Loading...
dk

EON, Nye pakker/priser | Tesla Forum

Nikola
Nikola Feb 24 '21

Fik lige en meddelelse om at EON ændrer på deres priser/pakker. Kan ses på deres hjemmeside.

Netværksladning ændrer sig ikke så meget. Ubegrænset ladning stiger 40,-/mdr til 649,-
Til gengæld er der intet forbrugsloft og lynladere er inklusiv, så er vel ok, hvis man kører en del km og ikke kan/vil lade hjemme.

Mht til hjemmeløsninger giver de den fuld gas: 15k i etableringsomkostninger (inkl lader som man selv ejer) og 1,12,-/kWh i refusion.

Mellem hjemmeabo koster 159,- med 1,12 i refusion og "ekstra lav pris" på netværket. Som så ikke er så lav 2,5/3,2,- kWh

Dyreste abo. er sænket en smule til 649,- Så der skal hentes næsten 600 kWh derhjemme for at abo. bare balancerer, derhjemme, men er så åbenbart rettet mod meget udeladning (men virker lidt skævt at lave et hjemmelade abo. som tilsyneladende kun giver mening, hvis man primært lader ude?).

Har lidt svært ved at se hvorfor man skulle vælge deres hjemmeladningsløsning, 15k i startafgift ødelægger regnestykket, så vidt jeg kan se? 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Feb 24 '21
webercarbmann
webercarbmann Feb 24 '21

Det var mange penge for opsætning!  Mon Clever følger med op i pris?   Vi har lige skiftet til Clever.  5500 for opsætning "på eksisterende installation" 

CaptainChaos
CaptainChaos Feb 24 '21
Det lyder godt, lige indtil man begynder at regne på det :)

Kun E.ON kan tage 15.000 kroner for en ladeboks det er dobbelt så stor andre produkter på marked, den lysdiode der sidder i er ca. 100 gange for kraftig også fremhæver at:
"Ladeboksen er 3G/4G forbundet med SIM-kort, så vi kan opdatere software og genstarte boksen – uden at sende en tekniker ud."
Men hvis der opstår nogle problemer og laderen fejler, så skal man selv henvende sig til E.ON og ligge en sag og håbe på at en kompetent medarbejder tager sig af sagen. 

Aldrig mere E.ON, jeg er glad for jeg kom ud af min aftale med E.ON også selvom det kostede 20k at få en Tesla wall connector op i stedet.
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Feb 24 '21
TSLA
TSLA Feb 24 '21

Det lyder jo absurd at de for det første har nedsat afgifts refusionen. Men for det andet står der intet om elkøbs refusion. Lyder som om de kører videre i forringelses sporet (sidst var det lade loftet)

Burnix
Burnix Feb 24 '21
I den mail, jeg har fået fra E.ON står der: Da du fik sat din ladeboks op, lejede du den af os – og det gør du stadig. Fremover køber man sin ladeboks af os. Det gælder kun nye kunder, så der bliver ingen ændring for dig, og du skal ikke foretage dig noget. Dette er egentlig bare en servicemeddelelse, hvor vi orienterer dig om, hvad der sker hos E.ON fremover. Dit abonnement forbliver foreløbigt uændret, og du får fortsat fuld strømrefusion som hidtil.
Nikola
Nikola Feb 24 '21

Ved ikke om jeg overser noget, men virker som om de ikke satser på hjemmeladningskunder? 

Mellempakken (Home Plus) giver ikke mening sammenlignet med diverse operatører med lav abo og refusion. EON kører dyrere abo. og høj etableringspris. Man kan vel også håbe på mulighed for at alle på et tidspunkt kan selv  få refusion af afgift uden firmaindblanding, jvf. Elbilskommission anbefaling.

Home Free giver nærmest endnu mindre mening i min optik. De laver en pakke, hvor det stort set kun kan betale sig at lade ude, men koster 15k for hjemmelader? De eneste jeg kan se at den kan være interessant for, er de helt tunge kunder, der både lader voldsomt meget ude og også har behov for hjemmeladning 

@Burnix: Det gælder kun nye kunder, eksisterende kunder fortsætte med lejeaftale/høj refusion etc....

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Feb 24 '21
TSLA
TSLA Feb 24 '21

Jeg havde da også forventet en mere direkte information hvis de vil ændre mit abonnement - det har jeg ikke fået. Men det ser ud til at de ikke vil have privat kunder mere, men satser på brugere af deres offentlige infrastruktur.

jonsiii
jonsiii Feb 24 '21

Fikst nok træk af E.ON. Vi regner lidt ved hjemmeladning for 30000 km/årligt, ca. 6000 kWh = 500 kWh/måned.

Gammel ordning: Abonnement 700 kr/måned, 2,28 retur/kWh til dig, E.ON får selv 1,10 retur/kWh. E.ON tjener 700-500*1,18 = 110 kr/måned.

Ny ordning: Abonnement 650 kr/måned, 1,12 retur/kWh til dig, E.ON får selv 1,12 retur/kWh. E.ON tjener 650-500*0,0 = 650 kr/måned.

Selv om du begynder at lade 50% i byen, så koster det vel max 1 kr/kWh i kostpris og tariffer. Dvs. 50% af 500 kWh er jo kun 250 kr mindre. Stadig 4 gange bedre indtjening. Hvis altså man hopper på den..

KimT
KimT Feb 24 '21

Man må også sige at de heller ikke er specielt aktive på at udvide deres ladenetværk. Det sidste der er lavet har vel været ifm. Clever. Tror de har modtaget noget af pengene fra den sidste pulje, så der kommer nogle få nye her i løbet af året.

De har da så vidt jeg ved ikke smidt hverken nye 22kW/50kW lader op.

Men som Burnix skriver, så har jeg fået en mail med samme ordlyd; ingen ændringer for mig.

PeterE
PeterE Feb 24 '21
Ingen mail her endnu, jeg venter i spænding :)
Nikola
Nikola Feb 25 '21

Citat fra jonsiii

Fikst nok træk af E.ON. ........      Stadig 4 gange bedre indtjening. Hvis altså man hopper på den..

Ja, hvis "man" hopper på den. Kan dog ikke se formålet med hjemmeladning? Abo. prisen for Fri opladning ude og hjemmelader (med fri opladning ude) er den samme? Så man kan få Max opladning ude for 649,- uanset hjemmelader eller ej. 

Hvorfor så betale 15k for en hjemmelader? Vil man have hjemmeladning er der jo ingen fordel ved at købe dette ved EON, (tværtimod en start-bon på 15k).
Hvis man har det behov, er det billigere at vælge EON til udeladning "alene" og så eks. købe en hjemmelader med abo/refusion til 6-7k et andet sted?  

Ice2EV
Ice2EV Feb 25 '21

Det virker som en afvikling istedet for en udvikling. 

Ligesom det må anses for at være en krampetrækning for at suge noget uaf af markedet, inden det overgår til dino tilstande med ladning ligesom tankstationer med dankort og uden abonnement.

jonsiii
jonsiii Feb 25 '21

@Nikola: Arh, hader når jeg misser et "man". Det var blevet sent. ;)

Jeg lå og tænkte lidt videre i aftes. Det er faktisk egentlig smartere end jeg lige troede..

Startbon på 15000 kr. Ja, det er meget, men du ejer så også selv ladeboksen. Nu bliver det muligt at skifte mellem de 4 abonnementstyper:

0 kr/måned: Du har din ladeboks, betaler bare strøm som du plejer, giver 3,5 kr/kWh ude. Fint til helt lavt forbrug (du kunne jo være Corona-ramt). Du skal ikke aflevere boksen som før og betale 2500 kr i nedtagningsgebyr.

Tilføj 79 kr/måned: Du har nu refusion på ladeboksen på 1,12 kr/kWh. Det svarer til et EVSE/FMD/Spirii/Ladop/Homecharge-abonnement.

Tilføj yderligere 80 kr/måned: Samme, men med rabat ude på 1 kr/kWh på byladere og 1,7 kr/kWh på lynladere. (2,5 kr/kWh bylader, 3,20 kr/kWh lynlader).

Tilføj yderligere 490 kr/måned: Fri opladning ude. Svarer sig pr. måned ved 153 kWh på lynlader, eller 196 kWh på bylader.

Det smarte er, at du kan bruge samme selskab og boks ved alle 4 abonnementsformer. Som EVSE-kunde kan jeg f.eks. ikke opgradere til rabatter på udeladning. Og vil jeg ned på 0 kr./måned, er jeg nødt til at frikøbe boksen. Hvis jeg pludselig får noget arbejde, der kræver at jeg kører fra Fredericia til Hjørring i 3 måneder 2 gange om ugen, så kunne det være smart at skifte til Home Free. Når konsulentarbejdet er ovre, så skiftes der tilbage til Home Lite/Plus igen.

"Jamen, Clever giver mange penge retur når jeg kører 50000 km om året?". Ja, og det tjener Clever heller ingen penge på, og derfor bliver den ordning ikke ved med at gå. Hvis ikke de tjener på abonnementskunderne, så må adhoc-kunderne betale. Men hvis E.ON med denne løsning har fået snylterne væk, så kan de tilbyde billigere adhoc end Clever.. Lyder det helt dumt?

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Feb 25 '21
Ice2EV
Ice2EV Feb 25 '21

DEr kommer garanteret et skifte gebyr.

Eks. det koster 300 kr at skifter fra nul til 79 kr abonnement eller andre abonnementer.

Har Intro og ikke modtaget nogen besked. Forventer dog at blive modregnet de 9500 det kostede at sætte laderen op i sin tid, hvis de finder på de der finurligheder med mit eksisterende abonnement.

Pt erindre jeg ikke at have ladt hos EON udenbys, bortset fra en test på en 50 kWt lader for snart 2 år siden samt en test for snart et år siden på 150 kW lader i Haverslev.

Kører vi udenbys så springer på på en Tesla lader hvis der er en, eller også betaler vi bare den der er enten via APP eller EON chip. (APP virker som regel ikke og ender med EON chip på Clevers eller andre.) Men igen det er ikke 150 kW om året. (fratrukket hvis vi kører sydpå i somerferien)

Nikola
Nikola Feb 25 '21
Citat fra jonsiii

Jeg lå og tænkte lidt videre i aftes. Det er faktisk egentlig smartere end jeg lige troede..

Startbon på 15000 kr. Ja, det er meget, men du ejer så også selv ladeboksen. Nu bliver det muligt at skifte mellem de 4 abonnementstyper....   Det smarte er, at du kan bruge samme selskab og boks ved alle 4 abonnementsformer. Som EVSE-kunde kan jeg f.eks. ikke opgradere til rabatter på udeladning.....  Hvis jeg pludselig får noget arbejde, der kræver at jeg kører fra Fredericia til Hjørring i 3 måneder 2 gange om ugen, så kunne det være smart at skifte til Home Free..        Lyder det helt dumt?

Jeg kan stadig ikke se det smarte generelt. Hvis man har mulighed for generelt at kunne nøjes med hjemmeladning så giver firmaer som Evse etc. mest mening i min bog, også selvom man i en periode kun  skal lade minimalt. Abo. på 75,- kontra 0,-/mdr skal stå på i lang tid før de 75,- når op i nærheden af de ekstra 5-7k man betaler fra start.
Skal man pludselig, i en periode, køre fra den ene ende af landet til den anden på daglig basis, kan man jo bare købe et EON free i den periode, der er kun binding på løbende måned + 1 måned på dette abo.

Som jeg ser det er de eneste der har en fordel ved disse ændringer, de få der kører virkelig langt og (næsten) kun lader ude. Der kan 649,- være rigtig billigt (hvis man kører km nok)....

Men når det er sagt forstår jeg godt at EON ændrer på den høje refusion og "ad libitum" er jo heller ikke nødvendigvis en god ide. Men forstår ikke de løsninger de har valgt...

