Loading...
dk

Vindstød - vær opmærksom | Tesla Forum

cth
cth Aug 18 '22

Hvor er vi i udviklingen af solceller?

Som på batterier et stykke ude i fremtiden og kun små løbende forbedringer, eller er der noget stort lige om hjørnet (ikke MUSK lige om lidt men virkligt :-)

Silden
Silden Aug 19 '22

De bedste kommercielt tilgængelige solceller ligger mellem 22 og 23% virkningsgrad. For ti år siden var tallet nok nærmere 17-18%, så ganske som batterier, sker der små forbedringer hele tiden. Man kunne kalde det evolution :-)

De bedste laboratorieresultater er over 45%, men det er med solceller med mange lag og en masse hundedyre tweaks. Disse tweaks og designs slipper så ud til de kommercielle producenter stille og roligt, og derfor har vi evolutionen.

Der er altid noget stort lige om hjørnet, men som andre steder i halvlederindustrien vinder evolutionen altid.

Venlig hilsen

Silden

jramskov
jramskov Aug 19 '22
Citat fra Gustavsfar

Solaredge er en undtagelse mht. skyggepåvirkning men prisen er også en anden.

Forstår jeg det korrekt at de ikke laver/sælger solceller, men resten af setuppet? Hvor meget dyrere er de?

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 19 '22

Havde en gammel arbejdskollega som fik solceller samme tid som mig. Mener næsten prisen på det tidspunkt var den dobbelte så har svært ved at se at det er rentabelt.

jramskov
jramskov Aug 19 '22

Ja, det lyder dyrt. Hvor lang tid siden er det?

webercarbmann
webercarbmann Aug 19 '22

Lige et solcelletip.  Der kører en auktion over "Solar Nordic A/S" 

https:///...borg?auctionStatus=1

Der er nogle paneler som ser fine ud.   440W ca 20% effektivitet.   Også nye 105KW invertere hvis der er nogen der har adgang til at sende så meget sovs ud på nettet....

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Aug 19 '22
CanEl
CanEl Aug 19 '22

at solpaneler bypasser ved skygge, har de gjort længe.
mine 10 år gamle gør det. det er 1 diode der lægger strømmen udenom panelet ved skygge, og det betyder så at der mangler spændingen fra dette panel.
nogle paneler har 3 dioder, og kan så bypasse 1/3 af panelet, med mindre spændingsfald til følge.

der er en anden faktor der også har betydning. vi havde et øst/vest anlæg der ikke lavede strøm før oppe af dagen. der var skygge på et af panelerne, så det burde lave strøm. men når der manglede 1 panel blev spændingen lavere end indkoblings spændingen i inverteren. vi fik sat et par paneler mere op, og så var kurven normal igen.
jeg har selv 2 anlæg. det ene kører med højere spænding end det andet. det andet falder meget i ydelse ved lidt skygge, det gør det første ikke. 

Ice2EV
Ice2EV Sep 6 '22

Er lidt i Vildrede. Føler det er uoverskueligt pga flytte, kort historik til acconto beregning etc.

Jeg kan ikke gennemskue strømprisen på Vindstød via Elforbundet.....Det ser ud til de regner med 264, 42 øre/kWh. Men er det en pris man kan regne med, eller er den variabel, så der kan komme en giga efterregning til januar?

Heldigvis er grundlaget accontoen er udregnet fra helt hen i vejret, idet den er udregnet over en periode, hvor vi ikke havde solcellerne opsat. forbruget faldt fra 14-1500 til 4-500 om måneden, da de kom op.

Kan se at med elvarme(BBR skulle have godkendt det, men kan ikke se det på elregningen endnu.) så kan man få en fastpris aftale på elpris. dk i ca samme niveau. Men hvis vindstød er rimelig sikkert takseret, så vil jeg bare gerne blive der.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 6 '22
KimT
KimT Sep 6 '22

Din aftale er spotpris uden tillæg - timeafregnet. Dvs det er den pris du kan se her : https://elpris1alt.wen.dk/

Ice2EV
Ice2EV Sep 6 '22

Ja, den er jeg med på. Men det betyder vel også at 2,64/kWh er fiktiv og endelig afregnet når kvartalet er slut, eller?

