Loading...
dk

LFP ladning og ydeevne | Tesla Forum

DenseH
DenseH Jan 9 '21

30.2 kommer ikke til at give bedre SuC lade hastigheder. En tysk MIC ejer med denne opdatering har ikke oplevet forbedringer. Han lavede en service aftale med Tesla. De hentede data fra bilen og kom tilbage med meldingen at de lave ladehastigheder på SuC skyldes en software fejl. Fejlen vil blive rettet i en snarlig opdatering. 30.2 løser bla fejl i angivelse af fuld SoC. Man burde nu få vist 100% (hvilket vi jo kan bekræfte). Så vi må lige væbne os med lidt tålmodighed :) Men spændende er det da...

 

DenseH
DenseH Jan 11 '21

Er der egentlig nogen der har set advarsel om koldt / begrænset batteri på deres MIC? Bilen holder ude og har ikke set det... Noget kunne tyde på at LFP som forudsagt, ikke er så temp følsom. Der er eks på at MIUS (Begrænset “Frostsymbol” og blåt område indikeret på batteri) og MIC (ikke begrænset) der holder ved siden af hinanden. 

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Jan 11 '21
MOS
MOS Jan 11 '21

I disse dage, når jeg har parkeret udendørs i et døgn, har jeg på min Model S 85D også snefnugsymbolet og en ganske tynd stribe blåt på batteriikonet - lidt mindre blåt end på dit billede.

Det er da interessant, hvis der er forskel på en MIC med LFP-batteri og andre Teslaer, specielt hvis man kan sammenligne direkte, når de parkerer lige ved siden af hinanden. Men husk, den termiske inerti i batterierne er enorm, så der skal nok gå op imod et helt døgn efter kørsel/opladning/forvarmning, før temperaturen i batteriet har stabiliseret sig.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 11 '21
DenseH
DenseH Jan 11 '21

Accu helt nede i temp efter et døgn med ude temp omkring frysepunktet og ingen kørsel ingen app kontakt og kun aflæsning af teslafi uden polling (sleeping). Alligevel ikke frost sympol eller blåt område på accu ved vækning i app eller i bilen. Kan seføli skyldes flere ting. At LFP teknologien ikke er så temp følsom. Men kan det mon også skyldes et større headroom i accu kapacitet? Kan se at bilen er opgivet til at have 62,5Kwh accu.
Nb. Billedet er bare et eks fra web. :)

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Jan 11 '21
Ice2EV
Ice2EV Jan 11 '21

Har aldrig set den blå stibe på vores M3LR2019.

Har kun set blå snefnug ved siden af batteri ikonet. Men havde egentlig taget det for at betyde fare for glatføre. Måske jeg skal have læst op på manualen.

DenseH
DenseH Jan 11 '21


 

Citat fra Ice2EV

Har aldrig set den blå stibe på vores M3LR2019.

Har kun set blå snefnug ved siden af batteri ikonet. Men havde egentlig taget det for at betyde fare for glatføre. Måske jeg skal have læst op på manualen.

 

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Jan 11 '21
MOS
MOS Jan 11 '21

@Ice2EV

Parkerer du aldrig ude om vinteren, når det er koldt? Eller måske lader eller forvarmer du typisk batteriet inden afgang, så det altid er lunt, når du kører?

Min fornemmelse er også, at den blå stribe har mere tendens til at komme, når man har lav SoC kombineret med lav batteritemperatur, men jeg har ikke lavet tilstrækkelige systematiske forsøg for at konstatere sammenhængen med sikkerhed. I disse globale opvarmningstider er det alligevel ikke så ofte, man har kombinationen af et pivkoldt vinterdøgn, hvor bilen hverken har kørt, ladet eller er blevet forvarmet, samtidig med at SoC er lav.

Jeg har dog bemærket det de sidste par dage efter min mobillader er gået i stykker. Nu kan den ikke lade mere og bilen er på 12% SoC. Øv!

DenseH
DenseH Jan 11 '21

Nope. :) Holder altid udenfor og har for sjov prøvet ikke at forvarme inden kørsel i -1gr C. Men symbolet er der heller ikke i app eller bil. Uanset. Tyskerne har samme oplevelse helt ned til -5. Men nogle er nu begyndt at få symbolet uden blå bjælke ved -15gr.  Sorry så lige at den ikke var til mig :)

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Jan 11 '21
DenseH
DenseH Jan 11 '21

Du har ret i at det ikke betyder det store i vores del af verden. Men det kunne tyde på at der er noget om at LFP som formodet, ikke er så temp følsom. Bare min indre nørd der er nysgerrig :)

Ice2EV
Ice2EV Jan 11 '21

@MOS holder altid ude i fri natur, den er jo bygget til at stå alene ude om natten, lader hver nat fra 00-??. Nogen gange 1,5 time andre gange 6 timer.

Men som sagt aldrig set blå bjælke, kun blå sneikon. Den har rundet 72.000 km på 21 måneder i morgen, så helt stille har den ikke holdt.

Men det er mest fruen der har morgen ture i EL Rakettos, men hun bekræfter også at det kun er sne ikonet hun har set.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 11 '21
cth
cth Jan 11 '21

Øhh... holer de fleste ikke ude? :-)

 

Vil tro de færreste herinde har garage, eller tager jeg fejl?

jkanters
jkanters Jan 12 '21

Parkerer udenfor i en T3 MIC 2020. Har aldrig set noget blåt (udover fjernlyset)

jramskov
jramskov Jan 13 '21

Har en garage...hvor porten er for smal. Bruges i stedet til cykler og alt muligt andet.

 

Kiefer
Kiefer Jan 13 '21

Da vi byggede hus var det med dobbeltgarage med 2.7m i bredden. I dag synes jeg ikke det var en centimeter for lidt, måtte egentlig godt have været 3m. 

Huset blev bygget i ´15 så jeg måtte gætte på loftshøjden så den kunne passe til vores Model X med åbne bagdøre, og så glemte jeg at tage porten med i betragtning...

DenseH
DenseH Jan 13 '21

Nogen det har fået den nye 2020.48.35 ?

Ice2EV
Ice2EV Jan 14 '21

Har lige prøvet her kl 09:15 at køre en tur i Raketten LR (til sammenligning)uden forvarmning.

Der var -2 grader, men ingen indikering af blåt snefnug eller blå streg på batteri. Bemærker dog batteriet er i gråtoner, mener at mindes det tidligere var i grøn når i sweetspot, og bliver orange for at blive rød når lav SOC.

 

Den har ladt ca 3 timer fra midnat og til kl 03-03.20 i nat, ellers ikke været kigget i APP eller noget i mellemtiden.

 

Der var 14 prikker ved start, som ifølge

https://forums.tesla.com/discussion/181166/my-supercharging-speed-has-recently-gotten-slower-what-happened

kunne indikere batteriet er 9 grader selvom det er ca 6 timer siden opladning er afsluttet.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 14 '21
MOS
MOS Jan 15 '21

Det lyder meget rigtigt. Jeg mener, at bilen sørger for at varme batteriet op til ca. 13 °C i starten, når den går i gang med at lade. Hvis den har stået og ladet med 11 kW i 3 timer, så er batteriet sandsynligvis blevet endnu varmere fra spildvarmen under opladning, måske tæt på 20 °C. Og så lyder det vel ikke helt usandsynligt, at det så efterfølgende nåede at køle af til 9 °C i løbet af 6 timer.

Tobias
Tobias Jan 15 '21
Citat fra DenseH

Du har ret i at det ikke betyder det store i vores del af verden. Men det kunne tyde på at der er noget om at LFP som formodet, ikke er så temp følsom. Bare min indre nørd der er nysgerrig :)

 

Jeg havde indtrykket af det modsatte var tilfældet, dvs. at LFP (LiFePO4) er mere følsom for lave temperaturer end LiPo. 

LFP er dog mere termisk og kemisk stabilt ved høje temperatur, og er sikkerhedsmæssigt bedre. 

I mangel af bedre data, her data fra https://www.grepow.com/page/low-temperature-battery.html, hvis batterier benyttes i satellitter, så en noget anden use-case:

LFP: 55% efficiency at -40℃

LiPo: 80% efficiency at -40℃

 

DenseH
DenseH Jan 17 '21


 

Citat fra Tobias
Citat fra DenseH

Du har ret i at det ikke betyder det store i vores del af verden. Men det kunne tyde på at der er noget om at LFP som formodet, ikke er så temp følsom. Bare min indre nørd der er nysgerrig :)

 

Jeg havde indtrykket af det modsatte var tilfældet, dvs. at LFP (LiFePO4) er mere følsom for lave temperaturer end LiPo. 

LFP er dog mere termisk og kemisk stabilt ved høje temperatur, og er sikkerhedsmæssigt bedre. 

I mangel af bedre data, her data fra https://www.grepow.com/page/low-temperature-battery.html, hvis batterier benyttes i satellitter, så en noget anden use-case:

LFP: 55% efficiency at -40℃

LiPo: 80% efficiency at -40℃

-40C er godt nok også ekstremt :) Problemet er nok at der ikke forelægger noget på de LFP batterier der er optimeret til Teslas behov og specs af CATL. Men der ligger dog mange artikler om LFP. Generelt har de jo den ulempe at de ikke er så energi tætte. Derfor den højere vægt på MIC vs MIUS M3SR+. Men noget kunne tyde på at Tesla har fået optimeret dette til en hidtil uset grad. Drifts temp og sikkerhed er ganske rigtig meget bedre. “LFP batteries are more stable then NMC because of the additional of aluminium. They operate at a much lower temperature approx. -4.4 degrees C to 70 degree Celsius. This broad temperature variation is wider than most other battery chemical compositions....” https://soltaro.com/soltaro-batteries-news-archives/nmc-vs-lfp-advantages-disadvantages Spændende at se real life, hvad de kommer til at yde. Indtil videre ikke oplevet hverken symbol for koldt eller begrænset batteri. Heller ikke i -11C. Godt klar over at der er restvarme efter opladning ved midnat. Spændende at se om Tesla Bjørn kommer med en test. Ikke at det ændrer så meget. Men lidt nysgerrig er man jo :)

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Jan 17 '21
TAndersen22
TAndersen22 Feb 6 '21

Hej. Den tyske kanal nextmove.de har lavet en meget store test og gennemgribende test af den nye LFP-Model 3. Man kan se slå undertekster til på den. https://www.youtube.com/watch?v=9N05pHUymtM

Efter at have set videoen er det meget tydeligt, at Tesla har ladet alle der har købt en MIC LFP SR+ være prøvekaniner på den nye batteritype. De samler data ind på hvordan LFP-batteriet opfører sig, og så kan vi håbe på, at det i fremtiden bliver muligt at lade hurtigere på Superchargers. Det er det ikke lige nu. 

Jeg glæder mig til at høre, hvad I andre LFP SR+ ejere synes efter at have set den virkeligt gode video. Vi nyder vores SR+ i hverdagene, men ved længere ture - specielt her i kulden - er det virkeligt ikke særligt imponerende. 

Jeg ved ikke helt, om jeg skal slå koldt vand i årene, håbe på en snarlig opdatering der gør det muligt at lade hurtigere på supercharges, eller jeg skal bide i det sure æble, og begynde at indlede en reklamationssag overfor Tesla. Hvis man vidste, at opladningshastigheden blev bedre snart, så ville det være fint, men lige nu famler man virkeligt i blinde.

Jeg glæder mig meget til at høre hvad I andre MIC Model 3 SR+ ejeren synes.

Nextmove har også lavet en fin tekstgennemgang på engelsk. Læs den her: https://nextmove.de/...extmove-winter-test/

 

 

Forummets indlæg er redigeret af TAndersen22 Feb 6 '21
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »