(...) hvis elbiler beregnes skattemæsigt uden batteriet.
Det lyder som et konstruktivt og på sin vis meget fornuftigt forslag - hvis man absolut vil have en værdimæssig beskatning, således at luksus beskattes hårdere end alm. biler.
Det virker også helt absurd, at man kan købe en billig Renault Zoe (uden batteri) eller en billig Nissan Leaf (uden batteri, men hvor man lejer batteriet), som beskattes meget lempeligt udelukkende fordi batteriets værdi er holdt ude af regnestykket. Hvis man køber batteriet med bilen, så brandbeskattes batteriet, mens det er afgiftsfrit, hvis man blot lejer det. Økonomisk gør det en stor forskel, men i praksis er bilen den samme.
Ved at holde batteriets værdi uden for beskatningsgrundlaget, så ville det bedre kunne betale sig med et stort batteri, som ville forøge bilens brugsværdi betragteligt, således at den vil være et reelt alternativ for langt flere bilister. Samtidig ville man undgå spekulation i kreative batterileasingordninger, men lade markedet styre i retning af, hvad der reelt er den bedste løsning.
Jeg forestiller mig, at man i stil med fradrag for radio, selealarmer, ABS/ESP, airbags osv. også indførte et fradrag for batteri som energilager til fremdrift af bilen. Det kunne f.eks. være et fast fradrag på 2.000,- pr. kWh batterikapacitet evt. med et loft på 100 kWh for at undgå misbrug af fradragsreglen.
Jeg mener dog, at det vil være mere fornuftigt at beskatte biler ud fra tekniske kriterier frem for værdi. Ovenstående kunne dog være et kompromis, der peger lidt i den retning. Det virker bare så omstændeligt med alle de særregler, fradrag og undtagelser, der er nødvendige med en værdibaseret beskatning. En beskatning baseret på tekniske kriterier burde kunne laves meget simplere og mere fremtidssikker samtidig med at den rammer der, hvor det virkelig batter noget og kan flytte forbruget i en samfundsmæssigt hensigtsmæssig retning.
Jeg synes, det er et sundt princip, at man f.eks. betaler for sin egen forurening, da forureningen jo går ud over alle i samfundet. Omvendt har jeg svært ved at se, hvorfor man skal brandbeskattes af lædersæder og hi-fi anlæg i bilen, når tilsvarende møblement og elektronik ikke beskattes tilsvarende, hvis det installeres hjemme i stuen. Så slipper vi også for at spekulere i at spare afgiften ved at eftermontere hi-fi og andet ekstraudstyr.
Jeg har tænkt på, om ikke Tesla kunne sælge deres biler i en særlig billig udgave, hvor alt hardware er standard, men med softwarebegrænsninger, hvor motoreffekt er begrænset til 5 kW, topfarten er begrænset til 25 km/h og batterikapaciteten er begrænset til 1 kWh. Bilen sælges nu til f.eks. halv pris, hvilket sparer en masse afgift. Herefter vil alle kunder for at have en nogenlunde anvendelig bil være nødt til at opgradere ved at låse softwaren op til standardspecifikationerne. Det koster så den anden halvdel af bilens oprindelige pris, men... tadaaa... uden afgift!
Hvis det er i strid med reglerne af lave sådanne kreative softwarebegrænsninger for at undgå afgift, så kunne man i stedet overveje at sælge bilen billigt, men uden batteri, uden computer, uden hjul, uden sæder osv. Dette kan så tilkøbes som eftermonteret ekstraudstyr (afgiftsfrit). Sådanne nogle hjul kan vel være ret dyre og give et klækkeligt nedslag i prisen (og afgiften), hvis man fravælger hjul ;->
Hvad siger I? Vil det kunne lade sig gøre rent juridisk/praktisk?