-, men enkelte har 4000,-. Jeg antager, at det for at minimere administrationsbesværet og for at gøre det ens for alle er besluttet, at alle så bare skal indbetale 4000,-. På den måde er dækningen af sagsomkostningerne sikret. For hvis de endelige sagsomkostninger pr. bil bliver højere end selvrisikoen, så dækker retshjælpsforsikringen resten. Hvis de udgiften bliver lavere, går jeg ud fra, at man får penge retur efter slutopgørelsen.
Moss
Tak for forklaringen. Vil det sige at advokaten påtager sig at kontakte alle vores individuelle forsikringsselskaber for dels at indbetale selvrisikoen og dels at få udbetalt forsikringsdækningen fra hvert af disse ?
@AxelEmil
Ja, det går jeg ud fra. Det bliver nok lidt af en logistisk udfordring at finde ud af, hvordan regningen skal fordeles mellem de forskellige forsikringsselskaber. Men mon ikke der ligger helt klare regler for, hvordan den slags gribes an ifm. gruppesøgsmål? Jeg sætter min lid til, at en professionel advokat har styr på den slags og kan tage sig alt det praktiske.
Retten har bestemt at alle skal indbetale 4000 kr uanset om deres retshjælpsforsikring er på 2500 eller 4000 kr. Andre selvrisikobeløb findes ikke på retshjælpsforsikringerne. En af advokatens opgaver er at få forsikringsselskaberne i tale og fundet en af dem som repræsentant for dem alle med henblik på at få dem til at koordinere. Hvis der er spørgsmål til søgsmålet så skriv gerne direkte til advokaten atp@advokathuset.eu eller til mig som grupperepræsentant for ejerne i søgsmålet på teslaladning@gmail.com.
Svar på mange af de spørgsmål man måtte have findes også et eller flere steder i denne tråd.