På elpris kan jeg låse den på 2,66 for 6 måneder, og det var måske bedre, med diverse dommedagsprofeter, der siger alt kan blive voldsomt meget dyrere hen over vinteren.

P85DK
P85DK Sep 7 '22

De 264,42 er en bagvendt udregning. Det er sikkert fordi deres faktureringssystem skal bruge en enheds pris. Så de har et andet system hvor dit forbrug med den aktuelle pris for tidspunktet for forbruget er angivet, det giver din samlede regning. Det beløb dividerer de så med antal kWh og får en enhedspris.

Ice2EV
Ice2EV Sep 7 '22

Ok. tak.

Er det mig der overfortolker, at Ursula vil sætte en max pris på russisk gas. Hvorved man kunne antage, at elprisen bør falde, idet el prissættes på baggrund af gasprisen.

cth
cth Sep 8 '22

Jeg tolker som dig.

Jeg fatter ikke at det skal være så svært at få en reel strømpris som ikke er baseret på sidste led...nemlig gas.

med hensyn til vindstød synes jeg de er pivringe info i forhold til alle de andre store selskaber.

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 8 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Sep 8 '22

Vindstød har en app som er ret overskuelig hvor du kan se de historiske salgspriser af din el. Er det ikke meget naivt (igen) af EU at tro de kan lægge et loft på gasprisen? Putin har jo sagt at konsekvensen så bliver at han lukker helt for al eksport af energi fra Rusland!

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 8 '22
P85DK
P85DK Sep 8 '22

Det er vist ikke helt så simpelt. Hvis EU sætter en max pris på gas, så kan Putins svar være at stoppe for al leverance af gas, olie og kul til EU. Det er kapløb om at nå bunden først ...

Lige nu har DK et forbrug på 4.374 MW og en vindproduktion alene på 5.263 MW og en elpris på 2,48/ kWh + afgifter og netterif

cth
cth Sep 8 '22

Putin lukker jo alligevel... det er jo frygeligt naivt at tro han ikke gør og klamre sig til de sidste 20%, som han i øvrigt tjener kassen på, uanset loft i pris.

Det VAR frygeligt naivt at tro man kunne støtte Ukraine så massivt og tro det ikke ville koste.

Jeg ved virkelig ikke hvad specielt tyskerne tænker på og har tænkt gennem mange år.

Men okay... hvis man vil spille det spil og så håbe han bliver ved med at levere, så kan man måske humpe gennem vinteren lidt bedre end hvis man slet ikke får noget gas.

Men det er da lidt at spille Putins spil... ingen no....

jramskov
jramskov Sep 8 '22

Vi må håbe det kommer til at blæse mere eller mindre konstant de næste mange måneder.

cth
cth Sep 8 '22

Fra Børsen:

Efter en måned med astronomiske priser på naturgas er presset lige nu ved at tage af.

Gaspriserne er torsdag formiddag faldet med omkring 8 pct., så prisen på en megawatt-time flirter med 200 euro.

Og det er første gang i en måned, at prisen er så lav, efter at den ramte niveauer på omkring 320 euro pr. MWh for bare to uger siden.

Allerede nu har EU-landene skåret andelen af russisk gas ned fra 40 til 9 pct. af den samlede gasimport. Og de europæiske lagre er 82,5 pct. fyldte allerede nu.

elv om de 200 euro pr. megawatt-time markerer et fald på 38 pct. på få uger, er det dog stadig et kolossalt højt niveau.

cth
cth Sep 8 '22
Quote from Gustavsfar

Vindstød har en app som er ret overskuelig hvor du kan se de historiske salgspriser af din el. Er det ikke meget naivt (igen) af EU at tro de kan lægge et loft på gasprisen? Putin har jo sagt at konsekvensen så bliver at han lukker helt for al eksport af energi fra Rusland!

salgspriser :-)

Jeg køber kun.

Kan logge på mit kontrolpanel på websiden.

Men kan ikke logge på app med samme info. 

I øvrigt kan man jo undre sig at prisen er 5-6kr. KwH lige nu i det her blæsevejr.

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 8 '22
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »