Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

NOELON
NOELON Jul 31 '21

@Kiefer: Jo det er jo nok de proportioner der er almindeligt ved det Amerikanske retssystem, men jeg håber det bliver anderledes herovre. Og jo Tesla søger nok et forlig hvis der er udsigt til en tabt retssag. Men det er jo også op til os om vi vil have forliget. Og jeg er helt enig med Gustavsfar1 at det vil være en fremtidig katastrofe for forbrugerne hvis vi ikke vinder denne sag.

MOS
MOS Jul 31 '21
Citat fra Johannelund mener nu at det godt kan hænge sammen, ladehastighed og rækkevidde, Der kunne jo forekomme overspænding på nogle celler der er designet til 4,2 volt med helt op til 4,35 volt, dette kunne ske hvis man ladede 100% og batteriet blev for varmt, og en overspænding kunne resultere i batteribrand, denne overspænding løste Tesla ved at nedsætte ladehastigheden, så man holdt sig til max 4,2 volt, hvilket var det batterikølesystemet kunne klare.

Jeg kan sagtens følge dig og det er da også nærliggende at tro, at de to delsager hænger sammen. De handler begge om reduceret performance på batteriet og er kommet nogenlunde samtidig ifm. en softwareopdatering. Men efter hvad jeg har læst af kommentarer fra wk057 på TMC, så er jeg overbevist om, at de to ting ikke nødvendigvis direkte har noget med hinanden at gøre, sådan rent teknisk. Der er blot et tidsmæssigt sammenfald. Denne antagelse bestyrkes i, at Tesla senere har udrullet en softwareopdatering, der efter sigende fikser problemet med nedsat rækkevidde (max. spænding på batteriet). Men de har mig bekendt endnu ikke fikset problemet med nedsat ladehastighed. Hvis de to ting hang sammen, ville de vel blive løst med det samme softwarefix?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 31 '21
P85DK
P85DK Jul 31 '21
Citat fra Johannelund mener nu at det godt kan hænge sammen, ladehastighed og rækkevidde, Der kunne jo forekomme overspænding på nogle celler der er designet til 4,2 volt med helt op til 4,35 volt, dette kunne ske hvis man ladede 100% og batteriet blev for varmt, og en overspænding kunne resultere i batteribrand, denne overspænding løste Tesla ved at nedsætte ladehastigheden, så man holdt sig til max 4,2 volt, hvilket var det batterikølesystemet kunne klare.
At advokaten indgik forlig med Tesla, med den lave erstatning, kunne jo måske også skyldes, at han kunne se at sagsøgerne måske ville tabe, og en amerikansk sagfører får jo kun penge hvis han vinder.

Nu er det ikke advokaten der bestemmer om der skal indgås forlig eller ej. Det er klienten han repræsentere der bestemmer det. I tilfælde af gruppesøgsmål vil det være repræsentanten for gruppen, ikke advokaten, da det ikke er advokaten som indgår forliget, men sagsøger/sagsøgte. 

Nedsat ladehastighed giver ingen mening i forhold til max ladning, da maxladningsproblemet først opstår - wait for it - når ladningen er ved at være ved max, hvor der i forvejen lades med meget lav spændning. At nedsætte ladespændingen ved lav SoC hjælper ikke overspændning problematikken. 

Du blander - igen - ting sammen hulter til bulter, det er som at læse et facebook opslag fra en corona skeptiker.

P85DK
P85DK Jul 31 '21

Den synes jeg nu de har haft rigeligt af sager til at vise det skulle være deres holdning. De skulle tvinges til at tage ansvar for MCU'en, de har ikke taget ansvar for bærearme, delaminering af skærme, trækaksler, håndtag, sælge 81 kWh som 85 kWh etc etc etc eller for den sags skyld neddrosling af batteriet. Det er jo ikke en generel kompensation de kommer med ... det klinger ekstremt hult, men det lyder sikkert godt hos Tesla fanboys :-)

Johannelund
Johannelund Aug 1 '21
@P85DK
Hvorfor har du ikke solgt din Tesla for langt tid siden, magen til negativ menneske skal man sku lede længe efter
Og som Elon Musk udtaler hænger nedsat ladehastighed , batterieffekt sammen med batteribrænde
Og produktansvar lovgivning i usa skal man sku tage alvorlige
Hvis der var kommet ydeligere bilbrande havde alle Tesla sku fået kørselsforbud, og Tesla var gået konkurs, at Elon musk er mega rig, betyder intet, da alle hans penge er investeret i Tesla og SpaceX m.f. Dvs hans formue er ikke likvid.

Og ja Tesla har jo forbedret dørhåndtag, bærearme, Mht trækarme er det sku naivt at tro at de kan holde til den ene gang efter den anden at blive belaster 100% når nu bilen vejet omkring 2500 kg incl passager.
MOS
MOS Aug 1 '21
Citat fra Johannelund
Og som Elon Musk udtaler hænger nedsat ladehastighed , batterieffekt sammen med batteribrænde

Helt præcist hvor står det, at Elon Musk har udtalt, at nedsat ladehastighed hænger sammen med batteribrande? Kan du linke til en kilde med et citat?

Jeg er helt med på, at der i medierne og på diverse fora har været spekuleret i en sådan sammenhæng. Men jeg har ikke hørt, at Elon Musk har udtalt, at der skulle være denne sammenhæng, så jeg er meget interesseret i at vide mere om det.

Johannelund
Johannelund Aug 1 '21
@mos<br />
Se det link som jramskov sidst har oplagt, <br />
<br />
https://www.teslarati.com/...tage-pullback/<br />
<br />
Jeg har Auto oversættelse fra engelsk til dansk og du starter bare med at læse fra starten, det burde jo ikke være så svært, der er henvisning til Hongkong de nedsatte batterispændingen som havde den sideeffekt at ladeeffekten også faldt. Ja cellerne er designet til 4,2 volt men kunne have en overspænding til max 4,35 volt,
Har læst andensted at Tesla pressede cellespændingen helt ned til 4,0 volt, og den er de nu ved at lade stige til 4,2 volt, de må så have fundet på en anden måde at undgå overspændingen på, så monstro vi ikke får næsten det hele tilbage både ladehastighed og rækkevidde, men de udruller jo nok ikke til alle biler på en gang, da produktansvarsloven i usa, ja den skal man ikke udfordre unødigt.
men det er vel det jeg hele tiden har prøvet at sige, men er blevet udskældt herinde, dog nogle mere konstruktiv en andre,
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Aug 1 '21
P85DK
P85DK Aug 1 '21
Citat fra Johannelund @P85DK
Hvorfor har du ikke solgt din Tesla for langt tid siden, magen til negativ menneske skal man sku lede længe efter
Og produktansvar lovgivning i usa skal man sku tage alvorlige
Hvis der var kommet ydeligere bilbrande havde alle Tesla sku fået kørselsforbud, og Tesla var gået konkurs, at Elon musk er mega rig, betyder intet, da alle hans penge er investeret i Tesla og SpaceX m.f. Dvs hans formue er ikke likvid.

Og ja Tesla har jo forbedret dørhåndtag, bærearme, Mht trækarme er det sku naivt at tro at de kan holde til den ene gang efter den anden at blive belaster 100% når nu bilen vejet omkring 2500 kg incl passager.

Ok, begynder at kalde navne når man ikke kan få styr på sin argumentation - den type kender jeg godt, altid en rar type. Jeg har også før hørt at man burde sælge bilen hvis man tillader sig at påpege fejl - klassisk fanboy.

Igen er du helt på glat is, Elon siger ikke det hænger sammen med brande, det er artiklens forfatter der drager den konklusion, men du kan åbenbart ikke engelsk.

At Tesla har forbedret ting viser jo bare at de var fejlkonstrueret fra start, men det er måske for negativt at sige? Selvom det er sandheden.

Vægten på bilen har så ingen indvirkning på trækakslerne, det er momentet og vinklen - men hey, igen udtaler du dig skråsikkert forkert om noget du ikke ved noget om - beklager hvis du føler det er negativt at det bliver påpeget.

Ledsager
Ledsager Aug 1 '21

Igen må det påpeges at ladehastighed ikke har noget at gøre med hvor mange volt batterierne kan tåle at blive opladt til. Det berører kun kapaciteten/rækkevidden. Det eneste Musk kan noteres for at svare er:

Elon Musk said that the company was wrong to throttle the battery voltage of 1,743 Model S sedans

Vi ved jo, at det er langt flere end 1.743 Model S biler der er berørt af mindre rækkevidde.

Mht bærearme har jeg fået skiftet dem flere gange. De første gange på garantien. Er bestemt ikke en af dem der giver den fuld skrue ret tit fra stående. Så det er en konstruktionsfejl der ikke har noget med vægten at gøre. Derfor er der også en ny version trækaksler. Det koster mig bare 15.000 kr. at få dem skiftet igen. Så lever jeg med lidt brummen under acceleration.

Jeg tror desværre, at der er enkelte på dette forum, der er uden for forståelsesrækkevidde.

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Aug 1 '21
Johannelund
Johannelund Aug 1 '21
@ledsager
Du kan vel læse
Hvis ikke her den danske oversættelse
tidligere på ugen blev det rapporteret, at en Over-the-Air-opdatering blev sendt af Tesla i maj 2019, der midlertidigt reducerede den maksimale spænding for Model S-sedaner. Grundårsagen til reduktionen i batterispændingen skyldtes en hændelse i Hong Kong, Kina, hvor en Model S brød i brand. Opdateringen havde til hensigt at forbedre levetiden for Model S- og Model X -batterierne gennem en lille revision af det termiske styringssystem i batteripakken. Reduktionen af ​​spænding påvirkede imidlertid også opladningshastigheden. David Rasmussen, en Model S -ejer, der blev påvirket af opdateringen, sagde i retten i august 2019, at Teslas opdatering havde alvorligt påvirket batteriets ydeevne.
Og at påstå at en Tesla der overfører mere end 600 Newton Meter til en vægt på 2500 kg ikke belaster trækarmeme i en acceleration, det er sku da imod fysikkens love og temmeligt naivt.
Mht bæreame ja de bliver sku da også belastet max når man kører råddent i en bil på 2500 kg,
Ja der er nogle herinde på Forum der er total udenfor rækkevidden mht fysikkens love, og er total ligeglade med den amerikanske produktansvarslov.
Ledsager
Ledsager Aug 1 '21

@Johannelund. Jeg kan læse, men det kan du åbenbart ikke.  Hverken på dansk eller engelsk. Men hvad værre er at du forstår ikke det du læser. Hvis man konstruerer en bil der vejer 2500 kg og giver den mange hundrede hk dimensionerer man selvfølgelig også trækakslerne så de kan holde. Ellers er det en fejl. Især når man som Tesla reklamere meget med hvor hurtigt bilerne kan køre fra 0-100. 

KimT
KimT Aug 1 '21

De 1743 biler der bliver nævn er specifikt biler i USA - hvor gruppesagsmåler bliver kørt. Der er ikke nævn noget som helst om hvor mange biler der er i hele verden.

Dokumenterne fra forliget kan læses her : https://www.courtlistener.com/...smussen-v-tesla-inc/

MOS
MOS Aug 1 '21
Citat fra Johannelund @ledsager
Du kan vel læse
Hvis ikke her den danske oversættelse
tidligere på ugen blev det rapporteret, at en Over-the-Air-opdatering blev sendt af Tesla i maj 2019, der midlertidigt reducerede den maksimale spænding for Model S-sedaner. Grundårsagen til reduktionen i batterispændingen skyldtes en hændelse i Hong Kong, Kina, hvor en Model S brød i brand. Opdateringen havde til hensigt at forbedre levetiden for Model S- og Model X -batterierne gennem en lille revision af det termiske styringssystem i batteripakken. Reduktionen af ​​spænding påvirkede imidlertid også opladningshastigheden. David Rasmussen, en Model S -ejer, der blev påvirket af opdateringen, sagde i retten i august 2019, at Teslas opdatering havde alvorligt påvirket batteriets ydeevne.

Jeg havde godt læst den artikel, jramskov har linket til. Nu har jeg så læst den én gang til. Og jeg har også læst din danske oversættelse. Men jeg kan altså stadig ikke finde det sted, hvor Elon Musk skulle have udtalt, at nedsat ladehastighed hænger sammen med batteribrande.

Bemærk mine understregninger.

Jeg er godt klar over, at andre end Elon Musk har udtalt eller konkluderet alt muligt andet.

Og at påstå at en Tesla der overfører mere end 600 Newton Meter til en vægt på 2500 kg ikke belaster trækarmeme i en acceleration, det er sku da imod fysikkens love og temmeligt naivt.

Jeg ved ikke, hvad en trækarm er, men jeg går ud fra, at du mener drivaksler. I givet fald, så siger fysikkens love, at trækaksler ikke overfører kræfter fra bilens vægt, så det er egentlig ligegyldigt, hvad bilen vejer. Trækakslernes opgave er udelukkende at overføre drejningsmoment til hjulene.

Bærearmene overfører derimod kræfter fra bilens vægt samt accelerationskræfterne.

Når det er sagt, så dimensionerer man naturligvis normalt alle komponenter, så de kan holde til den belastning, de bliver påvirket af. Det gælder naturligvis også for tunge biler med kraftige motorer. Ellers ville alle lastbiler jo bryde sammen på stribe. Hvis delene så ikke kan holde, så er det enten fordi, man har mishandlet/overbelastet bilen, fordi man har valgt dele, der ikke egner sig til formålet, delene er fejldesignet eller der er sket fejl i produktionen.

I tilfældet med Tesla er der meget, der tyder på, at det er et fejldesign, da det ikke er enkeltstående biler, der har haft problemer med bærearmene; det er derimod et ret udbredt problem på mange af deres biler. Og ja, det bliver nok forstærket af, hvis man kører friskt. Men en bil skal altså kunne holde til, at den køres friskt og belastes hårdt - specielt en performancebil. Modsat en overbelastning, som f.eks. at køre den ud over en klippeskrænt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 1 '21
KimT
KimT Aug 1 '21

PS - hvis der er nogen der vælger at sælge biler “på tal” - altså HK, acceleration, ladehastighed på den måde som Tesla gør, så må man da også regne med at lortet kan holde til det……

de har ikke været gode til at sige at 0-100 tider (0-60) er inkl rollout, HK er begge motore lagt sammen som ikke er der reelle tal, modelbetegnelsen 85 ref. Ikke til batteristørelsen, der sidder en tæller i bilen der tælle hvor mange gange du har givet den fuld gas, så det bliver droslet ned på et tidspunkt, efter du har supercharget xxxxkWh drosles din ladehastighed ned osv. Og specielt når de har en tæller som er hardkodet ind så burde kunde vel få det oplyst

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 1 '21
Johannelund
Johannelund Aug 2 '21
@mos
Vi tager den lige i småbidder
Citat 1: Grundårsagen til reduktionen i batterispændingen skyldtes en hændelse i Hong Kong, Kina, hvor en Model S brød i brand.
Min forståelse af citat 1,

Dvs man reduserede batterispændingen pga at en Tesla brød i brand i Honbgkong
Hvilket jo også er det der står i citatet.
Citat 2: Reduktionen af ​​spænding påvirkede imidlertid også opladningshastigheden.
Min forståelse af citatet
Det står sku da sort på vidt, at reduktionen af spændingen påvirkede også opladningshastigheden
Dvs først reduserede man batterispændingen, der dog havde den sideeffekt at ladehastigheden også fald
Forstår virkelig ikke at det kan tolkes på anden vis

Cellerne er designet til en spænding på 4,2 volt den satte man ned til 4 volt, idet man så derved håbede at man undgik overspænding på cellerne der kunne komme helt op til 4,35 volt.
Så enten har nedsættelses af spændingen ikke haft den ønskede effekt på at cellerne kunne blive overopladet eller man har fundet en anden måde at undgå overspænding, En sidste mulighed kunne også være at man har opgivet at styre overspændingen og bare håber et der ikke sker flere bilbrande selv når batterierne er godt slidte. Men hvis det er det nogle få kunder ønsker må det jo være sådan, men jeg er tvivlende på at det er det flertallet ønsker
Ice2EV
Ice2EV Aug 2 '21

@Johannelund

Måske spørgsmålet mere ligger i, hvis der har været en fare, som din udlægning siger Tesla indrømmer, skulle Tesla så ikke have lavet en recal, og fået rettet fejlene?

Det virker jo som alle siger, til at Tesla har reduceret et eller andet, som sikre deres garanti periode holder vand.

Jeg er helt med på hvis der er en fare, at det er bedre at reducere både batterispænding og ladning. MEN det er jo ikke det man har solgt varen på.

Hvis man har købt en Tesla, fordi man er lidt grøn og samtidig økonomisk anlagt, til sit konsulent arbejde med 80.000 km om året, hvor man forventede på baggrund af Tesla's løfter, at kunne nøjes med 25-30 minutters ladning udenbys om dagen. Så forstår jeg da udmærket irritationen.

Og det er jo det model S blev solgt på i 2014 og frem. Den kan køre rigtig langt på en ladning og den kan lades på tur fra 10-80% på ingen tid. At den "ingen tid" så er blevet til ingen tid + 30/40 minutter på daglig basis, er jo direkte dårlig kundepleje. LIgeså med den lange range der pludselig er knap så lang.

"Jeg har købt en Tesla fordi jeg gerne vil køre i sommer huset på vestkysten, det kunne den tidligere med 5% tilbage på batteriet, nu løber jeg tør 25 km før, og der er ingen SuC de sidste 150 km før på strækningen til Klitmøller."

Forøvrigt så bør de 4,2, eller 4,35 Volt, som du nævner ikke være i spil ved opladninger til mindre end 80%.

Hvis de 4,2+ Volt kommer i spil, så er det fordi pakken er i ubalance, og det burde den ikke være med intakt BMS. Ellers er der en grel fejl, som Tesla bør rette som en recal. Ikke som en tyv i natten, der tager hvad der passer dem.

Dertil er den solgt som en raket, og bør have dimensioneret trækaksler, undervogn, bremser etc derefter. Ikke at man kan forvente 500.000 km kulance. Men de bør holde 4 år/80.000 km. Gerne noget mere, hvis Tesla selv vil dække sig ind overfor garanti sager derpå.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 2 '21
toego
toego Aug 2 '21

Måske interesant 

https://teslamotorsclub.com/2021/07/31/tesla-settles-suit-over-model-s-battery-voltage-reduction/

MOS
MOS Aug 2 '21
Citat fra Johannelund @mos
Vi tager den lige i småbidder
Citat 1: Grundårsagen til reduktionen i batterispændingen skyldtes en hændelse i Hong Kong, Kina, hvor en Model S brød i brand.
Min forståelse af citat 1,

Dvs man reduserede batterispændingen pga at en Tesla brød i brand i Honbgkong
Hvilket jo også er det der står i citatet.

Så langt er vi enige. Men hvis der er brandfare, så burde Tesla nok i stedet have lavet en recall.

Citat 2: Reduktionen af ​​spænding påvirkede imidlertid også opladningshastigheden.

Er det Elon Musk, der har sagt det? Eller er det måske en anden, der har draget denne spekulation?

Min forståelse af citatet
Det står sku da sort på vidt, at reduktionen af spændingen påvirkede også opladningshastigheden
Dvs først reduserede man batterispændingen, der dog havde den sideeffekt at ladehastigheden også fald
Forstår virkelig ikke at det kan tolkes på anden vis

Bare fordi en eller anden har skrevet det med sort på hvidt, behøver det jo ikke at være korrekt. Uanset er det i hvert fald ikke et citat fra Elon Musk.

Husk, at det er max. tilladelig spænding, der er blevet reduceret. Dvs. den højeste spænding, der tillades, når batteriet er helt ladet op. Nedsætter man max. spændingen betyder det, at batteriet ikke kan lades helt op og man mister derved noget kapacitet/rækkevidde. Men batteriet kan i princippet sagtens lades lige så hurtigt eller endda hurtigere end ellers. Dog undtagen det "øverste" stykke af batteriet over ca. 80% SoC, hvor ladespændingen så rammer max. spændingen og den i stedet lader med konstant spænding og skruer gradvist ned for strømstyrken for ikke at overskride max. spændingen.

Det vi har observeret på vores biler, der lader med nedsat ladehastighed, er, at de lader langsommere over stort set hele området af SoC. F.eks. lader min nu kun med ca. 80 kW ved 25% SoC, hvor den tidligere ladede med ca. 110 kW. Her er den altså stadig nede på en relativt lav spænding og altså langt fra max. spændingen. Så en nedsat max. spænding bør altså overhovedet ikke have nogen indflydelse på ladehastigheden her. I øvrigt har min bil ikke nedsat max. spænding. Alligevel lader den langsomt. 

Derudover oplever vi også, at ladehastigheden er blevet markant mere følsom over for lave batteritemperaturer. Det giver heller ingen mening ud fra, at max. tilladelig spænding er sat ned, fordi spændingen på batteriet i forvejen er lavere ved lave temperaturer. Derfor burde det snarere være mindre følsomt over for kulde, hvilket ikke er tilfældet.

De to ting (nedsat max. tilladelig spænding og nedsat ladehastighed hænger altså højst sandsynligt ikke sammen, bortset fra at de kom nogenlunde samtidigt med en softwareopdatering. Det er min egen udlægning. Håber det giver mening. Og jeg kan altså stadig ikke finde, hvor Elon Musk skulle have udtalt det modsatte.

lauz
lauz Aug 2 '21
At Tesla reducerede spændingen pga. en brand er vist ren spekulation og dermed potentielt vrøvl?

Vi ved til gengæld at en fejl i MOSFETS/BMS styringen udmøntede sig i at nogle biler ikke længere kunne lades fuldt. Konsekvensen var rækkevidde-tab. Tesla har efterfølgende rullet en software opdatering ud som løser dette problem.

Jason har beskrevet hans analyse her: https://skie.net/...Regarding+Range+Loss

Ladehastigheden er et særskilt problem.

Sider: «« « ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... » »»