Loading...
dk

Kan Tesla UMC bruges til andre elbiler? | Tesla Forum

Noogi
Noogi Sep 22 '20

En i familien overvejer at købe den nye MG elbil. De har allerede en 16A 400V installation med CEE stik. Nogen der ved om de kan bruge min Model S UMC til at lade deres bil? 

Forestiller mig at UMC ikke er kræsen ift hvem den kommunikerer med. Mig bekendt er det bare et handshake for at definere ladehastighed?

canel
canel Sep 22 '20

enhver elbil med type 2 stik kan lades med UMC.
det er en fastlagt protokol den bruger.
eneste forskel er om den er 1 faset eller 3 faste, og hvor mange A den kan levere.
UMC fra tesla er 3 faset og 3 x 16 A = 11kW
bruges den så på en bil med 1 faset lader indbygg et, kan UMC kun levere 1 x 16 A = 3,7 kW

Forummets indlæg er redigeret af canel Sep 22 '20
Noogi
Noogi Sep 22 '20

Tak. Så burde det ikke være et problem. Mig bekendt kan MG'en AC lade med op til ~7kW med både 1 fase eller 3 faser.

bskaarup
bskaarup Sep 22 '20

MG lader kun med 1 fase så 3,7 kw på et std rødt cee stik.

Noogi
Noogi Sep 22 '20
Citat fra bskaarup

MG lader kun med 1 fase så 3,7 kw på et std rødt cee stik.

Det må betyde at den skal over på en 32A installation for at lade med 6,6 kW?

canel
canel Sep 22 '20

det er ikke lovligt i DK med så stor 1 faset belastning.
det kan kun lade sig gøre lovligt, med en trafo med 2 faser ind (400V), og 1 fase ud (230V), at lade med 7kW på bilen.
men der er også tab i sådan en trafo !!

KimT
KimT Sep 22 '20

Som canel skriver så er det i DK ikke lovligt at trække 32A i en alm. hustand - kun 16A.

Så hvis du skal have mere end 3,7kW ud skal der en trafo ind imellem som samler 2 faser til 1.

Sådan en trafo koster min. 6K, har et stort ladetab/standby forbrug, samt at den larmer.

Se beskrivel fra Clever her : https://clever.dk/produkter/abonnementer/clever-unlimited/twin-power/

PS mener også at have læst at dette "indgreb" så også betyder at du ikke kan lade en anden bil med 11kW mere

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 22 '20
MOS
MOS Sep 22 '20
Hvis jeg havde en 1-faset elbil, ville jeg blot leve med, at den kun lader med 3,7 kW. De fleste 1-fasede biler har alligevel ikke så stort et batteri, at de ikke stort set kan lades helt op på en nat med 3,7 kW ladning. Hvis jeg havde så stort kørselsbehov, at det ikke er nok med 3,7 kW, så ville jeg i det hele taget droppe idéen om en 1-faset bil og i stedet gå efter en 3-faset, der kan uden videre lade med 11 kW. Ulemperne med en trafo, der slår 2 faser sammen, er efter min mening for store (installation, ekstra ladetab, støj osv.).
Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 23 '20
Kiefer
Kiefer Sep 23 '20

KimT: Det er ikke det canel skriver, han skriver det ikke er lovligt at trække 1-fase 32A i DK. Det er selvfølgelig lovligt at trække 32A 3-faser i DK. 

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 23 '20
Noogi
Noogi Sep 23 '20

Har i mellemtiden også fået bekræftet af forhandleren at bilen kun kan trække 1 fase. Men som det også bliver nævnt er 3,7kW jo udmærket til normal brug når man kun har 44,5 kWh at gøre godt med. Og i øvrigt ikke har stort kørselsbehov.

Var ude at prøve bilen sammen med den potentielle køber. En meget positiv oplevelse. Den kører godt. Er godt samlet. Og man får meget udstyr for pengene. Absolut hæderlig elbil.

Den medfølgende mormor mobiloplader er fastlåst på 6A efter sigende. Hvad siger el-eksperterne? Er det ikke skånsomt nok ift elinstallation når det gælder varme m.m? Han tænker på at nøjes med den til at starte med og så vurdere om der reelt er behov for mere. Han er med på at han så kun trækker ~1kW. Kan en normal 230V installation holde til at lade med 6A i 12 timers tid i længden?

selsoe
selsoe Sep 23 '20

Ja, 6A kan du godt køre med i lang tid over en almindelig stikkontakt. Det er dog utåleligt at leve med i hverdagen vil jeg mene. Det vil tage to døgn at lade bilen helt op fra 0 (ved godt det er sjældent man kommer ud for det, men et døgn kan også være træls).

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Sep 23 '20
Noogi
Noogi Sep 23 '20
Citat fra selsoe

Ja, 6A kan du godt køre med i lang tid over en almindelig stikkontakt. Det er dog utåleligt at leve med i hverdagen vil jeg mene. Det vil tage to døgn at lade bilen helt op fra 0 (ved godt det er sjældent man kommer ud for det, men et døgn kan også være træls).

Det er en ældre herre der max kører 5000 km om året. Og han kører ikke hver dag. Så det meste af tiden kan den bare stå og sjatlade. Så det bliver fint nok. Og ellers får han bare installeret en ladeboks så han kan trække 3,7kW.

SuneH
SuneH Sep 23 '20
Citat fra selsoe

Jeg lader primært vores Model 3 på én fase ved 7 A (=7 x 240 = 1,7 kW). Det fungerer fint til daglig. Bruger 7-8 % hver vej på arbejde, så den skal kun lade 14-15% over natten. Fra 22 til 07 er 9 timer, det giver 15 kWh eller svarende til 90 km ladet pr. nat.

Er der panik på, smider jeg den i S'erens 11 kW lader, det virker jo nærmest som en hurtiglader til sammenligning :-)

selsoe
selsoe Sep 23 '20

Det er rigtigt, at det ofte vil være nok, men de gange det ikke er nok, må det godt nok være frustrerende ikke at have en hurtigere lademulighed.

DeaconWP
DeaconWP Sep 24 '20

Noogi: Denne her er lidt bedre, da den er billigere, og kan lade med tre faser, på de biler der kan det. Altså får du mere lader for færre penge. Ellers samme mærke, kan du se. Prisen ved THansen er noget høj, men alt lade udstyr bliver jo prissat efter, at den skal have alt det den kan trække.

https://www.facebook.com/marketplace/item/342004333853870/

Noogi
Noogi Sep 24 '20

Tak for tip Deacon.

Citat fra selsoe

Det er rigtigt, at det ofte vil være nok, men de gange det ikke er nok, må det godt nok være frustrerende ikke at have en hurtigere lademulighed.

Enig. Men sandsynligheden for at det bliver aktuelt er nok meget lav. I værste fald kan han bruge min 11kW ladeboks. Vi bor et stenkast fra hinanden. Ellers kan den jo DC lade med op til ~85kW.