Loading...
dk

LFP ladning og ydeevne | Tesla Forum

KimT
KimT Feb 6 '21

Tyder på batteriet ikke er egnet til det kolde klima, samt småture!! Ud over det er det jo sindsygt hvad der bruges af energi til batteriopvarming/pleje/ladetab.

Efter at have set videoen bliver man jo helt glad for sin 70D - selv om den er ramt af chagegate.......

ifryflyingfish
ifryflyingfish Feb 6 '21


 

Citat fra TAndersen22

Hej. Den tyske kanal nextmove.de har lavet en meget store test og gennemgribende test af den nye LFP-Model 3. Man kan se slå undertekster til på den. https://www.youtube.com/watch?v=9N05pHUymtM

Efter at have set videoen er det meget tydeligt, at Tesla har ladet alle der har købt en MIC LFP SR+ være prøvekaniner på den nye batteritype. De samler data ind på hvordan LFP-batteriet opfører sig, og så kan vi håbe på, at det i fremtiden bliver muligt at lade hurtigere på Superchargers. Det er det ikke lige nu. 

Jeg glæder mig til at høre, hvad I andre LFP SR+ ejere synes efter at have set den virkeligt gode video. Vi nyder vores SR+ i hverdagene, men ved længere ture - specielt her i kulden - er det virkeligt ikke særligt imponerende. 

Jeg ved ikke helt, om jeg skal slå koldt vand i årene, håbe på en snarlig opdatering der gør det muligt at lade hurtigere på supercharges, eller jeg skal bide i det sure æble, og begynde at indlede en reklamationssag overfor Tesla. Hvis man vidste, at opladningshastigheden blev bedre snart, så ville det være fint, men lige nu famler man virkeligt i blinde.

Jeg glæder mig meget til at høre hvad I andre MIC Model 3 SR+ ejeren synes.

Nextmove har også lavet en fin tekstgennemgang på engelsk. Læs den her: https://nextmove.de/...extmove-winter-test/

 

 

 Jeg er ligesom jer glad for bilen. Ser tiden lidt an i øjeblikket. Jeg har kun haft brug for at supercharge nogle få gange og var ret godt tilfreds med ladetiden indtil videre. Derudover lader jeg til daglig ved almindelig hastighed, så den lidt lavere supercharging-hastighed er ikke noget problem for mig.
Som du selv skriver ville det være langt bedre, hvis Tesla meldte noget ud. For der er tydeligvis forskel på MiC og MiUS batteri - men ingen af os blev informeret om dette ved bestilling/køb.

 

 
jramskov
jramskov Feb 6 '21

Der står intet på Tesla hjemmeside om at i kan forvente langt dårligere ladehastighed. omvendt står der heller ikke rigtigt noget om hvad man bør kunne forvente (tror jeg). Det kunne godt give Tesla et rap over fingrene hvis der blev lagt sag an, men synes ikke den er helt så klar som sagen om nedsat ladehastighed for ejere af ældre Model S'er. Uanset hvad er det helt klart for ringe af Tesla. Købere må klart forvente cirka det samme som tidligere SR modeller, hvis ikke bedre når den er en nyere. 

Helmer
Helmer Feb 11 '21
Citat fra TAndersen22

Hej. Den tyske kanal nextmove.de har lavet en meget store test og gennemgribende test af den nye LFP-Model 3. Man kan se slå undertekster til på den. https://www.youtube.com/watch?v=9N05pHUymtM

Efter at have set videoen er det meget tydeligt, at Tesla har ladet alle der har købt en MIC LFP SR+ være prøvekaniner på den nye batteritype. De samler data ind på hvordan LFP-batteriet opfører sig, og så kan vi håbe på, at det i fremtiden bliver muligt at lade hurtigere på Superchargers. Det er det ikke lige nu. 

Jeg glæder mig til at høre, hvad I andre LFP SR+ ejere synes efter at have set den virkeligt gode video. Vi nyder vores SR+ i hverdagene, men ved længere ture - specielt her i kulden - er det virkeligt ikke særligt imponerende. 

Jeg ved ikke helt, om jeg skal slå koldt vand i årene, håbe på en snarlig opdatering der gør det muligt at lade hurtigere på supercharges, eller jeg skal bide i det sure æble, og begynde at indlede en reklamationssag overfor Tesla. Hvis man vidste, at opladningshastigheden blev bedre snart, så ville det være fint, men lige nu famler man virkeligt i blinde.

Jeg glæder mig meget til at høre hvad I andre MIC Model 3 SR+ ejeren synes.

Nextmove har også lavet en fin tekstgennemgang på engelsk. Læs den her: https://nextmove.de/...extmove-winter-test/

 

Jeg er ret glad for min SR+, men jeg lader også 95% hjemme. Dog kan jeg godt se det bliver et problem på sigt hvis det her ikke løses og jeg har en gang oplevet at skulle på jagt langt væk og måtte stoppe og lade på vej og hjem igen, der var det ret surt at ladetiden er så lang. 

Vi har åbenbart fået 15.000 kr. for at være prøvekanin. Det ville måske bare være rart hvis de havde oplyst om det forlods. Jeg spurgte nemlig direkte da de ringede: Hvad er ulempen ved det her og den søde pige sagde noget i stil med: "Ingen, batteriet vejer lidt mere men det gør ikke noget for ydelsen eller rækkevidden. Faktisk kan den køre lidt længere end Freemont versionen"

Jeg tror på at Tesla fikser det. Jeg har spurgt på skrift og de siger at de arbejdet på at bringe SuC ladehastigheden op for SR+ MiC. For hvis de ikke får det løst, så er der nok en del meget utilfredse kunder der kunne finde på at lave et søgsmål.

ankjaers
ankjaers Feb 11 '21


 

Citat fra DenseH

Er der egentlig nogen der har set advarsel om koldt / begrænset batteri på deres MIC? Bilen holder ude og har ikke set det... Noget kunne tyde på at LFP som forudsagt, ikke er så temp følsom. Der er eks på at MIUS (Begrænset “Frostsymbol” og blåt område indikeret på batteri) og MIC (ikke begrænset) der holder ved siden af hinanden. 

For hvad det er værd.. Min M3US SR+ har også vist end tynd blå stribe denne her vinter. Ramte lidt over 135kw på Randers SC i weekenden. (Kørte fra Odense hvor bilen var forvarmet) 

PG47
PG47 Feb 11 '21
Vi har ikke fået de15.000 kr. for at være prøvekanin, dem har vi fået fordi LFP batteriet er billigere at producere, men vi er jo alligevel prøvekaniner.
Jeg modtog min MIC3 10 december i Tilst og har på intet tidspunkt kunnet lade til 100% og opladning tager jo alt for lang tid, derudover kan jeg kun køre 150 - 170 km på det som skulle være en fuld opladning, det giver jo nogle udfordringer i hverdagen og er langt fra tilfredsstillende.
Vi får åbenbart allesammen at vide at det bliver rettet med en opdatering og det ville jo også være rigtig dejligt, men hvorlænge skal vi vente på den og vil en opdatering kunne rette fejlene så vi derefter har en bil som i det mindste er fuld på højde med MIUS modellen.
Jeg har flere gange overvejet at bede Tesla tage bilen tilbage, da jeg bestemt ikke har fået det produkt jeg har betalt for, men jeg er glad for bilen og måden den kører på, så jeg ser nok tiden an et stykke tid endnu i forhåbning om en snarlig løsning på problemerne.
Jeg synes at Tesla skylder os MIC ejere en grundig orientering om problemerne med LFP batterierne og hvornår vi kan regne med den opdatering.
P85DK
P85DK Feb 11 '21
Citat fra PG47
vi er jo alligevel prøvekaniner.

Velkommen til livet som Tesla ejer/ betalende Alpha tester for Elon Musk. Jeg ville bede FDM's Juridiske afdeling kigge på sagen, da I tydeligvis ikke har fået hvad I købte og Teslas udbedring af manglerne trækker ud. Tesla har nogle gange brug for hjælp til at huske Dansk købelov.

TAndersen22
TAndersen22 Feb 12 '21
Citat fra P85DK

Velkommen til livet som Tesla ejer/ betalende Alpha tester for Elon Musk. Jeg ville bede FDM's Juridiske afdeling kigge på sagen, da I tydeligvis ikke har fået hvad I købte og Teslas udbedring af manglerne trækker ud. Tesla har nogle gange brug for hjælp til at huske Dansk købelov.
 

Er den nogen der har haft fat i FDMs juridiske afdeling? Det kunne være ret fint at vide, hvor vi præcis står.

Jeg har det som PG47 - jeg er vildt glad for bilen, og jeg kan gode leve med, at der kommer til at gå en måned eller to før det er helt på plads med ladehastighederne. Men heller ikke mere end det. Og jeg mener, at Tesla skylder svar på tidshorizonten.

Jeg talte med Tesla igår, og de er opmærksomme på det, men de kunne ikke sige noget om hvor lang tid det kommer til at tage før ladehastigheden er tilsvarende til MUS SR+.

 

 

Ice2EV
Ice2EV Feb 13 '21

Det lyder til det er lidt smart med 1 eller 2 måneders ventetid på en update.

 

Samtidig er udetemp sikkert også steget 20 grader og hovedparten af temperatur problemet er borte. I hvertfald for en tid.

DenseH
DenseH Feb 15 '21

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Feb 15 '21
TAndersen22
TAndersen22 Feb 15 '21

Så - til alle dem der ikke gennem en kombination af deres skoletyske og youtubes oversætningsalgoritme kommer igennem videoen DenseH har linket:

  • Tesla har testestet LFP batterieren grundigt før de sendte dem afsted mod Europa, men det var på en tidligere software-version (2020.36). Problemet opstår da MIC SR+ kommer til Europa, og der er kommet version 2020.44(48?) - og pludseligt virker LFP batterierne virkeligt dårligt. Tesla har fundet ud af, at det ikke er vintertemperaturen eller hardwarefejl på batterierne, men altså en ren softwarefejl. 
  • Hvis alt var gået som planlagt, så havde man med LFP batteriet kun kunne lade med 90 kWh mens Tesla indsamlede data - men den plan gik altså i vasken.
  • De arbejder på højttryk på at få rettet softwarefejlen, og man håber på, at det snart bliver muligt at lave en ny update der gør det muligt at lade med op til 130 kWh for LFP batterier. Tesla planlægger at skrue op for hastigheden til sommer, så man kan komme op og ramme 170 kWh. Der er også rygter om, at 190 kWh skulle være muligt på sigt.

Er der nogle der er mere tyskkyndige end jeg så ret mig endeligt ;)

Og så skal det også lige siges, at der lige nu bliver rullet en update ud, som åbenbart har gjort det umuligt for MUS Model 3 at lade på andre hurtigtladestationer en superchargers… Måske er det den der hjælper os med et LFP batteri? Vi får se!

Alt i videoen er selvfølgelig ikke fra en officiel Tesla-melding, men fra en "insider". Alt i alt så synes jeg det lyder meget godt, og håber på det bedste softwaremæssigt.

MOS
MOS Feb 15 '21

Jeg synes ikke, det lyder "meget godt". Hvis historien er rigtig, er det decideret pinligt med sådan en softwarefejl.

Fint nok, hvis de arbejder på at få den rettet. Men hvis det har virket på 2020.36, hvorfor sammenligner de så ikke bare koden med 2020.48 og finder det sted, hvor fejlen opstår og får det rettet omgående. Det kan vel ikke tage så lang tid. Ellers kan de vel klippe hele ladeproceduren fra 2020.36 og klistre den ind i en ny update.

Uanset, så er det også utrolig dårlig stil, at Tesla er så lukket mht. kommunikationen om denne fejl, hvad de gør for at rette op på det og hvad tidshorisonten er. Hvis jeg havde været M3 SR+ MiC ejer og skulle af sted på skiferie med bilen, så ville det have "suttet stor tid" med 30 kW ladeeffekt. Og hvis jeg havde planer om en bilferie til sommer, så ville det da være pænt frustrerende ikke at vide, om man skal planlægge SuC pauser med 30 kW eller 170 kW. Der er altså en verden til forskel; 170 kW er top-notch, 30 kW er la saucisse de la mort og gør bilen decideret uegnet til langture.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 15 '21
TAndersen22
TAndersen22 Feb 15 '21
Citat fra MOS

Jeg synes ikke, det lyder "meget godt". Hvis historien er rigtig, er det decideret pinligt med sådan en softwarefejl.

Nu er det ikke fordi jeg vil tage Tesla alt for meget i forsvar her, da jeg synes at deres kommunikation for MIC ejere er under al kritik, men jeg vil dog sige, at så kompleks software (som jeg selv arbejder med) desværre ikke lige at sådan at rettet. Der er meget at finde i tidligere versioner, men det er desværre ikke så nemt, da der er mange dele af systemet som er afhængige af hinanden. Hvis man "bare" kunne rulle tilbage til 2020.36, så er jeg ret sikker på, at man ville have gjort det. 

Og så kan man jo sige, at MIC ejere har været "heldige" - det har ikke været muligt at planlægge de helt store roadtrips siden vi har fået bilen ;) Lad os håbe, at de får rettet fejlen inden det bliver muligt at tage de store roadtrips. Og hvis informationen i videoen er korrekt, så tyder alt på det :)

TSLA
TSLA Feb 15 '21

Lukkethed er jo Tesla's varemærke nr. 1. Så ikke noget nyt her - desværre

Metguy2000
Metguy2000 Feb 16 '21

Måske et tip for nogen af jer med MiC batteriet. Ifølge Ove fra T&T Emobilty, er det vigtigt at batteriet er kalibreret så rækkevidden stemmer, og at tage højde for at opvarmningen af batteriet til 40 C som åbenbart er optimal temperatur her om vinteren kan tage op til en time. Men så skulle det også være muligt for nogle at opnå 120 kw i ladeeffekt. Jeg linker til den tyske video https://youtu.be/MG69xeLujOU 

jramskov
jramskov Feb 16 '21
Citat fra MOS

Uanset, så er det også utrolig dårlig stil, at Tesla er så lukket mht. kommunikationen om denne fejl, hvad de gør for at rette op på det og hvad tidshorisonten er.

Helt enig. Det er direkte pinligt og simpelthen for dårligt at Tesla ikke melder ud med det samme de bliver klar over der er et problem. Der er ingen undskyldning. Ja, software er kompleks og det kan tage tid at rette fejlen, men så sig det så kunderne har noget at forholde sig til i stedet for en lukket dør. 

Jens_N_B
Jens_N_B Feb 19 '21

Hejsa
Husk at Model 3 bruger motornes statore til at generere den varme, som bruges til opvarmning at batteriet. Hver motor kan bruge 3,5 kW til at lave varme. Da SR+ kun har 1 motor skal den altså bruge meget længere tid til at opavrme batteriet, end en Longrange eller Performance, som har 2 motorer. Så der skal køres meget langt i disse kolde tider, med navigationen sat til en Supercharger, for at batteriet bliver rigtig varmt.
 

Mvh. Jens

Få 1500 km gratis supercharge, ved at benytte mit referral link -  https://www.tesla.com/referral/jensnohr71245

 

MOS
MOS Feb 19 '21

Det kan godt være, at SR+ kun har én motor til at opvarme batteriet. Til gengæld er batteriet så også noget mindre og har dermed tilsvarende mindre varmekapacitet. Der skal derfor heller ikke så meget energi til at varme det op. Så der er nok ikke en faktor 2 til forskel på opvarmningstiden, men snarere noget i retning af en faktor 1,5.

Det gælder måske ikke i samme grad LFP-batteriet fra MiC-modellerne, da dette batteri er noget tungere end MiUS-modellerne, så her kan det meget vel være tæt på en faktor 2.

Ice2EV
Ice2EV Feb 19 '21

Til gengæld er MIC'erne vel med varmepumpe, som burde kunne lave noget varme "billigt"

mylle
mylle Feb 19 '21

Min MIC 2020 har ikke varmepumpe. Ved ikke om der er kommet 2021 MIC der har?

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »