Loading...
dk

Geografisk fordeling af Model S i DK | Tesla Forum

Gronhund
Gronhund Aug 12 '16
Citat fra ErikBH
Så de har nok bare "glemt" 31 Premium biler..

Som sagt, så er det kun Juli tal jeg skrev om. De 31 Model X stod rigtig nok i Juni talene.

Men Model X er ikke en "Premium" bil. Om den hører ind under "SUV" eller "Stor" ved jeg ikke, men som sagt var det kun top 10 i hvert segment der er representeret i det dokument de lagde ud denne måned, og da top 10 for "SUV" har solgt 54 (Audi Q5) og top10 for "Stor" har solgt 46 (Volvo V60), kan der sagten gemme sig nogle Model X under dem. Men ikke noget Bilimp har lagt til rådighed på deres hjemmeside.

Kiefer
Kiefer Aug 12 '16

Før i tiden lagde de alle tallene frem i et excel regneark. Lidt ærgerligt de er holdt op med det.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 12 '16
ErikBH
ErikBH Aug 12 '16
Citat fra Gronhund
Citat fra ErikBH
Så de har nok bare "glemt" 31 Premium biler..

Som sagt, så er det kun Juli tal jeg skrev om. De 31 Model X stod rigtig nok i Juni talene.

korrekt, det havde jeg lige glemt at X'erne var "så gamle".

Men Model X er ikke en "Premium" bil. Om den hører ind under "SUV" eller "Stor" 

Du kan have en pointe i at den måske kunne være placeret under SUV eller MPV. Men man kan sagtens argumentere for at den også skulle ligge i Premium. Der er flere i Premium som ligeså godt kunne ligge i Stor, fx Volvo V70 og Ford Mondeo(!).

Citat fra Kiefer

Før i tiden lagde de alle tallene frem i et excel regneark. Lidt ærgerligt de er holdt op med det.

de gjorde det i juni udgaven - http://www.bilimp.dk/press/content.asp?id=553

Der har de de 31 X'ere med i fanebladet "Pressemeddelse". Man kan dog ikke se dens segment jf. Bilimp.dk.

I det hele taget ligner det manuelt analyse arbejde..

/ErikBH 

Gronhund
Gronhund Sep 12 '16

Og så kom BILIMPs opgørelse for August ud (for et stykke tid siden).

Det gør det svære og svære for os at følge med (dog sandsynligvis ikke bevidst). Elbiler er selvfølgelig ikke nævnt i pressemeddelelsen. Hvad der dog er nævnt er, at salget af de store biler stadig stiger (til forskel fra de andre omkringliggende lande), men det er jo bare godt, for: "idet moderne større biler ikke behøver at være mindre miljørigtige end de helt små". Ikke en specielt konkret udtalelse, men dog en udtalelse.

Så ser man i excel dokumentet, men efter som det dokument ikke kan åbnes, er det lidt svært at få data ud fra det. Hvad gør man så (for man skriver jo ikke til BILIMP og brokker sig)? Man prøver at åbne excel dokumentet for lastbiler. Og her ligger det hele så. Og der der kommet et nyt segment: "El-biler".

Så deres data siger følgende:

El-biler: 147 stk i August 2016.

Heraf Tesla Model S: 2 stk.

Tesla Model X: 5 stk.

Så i denne månde er det primært BMW i3 der trækker læsset med 110 (hvoraf 9 af dem vist er deres hybrid).

Kiefer
Kiefer Sep 12 '16

Godt arbejde igen Gronhund. Men nu hvor der snart er 20.000 at hente på afgiften vil vi jo se salget eksplodere...

Sarkasme kunne forekomme.

/Martin

Gronhund
Gronhund Sep 12 '16

40.000 (hvor de sidste 20.000 skal betales af elbil producenten). Hvis det vel at mærke bliver til noget.

Det skal da nok gøre en forskel. Og to fluer med et smæk: Salget af Tesla vil stadig være lavt, og der kan komme lidt ekstra solgte elbiler, ud over Tesla.

Så med mindre leasing selskaberne også kan få denne "godtgørelse", så må det da betyde lidt for de 1000 første.

Men der burde da tænkes i helt andre baner. Det er vi mange herinde (og også udenfor) der er helt enige i.

NOELON
NOELON Sep 12 '16

Men nu ved vi jo ikke om proucenterne/importørerne vil være med til også at give de 20.000. Så lad os se, men personligt tror jeg ikke på den store effekt - jo de 'første' 1000 skal nok blive solgt, men hvor hurtigt? Og derefter: igen stil stand!

Kiefer
Kiefer Sep 12 '16

Jeg tror ikke der kommer tilat ske noget før et af de store tyske mærker kommer med en elbil der er interessant for de fleste. Indtil da er de for dygtige lobbyister i forhold til hvad Tesla er i stand til. Bare se på salget af store tyske biler. Det blødte jo så meget sidste år at de måtte gøre noget, så først får de stoppet salget af Teslas biler, og herefter er de i stand til at få nedsat afgiften fra de 180% til 150%. Det er godt nok et godt stykke arbejde de har gjort. Det må man give dem!

Nu kan VW så få indført et fradrag på 20.000 i afgiften, hvilket betyder nogenlunde lige nøjagtigt det man betaler i afgift på en e-golf...

/Martin

ElPeter
ElPeter Sep 12 '16

Jeg synes det giver god mening at give det samme absolutte beløb i tilskud til billige som til dyre biler - samfundsmæssigt er miljøgevinsten ved en Leaf nok nogenlunde den samme som ved en Tesla.

Desuden tænker jeg det må give mere sundhed for pengene at erstatte typiske bybiler med el. Et fast beløb (frem for sænket registreringsafgift) vil jo først og fremmest kunne mærkes på de små/billigere biler.

Og så tror jeg at hvis vi virkelig ønsker at udbrede el-biler til andre end de miljøbevidste af os (og så mange er der heller ikke hvis det koster noget) så skal det være direkte attraktivt, ikke bare mindre dyrt at vælge el, så en el-Leaf/i3 skal koste mindre end en benzin-Leaf/i3 og driftsomkostningerne (altså el) skal være lavere end alternativet, så danskerne nok finde ud af at tage el-bilen til sig.

P85DK
P85DK Sep 12 '16

@ElPeter

Citat fra ElPeter

Jeg synes det giver god mening at give det samme absolutte beløb i tilskud til billige som til dyre biler - samfundsmæssigt er miljøgevinsten ved en Leaf nok nogenlunde den samme som ved en Tesla.

Desuden tænker jeg det må give mere sundhed for pengene at erstatte typiske bybiler med el. Et fast beløb (frem for sænket registreringsafgift) vil jo først og fremmest kunne mærkes på de små/billigere biler.

Og så tror jeg at hvis vi virkelig ønsker at udbrede el-biler til andre end de miljøbevidste af os (og så mange er der heller ikke hvis det koster noget) så skal det være direkte attraktivt, ikke bare mindre dyrt at vælge el, så en el-Leaf/i3 skal koste mindre end en benzin-Leaf/i3 og driftsomkostningerne (altså el) skal være lavere end alternativet, så danskerne nok finde ud af at tage el-bilen til sig.

Arghh og alligevel ikke - du får jo ikke den samfundsmæssige miljøgevinst, hvis folk ikke vil skifte deres Porsche Panamera ud med en leaf og fravælger en P100DL, da de kun får 20.000 kr i tilskud.

Med hensyn til bybiler, så er det vel mere hensigtsmæssigt at lave miljøzoner som i fx Tyskland som over et par år kan gå til zero emission.

Driftomkostningerne er nu reelt mere attraktive end de fleste ICE biler ved de flat fee aftaler du kan få hos Eon og Clever. Det er kun kombinationen af afgift og grundpris som er en forhindring nu.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 12 '16
Hilbert
Hilbert Sep 12 '16

Alle disse lappeløsninger er kun med til at mudre debat og lovgivning.

Vi skal have en afgiftsreform på både transport- og elområdet, således at der betales afgift i forhold til miljøomkostningerne - det vil også samfundsøkonomisk være en gevinst både på kort og især langt sigt.

Det har vi iøvrigt ventet på siden energiforliget i 2012, men politikerne fortsætter med at smide pengene ud af vinduet. Men det er åbenbart helt legalt.

Flere kompetente organisationer har vist løsninger, men Maren i kjæret ved bedre. Det er en skændsel for vort land.

Hov, dette burde nok være placeret under anden tråd (om de intelligente politikere).

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Sep 12 '16
CanEl
CanEl Sep 13 '16

er der nogen der har regnet på hvad der vil ske hvis elbiler beregnes skattemæsigt uden batteriet.

altså på vægt og pris, da det så kan betale sig med et stort batteri i en lille bil, som dækker et større marked.

så bliver beskatningen ikke på fremdriften, men på alm. udstyr/ luksus udstyr. 

måske er det noget som FDEL ved noget om.

MOS
MOS Sep 14 '16
Citat fra canel

(...) hvis elbiler beregnes skattemæsigt uden batteriet.

Det lyder som et konstruktivt og på sin vis meget fornuftigt forslag - hvis man absolut vil have en værdimæssig beskatning, således at luksus beskattes hårdere end alm. biler.

Det virker også helt absurd, at man kan købe en billig Renault Zoe (uden batteri) eller en billig Nissan Leaf (uden batteri, men hvor man lejer batteriet), som beskattes meget lempeligt udelukkende fordi batteriets værdi er holdt ude af regnestykket. Hvis man køber batteriet med bilen, så brandbeskattes batteriet, mens det er afgiftsfrit, hvis man blot lejer det. Økonomisk gør det en stor forskel, men i praksis er bilen den samme.

Ved at holde batteriets værdi uden for beskatningsgrundlaget, så ville det bedre kunne betale sig med et stort batteri, som ville forøge bilens brugsværdi betragteligt, således at den vil være et reelt alternativ for langt flere bilister. Samtidig ville man undgå spekulation i kreative batterileasingordninger, men lade markedet styre i retning af, hvad der reelt er den bedste løsning.

Jeg forestiller mig, at man i stil med fradrag for radio, selealarmer, ABS/ESP, airbags osv. også indførte et fradrag for batteri som energilager til fremdrift af bilen. Det kunne f.eks. være et fast fradrag på 2.000,- pr. kWh batterikapacitet evt. med et loft på 100 kWh for at undgå misbrug af fradragsreglen.

Jeg mener dog, at det vil være mere fornuftigt at beskatte biler ud fra tekniske kriterier frem for værdi. Ovenstående kunne dog være et kompromis, der peger lidt i den retning. Det virker bare så omstændeligt med alle de særregler, fradrag og undtagelser, der er nødvendige med en værdibaseret beskatning. En beskatning baseret på tekniske kriterier burde kunne laves meget simplere og mere fremtidssikker samtidig med at den rammer der, hvor det virkelig batter noget og kan flytte forbruget i en samfundsmæssigt hensigtsmæssig retning.

Jeg synes, det er et sundt princip, at man f.eks. betaler for sin egen forurening, da forureningen jo går ud over alle i samfundet. Omvendt har jeg svært ved at se, hvorfor man skal brandbeskattes af lædersæder og hi-fi anlæg i bilen, når tilsvarende møblement og elektronik ikke beskattes tilsvarende, hvis det installeres hjemme i stuen. Så slipper vi også for at spekulere i at spare afgiften ved at eftermontere hi-fi og andet ekstraudstyr.

Jeg har tænkt på, om ikke Tesla kunne sælge deres biler i en særlig billig udgave, hvor alt hardware er standard, men med softwarebegrænsninger, hvor motoreffekt er begrænset til 5 kW, topfarten er begrænset til 25 km/h og batterikapaciteten er begrænset til 1 kWh. Bilen sælges nu til f.eks. halv pris, hvilket sparer en masse afgift. Herefter vil alle kunder for at have en nogenlunde anvendelig bil være nødt til at opgradere ved at låse softwaren op til standardspecifikationerne. Det koster så den anden halvdel af bilens oprindelige pris, men... tadaaa... uden afgift!

Hvis det er i strid med reglerne af lave sådanne kreative softwarebegrænsninger for at undgå afgift, så kunne man i stedet overveje at sælge bilen billigt, men uden batteri, uden computer, uden hjul, uden sæder osv. Dette kan så tilkøbes som eftermonteret ekstraudstyr (afgiftsfrit). Sådanne nogle hjul kan vel være ret dyre og give et klækkeligt nedslag i prisen (og afgiften), hvis man fravælger hjul ;->

Hvad siger I? Vil det kunne lade sig gøre rent juridisk/praktisk?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 14 '16
P85DK
P85DK Sep 14 '16

Jeg tror der er en meget klar bagtanke bag argumenterne for at vægt skal indgå som et parametre i beskatningen. Et batteri vejer godt til. En VW UP har en egenvægt på 940 kg mens en VW e-UP har en egenvægt på 1.214 kg. Altså ca. 30% tungere og det er et lille batteri.

Det utrolige er mere at der ikke er andre end Renault/Nissan som kører batterileje modellen.

MOS
MOS Sep 14 '16
Citat fra P85DK

Det utrolige er mere at der ikke er andre end Renault/Nissan som kører batterileje modellen.

Det er nok fordi, DK er et ret lille marked set med globale briller. Og bare fordi vi har nogle tossede afgiftsregler, så gider bilfabrikanterne ikke ulejlige sig selv med at lave alle mulige specialvarianter, der er skræddersyet til hvert enkelt tossede afgiftsområde. 

jensk2
jensk2 Sep 14 '16

Enig, DK er blot et lille marked. Men jeg vil godt fremføre det synspunkt, at elbil fabrikanterne kunne fjerne en væsentlig 'Æv, bæ, buh' angst ved at lease batterierne ud. Lige så snart et f.eks. 40kWh batteri viser sig at være teknisk overhalet, er det overordentligt urimeligt at den DK stakkel der har købt el-bil tidligt står med både næsen og ørerne i postkassen, fordi netop hans batteri nu kunne fås til den halve pris før afgift og hans batteri kan recycles til en forsvarlig pris! I DK har han desværre betalt en grotesk afgift oveni batteriets pris, men i lande uden afgift ville han hellere have et nyere batteri til en rimelig/fair pris. Næh, betragt batteriet som en benzin dunk og lad elbil og batteriproducenterne recycle batterierne, så snart det er miljømæssigt betimeligt.

/jens

NOELON
NOELON Sep 15 '16

Jensk2: +1

Gronhund
Gronhund Oct 7 '16

Så kom September tallene fra bilimp.dk. Elbiler er faktisk nævnt i pressemeddelelsen:

Elbiler:
Der er i år solgt 681 elbiler af mod 1.969 i samme periode sidste år. Faldet er meget markant i premium/luksus segmentet, mens markedet blandt udlejnings og delebilsordninger har købt biler i samme størrelsesorden som sidste år. Salget af de mindre og mellemstore elbiler til offentlige myndigheder, virksomheder og private er på et meget lavt niveau i år sammenlignet med sidste år, uagtet af at de reelt ikke er steget væsentlig i pris efter indførelsen af afgift fra januar.
’Vi tror at efterspørgslen i høj grad blev indfriet i slutningen af sidste år op mod afgiftspålæggelsen fra 1. januar 2016. Derfor forventer vi også at de nuværende (og kommende) afgifter vil have betydelig negativ effekt på udbredelse af elbiler og plug-in hybridbiler. For os er løsningen en teknologineutral omlægning af bilafgifterne, så vi får en afgift, der fremmer miljørigtige biler.’

Det betyder at der i September måned er solgt 267 elbiler (1,5% af det samlede bilsalg). Fra Oktober 15 til September 16 har elbiler stået for 1,4% af det samlede bilsalg, hvilket så betyder, at det er inklusiv Teslas fantastiske November og December i 2015.

Set med Tesla briller, blev det så til 2 Model S og 16 Model X. Dermed står salget af Teslas to modeller side om side for år 2016 med 53 hver.

Som et par sidebemærkninger er der solgt lige så mange eldrevne golfbiler af mærket Eagle som Model S i denne måned (og det samme antal Maserati i denne måned som Model S).

Og så troede jeg faktisk at det var VW UP! der var den mest solgte bil i DK (både om måneden og år til dato), men det viser sig faktisk at det er Peugeot 208 der kan blære sig med de to titler. Så ved man det.

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Oct 7 '16
oistre
oistre Oct 8 '16

601 Model X solgt  i sept i Norge

Forummets indlæg er redigeret af oistre Oct 8 '16
Gronhund
Gronhund Nov 11 '16

Så kører vi igen.

Igen i denne måned, virker Bilimp excel dokumentet ikke, men heldigvis kan man finde lidt informationer under "Varebiler og lastbiler" pressemeddelelsen (elbiler er forresten ikke nævnt med et ord i bil eller lastbil pressemeddelelsen, og heller ikke når segmenterne bliver gennemgået, selv om elbil har fået deres eget segment).

Elbiler totalt for Oktober 2016 lyder på 82 stk, hvilket er 0,5% af månedens samlede bil salg.

Tesla ligger sig med henholdsvis (Model S og Model X) 0 og 0. Så ÅTD er uændret med 53 og 53.

Så hvem har så solgt elbiler i Oktober måned?

Renault Zoe: 33 stk.

BMW i3: 32 stk.

Volkswagen eUP: 10 stk.

Nissan Leaf: 3 stk.

Nissan e-NV200: 2 stk.

Og så en enkelt golf-vogn, hvilket lander på 81 (så den sidste op til 82 kan jeg ikke lige forklare ;-)

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »