Loading...
dk

Nu lægger Tesla sag an mod kunder | Tesla Forum

burns
burns Jan 2 '22
Citat fra CaptainChaos @burns Jeg forstår dig godt at du har mistet tilliden til Tesla når de ikke har fikset problemet, hvis jeg var dig vil jeg forsat insistere på at de skal kigge problemet end til det er løst ellers ville jeg skille mig af med bilen.

Bremserne skal virke på alle biler og hver gang ellers skal de ikke kører på offentlig tilgængelig vej, alt andet er uansvarligt og ulovligt. Og vand kan ikke være årsagen til problemet, jeg betvivler dig ikke at bremserne holder op med at virke når de er våde, men det er enten en design fejl eller et problem et andet sted.

Jeg har selv være hos Tesla mere end 7 gange med et problem og 6 gange med et andet, så jeg forstår din frustration. De problemer jeg har haft har heldigvis aldrig været noget der gjorde bilen usikker at køre i.
Jeg har haft bilen hos Tesla så mange gange for så mange forskellige problemer at det ikke er sjovt med. Og nogle problemer har de gjort værre og er først blevet opdaget efter garantiudløb og de så nægtede at lave. Nogle problemer blev ikke lavet og så er der jo hele batterigate.

Og ja, bilen skal være sikker at køre i og i det store hele er den det da også. Jeg skal dog være opmærksom på bremserne i visse situationer. Og mekaniker og synsfolk har flere gange set på det uden at se nogen fejl. Så jeg kan kun antage at sådan skal det virke på en TMS.
burns
burns Jan 2 '22
Citat fra cth

Svært at skille sig af med en bil med det problem uden at gå på kompromis med ens samvittighed.

desuden ville det jo blive opdaget, når nu tesla er inf.

Tja, som jeg ser det er det en designfejl på modellen og alle tilsvarende TMSer kan blive udsat for bremsesvigt under de samme omstændigheder.
Johannelund
Johannelund Jan 2 '22
Bremseproblemer Tesla vådt føre, kan det ikke skyldes at man næsten ikke bruger bremserne, da rigtig meget af nedreguleringen af hastighed sker ved regeren af strøm til batteriet, jeg kan tit køre op til 100 km uden at bruge bremserne overhovedet.
Havde en Vw som blev tilbagekaldt fordi Vw konstatere bremseproblemer i vådt føre, her monterede Vw en lille stænklap foran forhjulene, for der ændrede luftgennemstrømning omkring skiverne.
cth
cth Jan 2 '22

Der må jo være andre end Burns der oplver det her?

Jeg har aldrig oplevet det og har kørt ca. 100.000km i 2 forskellige TMS'er

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 2 '22

Jeg har som jeg nævnte tidligere oplevet det samme for 5-6 år siden.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 2 '22
CanEl
CanEl Jan 2 '22

jeg har prøvet det for en 6-7 år siden.
nu har jeg så fået en rutine, at jeg bremser ned i "N" lige før jeg er hjemme.
så er skiverne trukket af og tørre.
jeg tjekker også bremser efter 5 huse, når jeg kører hjemmefra.
og så en rutine mere: ved frakørsel fra motorvej, foretager jeg en hård nedbremsning i "N", altså uden regen, fra 130 til 30, med mellemrum.
så kan jeg mærke at den bremser væsenligt bedre bagefter.

TSLA
TSLA Jan 2 '22

Jeg har kørt 375.000 i 2 TMS'er og har ikke oplevet problemet. Jeg har nogen af de samme rutiner som canel. Hård opbremsning jævnligt (uden nogen bagved kørende) og bremsning ved hjemkomst og afgang hjemmefra i N.

Som beskrevet tidligere har jeg oplevet total svigt i den gamle Roadster pga en flækket bremseklods. Den tog dog ved lige før det jeg ikke tør tænke på. Den kom på værksted hos Tesla Kastrup og de konstaterede den flækkede bremseklods.

Johannelund
Johannelund Jan 2 '22
@burms
Er din bil sænke ydeligere eller har den fået monteret dæk/fælge der afviger fra den original dækmontering.
Hvilket kan ændre luftgennemstrømningen omkring skiverne.
burns
burns Jan 4 '22
Citat fra Johannelund @burms
Er din bil sænke ydeligere eller har den fået monteret dæk/fælge der afviger fra den original dækmontering.
Hvilket kan ændre luftgennemstrømningen omkring skiverne.
Min bil er helt standard på det punkt, med originale fælge. 

Den gang jeg oplevede det på motorvejsafkørslen var der regnvejr, men jeg kan ikke huske de præcise omstændigheder om situationen (det er en del år siden nu) ud over det jeg stod på bremsen og bilen fortsatte ufortrødent, med kun regen og det opadgående vejforløb op til krydset til at sænke bilens hastighed. Og jeg brugte bremserne tidligt pga regnen (havde ikke oplevet dette problem tidligere så det var blot for at være forsigtig pga vejret). Jeg har ca 20 km til motorvejen og ingen problemer oplevet på vejen derhen.

Jeg kan ikke huske hvad tid på året det var. Kan der mon have lagt sig is på skiverne? Alle 4 skiver tænker jeg blev ramt de bremserne overhovedet ikke tog fat. Eller som det blev foreslået at der var en belægning på skiverne som holdt på vandet. 

Anyway, jeg har ikke oplevet det siden ud over efter vask af bilen (nogen gange) eller efter bilen har stået i carporten og regn har blæst kraftigt ind på bilen (1 gang).
P85DK
P85DK Jan 4 '22

Lavede Tesla ikke en SW opdatering for nogle år siden hvor klodserne regelmæssigt lige renser skiverne når vinduesviskerne er aktiveret, netop pga af dette problem? At opleve det ud fra en vaskehal er jo noget alle blier kan opleve, det står derfor også et sted på alle vaskehaller.

NoMoreICE
NoMoreICE Jan 4 '22

Var det ikke Audi der havde det problem for en del år siden?

TSLA
TSLA Jan 4 '22

@P85DK: Det mener jeg faktisk du har ret i. Erindrer også også den kobling i en update. Men kan ikke finde info....

P85DK
P85DK Jan 4 '22
Brake Disc Wiping

To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model S is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs.

https://www.tesla.com/ownersmanual/models/en_us/GUID-3DFFB071-C0F6-474D-8A45-17BE1A006365.html

CaptainChaos
CaptainChaos Jan 5 '22
Citat fra P85DK Brake Disc Wiping

To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model S is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs.

https://www.tesla.com/ownersmanual/models/en_us/GUID-3DFFB071-C0F6-474D-8A45-17BE1A006365.html

Det er meget mærkeligt at model 3 ikke har den samme feature :(

Rettelse: der står på Tesla's site at model 3 også har "Brake Disc Wiping" det virker bare ikke....
Og hvorfor beder Tesla service mange deres kunder om at bremse noget mere, bilen burde selv at vedligeholde bremserne
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Jan 5 '22
PeterE
PeterE Jan 5 '22

Jeg forstår simpelthen ikke problemet.

Jo jo, det gør jeg - men jeg forstår altså ikke at/hvis det er noget specifik for Tesla, uanset model. Vand på bremseskiverne har alle dage været en udfordring for mange bilers evne til at bremse. Og for at bremserne natten efter vask sætter sig fast, og starter næste morgen med et 'klonk'. Funktionen som detekterer vand vha viskerne er fin og smuk, og ligegyldig - for det sker jo 99% af gange efter besøg i en vaskehal med undervognsvask. Der er altså meget sjældent at det regner ned på bremseskiverne :)

P85DK
P85DK Jan 5 '22
Citat fra PeterE

Jeg forstår simpelthen ikke problemet.

Jo jo, det gør jeg -

Der er altså meget sjældent at det regner ned på bremseskiverne :)

Og så forstå du det måske alligevel ikke helt ;-) Forskellen på Tesla (elbil) og ICE biler på fx motorvej er jo  en elbil ikke nødvendigvis bremserne særligt meget, da regen klarer det meste, mens ICE biler vil få brugt bremserne hyppigere ved almindelig kørsel. På motorvej i regnvejr er der vand nedefra svarende til undervognsskyl i en vaskehal og så kan kan problemet opstå mere hyppigt på en elbil end en ICE, hvilket kan være kedeligt når man kører med motorvejshastighed ;-) Så helt ligegyldigt og teoretisk er det ikke.

Men du har ret i at det sjældent regner direkte ned på bremseskiverne

webercarbmann
webercarbmann Jan 5 '22

@PeterE

Enig  - problemet er ikke så stort på TM3 og TMY men stort for TMS og TMX. Man er simpelt hen nødt til at være opmærksom om vinteren og efter bilbask. Jeg kører altid en "bremsetur" efter bilvask, specielt vigtigt i TMS / TMX.  Første gang man skal bremse risikerer kan at køre ind i noget hvis man ikke er opmærksom og tror at bilen bremser normalt. 

Hvis jeg går forbi en TMS i gadebilledet om vinteren kan jeg se at der er mange der ikke er opmærksom på at skiverne skal have nogle hårde opbremsninger jævnligt for at holde dem rene!  Min kone er heller ikke opmærksom på det og for husfredens skyld vælger jeg selv at tage mig af det....

Sider: « 1 2