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Feb 25 '21
webercarbmann
webercarbmann Feb 25 '21

@jonsiii og andre.  Jeg er helt enig i, at hvis ordningen på sigt giver underskud, så ophører ordningen på sigt eller prisen bliver sat op.  

Jeg har personligt den vinkel, at udgifterne til et skifte fra Eon til Clever er tjent hjem på ca. 6 mdr. (uden corona) For os balancerer det at være på ordningen ved et forbrug på ca. 450 Kwh/mdr.  Ved vores normale forbrug på ca.1000 Kwh/mdr er strømmen gratis. 

(1000 kwh koster ca 1000 DKR i indkøb med jordvarmerabat + 799/mdr abonnement. Samlet udgift ca. 1800.  Refusion af 1000Kwh til 1.86 DKR/Kwh = 1860)

Hvor længe det kan blive ved er ukendt men det er svært at slå pt.

Hvis det ikke længere er attraktivt køber jeg en wall charger og lader til 1 DKR/Kwh med jordvarmerabat. 

jonsiii
jonsiii Feb 25 '21
Citat fra Nikola
Skal man pludselig, i en periode, køre fra den ene ende af landet til den anden på daglig basis, kan man jo bare købe et EON free i den periode, der er kun binding på løbende måned + 1 måned på dette abo.

Du har ret, det er da lige så let og meget billigere. Havde også personligt nægtet at betale 15000 kr ud for en boks og lidt kabel. Skidt med om den er "opdateret og fjernaflæst".

Jeg er også godt tilfreds med min manuelt aflæste EVSE-boks, og er egentlig overrasket over, hvor sjældent jeg lader ude. Har ikke brugt en SuperCharger siden jeg kørte hjem fra Belgien i maj '19. Det er kun blevet til en slat på en Sperto-lader i Søndervig. Og diverse feriecentre som Seawest har jo gratis destination charger.

jramskov
jramskov Feb 25 '21

Some Ice2EV har vi også EON intro "all-inclusive" tilbud til 579kr/mdr. Vi har heller ikke hørt fra EON, så tænker vores også bare fortsætter som hidtil, hvilket passer os rigtig fint. Vi lader nærmest udelukkende hjemme, så er helt OK med at betale en smule for opladning på SuC'ere de få gange hvor det er nødvendigt.

Jens_N_B
Jens_N_B Feb 25 '21

Godt de laver de nye pakker, men jeg tvivler på de har fået styr på deres refusion (Jeg og andre jeg kender oplever at der mangler flere hjemme opladninger, som man så ikke får refusion for) og deres kundeservice er mildest talt mangelfuld. Så jeg er stadigvæk godt tilfreds med at jeg droppede dem og valgte en boks fra evse i stedet. Vil også hellere bruge Tesla Superchargers på langture, de virker, der er mange af dem og prisen er rimelig

cth
cth Feb 25 '21

Hvis man kører langt....meget langt... eller ikke kan lade hjemme så giver EON mv. mening.

Men ellers så synes jeg ikke.

tesla lader 4000 kr

Det famøse HPFI B relæ i go kvalitet 2500 kr.Godkendt bi måler 600 kr.

32 amp gruppe i eltavlen.

6 kvadrat elkabel i en eller anden længde ud til carporten og noget manuelt arbejde. Begge dele kan hvis man spørger omkring gøres meget billigt :-)

En elektriker og igen kan man jo spørge i omgangskredsen :-)

Et refusions abo. 45 kr. mdr. hos Hanssing herinde og 1 kr. retur ca.

Så har du oven i købet  22kw lademulighed mod de 11kw du får hos de der udbydere.

Sørg for at mastesikring er stor nok.

"det kan min bil ikke lade med" nej men det kunne være den næste kunne eller du kom til at sælge til andre som kan.

Men uanset hvad etablering koster, så er det en engangsudgift og her tror jeg ikke man skal skalere ned. Hellere op så man er dækket ind til fremtiden.

PS: derudover intro abo. på strøm, så begynder du altså at komme ned i elpriser som gør naboen med diesel hakkeren mega misundelig :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 25 '21
Sider: 1 2 »